امروز پنج شنبه, 30 فروردين 1403 - Thu 04 18 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 22 دیماه 1396 زنجان

 

 

 

نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با بیان این مطلب که ریشه گناه و معصیت در بی تقوایی است خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کردو گفت: در فضایی که نتوان دوست و دشمن و حق و باطل را شناخته از یکدیگر تمییز داد این چنین فضایی فضای فتنه است. و این ساده ترین تعریف در باره فتنه است.  امیر مومنان حضرت علی علیه السلام در خطبه پنجاه نهج البلاغه خود در بحث فتنه فرموده اند« همانا آغاز پدید آمدن فتنه ها پیروی خواهشهای نفسانی، نوآوری)  بدعت گذاری ) در احکام آسمانی و مخالفت با احکام آمده در قرآن است». به عبارت دیگر می توان گفت که تاکید امیر مومنان این است که انسان وقتی احکام الهی را، دستورات پیامبر و ائمه معصوم علیهم صلوات الله را، دستورات رهبران و بزرگان دین را کنارگذاشته در مقابل بگوید آنطورکه دلم میخواهد گرفتار فتنه می گردد. آن حضرت در ادامه خطبه فرموده اند« فتنه از آنجا آغاز می شود که گروهی از گروه دیگر یاری خواهد تا برخلاف دین خدا، اجرای آن را بر عهده گیرد». این تعبیر امیر مومنان تاکید بر این حکم الهی آمده در قرآن شریف دارد آنجا که خداوند فرموده است« آنچه را که پیامبر شمارا به عمل به آن امر می کنند اخذ کرده اطاعت کنید. و آنچه را که شمارا از عمل به آن نهی می کنند اجتناب کنید ».  پس ملاک و معیار ما در اجرای احکام دینی باید کتاب خدا، سنت پیغمبر، دستور امامان معصوم ودر زمان غیبت امام معصوم فتوای ولی فقیه و مجتهد جامع الشرایط باشد. نباید در اجرای احکام دینی متکی به اشخاص باشیم. زیرا شخصیتهاقابل تغییر هستند. اشخاص تازمانی می توانند معیار و ملاک دراجرای احکام دین باشند که قول و فعلشان مطابق با کتاب خدا، سنت پیامبر، دستور امامان معصوم و فتوای مجتهد جامع الشرایط باشد. امیر مومنان در ادامه خطبه فرموده اند« اگر باطل با حق در نیامیزد حقیقت جو حق را شناسد و داند. اگر حق به باطل پوشیده نگردد دشمنان را مجال طعنه زدن نماند. اما اگراندکی حق با اندکی باطل درآمیزد شیطان فرصت یافته حیلت برانگیزدتا دوستان خود را گمراه کند». در روایت آمده است که حضرت امام صادق علیه السلام برای شاگردانش مطالبی در باب نحوه اطاعت از امام معصوم بیان می فرمودند. پس از خاتمه مطلب یکی از شاگردان عرض کرد حضرت آقا از بیانات شما دریافتم که اگر اناری را نصف کرده نیمی از آن را حلال و نیم دیگررا حرام فرمایی من اطاعت خواهم کرد. و امام صادق فرمودند« معنای اطاعت از امام معصوم و ولایتمداری یعنی همینی که به آن اشاره کردی».

آیت الله خاتمی در بیان مناسبتها به سالروز تشکیل شورای انقلاب در سال 57 اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات اساسی حضرت امام ( ره ) در سال 57 صدور فرمان تشکیل شورای انقلاب در بیست و دوم دیماه است. این اقدام حضرت امام را می توان آخرین تیشه به ریشه نظام شاهنشاهی دوهزار و پانصد ساله در ایران دانست. زیرا با این اقدام حضرت امام هیجان و شور انقلاب در ملت شدت گرفته مبارزات انقلابی به اوج خود رسید. تا آنجا که چهار روز بعد از اقدام حضرت امام به تشکیل شورای انقلاب، طاغوت زمان مجبور شد در بیست و ششم دیماه از کشور فرار کند. بیست و ششم دیماه یادآور امضای قردادنامه ننگین کمپ دیوید توسط انورسادات خائن رئیس جمهور مصر با رژیم صهیونیستی اسرائیل در سال 1978 میلادی است. قراردادی که ظلم مضاعف و ویژه ای بود برای فلسطین و فلسطینیان و امتیاز ویژه ای بود برای رژیم غاصب و صهیونیستی اسرائیل. در بیست و هفتم دیماه سال 1334چهار تن از فرزندان انقلابی ایران یعنی آقایان حجت الاسلام نواب صفوی، ذوالقدر، واحدی وطهماسبی که در عملیاتی مسلحانه نخست وزیر نوکر صفت وقت را از میان برداشته بودند اعدام شده به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

امام جمعه زنجان با اشاره به دیدار مردم قم با مقام معظم رهبری در سالروز قیام نوزدهم دیماه، فرمایشات امام المسلمین را قاطع، رهگشا، کوبنده و امید آفرین خواند و اظهار داشت: فتنه امسال کاملا متفاوت با فتنه سالهای 78 و88 بود. زیرا درفتنه اخیر از یک سو مردم به موقع در صحنه حاضر شده ازآشوبگران ابراز انزجارو نفرت کردند. از سوی دیگر جناح های سیاسی دارای انصاف داخلی جنایات آشوبگران را محکوم کرده با ملت همراه و همدل شدند. مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم در باره فتنه و آشوبهای اخیر در کشور فرمودند« ظاهر قضیه در فتنه اخیر نبرد ملت با ضد ملت بود. نبرد ایران با ضد ایران بود. نبرد اسلام با ضد اسلام بود. این راهپیماییها حوادث معمولی نیست. این حرکت عظیم، منسجم و مردمی در مقابل توطئه دشمن با چنین نظم و با چنین بصیرت شور انگیز و در دنیا بی نظیر است. نه یک بار بلکه هزاران بار از این ملت تشکر می کنم. ملت ایران حقیقتا ملتی رشید، با بصیرت، وفادار ، باهمت، زمان شناس و لحظه شناس است. و می داند که لحظه حرکت چه زمانی است. ملت ایران با این حرکت عظیم کار خود را کرد. بین مطالبات صادقانه و به حق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب گرانه یک گروه باید تفکیک قائل شد. مطالبات و خواسته های مردم را باید پی گیری کرد. اعتراضها و در خواستهای مردمی همواره بوده و اکنون نیز هست. همین یک سال اخیر برخی از مردم در بعضی از شهرها یا در مقابل مجلس در قبال مشکل صندوقها و برخی موسسات مالی اجتماعاتی داشتند. هیچ کس هم با آنها معارضه و مخالفتی ندارد. به حرفهای آنان باید گوش داده و رسیدگی شود. و در حد وسع و توان پاسخ داده شود. می گویند حکومت ایران از مردم خود می ترسد. خیرحکومت ایران متولد این مردم است. نظام اسلامی چهل سال است که به پشتوانه همین مردم در مقابل شما ایستاده است. می گویند حکومت ایران از حکومت آمریکا هراس دارد. در پاسخ می گوییم اگر ما از شما هراس داشتیم چگونه در دهه پنجاه شما را از ایران و در دهه نود از منطقه بیرون ریختیم»؟ در پایان یک بار دیگر از حضور به موقع وحماسی مردم در صحنه، نیروهای پرتلاش انتظامی، برادران سپاهی و بسیجیان عزیز که در خنثی کردن آشوب آشوبگران نقش اثرگذاری داشتند صمیمانه قدر دانی و تشکر می کنم. 

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید