امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه پانزدهم دیماه 1396

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان وامام جمعه زنجان نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کرد وگفت: انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران با دشمنی روبرو است که قریب به چهل سال با انجام انواع دشمنیها رسما اعلام می کند ایران باید از نقشه جغرافیایی جهان حذف شود. در خطبه اول قصد آن دارم تا تاکیداتی را از مولای با تقوایان امیر بیان علی بن ابیطالب علیه السلام در برخورد با چنین دشمنی را برایتان بیان کنم. امیر مومنان فرموده اند« اگر روزی دشمن اعلام آتش بس کردو خواستار صلح شد سخنش را شنیده وقبول کن.  اما بعد از قبول آتش بس یا صلح کردن همواره جانب احتیاط را در نظر گرفته فوق العاده مراقب دشمن باش. زیرا دشمن چون ببیند از او غافل شده ای ضربه اش را خواهد زد. پس از داشتن حسن ظن به دشمن پرهیز کرده همیشه به دشمن سوء ظن داشته باش». مقام معظم رهبری نیز چنین تعبیری را بیان کرده اند. آنجا که فرموده اند« گاهی دشمن در سخن گفتن به نرمی سخن می گوید. بر روی آدم لبخند میزند. دستش را درحالی که دستکش مخملی زده است برای دست دادن دراز هم می کند. اگر از دشمن غافل شویم خواهیم دید که زیردستکش مخملیش خنجر بسته است». امیر مومنان در ادامه می فرمایند « به شدت از دشمن برحذر باش.  زیرا شاید با این آتش بس یا صلح کردن برآن است تا تجدید قوا کرده مجددا هجوم آورد. هیچگاه در مقابل دشمن احساس امنیت مکن. بدان که دشمن دشمن است. هروقت که فرصت را مناسب ببیند ضربه خواهد زد. انسان مبارز، انسان مجاهد و انسان جنگجو در مقابل دشمن باید همواره بیدار و آگاه باشد. اگر بیدار نباشد باید بداند که دشمن همواره بیدار است. بدانیم دشمن ترین دشمنان آن است که پیوسته نقشه های خود را عوض کرده به شیوه های مختلف برای دشمنی اقدام می کند. هیچ وقت دشمن را کوچک مپندار. زیرا با کوچک شمردن دشمن احتیاط را از دست داده نسبت به دشمن دچار غفلت خواهی شد. لذا خواهی دید از دشمنی که اورا کوچک می شمردی شکست خورده ای. هیچگاه دشمن را خیر خواه خود مدان. خیر خواه پنداشتن دشمن جهالت و نادانی خواهد بود».

خطیب جمعه زنجان با اشاره به آشوبهای اخیر در کشورتاکید کرد: رئیس جمهور آمریکایی که با تحقیر کردن ایران وایرانی، تروریست بودن تمام ایرانیان را در کنگره اش به تصویب رسانده از ورود ایرانیان به آمریکا ممانعت می کند؛ در عرض بیست و چهارساعت پس از آغاز آشوب در ایران اسلامی اول پیام می دهد که ایرانیان چون گرسنه اند اقدام به شورش کرده اند. در پیام بعدی می گوید با تمام توان از آشوبگران در ایران حمایت خواهیم کرد. آیا انتظار حمایت از حکومتی که ایرانیان را تروریست خوانده و از ورودشان به آمریکا ممانعت می کند حماقت نیست؟ از علی علیه السلام است که فرموده اند« هرکس از دشمن خود کمک بخواهد مطمئن باشد که دشمن با پی بردن به ضعف و ناتوانیش براو غلبه خواهد کرد. و چنین کسی هیچگاه به اهدافش نخواهد رسید». در این آشوب اخیر دشمنان مشت خود را باز کردند. زیرا آمریکا دم از حمایت از آشوب گران در ایران زد. فرانسه آشوبگران در ایران را کسانی دانست که به دنبال دموکراسی بوده خواستار عدم دستگیری و بازداشت آنان می شود. و این در حالی است که همزمان با آشوب در ایران بیش از پانصد نفر از اعتراض کنندگان به حکومت در فرانسه دستگیر و بازداشت می شوند. پس باید کاملا آگاه و بیدار باشیم و بدانیم که دشمن از دشمنی کردن با ما قدمی عقب نکشیده و نسبت به ما غفلت نخواهد کرد.

امام جمعه زنجان در بیان مناسبتها شانزدهم دیماه را روزی ماندگار در تاریخ دوران دفاع هشت ساله خواند و افزود: در سال 59 تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام با عنوان مشتاقان جهاد و فلاح که در منطقه هویزه در مقابل دشمن بعثی عراق ایستاده بودند براثر برخی کوتاهی ها و خیانتها توسط بعثیهای عراقی مظلومانه به شهادت رسیدند. در وصیت نامه فرمانده این دانشجویان شهید یعنی شهید علم الهدا مطالبی آمده است که حیفم آمد فرازی از این وصیت نامه را برایتان نخوانم . در وصیت نامه این شهید بزرگوار آمده است« من در سنگر هستم. چه خوب که از این فرصت استفاده کرده با قرآن آشنا شوم. آیات خدا را بخوانم. بعد حفظ کنم. سپس زمزمه کنم.  بعد سرود کنم. بعد شعار زندگی کنم. باشد تا این دل پر هیجان و پر طپش را آرامش دهد. و بعد با آن برای خود توشه بسازم. و توشه راه سفر گردانم. و در انتظار شهادت بمانم و بمانم». رضوان خدا برهمه شهیدان خاصه دانشجویان شهید شانزدهم دیماه سال 59 منطقه هویزه. مناسبت دیگر پیشرو هفدهم دیماه است. رضا خان پهلوی شاه دست نشانده انگلیس در ایران چون دید  وجود عفت، پاکدامنی،  تقوا و غیرت دینی در مردم ایران مانع پیاده کردن سیاستهای انگلیس در تمامی ابعاد  در ایران است لذا در هفدهم دیماه سال 1314 با اعلام فرمان کشف حجاب، عفت عمومی را در جامعه ایران لکه دار کرد. این تاریخ همواره زمینه ای برای قیام مردم علیه حکومت در ایران شد. در زمان پهلوی دوم برای کوچک کردن شان و مقام حضرت امام ( ره ) در هفده دی ماه سال 56 مقاله ای توهین آمیز علیه حضرت امام در یکی از روزنامه های رسمی کشور چاپ گردید. با چاپ این مقاله مراجع عظام، علمای دینی، اساتید حوزه علمیه، طلاب و مردم قم در نوزدهم دیماه همان سال علیه حکومت پهلوی دست به قیام زدند. این اعتراض مردمی توسط عمال حکومت به خاک و خون کشیده شد. می توان گفت که قیام نوزده دیماه مردم قم حرکت شتابنده ای به جریان انقلاب اسلامی در ایران داد و زمینه پیروزی انقلاب را فراهم آورد. مقام معظم رهبری در رابطه با قیام مردم قم در نوزده دیماه 56 فرموده اند« درس امروز من و شما از حادثه نوزده دیماه این باشد که بدانیم باید دشمن را شناخت. شیوه و سمت و سوی کار دشمن را شناخت. وبه هنگام وبه وقت وبا هر وسیله ای که در اختیار من و شما است در مقابل او باید ایستاد. اگر این کار را کردیم بدانیم دشمنان جهانی و بین المللی ما یعنی آمریکا، انگلیس صهیونیزم، کمپانیها و زرسالاران بین المللی و دشمنان عنود در مقابل ملت ایران هیچ غلطی نخواهند توانست  بکنند. مردم قم در آن مقطع به هنگام عمل کردند. همیشه کار وقتی که در وقت خود انجام گیرد تاثیر می کند. تاثیر آن افزایش پیدا می کند. همان کار را اگر گذاشتیم بیات شد، مدتی گذشت و بعدا انجام گرفت گاهی اثر نمی کند . یا اثر کم می کند. هنر قمی ها این بود که نکته را فورا گرفتند، دشمنی را فورا شناختندو در همان وقت اول به آن پاسخ دادند. والا اگر بعد از رفتار خیانت آمیز و توطئه آمیز دشمن نسبت به امام بزرگوار این دست و آن دست می کردند حوادث بعدی اصلا به وجود نمی آمد».

آیت الله خاتمی با گرامیداشت سالروز ترور دانشمند هسته ای ایران شهید احمدی روشن در باره حوادث اخیر کشور اظهار داشت: جا دارد از حضور بزرگوارانه و به موقع مردم خاصه مردم شهر و استان زنجان در صحنه صمیمانه قدردانی و تشکر گردد. دشمنان ما در آمریکا، اسرائیل، انگلیس و فرانسه برای آشوب در ایران جشن گرفته بودند. چون نقشه های زیادی برای این کار داشتند. پرچم یک مملکت نماد هویت یک مملکت است. در دوران انقلاب اسلامی علیرغم مخالفت مردم با حکومت طاغوت پرچم کشور به آتش کشیده نشد. ولی در آشوب اخیر با کمال وقاحت پرچم کشور را که مزین به کلمه جلاله و الله اکبر است به آتش کشیدند. به آتش کشیدن مساجد و بقاع متبرکه را در این آشوب عمومیت دادند.  به حوزه علمیه که قوام دین و آموزش معارف دینی برای مردم است جسارت کردند. به اقتصاد جامعه لطمه و آسیب زدند.  افراد بی گناهی را در برخی نقاط کشور شهید کردند. به اموال عمومی خسارت زدند. بطور جد باید از تلاشهای شبانه روزی نیروهای تامین کننده امنیت عمومی این سربازان گمنام آقا امام زمان ( عج ) و سربازان گوش به فرمان ولایت قدردانی و تشکر نمود. بدانیم مسئله تمام نشده است.  فتنه کماکان هست . باید کاملا هوشیار و بیدار باشیم. همه باید در صحنه باشیم. انقلاب ارزان به دست ما نرسیده است. برای حفظ انقلاب تاکنون سرمایه بزرگی هزینه شده است. مواظب باشیم مبادا دشمن در بین ما تفرقه ایجاد کرده جامعه را دوقطبی کند. جا دارد مسئولین نظام در تمامی دستگاه ها بنشینند و بررسی کنند که در کجا کوتاهی صورت گرفته است. اگر کوتاهی شده برای جبران کوتاهی ها چاره اندیشی کنند. اگر کوتاهی نشده صادقانه برای آگاهی ملت روشنگری کنند. اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری مو به مو اجرا می شد وضع به اینجا نمی رسید. بدانیم تنها راه نجات از مشکلات این چنینی طبق تاکید مقام معظم رهبری این است که هیچگاه به دنیای استکبار به ویژه آمریکا اعتماد نکنیم. با اتکاء به توان داخلی اقتصاد مقاومتی را رونق بخشیم. در سیستم اقتصادی باید جلوی قاچاق کالا گرفته شود. هیچگاه ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان از یادمان نرود. زیرا طبق تاکید حضرت امام ( ره ) اگر یک قدم در مقابله با دشمن عقب بکشیم دشمن ده قدم جلو خواهد آمد. همواره باید روحیه انقلابی را در خود حفظ کنیم.  با فساد اقتصادی، بابیکاری مخصوصا بیکاری نسل جوان جامعه، بامسئله گرانی وفساد اخلاقی و اجتماعی مبارزه جدی صورت گیرد. در پایان باید بگویم همانطوری که مقام معظم رهبری فرموده اند دشمن همواره در فکر رخنه کردن یرای ضربه زدن به ملت ایران است. پس مراقب بوده همیشه بیدار، هوشیار دست دردست هم پشت سر امام المسلمین مقام معظم رهبری برای ساختن ایرانی آباد آزاد، مستقل و مترقی در صحنه باشیم.     

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید