امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 92/7/19

«مهمترین فرازهای خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 92/7/19»

حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید رضا موسوی طیبی امام جمعه موقت زنجان با سفارش و توصیه نمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی گفت: پروردگار عالم در آیه 90 سوره مبارکه نحل بندگان خود را به اجرای سه خصلت و عدم اجرای سه خصلت امر می کند. اول به اجرای عدالت امر می کند. در باب انسان عادل آمده است که انسان عادل انسانی است که با مردم از روی انصاف برخورد می کند. آنچه را که برای خود خوشایند نمی بیند برای دیگران هم خوشایند نمی بیند. آنگونه با مردم تعامل می کند که دوست دارد با او تعامل کنند. خصلت دیگری را که خدا بندگان خود را به اجرای آن امر می کند اجرای احسان و نیکوکاری در جامعه است. در تعریف احسان آمده است که احسان یعنی اجتماع تمام خیرات در یک جا. اما تعریف مردم از احسان و انسان محسن این است که از لحاظ مادی دستش باز باشد. مال و ثروت خود را در جای مناسب و برای اموری که خداوند امر فرموده هزینه می کرده تلاش می کند در امور خیر قدم بردارد. سومین خصلتی را که خداوند بندگانش را به اجرای آن امر می کند اجرای ادای حقوق خویشاوندان است. در مقابل بندگان را از اجرای فحشا یعنی انجام گناهان آشکار مثل شرابخواری، بهتان زدن، دروغ گفتن، زنا کرن، لواط کردن و قس علیهذا. اجرای منکرات یعنی تمامی مواردی که عقل و شرع انجام آن را کریه دانسته اند و سوم اجرای تجاوز به حقوق مردم و ظلم و ستم کردن به آنان که به عنوان بغی تعریف می شود منع می کند.

خطیب جمعه زنجان بغی را در حد شرک به خدا تعریف کرد و تاکید نمود: جای تامل اینجاست که شرک به خدا با توبه کردن بخشیده می شود و بغی حتی با توبه کردن هم بخشیده نمی شود. زیرا در بغی حقوق مردم یا حقوق الناس است که از بین می رود. امر خداوند به بندگان برای اجرای خصایص نیک و پسندیده و متصف شدن به این گونه خصایص و دوری و اجتناب از خصایص زشت و ناپسند برای این است تا بندگان خدا باتقوا و سعادتمند شوند. از ابن مسعود روایت شده است که این آیه شریفه جامع تمامی خیرات و شرارتها در قرآن است. عثمان بن مضعون می گوید که از سر رودربایستی به پیامبر ایمان آوردم. اما روزی که آیه شریفه 90 سوره مبارکه نحل بر پیامبر نازل شد و پیامبر این آیه را برایم تلاوت کرد با تمام وجودم به حضرتش ایمام آورده و شهادت به نبوتش دادم. از محضر پیامبر مرخص شده در راه ابوطالب عموی بزرگوار پیامبر را دیدم و ماجرا را برایش تعریف کردم. او خاندان قریش را مورد خطاب قراردادکه ایمان کامل به پیامبر داشته باشید زیرا خداوند ایشان را به مکارم اخلاق امر فرموده اند. بعد به سراغ ولید بن مغیره که از سران کفر بود رفتم و ماجرا را برایش تعریف کرده آیه را تلاوت کردم. از من خواست دوباره تلاوت کنم و تلاوت کردم. دیدم بی اختیار این جملات را بر زبان آورد که به خدا قسم که در این آیه شیرینی عجیبی وجود دارد. سراسر این آیه نور و صفا است و یقیناً این سخن انسان نیست. همچنین شرح این ماجرا با ابوجهل کردم او نیز بی اختیار گفت خداوند پیامبر را به مکارم اخلاق امر فرموده است. یکی از حکمای عرب نیز با شنیدن این آیه شریفه از عثمان بن مضعون اسلام آورد و مسلمان شد آمده است که امام پنجم (علیه السلام) در پایان خطبه های نماز جمعه اش این آیه شریفه را تلاوت می فرمودند.

امام جمعه زنجان ماه ذی الحجه را به خاطر اتفاقات مهم صورت گرفته در این ماه، ماه بزرگی خواند و تصریح کرد: در ماه ذی الحجه بود که حضرت موسی کلیم برای راز و نیاز با خدایش به کوه طور می رود. در ماه ذی الحجه بود که حضرت ابراهیم برای عملی کردن عهدی که با خدایش بسته بود با فرزندش اسماعیل به قربانگاه می رود. در ماه ذی الحجه بود که حضرت محمد امین (صلی الله علیه و آله) برای ابلاغ کامل رسالتش با پسر عمش حضرت علی (علیه السلام) به غدیر می روند و در ماه ذی الحجه بود که حضرت امام حسین (علیه السلام) با هدف اصلاح امت جدش با تمام هستی خود به کربلا می آیند و هر آنچه را که دارند در این راه نثار می کنند.

حجت الاسلام موسوی طیبی با اشاره به سفر هیئت سیاسی ایران به نیویورک خاطر نشان کرد: این سفر که با ریاست رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی صورت گرفت غلیرغم داشتن بازتاب خوب سیاسی به طوری که حتی مقام معظم رهبری نیز از آن اعلام رضایت نمود اما یکی دو حاشیه در این سفر از حرکات خوبی برخوردار نبود. تا جایی که رهبر عزیز نظام این حرکات را حرکات نابجا خواندند. البته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از سفر با کمال صراحت از یکی دو مسئله صورت گرفته اعتذار نمودند و گفتند ما فکر می کردیم که تمام مباحث ما در آمریکا اصولی و از روی مجوز بوده است. البته انتقاد رهبری نظام به این خاطر بود که نمی توان به آمریکا اعتماد کرده و به آن خوش بین بود. زیرا از 28 مرداد سال 1332 تا این تاریخ هر وقت مسئولین ایران به آمریکا خوش بین شدند ضرر کردند. در همین حرکت اخیر هم مشاهده گردید که دولتمردان آمریکایی گفتند چون تحریمهای ما ایران را با مشکل روبرو کرده  مسئولین ایران تمایل نزدیک شدن به ما را نشان داده اند. ولی ما هنوز هم فرمان حمله نظامی به ایران را روی میز داریم. آمریکا بداند که ملت ایران همواره از سیاستمداران آمریکا متنفر است و منظور ایرانیان مسلمان نیز از گفتن شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر سیاستمداران و مرگ بر سیاستهای استعمار و استکباری آمریکاست وگرنه با ملت آمریکا ما هیچ مشکلی نداریم.

قبل از خطبه های نماز جمعه جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان زنجان با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی برای ترسیم روش ارایه خدمات به جامعه اسلامی و مردم ایران اسلامی از ابتدای هفته نیروی انتظامی امسال تا ابتدای این هفته در سال آینده شعاری را سرلوحه کار خود قرار داده با این عنوان اقتدار ما در سایه قانونمداری، مردم داری و روز آوری. انتظاراتی است که ان شاءالله با تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری و برخورداری از همکاری همه مردم بتوانیم هم از زیبایی شعار استفاده کرده و هم در عمل به آن بپردازیم تا از برکات این شیوه رضایتمندی مردم و قانونمداری مردم و حمایت بیش از پیش از خدمتگزاران خود در نیروی انتظامی باشیم.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان اساس اقتدار نیروی انتظامی را در سایه مردم دانست  و تاکید کرد: امروز پلیس تلاش می کند در کنار مردم باشد. تلاش می کند در اجرای مأموریتها رضایتمندی مردم را داشته باشد، در کنار ماموریتها حمایت مردم را داشته باشد و در اجرای مأموریتها نظر مردم را داشته باشد. خیلی مهم است وقتی نیروی انتظامی که حافظ نظم، امنیت و آرامش جامعه است در کنار مردم بتواند واقعاً به یک آرمانی به نام نظم و امنیت دست پیدا کند. و این الحمدالله با برخورداری از حمایتهای مردمی و حاضر بودن مردم در صحنه های مختلف برکات زیادی در بحث تامین امنیت اجتماعی در جامعه وجود دارد. در تمام دنیا امروز شیب امنیت رو به کاهش است. اما به لطف الهی، عنایات و توجهات حضرت ولی عصر (عج)، حمایت های مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی شیب امنیت در جامعه اسلامی ما رو به افزایش است. امروز استان زنجان به برکت برخورداری از دیانت، نجابت و همکاری خوب مردم استان از جمله چند استان امن کشور است. تا جایی که در نظرسنجی ها مردم استان از شادترین مردم در ایران اسلامی شناخته شده اند.

این مقام انتظامی استان در پایان خاطر نشان کرد: اگر می بینیم امروزه ایران اسلامی در جهان از لحاظ اقتصادی، نظامی و سیاسی رأی و نظرش تاثیرگذر است به خاطر امنیت اجتماعی بالایی است که ایران اسلامی از آن برخوردار است. برخورداری از این نعمت برای ایران اسلامی حاصل نگردیده مگر با حمایتها و هدایتهای مقام معظم رهبری و پشتیبانی خوب مردم ولایتمدار ایران اسلامی.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید