امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Sat 04 27 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه دهم آذر ماه 1396

نجات در دنیا و سعادت در آخرت فقط در سایه رعایت تقوای الهی حاصل می گردد. پس خودم و تک تک شما نمازگراران عزیز را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم.

 این مطلب را نماینده ولی معظم فقیه در استان و امام جمعه زنجان در خطبه های نماز جمعه این شهر عنوان کردوگفت: در ایام پربرکت و با ارزش عید ولادت باسعادت پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه وآله قرار گرفته ایم. به قطع و یقین یکی از نعمت های بزرگ عالم بشریت بعثت آخرین پیامبر الهی است. وولادت این بزرگوار زمینه ساز برخورداری بشریت از این نعمت بزرگ است. عید ولادت پیامبر خاتم را به محضر ولی الله اعظم آقا امام زمان ( عج )، مقام معظم رهبری، همه مسلمانان وموحدان مخصوصا به شما نمازگزاران عزیز تبریک می گویم. خداوند در قرآن پیامبر اکرم را برای انسانها اسوه حسنه و الگوی کامل برای نیل به کمال معرفی فرموده است. اگر ما بخواهیم بدانیم که دستورات دین اسلام را عمل کرده وظایف دینی خود را خوب انجام می دهیم لازم و ضروری است که زندگی فردی و اجتماعی خودمان را با زندگی فردی و اجتماعی این الگوی کامل مطابقت بدهیم.  یعنی  با منش، روش، کنش و گویش آن حضرت خوب آشنا باشیم. براین اساس درخطبه اول درحد فرصت در اختیار مطالبی درچهارمحور از محورهای زندگانی فردی و اجتماعی پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله را برایتان بیان می کنم. محور اول راجع به ارتباط پیغمبر با خداونداست. پیغمبر در برابر خداوند همواره بنده محض بود. لذا هم خود اوامر الهی را اجرا کرده از نواهی الهی دوری می ورزید وهم مردم را به اجرای اوامر الهی و اجتناب و دوری از نواهی الهی دعوت می کردند. قرآن کریم در این باره می فرماید« ای مردم کارهایی را که پیغمبر شمارا به اجرای آنها امرمی کنند( واجبات و مستحبات ) دریافت کرده و در حدتوان عمل کنید. و کارهایی را که پیغمبر شمارا از انجام آنها نهی می کند( محرمات و مکروهات) دوری کرده از انجام آنها خودداری کنید».

آیت الله خاتمی در ادامه افزود: دومین محور درخور تامل وتوجه زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رابطه آن حضرت با خانواده است. طبق گفته همسران و دیگر افراد خانواده پیامبر، آن حضرت در خانواده همانند یکی از افراد خانواده بود. برای خود حریم خاصی قائل نبودند. نسبت به تمام افراد خانواده مهربان و دلسوز بوده درکارهای منزل با افراد خانواده کمک می کردند. محور سوم زندگی پیغمبر که می تواند برای ما الگو باشد رفتار پیغمبر با اطرافیان است. آن حضرت همواره با دوستان خاصه مومنین طبق دستور الهی آمده درقرآن یعنی ( رحماء بینهم) رفتار کرده با دشمنان و کفار هم طبق دستورالهی آمده در قرآن ( اشداءعلی الکفار) رفتار می کردند. حضرت امام صادق علیه السلام از پیامبر نقل فرمودند که آن حضرت به مردم فرموده اند« از تمامی دستورات الهی آمده در قرآن اطاعت کرده با آن مخالفت نکنید. و هرکس با این دستورات مخالفت کند هیچ عذری از او پذیرفته نخواهد بود. بعد از قرآن از سنت قولی، سنت فعلی و سنت تقریری من اطاعت کنید. بعد از قرآن و سنت من از اصحاب من اطاعت کنید. پرسیدند یا رسول الله اصحاب شما چه کسانی هستند؟ آن حضرت فرمودند اهل بیت من اصحاب من هستند». چهارمین محور از محورهای زندگی پیغمبر، رفتارهای فردی آن حضرت است. پیغمبر امورات شخصی خود را خود انجام می دادند. با بردگان نشسته و غذا می خوردند. متواضعانه روی زمین می نشستند. نظر به مرکبی خاص نداشته بر هر مرکبی سوار می شدند. در کارهای منزل دیگر افراد خانواده را کمک می کردند. با غنی و فقیر برخورد یکسانی داشتند. در سلام کردن به دیگران مخصوصا کودکان پیشی می گرفتند. اهل تشریفات نبوده ساده زیست بودند. ازکرامت نفس برخوداربودند. خوش معاشرت بودند. همواره در ملاقات با مردم گشاده رو بودند.

خطیب جمعه زنجان در تبیین مناسبتها دوازدهم ربیع الاول را مورد توجه قرار دادو تاکید کرد:  اکثر مورخین اهل سنت و تعداد قلیلی از مورخین اهل تشیع براین باورند که روز تولد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دوازدهم ربیع الاول است. از طرفی اکثر مورخین شیعه و تعداد کمی از مورخین اهل سنت هفدهم ربیع الاول را روز تولد پیامبر می دانند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دشمنان از این اختلاف سعی داشتند سوء استفاده کرده بین شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند. حضرت امام با تدبیری خردمندانه نقشه دشمنان را نقش برآب کرده فرمودند ما شیعیان و اهل سنت برای پیامبرمان از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول جشن تولد می گیریم. و این مدت هفته وحدت بین شیعه و سنی نامگذاری شد. مراقب باشیم که دشمن همواره در اندیشه ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است. یادمان باشد هم خداوند در قرآنش، هم پیامبرمان و هم اهل بیت پیامبرمان مارا به داشتن وحدت امر فرموده اند. پس با پیروی و اطاعت از دستورات قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت آن حضرت، با تکیه بر نقاط مشترک موجود، با داشتن صبر و تحمل یکدیگر، با پرهیز از تعصبات قومی و قبیله ای و داشتن آگاهی از نقطه نظرات اهل سنت و تشیع توسط علمای هردو مذهب وحدت بین خود را حفظ کنیم. مطمئن باشیم که نه آمریکا دلسوز اهل سنت است. ونه انگلیس غمخوار شیعه. اهل سنتی را که آمریکا حامی اوست و شیعه ای را که انگلیس برایش دلسوزی می کند هردو لبه یک قیچی هستند. وسعیشان برآن است که یکدیگر را تکه تکه کنند. مناسبت دیگر پیش رو سالروز شهادت شهید مدرس است. روزی که در تقویم عمومی کشور جمهوری اسلامی ایران به روز مجلس نامگذاری گردیده است. شهید مدرس الگوی خوبی برای یک نماینده مجلس در مفابله با استکبار است.

امام جمعه زنجان قانون اساسی کشور را عالی ترین سند حقوقی خواند و اظهار داشت: مجددا سالروز میلاد خجسته پیامبر اکرم و حضرت امام جعفر صادق علیهم صلوات الله را تبریک می گویم. نمازگزاران عزیز مراقب مسلمانی خود باشیم. از عیب جویی دیگران جدا پرهیز کنیم. چون اصلا با روح اسلام سازگاری ندارد. همانطور که می دانید سه دانشجو در زمان رژیم طاغوت در مبارزه با ظلم و جور به شهادت رسیدند. سالروز شهادت این دانشجویان یعنی شانزدهم آذر ماه در تقویم عمومی ایران اسلامی به نام روز دانشجو نامگذاری گردیده است. دانشجویان سرمایه های کشور ما هستند. زیرا گردانندگان چرخهای اقتصاد، فرهنگ سیاست ومدیریت آینده جامعه دانشجویان خواهند بود. اگر دانشجویان ما از نظر علمی، از نظر اخلاقی و از نظر تربیتی صحیح تربیت شوندبطور یقین جامعه را در مسیر صحیح هدایت خواهند کرد. امام المسلمین مقام معظم رهبری چه در دوران ریاست جمهوری و چه در حال حاضر که رهبری جامعه را برعهده دارند همواره به قشر عزیز و عظیم دانشجویی کشور عنایت و توجه خاصی داشته و دارند. فرازی از فرمایشات ولی امر مسلمین در ارتباط با دانشجویان را قرائت می کنم. معظم له خطاب به دانشجویان فرموده اند« مسئولیت شما سنگین است. هم باید درس بخوانید، هم محیط سیاسیتان را بشناسید، هم برروی محیط سیاسی اثربگذارید و هم خودتان را از لحاظ فکری و روحی آماده کنید برای فردایی که بلا شک وزن این نظام متکی به معنویت در معادلات جهانی و بین المللی ده برابر امروز خواهد بود. مطمئن باشید ما چنین روزی را در پیش داریم. شما جوانهای امروز آن روز را خواهید دید. علی القاعده آن روز ماها نیستیم. اما شماها هستید. و خواهید دید آن روزی را که وزن، ثقل واهمیت جمهوری اسلامی در معادلات جهانی چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ بیان افکار سازنده ده برابر امروز است. باید خودتان را ان شاءالله برای آن روز آماده کنید. باید برای اسقلال علمی، استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی و استقلال اقتصادی کشور فکر کنید. همواره تلاش کنید که استکبار ستیز باشید. دشمنان را شناخته از دشمن غافل نشوید. با تحلیل قوی موانعی را که دشمنان بر سر راه پیشرفت جامعه می گذارد از پیش رو بردارید. عقلانیت، نشاط، سیاسی بودن، داشتن روحیه مطالبه گری، نقد منصفانه و کارشناسانه، عدالت خواهی، فساد ستیزی، ایجاد روحیه امید و مبارزه از جمله مولفه هایی است که باید همواره نصب العین خود قرار دهید». در پایان برای همه دانشجویان کشور آرزوی عزت و سربلندی داریم. 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید