امروز جمعه, 28 ارديبهشت 1403 - Fri 05 17 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 92/8/10

«مهمترین فرازهای خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 10/8/92»

 

عزت دنیا و نجات وسعادت آخرت با رعایت تقوای الهی میسر می گردد. پس مومنین نمازگزار، برادران و خواهران عزیز تک تک شما بزرگواران را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش     می کنم.

این مطلب را حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان در خطبه های نماز بیان نمود با اشاره به این سخن مولای متقیان که تقویت حج همانا تقویت دین است گفت: در دین اسلام به جماعت اهمیت زیادی داده شده است. لذا تاکید بر این است عباداتی مثل نمازهای واجب یومیه، نماز جمعه که هفته ای یک بار اقامه می گردد به جماعت برگزار گردد. اما وسیعتر از همه عبادات که به جماعت برگزار می گردد کنگره عظیم حج است. که سالی یک بار در ماه ذی الحجه عده کثیری از مسلمانان از اقوام و نژادهای مختلف در مکه به دور هم جمع شده علاوه بر انجام برخی اعمال نسبت به منافع و مصالح جهان اسلام آگاه می گردند. هر چند به خاطر بی کفایتی سران برخی از کشورهای اسلامی از کنگره عظیم حج آن گونه که باید بهره برداری نمی شود. حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: تا مادامی که کعبه قبله اول و مرکز وفاق مسلمین برپاست در دین اسلام تزلزلی ایجاد نخواهد شد و یا در سخنی دیگر می فرمایند: خداوند برای سه مسئله حریم و حرمت قایل است که همانند این سه مسئله چیز دیگری وجود ندارد. اولی کتاب قرآن است که چیزی جز نور و حکمت خداوندی نیست. دوم خانه خداست که آن را برای بندگانش به عنوان قبله قرار داده است. و سوم مسئله عترت آخرین پیامبر الهی است.

امام جمعه زنجان در باب فضیلت به حج رفتن افزود: روایت است که حضرت سجاد (علیه السلام) از فردی پرسید به حج رفته ای؟ عرض کرد آری. حضرت فرمود می دانی خداوند برای یک بنده به حج رفته چه پاداشی می نویسد؟ عرض کرد خیر؟ حضرت فرمودند اگر بنده ای به زیارت خانه خدا رفته آن خانه را طواف کرده دو رکعت نماز بگذارد خداوند برایش هفتاد هزار حسنه منظور می کند. هفتاد هزار گناه را از او پاک گرداند. هفتاد هزار درجه به او عطا می کند. آن بنده می تواند از هفتاد هزار از بستگانش شفاعت کند. در نامه اعمال چنین فردی خداوند ثواب آزادی هفتاد هزار برده با ارزش درج می نماید.

خطیب جمعه زنجان پیام برائت از مشرکین مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و تصریح نمود: معظم له در این پیام فرمودند حج چشمه جوشان فیض الهی است. یکایک شما حاجیان سعادتمند اکنون این اقبال بلند را به دست آورده اید که در این اعمال و مناسک آکنده از صفا و معنویت دل و جان را شستشویی به سزا داده از این منبع رحمت، عزت و قدرت ذخیره ای برای همه عمر خویش بردارید. خشوع و تسلیم در برابر خدای رحیم، تعهد به وظایفی که بر دوش مسلمانان نهاده شده است نشاط و حرکت و اقدام در کار دین و دنیا، رحم و گذشت در مقابل با برادران جرئت و اعتماد به نفس در برابر حوادث دشوار امید به کمک دستگیری خداوند در همه جا و همه چیز و کوتاه سخن ساخت و پرداخت انسانی در طراز مسلمانی را در این عرصه الهی می توانید برای خویش تدارک ببینید. بی شک دوران کنونی دوران بیداری و هویت یابی مسلمانان است. این حقیقت را از خلال چالش هایی که کشورهای مسلمان با آن روبرو شده اند به روشنی می توان دریافت. درست در همین شرایط است که عزم و اراده متکی به ایمان و توکل و بصیرت و تدبیر می تواند ملت های مسلمان را در این چالشهای به پیروزی و سرافرازی برساند. و عزت و کرامت را در سرنوشت آنان رقم بزند. جبهه مقابل که بیداری و عزت مسلمانان را بر نمی تابد با همه توان به میدان آمده و از همه ابزارهای امنیتی، روانی، نظامی، اقتصادی و تبلیغاتی برای انفعال و سرکوب مسلمانان و به خود مشغول ساختن آنان بهره می گیرد. نگاهی به وضعیت کشورهای غرب آسیا از پاکستان و افغانستان تا سوریه و عراق و فلسطین و کشورهای خلیج فارس و نیز کشورهای شمال آفریقا از لیبی و مصر و تونس تا سودان و برخی کشورهای دیگر حقایق بسیاری را روشن می سازد جنگ های داخلی، عصبیت های کوردینی و مذهبی، بی ثباتهای سیاسی، رواج تروریسم قصاوت آمیز، ظهور گروهکهای جریانهای افراط گر که به شیوه اقوام وحشی تاریخ سینه انسان ها را می شکافند و قلب آنان را با دندان می درند. مسلحینی که کودکان و زنان را می کشند مردان را سر می برند و به نوامیس تجاوز می کنند و حتی در شرایطی این جنایات شرم آور و مشمئز کننده را به نام و زیر پرچم دین مرتکب می شوند همه و همه محصول نقشه استکباری، نقشه شیطانی سرویسهای امنیتی بیگانگان و عوامل حکومتی همدست آنان در منطقه است. هوشیاری بسیار مدبرانه، حکیمانه و توجه جدی به خطراتی که امروزاتحاد جهان اسلام، اعتقادات جهان اسلام و وحدت جهان اسلام را گاهی حتی به نام اسلام توسط عوامل خود فروخته و بی دین اجرا می شود، باید داشت.

آیت الله خاتمی پاسخ حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) به فردی که از آن حضرت پرسیدند چگونه وقتی پیامبر و اهل بیت آن حضرت را زیارت می کنم نام تک تک بستگانم را بیاورم فرمودند پس از زیارت کردن می گویی این سلام من و بستگانم به شما است را از آداب زیارت برشمرد و تاکید نمود: سالروز دستگیری و تبعید حضرت امام (ره) را پیش رو داریم. دشمن با این فکر که اگر امام از مردم دور بماند با فاصله ایجاد شده انقلاب خود به خود در نطفه خفه خواهد شد. لذا حضرت امام (ره) را پس از بازداشت به ترکیه تبعید کردند. عده ای از سران نهضت و شاگردان امام تبعید و بازداشت شدند. اما خواست خداوند این بود که این سخن حضرت امام (ره) به رئیس ساواک وقت زمانی که از امام پرسید به امید چه کسانی می خواهی مبارزه کنی فرمودند یاران من هنوز در گهواره اند بعد از 15 سال به ثمر بنشیند و آنان که در زمان دستگیری حضرت امام (ره) در گهواره بودند وارد میدان شده انقلاب بزرگ و بی نظیر را رقم زدند.

نماینده رهبری با بیان این سخن حضرت امام (ره) که تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم خواندند اظهار داشت: در13آبانماه سال 1358 لانه جاسوسی آمریکا به عنوان کانون توطئه و با نام سفارتخانه توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد. پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا عده ای ترسیدند. اما امام (ره) گفت: در کشور ما باز هم انقلاب است. انقلابی بزرگتر از انقلاب اول. امروزه بیش از سه دهه مردم دنیا ارزش کار مردم ایران در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را به وضوح دیدند. به این واقعیت رسیدند که آمریکا کاری جز تفرقه افکنی و جاسوسی حتی از سران حکومتهایی که با او هستند ندارد.

قبل از خطبه های نماز جمعه مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و یاران با وفای آن حضرت و ماه محرم گفت: امام حسین که خود از زبان مبارک جدش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) شنیده است که هر کس سلطان ستمکاری را که حلال خدا را حرام کرده، عهد خدا را شکسته با سنت پیامبر خدا مخالفت کرده، با بندگان خدا با دشمنی و گناه رفتار می کند ببیند به او اعتراض نکند و در مقابلش قیام نکند چه با گفتار و چه با عمل جایگاه این دو در نزد خداوند یکسان است باید در مقابل حکومت باطل یزید قیام کند و با نثار جان و خون خود و یارانش به مردم زمان اعلام کند که هیچگاه نباید در مقابل ظلم و ستم ساکت ماند.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید