امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 96/1/4

حضرت آیت الله خاتمی نماینده ولی معظم فقیه در استان و امام جمعه زنجان با گفتن تبریک فرا رسیدن سال یکهزار و سیصد و نود و شش نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کرد و با تاکید به این که باید دعای تحویل سال همواره مورد توجه ما باشد گفت : بدانیم که همواره دگر گون کننده قلبهاو دیدگان  بندگان ، تدبیر کننده شبها و روزها ی بندگان ، تغییر دهنده احوال بندگان خداوند است . پس پیوسته و در تمام لحظات عمر خود از درگاه خداوند بخواهیم که قلبها و دیدگان مارا دگرگون کرده شبها و روزهایمان را  به نیکی تدبیر فرماید . و احوال مارا به بهترین حالات تغییر دهد . زیرا اگرخدای ناکرده نظر و لطف پروردگار از ما برگردد قلبها و دیدگان ما و شبها و روزهای ما جولانگاه شیطان خواهد بود . حضرت امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق خود از درگاه خداوند تبارک و تعالی درخواست می کند  « خدایا اگر لحظات عمر من در عبادت و اطاعت و فرمانبرداری از تو سپری می گردد پس مرا عمر طولانی عنایت فرما . اما اگرلحظات  عمرمن چراگاه و جولانگاهی برای شیطان است هرچه کمتر باشد بهتر خواهد بود»  .  در یک سال گذشته بزرگترین سرمایه خود را که همانا لحظات عمرمان باشد هزینه کردیم  ببینیم که این هزینه کرد برای رسیدن به خداوند بود یا خیر . از خداوند عاجزانه بخواهیم لحظات عمر ما را در مسیر بندگی ودوری از غفلت قرار دهد ان شاءالله .  یکی از شاگردان حضرت امام صادق علیه السلام  گوید اولین روز فروردین به محضر امام صادق شرفیاب شدم . بعد از این که به محضرشان سلام کردم حضرت از من پرسید آیا می دانی امروز چه روزی است ؟  عرض کردم فدای تو گردم امروز روزی است که عجمان به این روز بادیده احترام می نگرند . و نام این روز را نوروز گذاشته اند . در این روز به یکدیگر تبریک گفته و به هم هدیه می دهند . آنگاه حضرت فرمودند « نوروز روزی است که در این روز خداوند از بندگان پیمان و تعهد گرفت که فقط خداوند را بندگی کرده بنده غیر خدا نباشند . و برای خداوند شریکی قائل نباشند . خداوند در نوروز از بندگان پیمان و تعهد گرفت که به رسالت پیامبران ایمان آورده از حجتهای الهی تبعیت کنند . خداوند در نوروز از بندگان پیمان گرفت تا امامت ائمه معصوم را قبول نمایند . و نوروز اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده است . و در این روز است که ما ائمه در این روز انتظار فرج آخرین حجت خدا بر روی زمین را داریم . روز فرج از روزهای قدرت ما و روز عزت شیعیان ما است . اعراب این روز را از یاد برده در حالی که عجمان این روز را حفظ کرده وآن را تکریم می کنند » . یکی از اعمال با برکت و  ارزشمند نوروز ایرانیان انجام صله رحم است که  حضرت امام صادق علیه السلام در این باره فرموده اند « هیچ عمل خیری به اندازه صله رحم در اضافه کردن  طول عمر انسان اثر گذار تر نیست » . امیر مومنان حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام نیز در این رابطه فرموده اند « صله رحم کنید ولو با گفتن فقط یک سلام » .

خطیب جمعه زنجان در ادامه افزود : مقام معظم رهبری بر اساس ضرورت و حکمت در آغاز هر سال مهمترین مسئله کشور را بر اساس نیاز و ضرورت به عنوان شعار سال انتخاب و اعلام می کند . و روز اول فروردین در کنار حرم مطهر حضرت رضوی شعار سال را در ابعاد مختلف تشریح و تفسیر می فرمایند . و بدین وسیله مطالبات خود را که ازجمله مطالبات حقه مردم و کشور است از مسئولین کشور درخواست می کنند . معظم له در سخنرانی امسال در جوار مطهر حضرت رضوی محورهای مختلفی را به عنوان نقشه راه سال پیش رو مطرح فرمودند . در یکی از این محورها فرمودند « در سالی که گذشت هم شیرینیهایی داشتیم و هم تلخیهایی داشتیم . در رنج و عذاب بودن مردم یمن بواسطه جنگ تحمیلی سعودیها و محروم بودن این مردم مظلوم از کمترین امکانات برای ادامه زندگی یکی از تلخیهای بسیار ناراحت کننده برای جهان اسلام از جمله کشور و مردم ایران اسلامی بود . در کنار اینچنین تلخی پیروزی دولت و ملت سوریه بر گروه های تکفیری داعش و النصره پس از شش سال مقاومت و ایستادگی از جمله شیرینیهای سال گذشته برای جهان اسلام و برای ما ایرانیان بود . اما در بحث اقتصاد مقاومتی در سال گذشته هرچند اقداماتی صورت گرفته و گامهایی برداشته شده و گزارشهای دل گرم کننده ای دریافت گردیده است لیکن هنوز در بحث اقتصاد مقاومتی با نقطه مطلوب و ایدآل مخصوصا در بحث بیکاری و خاصه بیکاری فارغ التحصیلان جامعه فاصله وجود دارد . واین مهم باید امسال بطور جدی مورد توجه قرار گرفته و مشکل بیکاری در جامعه مخصوصا بیکاری فارغ التحصیلان کشور به کمترین حد ممکن کاهش یابد » . در پایان یادمان نرود که پنجشنبه آینده مصادف با اولین روز ماه رجب المرجب و سالروز میلاد با برکت حضرت امام باقر علیه السلام است . ضمن عرض تبریک پیشاپیش این میلاد مسعود مواظب باشیم از اولین شب جمعه ماه رجب المرجب که به نام لیله الرغایب هم معروف است و فضیلت راز و نیاز در این شب کمتر از شبهای قدر و شب عرفه نیست غفلت نکنیم .

قبل از خطبه ها حجت الاسلام والمسلمین بیات رئیس حوزه های علمیه استان زنجان با گفتن تبریک سال نو به مناسبت ایام گفت : پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمایند « نیکویی و صله رحم عمر انسان را طولانی می کند . موجب آبادانی خانه می گردد . باعث افزایش مال و ثروت می گردد حتی اگر نیکی کننده و صله رحم بجا آورنده مسلمان هم نباشد  » . پس قدر دید و بازدیدهای ایام نوروز را بدانیم و تلاش کنیم از جمله بجا آورندگان صله ارحام در این ایام باشیم ان شاء الله .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید