امروز پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Thu 05 02 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 92/8/3

«مهمترین فرازهای خطبه های نماز جمعه در تاریخ 92/8/3»

حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید رضا موسوی طیبی امام جمعه موقت زنجان با سفارش و توصیه نمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی گفت: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نامه هایی را برای رؤسای حکومت برخی کشورها نوشت و آنان را به دین اسلام دعوت کرد. یکی از این رؤسا اسقف اعظم نصارای نجران بود. حضرت پیامبر در نامه ای از او خواستند اسلام بیاورد تا سلامت بماند. اسقف اعظم نصارای نجران پس از خواندن نامه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) موضوع را بر بزرگان نصارا مطرح کرد. تصمیم گرفتند عده ای از نخبگان را برای مناظره با پیامبر به مدینه بفرستند. لذا تعداد 60 نفر از زبده ترین نخبگان علمی را با آراسته ترین وضع ممکن از لحاظ پوشش به مدینه فرستادند. اما پیامبر از آنان استقبال نکردند. نخبگان نصارای نجران از بی اعتنایی پیامبر نسبت به خود پرسیدند. مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرموند پیامبر از وضعیت ظاهری شما ناراضیند. سپس آنان با پوشیدن لباسهای ساده به محضر پیامبر رسیدند. پیامبر به گرمی از آنان استقبال نمود. مشغول مناظره شدند. سرانجام پیامبر از آنان خواستند اسلام بیاورند تا سلامت باشد. آنان در جواب خود را مسلمان خواندند. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) با سه دلیل به آنان فرمودند که مسلمان نیستند. دلیل اول اینکه آنان گوشت خوک می خورند. دلیل دوم اینکه آنان حضرت عیسی (علیه السلام) را برای خود خدا و یا او را فرزند خدا می پندارند. و سومین دلیل اینکه با آمدن اسلام هنوز بر دین قدیم خود هستند.

خطیب جمعه در ادامه افزود: نخبگان نصارای نجران در خصوص حضرت عیسی (علیه السلام) گفتند چون حضرت عیسی مرضهای صعب العلاج را شفا می دهد لذا او به این خاطر خدا می خوانیم. چون آن حضرت مرده را زنده می کند، بر مجسمه ساخت دست خود روح داده به آن پرنده حیات می بخشد به این خاطر او را خدای خود می دانیم. چون حضرت عیسی پدری نداشت او را فرزند خدا می خوانیم. در این هنگام بر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) آیه نازل شد که مثل عیسی مثل آفرینش حضرت آدم است که او را از خاک آفریدیم. اگر اینطور باشد او اولی تر است از عیسی برای فرزن خدا بودن. جوابی نداشتند. پیامبر اسلام پرسیدند مگر عیسی عبادت نمی کرد؟ گفتند چرا؟ فرمود حضرت عیسی خدا است پس چه کسی را عبادت می کرد؟ جوابی نداشتند. سرانجام لجاجت کردند و گفتند ما قانع نشدیم. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به فرمان الهی پیشنهاد بی نظیری را ارایه نمودند که از هیچ پیامبری دیده نشده بود. آن حضرت خطاب به نخبگان علمی نصارای نجران فرمودند اگر اسلام نمی آورید برای مباهله آماده شوید. پرسیدند مباهله چیست؟  پیامبر فرمودند من و شما به بیابان رفته یکدیگر را نفرین کنیم.

حجت الاسلام موسوی طیبی در تعریف مباهله گفت: معنای مباهله این است که دو طرف از دست راست پنجه در پنجه می شوند و با این مضامین یکدیگر را نفرین می کنند که خدای اگر من باطلم برایم عذاب نازل کن. نوشته اند که عذاب هم نازل گردیده اهل باطل را نابود کرده و از بین می برد. البته باید گفت مباهله نیز همانند قرآن برای ما یک میراث ماندگار است و تا دنیا دنیا است باقی خواهد ماند. بنا به تاکید حضرت اما صادق (علیه السلام) که می فرمایند: من بارها کفار را به مباهله دعوت کردم ولی حاضر نشدند می توان دریافت که کفار هیچگاه حاضر نبودند تا با حضرات معصومین مباهله کنند. در عصر حاضر نیز عالمی که وزین باشد. عالمی که از خود مطمئن باشد و عالمی که مهذب النفس باشد می تواند با دشمنان دین یعنی آنان که اهل باطلند با آنان مباهله کند.

رئیس دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان زنجان با اشاره به مناسبتها به روح پاک شهید فهمیده صلوات فرستاد و تصریح نمود: این شهید عزیز در سال 59 علیرغم ممانعت مکرر مسئولین اعزام کننده رزمندگان به جبهه ها وارد میدان مبارزه با دشمن بعثی عراق شد. مدتی در کردستان مشغول نبرد با دشمنان بود. بعد از اشغال خرمشهر به جبهه های جنگ جنوب رفت. روزی دید صفی از تانکهای دشمن در حال ورود به خرمشهر است تا تمامی افراد موجود در خرمشهر را قتل عام کنند. شهید فهمیده از میان گلوله های دشمن عبور کرده به اولین تانک دشمن رسید. در آن لحظه دید تنها راه برای جلوگیری از ورود تانکهای دشمن به شهر همانا رفتن زیر تانک دشمن است. در حالی که نارنجک بسته بود زیر تانک دشمن قرار گرفته خود به درجه رفیع شهادت نایل و تانک دشمن را منهدم می کند و باعث بسته شدن راه ورود برای دیگر تانک های دشمن به داخل شهر می گردد. دشمن شکست خورده و برمی گردد. این خبر که نوجوان 13 ساله ایرانی این چنین ایثار کرده است از خبرهای مهم آن روز شده و تمام دنیا از این واقعه باخبر شدند. حضرت امام (ره) درباره این شهید گرانقدر فرمودند رهبر ما همان نوجوان سیزده ساله است که نارنجک به خود بست و به زیر تانک دشمن رفت و تانک دشمن را منهدم کرد. بعد از این حادثه نوجوان زیادی در گوشه و کنار جهان به ویژه در فلسطین و لبنان با الگو گرفتن از شهید فهمیده چنین اقدام ایثارگرانه ای را انجام دادند.

امام جمعه موقت زنجان اظهار داشت: شعار مرگ بر آمریکا به امر حضرت امام (ره) که ولی امر مسلمین زمان بود شکل گرفته است. همانطوری که مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام) به مردم زمان خود فرمودند که دنبال شیطان نباشید زیرا امروز شیطان بزرگ معاویه است. اگر حضرت امام (ره) این شعار را تایید کردند برای این بود که آن حضرت دریافتند که در تمامی فتنه ها و جنایات صورت گرفته علیه بشریت در دنیا ردپایی از آمریکا را می توان به وضوح دید. لذا تا زمانی که آمریکا خوی استکباری، خوی سلطه طلبی و زورگویی و خوی شیطانی خود را کنار نگذارند شعار مرگ بر آمریکا باقی خواهد بود و ما ایرانیان مسلمان همیشه آمریکا را با دید یک دشمن واقعی نگاه می کنیم.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید