امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در 19 خرداد 96

نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با تاکید بر اینکه ماه مبارک رمضان فرصت طلایی برای کسب تقوای الهی است خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کردو در باره حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام گفت : این امام بزرگوار هم در حال حیات و هم بعد از شهادت از مظلومیت خاصی برخوردار است . زیرا زاد روز تولدش در ماه مبارک رمضان واقع شده سالروز شهادت حضرت نیز با همزمان شدن با سالروز رحلت جانسوز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تحت الشعاع آن حادثه قرار گرفته است . می توان گفت که آقا امام حسن مجتبی از جمله امامانی است که در تاریخ نیز مظلومواقع شده است . با توجه به اینکه در آستانه زادروز با سعادتش قرار گرفته ایم خطبه اول را برای بیان مطالبی در باره آن حضرت اختصاص می دهیم . بهترین کلام در باره شخصیت امام مجتبی علیه السلام را می توان از زبان مبارک پیامبر اسلام بیان نمَود . پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در باره امام مجتبی فرموده اند « پدر و مادرم فدای او هرکس مرا دوست دارد فرزندم حسن را نیزحتما دوست بدارد . خدایا من فرزندم حسن مجتبی را دوست دارم . پروردگارا تو نیز اورا دوست بدار . و هرکسی که فرزندم حسن مجتبی را دوست بدارد تو نیز اورا دوست بدار . حسن پسر من است . حسن فرزند من است . حسن از من است . حسن روشنایی چشمان من است . حسن نورانیت و قوت قلب من است . حسن میوه قلب من است . حسن سرور جوانان اهل بهشت است . حسن حجت خدا برای امت من است . بدانید دستور او دستور من است . گفتار حسن گفتار من است . هرکس از فرزندم حسن مجتبی تبعیت کند از من است . و هرکس از حسن مجتبی سرپیچی و نافرمانی کند از من نیست » . بدانیم که همه ائمه ما معصوم ، صادق ، جواد ، اشجع ، اعلم و کاظم هستند ولی بعضی از این بزرگواران در برخی فضایل برجسته ترند . حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در سه صفت از برجستگی و ویژگی خاصی برخوردار است . یکی اینکه بسیار بردبار بودند طوری که می توان گفت تجسم واقعی بردباری بودند  . دیگر اینکه در مقابل سختیها ، در ایستادگی بر مواضع خود در برابر دشمنان و جدیت در پاسداری از دین بسیار صبور بودند . وسوم اینکه بسیار با سخاوت و بخشنده بودند طوری که به کریم اهل بیت معروف گردیدند .

آیت الله خاتمی در ادامه افزود : در باره سخاوت حضرت امام مجتبی علیه السلام آمده است که روزی پدرش حضرت علی علیه السلام از او پرسید « پسرم معنای بخل چیست ؟ و ایشان در پاسخ به پدرشان عرض کرد معنای بخل این است که اولا آنچه را که از مال دنیا در دست داری برای خود مایه شرافت ، اعتبار و ارزش بدانی . ثانیا هرچه از مال دنیای در دست را در راه خدا انفاق کنی آن را تلف شده بدانی » . در این رابطه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که حضرت روزی گوسفندی را قربانی کرده بودند . قبل از آنی که گوشت را در بین نیازمندان تقسیم کنند برای انجام کاری از خانه بیرون رفتند . هنگام خروج از منزل دستور دادند گوشت را تقسیم کرده در بین نیازمندان توزیع نمایند . در بازگش به خانه پرسیدند چه کردید ؟ یکی از اهل خانه عرض کرد ای رسول خدا تمام گوشت را دادیم رفت فقط این تکه در خانه مانده است . پیامبر در جواب به او فرمود تمام گوشتهایی را که برای رضای خدادر بین نیازمندان توزیع کردید برایمان مانده و این تکه است که ازبین خواهد رفت . در ماه مبارک رمضان هستیم ای کسانی که دستمان به دهنمان می رسد بهتر است با قربانی کردن گاو یا گوسفندی گوشت را دربین فقرای جامعه توزیع کنیم . حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند « بیشتر اهل بهشت را سخاوتمندان تشکیل می دهند » . از مولا علی علیه السلام است که فرموده اند « سخاوت از جمله اخلاقیات پیامبران است » . ایضا از مولاعلی علیه السلام است که باتشبیه دین به یک درخت فرمودند « دین مانند درختی است که ریشه و عامل قوام آن یقین است . شاخسار این درخت همانا تقوا است . سرسبزی و طراوت این درخت حیا است . و میوه این درخت سخاوت است » . آمده است روزی پیامبردر منبر در باب اهمیت اجر و پاداش افطاری دادن صحبت فرمودند . چون از منبر پایین آمدند شخصی عرض کرد یا رسول الله صحبت امروز شما با ثروت مندان بود ؟ پیامبر فرمودند خیر.  شامل هرکسی می تواند باشد . عرض کرد یا پیغمبر ما غذای خود را به سختی فراهم می کنیم چگونه می تواند شامل حال ما نیز بشود . خوش به حال ثروت مندان . پیغمبر فرمودند شما هم می توانید افطار بدهید . آن شخص عرض کرد چگونه ؟ پیامبر فرمود با دادن خلالی از خرما و یا حتی جرعه ای آب به روزه داری . از حضرت امام مجتبی علیه السلام پرسیدند که بزرگواری چیست و چه کسی بزرگوار است ؟ و آن حضرت فرمودند « بزرگوار کسی است که هم در زمان توانمندی  و هم در زمان تنگ دستی سخاوتمند باشد » . امیر مومنان علیه السلام فرموده اند « سخاوت صفا و صمیمیت و محبت را در جامعه گسترش می دهد » . پس به اندازه توان در این ماه مبارک درکمک به نیازمندان جامعه همت کنیم .

خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها سالروز میلاد کریم اهل بیت آقا حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را مورد توجه قرار دادو با گفتن تبریک این عید تاکید کرد : نهاد های حمایتی مانند کمیته حضرت امام ( ره ) و بهزیستی در استان زنجان بیش از بیست و دو هزار خانواده را تحت پوشش دارند . برای خدمات رسانی به این خانواده ها و تامین نیازمندی های آنان حتما نیازمند همکاری شما مردم هستند . بدانید مطمئن ترین جا برای رساندن کمکهای شما مردم به دست نیازمندان همین نهادهای حمایتی هستند . پس ان شاءالله انجام سنت حسنه اطعام الطعام و اکرام ایتام یادمان نرود . همانطوری که گفتم هرکس به اندازه توان در این ماه مبارک از کمک خویش به نیازمندان دریغ نکند . سالروز شهادت آیت الله سعیدی را گرامی می داریم . این عالم  بزرگوار برای حمایت از فکر امام ، راه امام و انقلاب امام توسط دژخیمان حکومت پهلوی به شهادت رسید . در خرداد ماه سال 60 حضرت امام در یک اقدام حکیمانه بنی صدر رئیس جمهور ایران اسلامی راکه بی کفایتی خود را در اجرای  مسئولیت فرماندهی کل قوا اثبات کرده بود از فرماندهی کل قوا عزل کردند . هفدهم رمضان سالروز معراج رفتن پیامبر را پیش رو داریم که ائمه محترم جماعات و مبلغین و واعظین محترم در این باره مفصل با مردم سخن خواهند گفت . شورای انقلاب فرهنگی کشور در سال 59 به دستور حضرت امام ( ره ) تشکیل شد . هرچند این نهاد از بدو تاسیس تاکنون قدمهایی را دراصلاح فرهنگ جامعه برداشته است ولی اخیرا از فرمایشات مقام معظم رهبری  برداشت می شد که آنگونه که باید انتظارات از شورای انقلاب فرهنگی برآورده نشده است . اما اولین شب قدر را پیش رو دار یم . از خداوند درخواست کنیم در برخورداری از فیوضات این شب همه ما را یاری فرماید . در این شب و دوشب دیگر قدر بنا به تاکید حضرت امام صادق علیه السلام عافیت در دین و دنیای مان را از درگاه باعظمت خداوندی طلب کنیم .

امام جمعه زنجان اظهار داشت : رئیس جمهور تاجر پیشه آمریکا با هدف ایجاد روحیه ایران هراسی در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس ، تامین امنیت اسرائیل و به انزوا کشانیدن ایران اسلامی  در اولین سفر خارجی خود چهار صد میلیارد دلار تجهیزات جنگی فقط به عربستان فروخت . البته اشتباه کرده است . زیرا رئیس جمهور آمریکا باید این واقعیت را بفهمد که در منطقه غرب آسیا ایران قدرت تعیین کننده است . مقام معظم رهبری در هفته گذشته در چندین مقطع فرمایشاتی کاربردی و سازنده ای داشتند که متاسفانه به علت تنگی وقت نمی توان به همه پرداخت . اما به چند مطلب از فرمایشات معظم له اشاره می کنم . ایشان فرمودند « می گویند مقاومت هزینه دارد . بله درست است هزینه دارد . ولی هزینه سازش بیشتر از هزینه مقاومت است . زیرا در سازش هم باید پول بدهی ، هم عقب بنشینی و هم تحقیر شوی . درست است مقاومت هزینه دارد اما عزت ، سرافرازی و سربلندی را به ارمغان می آورد . واین در حالی است که نتیجه سازش تحقیر و ذلت است » . حضرت آقا نقش مردم در حکومت مردم سالاری ، نفی نظام سلطه ، مسئله آزادی ، مسئله عدالت ، شجاعت در اقدام ، مسئله تدین و تعبد درعمل و حفظ استقلال را از جمله کلید واژه های اصلی عنوان و فرمودند « مسئله استقلال هم که من گفتم خیلی مهم است . حالا همین مسئله سند 2030از این قبیل است . اگر فرض کنیم در این سند هیچ موضوعی مخالفت با اسلام ندارد که دارد و ما گزارشهایی هم در دست داریم حرف من این است که نظام آموزشی کشور نباید در بیرون مرزهای این کشور نوشته شود . شما فرض کنید که خلاف اسلام نداشته باشد . داشته باشد یا نداشته باشد اینجا ایران است . اینجا جمهوری اسلامی است . اینجا یک ملت بزرگند . نظام آموزشی مارا چهار نفر در یونسکو یا سازمان ملل و یا در فلان جا بنشینند بنویسند چرا ؟ اینجا مسئله بر استقلال است که باید مورد توجه باشد » . در پایان در رابطه با حادثه تروریستی تهران مطلب همان است که مقام معظم رهبری فرمودند .  معظم له فرمودند «  این گونه جنایات که حاکی از خباثت در عین حال حقارت مباشران ، و نیزآمران و مسببان آن است بسی کوچک تر از آن است که در عزم ملت ایران خللی ایجاد کند . نتیجه قطعی اینها چیزی جز افزایش نفرت از دولتهای آمریکا و عامل آنان در منطقه همچون سعودی نیست . ملت ایران متحد و با عزم راسخ به پیش خواهد رفت ان شاءالله . یاد شهیدان این حادثه را گرامی می دارم و به خانواده های آنان تبریک و تسلیت می گویم » .

قبل از خطبه ها مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان با گرامی داشت هفته جهاد کشاورزی گفت : کشاورزی اولین شغلی است که انسان در کره زمین اختیار کرده و از آن خود ساخته است . علی بن ابیطالب علیه السلام در تفسیر آیه شریفه  ( و جعلنا لکم فیها معایشه و من لستم له برازقین ) می فرماید « خداوند سبحان به کشاورزی و آبادانی زمین امر نموده تا نیازهای غذایی و سایر نیازهای معیشتی را از او بردارد» . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند « کسانی که خاک و آب دارند اما کشاورزی نمی کنند مورد غضب خداوند هستند » . علی علیه السلام فرموده اند « متوکلین واقعی کشاورزان هستند » . ًَ

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید