امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو


بیانات در خطبه های نماز جمعه مورخ 26 آبانماه 96

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظمرهبری در استان و امام جمعه زنجان در تریبون نماز جمعه این شهرستان خطاب به نمازگزاران جمعه گفت:رحلت شهادت گونه اشرف الانبیا پیامبر بزرگوار اسلام و همین طور سالروز شهادت سبط اکبر پیامبر حضرت امام حسن مجتبی علیهم صلوات الله را محضرصاحب عزای حقیقی ولی الله اعظم آقا امام زمان ( عج )، نایب آن امام غایب، مراجع تقلید عظام، همه محبین و ارادتمندان پیغمبر و آل پیغمبر و تک تک شما نمازگزاران عزیز تسلیت عرض نموده خودم و تک تک شمارا به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم. خدای تبارک و تعالی انسان را موجود قابل تربیت خلق کرده است. برای تربیت انسان یکصدو بیست و چهار هزار پیغمبر ارسال فرموده است. برای هریک از پیامبران برنامه تربیتی انسان را در قالب کتابهای آسمانی نازل فرموده است. آخرین و کامل ترین برنامه تربیتی انسان برای آخرین پیامبر در کتابی به نام قرآن آمده است. طبق تاکید آمده در قرآن مجید خداوند وجود مقدس پیامبر را کامل ترین الگو برای انسانها معرفی فرموده است. آنجا که فرموده است« بدانید که برای شما رسول ما کامل ترین و برترین الگو می باشد». پس اگر ما می خواهیم تربیت و هدایت شده در مسیر سعادت و خوشبختی قرار بگیریم. اگر می خواهیم رضایت پروردگار را مد نظر قرار دهیم باید قرآن مجید را برای خودکامل ترین برنامه دانسته ابعاد مختلف زندگی پیامبر را برای خودمان الگو قرار دهیم. لذا می طلبد ضمن آشنایی با قرآن زوایای مختلف زندگی پیامبر را خوب بشناسیم و به آنها به عنوان کامل ترین برنامه هدایتی و تربیتی عمل کنیم.

خطیب جمعه زنجان در ادامه افزود:  لازم است در خطبه اول در حد فرصت در اختیار مواردی از سلوک و عملکرد پیامبر بزرگوار اسلام را از لسان مبارک فرزندان آن بزرگوار یعنی امام حسن مجتبی و امام حسین علیهم صلوات الله برایتان بیان کنم. آمده است که آقا امام مجتبی از هند بن ابی هاله که به واسطه نزدیکی و قرابت با پیامبر  شناخت کاملی از آن حضرت داشت خواستند از اوصاف پیامبر بگویند. ابن ابی هاله پس از  وصف ظاهر پیامبر در باره خصوصیات اخلاقی و تربیتی پیامبر عرض کرد« همواره با خضوع و فروتنی راه می رفتند. هیچ نشانی از غرور و تکبر در راه رفتن پیامبر دیده نمی شد. برای دیدن اطراف و اطرافیان با تمام صورت نگاه می کرد. پیامبر همواره سبقت در سلام گفتن داشتند. همواره در تفکر و اندیشیدن بودند. جز در هنگام ضرورت زیاد سخن نمی گفتند. همواره سخنان حکیمانه می گفتند. همواره کوتاه ولی مفید صحبت می فرمودند. پیامبر در حق هیچ کسی ظلم نمی کردند. هیچ کس را کوچک نمی شمردند. هیچ کس را تحقیر نمی کردند. همیشه نعمتهای اندک را هم زیاد به حساب می آوردند. از هیچ غذایی ایراد نمی گرفتند.  با شکر کردن به درگاه خداوند از غذا تعریف می کردند. پیامبر هیچ وقت عصبانی نمی شدند. عصبانیت حضرت فقط بخاطر خدا و بخاطر دین بود. هیچ وقت با صدا خنده نمی کردند. خنده های حضرت بیشتر حالت تبسم داشت». امام مجتبی فرمودند وقتی گفتار ابن ابی هاله را برای برادرم حسین نقل کردم ایشان فرمودند« من هم روزی از پدرمان از اخلاقیات پیامبر سئوال کردم.  پدر مان ضمن بیان همین مطالب فرمودندپیامبر در منزل با دیگر افراد منزل تفاوتی از لحاظ مقام و منزلت برای خود قائل نبودند.  پیامبر در منزل قسمتی از وقت خود را به عبادت اختصاص میدادند.  قسمتی از وقت خود را با اهل منزل سپری می کردند.  قسمتی از وقت خودرا برای پرداختن به امورات شخصی اختصاص می دادند.  و قسمتی از وقت خودرا نیز به مردم اختصاص می دادند. پیامبر برای اهل فضل احترام بیشتری قائل بودند.  در حد توان حوائج مردم را برآورده می فرمودند. بعد از هرنماز روبروی نمازگزاران می نشستند و از احوال مردم باخبر می شدند. مردم پس از دیدار با پیامبر با چهره خندان از خدمت پیامبر مرخص می شدند.  پیامبر طبق تاکید آمده در قرآن با دوستان با رحم و مهربانی و با دشمنان با تندی و غضب برخورد می کردند.  به بچه ها زیاد محبت کرده بزرگان را تکریم می کردند. موجب رنجش خاطر کسی نمی شدند.  پیامبر خدمت کوچک دیگران نسبت به خود را بزرگ شمرده از خدمت کننده زیاد تشکر می کردند.  بدیهای دیگران نسبت به خود را به دل نگرفته و کوچک به حساب می آوردند.  پیامبر در زند گی از برنامه و نظم خاصی برخوردار بودند.  پیامبر هیچ وقت به حق کسی تجاوز نمی کردند.  دین دار تر ها و صالحان همواره در نزد پیامبر عزیز تر بودند.  پیامبر همواره در نشستن و برخواستن از یاد خداوند غافل نبودند.  با حوصله به سخنان مردم گوش داده صحبت کسی را قطع نمی کردند.  همه مردم در مجلس پیغمبر از احترام برخوردار بودند. پیغمبر سخت گیری نمی کردند.  پیامبر هیچگاه به دنبال عیب دیگران نبود.  زیاد اهل مدح کردن دیگران نبودند.  از تعریف شدن خوشش نمی آمد.  درمقابل رفتار ناخوشایند دیگران نسبت به خود، خودرا به غفلت می زدند.  پیامبر همواره از جدل کردن و زیاده گویی پرهیز می کردند. در مقابل خداوند بنده محض بودند».

امام جمعه زنجان در تبیین مناسبتهای پیش رو سالروز آزاد سازی سوسنگرد را درخور توجه دانست و خاطر نشان کرد:  در دوران دفاع مقدس شهر سوسنگرد از جمله مکانهای سرنوشت ساز است که دفاع کنندگان از این شهر جانانه در مقابل دشمن بعثی دفاع کرده و مظلومانه به شهادت رسیدند.  لذا این شهر را که در بیست و ششم آبان ماه سال 59 از اشغال دشمن آزاد شد شهر عاشقان شهادت نام نهاده اند.  دهه وقف را پیش رو داریم.  هیچ نماز خوانی را نمی توان یافت که از موقوفه ای استفاده نکند.  زیرا مساجدی را که در آنها نماز می خوانیم وقفند.  مکانهایی مانند حسینیه ها، بیمارستانها، مدارس و حوزه های علمیه همه از برکات وقفند.  بعضی از وقف کنندگان این مکانها بیش از پانصد سال است که از دنیا رفته اند.  ولی پرونده عملکردی آنان همواره باز بوده و منفعت کارشان به حسابشان ریخته می شود.  وباقیات و صالحات به اینگونه اعمال می گویند.  برادران و خواهران چقدر خوب است حال که زنده ایم مالی از خود را وقف کنیم.  اگر وقف فردی برای ما میسر نیست می توانیم اقدام به وقف جمعی بکنیم.  همان طوری که می دانید آخر ماه صفر سالروز شهادت ولی نعمت ما ایرانیان یعنی آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام است.  برخورداری ما ایرانیان از بیشتر نعمات و برکات بخاطر این است که زیر سایه حضرت امام رضا علیه السلام زندگی می کنیم.  پیامبر اکرم در عمرش دونفر را پاره تن خطاب فرموده اند. یکی آنجا که فرموده اند« فاطمه پاره تن من است. و دیگر آنجا که فرموده اند در زمانی نه چندان دور پاره ای از تن من در خراسان دفن خواهند شد».

آیت الله خاتمی  اول ربیع الاول سالروز هجرت پیغمبر از مکه به مدینه را منشا تحولاتی چون تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر و گسترش قلمرو فکری و جغرافیایی  دین اسلام دانست و با اشاره به هفته بسیج تاکید کرد:  همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند هرکس دل در گرو انقلاب دارد و دلسوز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است بسیجی است. همگان از آثار و برکات بسیج در دوران دفاع مقدس ودر عرصه های گوناگون در پاسداری از انقلاب، ارزشهای انقلاب و حرمت خونهای پاک شهیدان با خبریم. حفظ روحیه بسیجی از مطالبات حضرت امام ( ره ) و مقام معظم رهبری است. مقام معظم رهبری در باره هفته بسیج فرموده اند« هفته بسیج در واقع فرصت و بهانه ای برای زنده نگهداشتن ارزشها و زنده نگهداشتن روح بسیجی در آحادملت است. بسیج لشکر انقلاب است. مال انقلاب است. بسیج یک جریان فکری است. یک شط عظیم جاری به سمت اهداف انقلاب است.  فرهنگ بسیجی پیشتاز بودن و پیشرو بودن در همه عرصه های زندگی است. بسیج یعنی به صحنه آمدن، به میدان آمدن و در صحنه برای پاسداری از انقلاب و ارزشهای انقلاب حاضر بودن است. بسیج مظهر عظمت ملت و نیروی کارآمد درونی کشور ما است. مطمئن باشید از حضور بسیج مستضعفین در هشت سال دفاع مقدس نبود امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود. تا بسیج هست نظام جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد. این یک رکن اساسی است و مطمئن باشید».

نماینده ولی امر مسلمین در استان اظهار داشت:  اربعین را پشت سر گذاشتیم.  جا دارد از تمام کسانی که صادقانه و گمنام در برگزاری باشکوه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی خدمت کرده اند، تشویق کرده اند کمک کرده اند و حضور یافته اند، برای تامین امنیت زائران تلاش کرده اند خاصه از دولت و ملت عراق  قدر دانی و تشکر نماییم.  خداوند به همگان جزای خیر  عنایت فرماید ان شاءالله.  مقام معظم رهبری در ارتباط با مراسم اربعین فرمودند« این اجتماعات باید عزم همگان را ثابت و استوار کند».  مراسم اربعین دارای درسها و پیامهایی است. یکی از درسها و پیامهای اربعین ثبات قدم در راه حق است.  یعنی اینکه ای انسانها بدانید راه و منطق امام حسین علیه السلام که راه حق و منطق حق بود پس از گذشت بیش از یکهزار و سیصدو هفتاد سال هنوز زنده وپا برجا است.  درس و پیام دیگر اربعین حسینی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و زیر بار ظلم نرفتن است.  درس و پیام دیگر اربعین حسینی ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگران است.  در پایان عرض می کنم زلزله کرمانشاه امتحان الهی است.  جمع زیادی در این حادثه رحلت کردند که خدا همه آنان را بیامرزد. عده کثیری مصدوم این حادثه دردناک شدند که خداوند به همه مصدومین شفای عاجل عنایت فرماید.  و تعداد زیادی داغدار عزیزان خود شدند که خداوند به همه بازماندگان داغدار صبر و قوت قلب عنایت فرماید.  وظیفه تک تک ما و مسئولین در قبال حادثه دیدگان این واقعه کمک و یاری است.  خوشبختانه از همان لحظات اول بعد از وقوع زلزله نیروهای امدادگر، نیروهای مردمی، نیروهای مسلح  و مسئولین کشور با شور و هیجان به یاری آسیب دیدگان از زلزله شتافتند. نکته ای را که در رابطه با کمک به زلزله زدگان باید برآن تاکید کنم این است که در کمک کردن کرامت هموطنان آسیب دیده را مد نظر قرار دهیم. از دادن لوازم و وسایل کهنه برای کمک جدا پرهیز کنیم. به نظر من بهترین راه کمک به زلزله زدگان در صورت فراهم نبودن زمینه تهیه وسایل نو کمک نقدی است. برای این کار شماره حسابهایی از سوی جمعیت هلال احمر و کمیته امداد اعلام شده است.   

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید