امروز جمعه, 21 ارديبهشت 1403 - Fri 05 10 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 92/12/2

«مهمترین فرازهای خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 92/12/2»

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کرد با بیان این سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که فرمودند هر کس دوست دارد محبوب ترین و عزیزترین فرد در بین مردم باشد و مورد تکریم دیگران قرار گیرد پس تقوای الهی را پیشه کند گفت: شاید در بعضی از ذهنها این سئوال مطرح شود که مگر خداوند الرحم الراحمین نیست؟ پس چرا باید از خدا بترسیم؟ در جواب باید گفت که نباید از ذات اقدس الهی بترسیم بلکه باید از اجرای عدالت پروردگار بترسیم. حضرت سجاد (علیه السلام) درباب حقوق مردم می فرمایند: مسئولین حاکم بر مردم ابتدا باید بدانند که این مسئولیت و قدرت از جانب خداوند به آنان داده شده است. پس باید آن را به عنوان یک نعمت قلمداد کنند و با مردم با عدالت رفتار کنند. از خطاهای مردم که بر اثر نادانسته ها صورت می گیرد چشم پوشی کنند. در عقاب و بازخواست کردن مردم شتاب نکنند و از خدای خود نیز به خاطر برخورداری از چنین موقعیتی قدردانی و تشکر نمایند.

خطیب جمعه زنجان با بیان این نکته که در رعایت مسئله عدالت باید حقوق جامعه عزت جامعه و شخصیت افراد جامعه حفظ شود تاکید شود: انسانها در دین مقدس اسلام عزیز شمرده می شوند. برای انسانها احترام قایل است. لذا حاضر به دوری انسانهای مومن از عزت نیست. دین اسلام آمد تا جامعه انسانی را عزت بخشد. این تاکید که خداوند عزیز است. رسول خدا عزیز است و مومنان نیز عزیزند در قرآن شریف آمده است. پس مسئولیتی که در جامعه به مردم خدمت می کنند نباید موجب کوچک شمردن مردم شوند.، باید شخصیت مردم، کرامت مردم و عزت مردم به عنوان یک اصل اساسی در جامعه رعایت شود. مومن بخاطر ایمانش شرافت پیدا می کند. مومن اگرمورد تکریم قرار می گیرد بخاطر ایمان و جوهر انسانیت مورد تکریم قرار می گیرد. لذا برای هیچ مومنی چنین حقی نیست که در جامعه خود را کوچک کند. خود را تحقیر کند. باید خود را عزیز و دارای کرامت بداند. زیرا با زیورهایمان به عزت رسیده است عباداتی چون تهلیل، شهادت به نبوت آخرین پیامبر، اعتقاد به امامت و ولایت حضرت علی و اولاد معصوم آن حضرت (علیهم صلوات الله)، نماز، روزه، دوری از معصیت و گناه به فرد مومن شخصیت می بخشد. عزت می دهد. تواضع بسیار زیبنده است ولی تحقیر نفس بسیار ناپسند است. تحقیر شخصیت بسیار ناپسند است. امام ششم (علیه السلام) فرمایند روزی جبرائیل خدمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) عرض کردند ای پیامبر همانا پروردگارت فرمایند هر کس بندگان مومن مرا تحقیر کند و کوچک شمارد برای جنگ با من آماده شده است. پیامبر فرمایند جایز نیست برای مومنی که نفس خود را تحقیر کند. البته باید دانست که بین تواضع و تحقیر تفاوت است. حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمایند خداو ند به مومن اختیارات زیادی را تفویض نموده است. اما به او اجازه نداده نفس خود را تحقیر کند. حضرت علی (علیه السلام) فرمایند انسان حق ندارد خود را تحقیر و ذلیل کند. حتی جایز نیست به خاطر عمری با عزت زندگی کردن خود را ذلیل کند.

امام جمعه زنجان با اشاره به مناسبتهای سوم اسفند ماه سال 1299 سالروز کودتای انگلیس در ایران را مورد توجه قرار داد و تصریح نمود: پرونده ننگین و سپاه استعمارگران مخصوصاً انگلستان و آمریکا بقدری تاریک است و به قدری ننگین است که با تمامی آبهای روی زمین هم شسته شوند پاک نمی گردد. یکی از سیاستها و تاریکیها همین کودتای انگلیسی است. بعد از جنگ جهانی اول انگلستان دید در ایران منابع بسیار خوبی وجود دارد. لذا اگر بخواهد این منابع را غارت کنند باید دست نشانده خود را در ایران در رأس حکومت قرار دهد. قاجاریه دیگر تاریخ مصرفش گذشته و به شدت ضعیف شده است. لذا با توطئه ای دو نفر را مورد توجه قرار داد. یکی سید ضیاء طباطبایی و دیگری رضاخان میر پنج. یکی را به عنوان چهره سیاسی و دیگری را به عنوان چهره نظامی. احمد شاه قاجار بسیار ضعیف سید ضیاء را نخست وزیر ایران و رضاخان را نیز به عنوان فرمانده کل قوای مسلح انتخاب کرد. پس از مدتی سید ضیاء بر کنار و رضاخان با حمایت انگلیس به عنوان سردار سپه بر امور مسلط و بعد از 4 سال شاه ایران شد. رضاخان جنایات زیادی را در مدت پادشاهی خود انجام داد که در فرصت زمان در اختیار نمی گنجد. اولین مسئله ای که از وی خواسته شد این بود که زمینه اعتقادات دینی و مذهبی مردم را تضعیف کند. در این راستا رضاشاه اقدام به کشف حجاب از زنان کرد. پوشیدن لباسهای بومی را از مردم سلب و به ترویج پوشیدن لباسهای متحدالشکل درسراسر کشور نمود. با میدان دادن به یهودیان و بهائیان قدرت را در اختیار آنان قرار داد. برای جمع آوری مال و ثروت اموال زیادی را از مردم به زور گرفت. بعداز جنگ جهانی دوم انگلستان چون دید رضاخان به آلمانها تمایل پیدا کرده به همراهی آمریکا با انجام یک کودتای دیگر رضاخان را از پادشاهی ایران خلع و پسرش محمدرضا به عنوان پادشاه ایران به حکومت رسانیدند. رضاخان نیز به جزیره موریس در آفریقا تبعید و در آنجا در بدترین وضع به درک واصل شد.

آیت الله خاتمی در ارتباط با روز تربیت اسلامی اظهار اشت: خداوند انسان را به عنوان شریفترین موجود آفریده و با ارسال پیامبران خواست تا این شریفترین موجود تربیت شود. حضرت امام (ره) در بحث تر بیت می فرمایند: قدم اول تربیت انسان با پدر و مادر است. اما جا دارد مجدد از مردم شهر و استان زنجان به خاطر حضور حماسی آنان در راه پیمایی روز 22 بهمن قدردانی و تشکر نمایم. طبق نظر مقام معظم رهبری راه پیمایی 22 بهمن امسال در ایران دارای سه پیام مهم بود. اول اینکه مردم ایران به دنیا ثابت کردند که مردمانی با بصیرت هستند. زیرا خوب می دانند که چه وقت لازم است حضور همه جانبه در صحنه های مرتبط با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی داشته باشند. دوم اینکه مردم با این حضور حماسی به دشمنان اعلام کردند که همچنان مقاوم و پایدار بوده و خواهند بود و آنان یاوه می گویند. سوم این که مردم ایران دارای وحدت و همبستگی هستند. یقیناً اگر این وحدت با صلابت تداوم پیدا کند مطمئن باشیم که دشمن در مقابل ایستادگی و پایداری مردم ایران عقب نشینی خواهند نمود. باید خدا را به لحاظ برخورداری از وجود رهبری فرزانه مدبر و حکیم و مردمی با چنین بصیرت و آگاهی شاکر باشیم. مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان فرمودند هیچگاه نباید به بیگانه نظر داشته باشیم. بلکه با اتکاء به داشته های خودی در زمینه های علمی، اقتصادی و صنعتی و با یاری گرفتن از نخبگان جامعه و دانشمندان خودی سعی کنیم روی پای خود بایستیم.

قبل از خطبه های نماز جمعه مدیر حوزه های علمیه خواهران استان زنجان به تشریح وضعیت تحصیل در حوزه های علمیه خواهران در استان پرداخت و گفت: هر تمدن هر انقلاب، هر فرهنگ و هر ملتی در همه تاریخ بشریت معمولاً دارای امتیازاتی هستند. برخوردار از سرمایه است. سرمایه ای که با اتکاء به این سرمایه می تواند راه خود را ادامه دهد. معمولاً این مؤلفه کم و زیاد در طول تاریخ در بین همه انقلابها و همه ملتها وجود دارد. اینها که نشان از توسعه یافتگی یک فرهنگ و یک جامعه است عبارت است از وجود نیروی انسانی مناسب، نخبه و عالم و انقلاب ما نیز از این مؤلفه برخوردار است.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید