امروز شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Sun 04 28 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 92/12/9

«مهمترین فرازهای خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ9/12/92

چون امکان دارد انسان به واسطه دل مشغولیها و مشکلات موجود پیش رو گرفتار غفلت بشود لذا تاکید بر این مهم شده است که در هر نماز جمعه قبل از هر چیز یادآوری و تذکر درباره رعایت تقوای الهی در اولویت قرار گیرد.

این مطلب را حضرت آیت الله خاتمی نماینده ولی امر مسلمین در استان و امام جمعه زنجان در خطبه های نماز جمعه بیان کرد و با اشاره به اینکه وجود تقوا در انسان اساسی ترین چراغ راه سعادت و روشن ترین چراغ خوشبختی انسان است تاکید نمود: هر جامعه ای زنده به علم است. زیرا علم نور است. جامعه بدون علم جامعه ای تاریک و ظلمانی است. در سایه علم معرفت، ایمان و عمل صالح ارتقاء می یابد. علم باعث می شود ایمان قویتر، یقین عمیق تر و عمل صالح افزونتر و در نتیجه انسان به مومن شایسته تبدیل شود. هر جامعه ای که از قدرت علمی بیشتری برخوردار است از قدرت صنعتی بالاتری نیز برخوردار است. از قدرت اقتصادی قوی تری نیز برخوردار است. از قدرت نظامی برتری نیز برخوردار است. اگر جامعه ای می خواهد جامعه ای قدرتمند و قوی باشد و جامعه ای تو سری خور نباشد. جامعه ای نباشد که زیر پا بماند. در قافله جوامع بشری لگد کوب نگردد و جامعه ای نباشد که سلطه گران بر آن تسلط یابند باید به سراغ علم و آگاهی برود. البته باید تلاش آن باشد که جامعه علم را با ایمان داشته باشد. وگرنه می شود مثل ابرقدرتهای قرن حاضر که جز ظلم و زورگویی و جنایت و ستم نسبت به دیگر انسانهای ضعیف کار دیگری ندارند. اما علم همراه با ایمان یعنی علمی که در ادیان الهی به ویژه دین اسلام بر آن تاکید شده همواره در خدمت بشریت بوده و خواهد بود. در خدمت تعالی جامعه و در خدمت رشد انسانیت بوده و خواهد بود.

امام جمعه زنجان با استفاده از رساله الحقوق حضرت زین العابدین (علیه السلام) به نقل از آن حضرت گفت: علم و حکمت از نعمات الهی هستند. لذا در مقابل این نعمات باید قدردان و سپاسگزار خداوند بود. عالمان در یک جامعه خزانه داران گنجبنه حکمت الهی هستند. پس می بایست در انتقال این نعمات الهی به دیگران گشاده رو باشند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمایند علمای امت من میراث دار پیامبران الهی هستند. علم در نزد علما امانت است و علما باید این امانت را به اهل امانت برسانند. حضرت امیر مومنان (علیه السلام) خطاب به کمیل فرمودند سینه ام مالامال علم و دانش است. دریای علم است. اگر اهلش را پیدا کنم به او خواهم آموخت. ولی در مقابل من عده ای هستند دارای ظرفیتهای کوچک که زود گرفتار شبهه می شوند. عده ای هستند دارای ظرفیتهای بزرگ ولی تقوا ندارند. ایمان ندارند لذا اگر فراگیرند علم را فقط برای دنیای خود بکار خواهند گرفت. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمایند علما با شاگردان خود مهربان باشند. شاگردان نیز نسبت به اساتید مهربان باشند. علما و اساتید در کنار علم در فکر تربیت متعلمین خود نیز باشند. سعی کنند خود عامل به علمی باشند که به دیگران می آموزند. پیامبر اکرم در شأن متعلمین فرمایند کسانی که به دنبال کسب علم هستند همانند افرادی هستند که از آتش جهنم رهایی یافته اند. قسم به خدایی که هستی من در دست اوست خداوند برای هر قدمی که یک فرد برای آموختن علم به نزد استادی برمی دارد ثواب یک سال عبادت را عنایت خواهد فرمود و برای هر قدمش شهری در بهشت برایش مهیا خواهد نمود. با حرکت به سوی استاد برای آموختن مورد بخشش قرار می گیرد و در برگشت از نزد استاد بخشیده شده برمی گردد. و خداوند فرشتگان را شاهد می گیرد که بنگرید چنین کسانی آزادشدگان از آتش جهنم هستند.

آیت الله خاتمی به بیان برخی از مناسبتهای پیش رو اشاره کرد و افزود: 9 اسفند روز حمایت از مضرف کننده است. لذا هم به تولیدکنندگان تاکید می کنم که در تولید کالای مورد مصرف جامعه و مردم انصاف را رعایت کنند. اجناس مرغوب تولید کنند. هم به فروشندگان تاکید می کنم در فروش کالا به مردم به سود کم قانع شده انصاف را در قیمتها رعایت کنند. هم به مصرف کنندگان تاکید می کنم که در مصرف کردن از اسراف کردن جداً بپرهیزند باور کنیم دنیا ماندگار نیست و خواهد گذشت. تولید کنندگان مطئمن باشند اگر اجناس مرغوب تولید کننده مردم قطعاً از خرید اجناس خارجی خودداری خواهند نمود. فروشندگان هم بدانند به سود اندک قانع شوند قطعاً کسب و کارشان پر رونق تر خواهد شد. دهم اسفند روز مبارزه با تبعیض نژادی است. بدانیم که دین اسلام در بحث مبارزه با تبعیض نژادی از تمامی ادیان پیشروتر است. زیرا در قرآن کریم تاکید شده است که برتری انسانها در نزد پروردگار به اصل و نسب، به رنگ و نژاد نیست بلکه تنها ملاک و معیار برتری انسانها در نزد خداوند تقوا است. باتقواترین انسانها در نزد خداوند عزیزترین هستند. از دستورات مهم مولای بیان حضرت علی (علیه السلام) به مالک اشتر این است که ای مالک بدان مردم دو گروهند. یا برادر دینی تو هستند یا مثل تو انسانند.

سعی کن قلبت کانون محبت به مردم باشد.

خطیب جمعه زنجان به تشریح این موضوغ پرداخت که: بعد از پیروی انقلاب اسلامی در ایران مشخص شد که عده ای از مبارزان به عنوان جان باز باقی مانده اند. لذا مجموعه ای در کشور نیاز است تا امور این عزیزان که بعضاً هم از اقشار مستضعف جامعه بودند رسیدگی کند. علاوه بر اینها تعدادی از مردم هم بعد از پیروزی انقلاب در مبارزه با گروههای ضد انقلاب به جان بازی نایل شده اند بر همین اساس حضرت امام (ره) در یازدهم اسفندماه ماه 59 فرمان تشکیل بنیادی به نام بنیاد مستضعفان و جانبازان را صادر فرمودند. تا مناسب با اهداف انقلاب اسلامی که همانا رعایت عدالت در جامعه و دستگیری از مستضعفان و محرومان جامعه است و متناسب با نیاز این قشر به امور مستضعفین و جانبازان کشور رسیدگی نماید. در کنار این اقدام حضرت امام فرمان دیگری در تاسیس کمیته امداد صادر کردند. وظیفه این نهاد تحت پوشش قراردادن افراد بی بضاعت جامعه بوده و هست. می توان گفت که این دو نهاد از بدو تأسیس عملکردهای بسیار خوب و اثرگذاری در راستای انجام وظایف خود ارایه نموده اند. همان گونه که همه می دانیم هفته نیکوکاری را پیش رو داریم. ای کسانی که دستتان می رسد، از توان و تمکن مالی خوبی برخوردارید نیازمندان جامعه را از یاد نبرید. به کمک هم وطنان نیازمند خود بشتابیم. بدانیم که در استانی که زندگی می کنیم بیش از چهل هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام قرار دارند. پس بهترین منبع برای کمک به نیازمندان جامعه همانا کمیته امداد است. اگر خواهان برکات و نعمات الهی هستیم و می خواهیم که رحمت حضرت حق شامل حال ما بشود و جامعه و زندگی ما همواره از تاییدات و توفیقات خداوندی بهره مند باشد بدانیم در سایه دستگیری و کمک به نیازمندان این امور میسر و محقق خواهد شد. زیا از تاکیدات آموزه های دینی ما است که رحم کنیم تا به ما رحم کنند. مطمئن باشیم در صورتی که ما دست نیازمندی را بگیریم از رحم و لطف حضرت خداوندی بهره مند خواهیم بود.

نماینده ولی معظم فقیه در استان حفظ منابع طبیعی را حفظ حیات جامعه دانست و تاکید کرد: با حفظ منابع طبیعی حیات کشاورزی، حیات اقتصادی و حیات تولید در جامعه را نیز حفظ کرده ایم. حفاظت از منابع طبیعی را فقط به عنوان یک شعار و به چشم تزئینی نگاه نکنیم. بلکه از آن به عنوان یک اصل تاثیرگذار حتی در بحث اشتغالزایی و رفع بیکاری در جامعه نگاه کنیم. این از تاکیدات مقام معظم رهبری است که فرمودند فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود. زیرا منابع طبیعی امانتی است در دست ما. باید طوری از این امانت محافظت کنیم تا نسلهای آینده این کشور نیز از نعمت خدادادی برخوردار شده و از آن استفاده کنند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند شکستن شاخه ای از درختی در واقع به منزله شکستن بال فرشته ای است. همچنین آن حضرت فرمودند اگر نهالی در دستم باشد و تنها فرصت باقیمانده تا روز قیامت فقط به اندازه کاشتن آن نهال باشد قطعاً آن نهال را می کارم و بعد وارد قیامت می شدم.

حضرت آیت الله خاتمی در پایان درباره اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بیش از سی سال است که دشمن ما را محاصره و بایکوت اقتصادی قرار داده است. روز به روز بر این اقشار آنهم به بهانه دانش هسته ای می افزاید. با این هدف که نظام جمهوری اسلامی ایران را از پای درآورد. اما طبق تاکید مقام معظم رهبری در مقابل این توطئه دشمن ما باید خود را قوی کنیم. برای این کار معظم له بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و نقشه راه را برای تحقق این طرح ترسیم فرمودند. مقام معظم رهبری معتقدند این طرح دارای دو امتیاز خواهد بود. یک اینکه برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که جلو پیشرفت گرفته نشود. دوم اینکه در مقابل تهدیدات دشمنان آسیب نبینیم. برای رسیدن به این مهم ابتدا باید با اعتماد بر مردم به آنان تکیه کنیم. از تولید ملی باید حمایت شود. مخصوصاً در مسیر صنعت و کشاورزی منابع ارزی کشور را مدیریت کنیم یعنی بجا هزینه کرده و اسراف نکنیم. باید وابستگی کشور به نفت را به حداقل کاهش دهیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به عنوان سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: کانونهای فرهنگی هنری مساجد براساس ارایه علم اخلاق به مردم به ویژه جوانان جامعه شکل گرفت. این مراکز تعلیم علوم و معارف دینی کشور را در اولویت برنامه های کاری خود قرار داد. همانطوری که می دانیم مساجد از بدو شکل گیری در اسلام تا عصر حاضر همواره پایگاهی مطمئن برای آماده سازی جامعه و تصمیم گیری در امور سیاسی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطرح بوده است.

 آقای مقدم در ادامه گفت: تقاضای ما از خیرین مسجدساز این است که در کنار ساخت و آبادسازی مساجد زمینه ای را برای فعالیت های فرهنگی، تهیه امکانات مورد نیاز از قبیل کتابخانه و دفتر کانون فرهنگی هنری نیز همت بگمارند تا بستر مناسب فعالیت های فرهنگی برای جوانان در مساجد فراهم گردد. همچنین از تمام کسانی که می توانند به عنوان مدرس در امر تعلیم جوانان در کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت و همکاری کنند حتماً به یاری و کمک کانون های فرهنگی هنری در بحث آموزش اقدام کنند. امیدواریم با همکاری همه مردم به ویژه فضلا علما، اساتید و معلمان بتوانیم گامهای مؤثری هم در بحث فرهنگ عمومی جامعه و هم در مباحث قرآنی و دینی در تمام نقاط استان زنجان برداریم. زیرا این استان در بحث علوم قرآنی از جمله استانهای پیشرو در کشور می باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید