امروز پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Thu 05 02 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 92/7/5

«مهمترین فرازهای خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ  92/7/5»

نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش نمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی گفت: مولای باتقوایان حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: بعد از حمد و سپاس خداوند و سلام و صلوات بر پیامبران به ویژه پیامبر خاتم بدانیم که همانا جنگ و جهاد در راه خداوند دری است از درهای بهشت. جهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش مستمر برای رسیدن به مقصود است. اما در معنای اصطلاحی جهاد یعنی مبارزه و نبرد با دشمنان خدا، مبارزه و نبرد با دشمنان رسول خدا و مبارزه و نبرد با دشمنان قرآن است. جهاد از جمله فروعات دین اسلام است. در قرآن کریم برای آنانی که در راه خدا جنگ و جهاد می کنند جایگاه و مقام والایی تعریف شده است. این گونه افراد از خدای خویش پاداش بزرگی دریافت خواهند کرد. طبق تاکید مولای مومنان برای جهادگران در راه خدا درهای رحمت پروردگار باز می گردد. از جمله آن درها بهشتی است که خداوند آن در را برای بندگان خاص خود می گشاید. از این کلام امر مومنان می توان دریافت که آنانی که مجاهد در راه خدایند کسانی هستند که لباس تقوای الهی را بر تن کرده و در تمامی امور خویش رعایت تقوای الهی را در سرلوحه کار خود قرار داده است.

آیت الله خاتمی با ذکر این نکته که برای جهادگران در راه خدا جان پناهی محکم از جانب خداوند مهیا است خاطر نشان کرد: اگر کسی بدون عذر جهاد در راه خداوند را ترک کند خداوند لباس ذلت به آن کس می پوشاند. جامعه این گونه افراد گرفتار آسیب و ناامنی می گردد. این گونه افراد فقط به خاطر ضایع کردن جهاد در راه خدا به حق واقعی خود نمی رسند. در روایتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمده است که فرمودند بر بالای  یکی از درهای بهشت نوشته اند در ورود مجاهدان فی سبیل الله و آن دری است دارای رمز مخصوص که هر کس موفق به گشایش آن نمی گردد مگر با داشتن رمز جهاد در راه خدا. هر جهادگر با سلاحی که جنگ کرده است از آن در وارد می گردد. در جمع اولین و آخرین انسانهای منتظرحساب ندایی بگوش می رسد که راه را باز کنید جمعی می روند تا داخل بهشت گردند. جمعیت منتظرمی گویند گویا از پیامبرانند که زودتر از همه وارد بهشت می شوند. ملایک در پاسخ گویند اینان پیامبر نیستند بلکه اینان مجاهدان در راه خدایند. آنانی که صف کشیده اند برای خوشامدگویی آنان پیامبرانند. فرشتگان بر آنان مرحبا می گویند. خوشا به حال آنانی که در دوران هشت سال دفاع مقدس فرصت را غنیمت شمرده وارد میدان نبرد با دشمنان خدا، دشمنان رسول خدا و دشمنان قرآن شدند و با نثار جان خود مفتخر به کسب مدال جانبازی شده و این مدال بر سینه آنان نصب شد.

خطیب جمعه زنجان با اشاره به سالروز شکست حصر آبادان به فرمان حضرت امام (ره) افزود: در جامعه گروه هایی مشغول فعالیتند که خدمات آنان در مقابل چشمان همگان بوده و خدماتشان را لمس می کنند. اما برخی گروه ها هم هستند که علیرغم ارایه خدمات ارزنده، سخت، دشوار و تأثیرگذار زیاد به چشم نمی آیند. نیروهای پرتلاش و زحمت کش آتشنشانی از جمله گروه های دسته دوم هستند. زیرا علیرغم سخت و دشوار بودن و خطرناک بودن خدماتی که ارایه می دهند چندان مورد توجه مردم در جامعه نیستند. هر چند این عزیزان با داشتن روحیه ایثار برای کمک به مردم جامعه از زبده ترین و شجاع ترین نیروهای فعال در جامعه اسلامی ایران هستند. لذا روز آتش نشانی را به تمامی آتش نشانان فعال در جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض نموده به آنان خدا قوت و خسته نباشید می گوییم.

امام جمعه زنجان سالروز جهانی حمایت از کودکان فلسطینی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: کودکان فلسطینی از جمله کودکانی هستند که بدون داشتن کوچکترین گناه تحت ظلم و ستم جنایتکاران صهیونیست قرار گرفته سخت ترین عذاب را تحمل می کنند. حضرت امام (ره) درباره این مسئله می فرمایند: هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی تا کی باید قدس شما زیر چکمه تفاله های آمریکا پایکوب شود؟ تا کی سرزمین قدس، فلسطین، لبنان و مسلمانان آن دیار در زیر سلطه جنایتکاران به سر برند و شما تماشاچی باشید؟ و بعضی حکام شما آتش بیار آن باشند. تا کی قریب یک میلیارد مسلمان در جهان و قریب یکصد میلیون عرب با کشورهای وسیع و ذخایر بی پایان شاهد چپاول گریهای شرق و غرب و ستمگریها و قتل عامهای غیر انسانی آنان و تفاله های آنان باشند؟ تا کی تحمل جنایات وحشتناک بر فلسطین و لبنان را نموده و به ندای آنان جواب نمی دهند؟ تا کی به جای مقابله با دشمنان اسلام با انجام کارهای سیاسی و برخوردهای سازش کارانه با ابرقدرتها وقت گذرانیده به اسراییل مهلت جنایات بی امان داده و شاهد قتل عامها باید بود؟ آیا مسلمانان و سران کشورهای اسلامی در چنین موقعیتی در پیشگاه خدا، عقل و وجدان خود مسئولیت و وظیفه ای ندارند؟ آیا روا است که مجاهدان فلسطینی به دست گماشتگان استعمار در مناطق زیر سلطه استعمارقتل عام شوند؟ ولی دیگران در برابر این جنایات سکوت کرده در بیرون راندن این جهاد آزادی بخش از مناسب ترین منطقه سوق الجیشی خود با همدیگر هم داستانی و توطئه کنند؟

نماینده رهبر ی نظام در استان در پایان از تلاشهای صادقانه و زحمات خالصانه استاندار در مدت پنج سال مسئولیتش در استان قدردانی و برای استاندارد جدید زنجان آرزوی موفقیت کرد و تصریح نمود: همان طوری که در جلسه معارفه جناب آقای انصاری گفتم اگر چه جناب آقای انصاری از اهالی زنجان است و سابقه مدیریتی زیادی نیز در کسوت معاونت استانداردر زنجان، استاندار دراستان های دیگر، مدیرکل آموزش و پرورش در زنجان، نماینده مردم در مجلس قانون گذاری و در جبهه و جهاد داشته اند. اما به تنهایی نمی تواند معجزه کند. لذا برای آبادانی و عمران استان و رفع مشکلات و موانع برای رسیدن به پیشرفت و توسعه همگان باید ایشان را در انجام وظایف یاری کنیم.

قبل از خطبه های نماز جمعه مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با گرامیداشت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس گفت: در سال تحصیلی جدید بیش از یکصدوهفتاد هزار دانش آموز در بیش از دو هزار مدرسه با بیش از پانزده هزار مربی آموزش و پرورش کار تحصیل و کسب علم در استان شروع کرده اند. خوشبختانه امروز شاهد گسترش چتر آموزشی در سراسر استان هستیم. به نحوی که در دورترین نقطه استان حتی در مناطق محروم آموزش و پروش حضور دارد. امکان برخورداری از آموزش برای صد درصد جمعیت استان فراهم است. از جمله ویژگیهای سال تحصیلی جدید با دیگر سالها یکی این است که در این سال تحصیلی بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آن اجرا خواهد شد. دومین ویژگی از نگاه آماری است. در 16 سال گذشته همواره شاهد کاهش جمعیت دانش آموزان در استان بودیم و این مسئله ناشی از کنترل جمعیتی بود که در کشور صورت گرفت. ولی در سال تحصیلی جدید آمار دانش آموزان همان یکصدو هفتاد و هفت هزار نفر است. ویژگی بعدی در نیروی انسانی است. آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدید از لحاظ نیروی انسانی در بهترین شرایط قرارداد زیرا پس از گذشت سی و چهار سال امسال در بحث نیروی انسانی هم از لحاظ نوع استخدام، هم از لحاظ تخصص، هم از لحاظ توازن و هم از لحاظ تثبیت نیروی انسانی و توانمندسازی نیروی انسانی الحمدالله استان زنجان دو سه سال پیاپی رتبه نخست را در جشنواره شهید رجایی بر خود اختصاص داده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان داشتن فضای مناسب آموزش در استان را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: امسال اولین سالی است که با ساخت مدرسه از محل ماده 18، ساخت مدرسه در شهرکهای جدید توسط مردم و تحویل به آموزش و پرورش مدارس خیرساز را در استان داشتیم و اینها باعث شده است تا در سال جاری 94 درصد دانش آموز استان امکان رفتن به مدارس شیفت صبح را پیدا کنند. در ضمن آموزشهای فنی و حرفه ای از رونق خوبی برخوردار شده و تا 50 درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر چهار برابر شدن مدارس خاص در استان را داشتیم که خود نشان از توسعه بحث آموزش و پرورش در استان است.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید