امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 26 خرداد 96

طبق تاکید آمده در قرآن بهترین ره آورد روزه داری همانا کسب تقوای الهی است . بیست و یک روز ازفرصت طلایی  ماه مبارک رمضان را برای کسب تقوای الهی تمرین کرده ایم . باشد که با یاری خداوند تقوای کسب شده در این ماه را همواره حفظ کنیم .

این مطلب را حضرت آیت الله خاتمی نماینده ولی معظم فقیه در استان و امام جمعه زنجان در خطبه های نماز جمعه بیان نمود و خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کردو گفت : روز شهادت تجسم تقوا ، مولای با تقوایان حضرت علی علیه السلام است . آن حضرت دوروز نوزدهم و بیستم ماه مبارک رمضان را در بستر بیماری بودند . معرفت مردم زمان نسبت به حقیقت شخصیت وجودی آن بزرگوار بسیار اندک و سطحی بود . تا جایی که برخی افراد آن حضرت را با معاویه مقایسه کرده بعضا معاویه را زرنگتر از علی علیه السلام می دانستند  . مولا علی علیه السلام در این باره در سخنانی گله آمیز فرموده اند « روزگار و مردم کوته فکر زمان بقدری منزلت و مرتبه مرا پایین آوردند که من با معاویه مورد قیاس قرار گرفتم . اینکه گفته می شود معاویه از من زرنگتر است سخن درستی نیست . زیرا معاویه با نیرنگ و فریب است که کار پیش می برد . به خدا قسم اگر نیرنگ و فریب در نزد من زشت نبود معاویه نمی توانست از من جلو بزند » . مگر می توان علی را با معاویه قیاس کرد . زیرا علی اول شخص ایمان آورنده به آخرین پیامبر الهی است . تمام عمر شریفش وقف اسلام ، در تقویت اسلام و عمل به دستورات اسلام سپری گردید . گلایه علی علیه السلام از مردم زمان در خطبه بیست و هفت نهج البلاغه آن حضرت کاملا پیداست . آنجا که فرموده اند « ای نامردان مرد نما اگر تابستان شما را به جنگ با دشمن بخوانم گویید هوا سخت گرم است . مهلتی ده تا گرما کم شود . اگر در زمستان شما را فرمان جنگ دهم گویید سخت سرد است . فرصتی ده تا سرما از بلاد ما به در شود . شما که از گرما و سرما چنین می گریزید با شمشیر های آخته کجا می ستیزید ؟ کاش شما را ندیده بودم و نمی شناختم . به خدا قسم که پایان این آشنایی جز ندامت نیست و دستاوردی جز اندوه و حسرت ندارد . خدایتان بمیراند که دلم از دست شما پرخون و سینه ام مالامال خشم شما مردم دون است . با نافرمانی کار را بدانجا رسانیدید که قریش بگوید پسر ابوطالب دلیر است اما علم جنگ نمی داند . کدام یک از آنان پیشتر از من در میدان جنگ بوده و بیشتر از من نبرد دلیران را آزموده است ؟ هنوز بیست سال نداشتم که پا در معرکه گذاشتم . و اکنون سالیان عمرم از شصت فزون است » .

خطیب جمعه زنجان با اشاره به ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام افزود: آن حضرت با آنکه بر اثر بیماری از ضعف شدیدی برخوردار بود ولی از نصیحت هدایتگونه خود نسبت به اطرافیان دریغ نفرمودند . در جایی خطاب به اصحابی که در اطراف بستر مولا نشسته بودند فرمود « بدانید برای هر انسانی سه روز است . گذشته ای که پشت سر گذاشته است . زمان حالی که در آن زندگی می کند . و فردایی را که پیش رو دارد . شصت  و سه سال  در میان شما با عزت و سربلندی و افتخار زندگی کردم . امروزم را می بینید . می تواند درس عبرتی برایتان باشد . زیرا با آن قدرت گذشته ام امروز بقدری ناتوان شده ام که جام شیری را که برایم آورده اند  نمی توانم در دست داشته باشم . و فردایی که از میان شما خواهم رفت . چشمانم بسته شده و دیگر نخواهم توانست با شما سخن بگویم . دست و پاهایم قادر به حرکت نخواهند بود » . حضرت امام هادی علیه السلام فرموده اند « ای انسان روزی بر بستر بیماری قرار خواهی گرفت . حالتی که نه دکتر می تواند درمانت کند . نه دوستان و نزدیکانت منفعتی برای تو خواهند داشت » .

امام جمعه زنجان در بیان مناسبتها بیست و ششم خرداد سالروز شهادت جمعی از جوانان مبارز ، انقلابی و ظلم ستیز در سال 44 را در خور توجه دانست و خاطر نشان کرد : نخست وزیر وقت حکومت پهلوی یعنی حسنعلی منصور نقش تاثیر گذاری در تصویب قانون کاپیتولاسیون همان قانون مصونیت مستشاران آمریکایی در ایران در مجلس شورای ملی وقت در سال 43 داشت . به فتوای مرجع تقلید تعدادی ازجوانان مبارز تصمیم به محاکمه انقلابی نخست وزیر در خدمت استعمار و استکبار گرفته در عملیاتی حسنعلی منصور را کشتند . در این حادثه تعدادی از جوانان مبارز و ظلم ستیزبه نامهای بخارایی ، امانی ، صفار هرندی و نیک نژاد دستگیر و پس از چندی در بیست و ششم خرداد سال 44 با اعدام به شهادت رسیدند .  یاد و نام آن شهیدان بزرگوار را گرامی می داریم . بیست و هفت خرداد سالروز تاسیس جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام ( ره ) در سال 58 است . نیروهای فعال این نهاد مقدس  بیست و پنج سال صادقانه در رفع محرومیت از روستاهای ایران اسلامی خدمت کردند . علاوه بر این جهادگران در دوران دفاع مقدس با عنوان سنگر سازان بی سنگر نقش کلیدی در پیروزی رزمندگان ایران اسلامی بر دشمن بعثی عراق داشتند . این نهاد بنا به مصلحتی با کشاورزی ادغام شد که امروزه با نام جهاد کشاورزی در عرصه کشاورزی کشور با اهدافی چون زدودن فقر و محرومیت از روستاها ، حرکت به سوی استقلال و خود کفایی در تولیدات کشاورزی ، ایجاد زمینه برای رشد شخصیت کشا ورزان و روستائیان و وادار کردن آنان برای رسیدن به خود اتکایی مشغول خدمت هستند . سی و یکم خرداد سال 60 سالروز شهادت شهید بزرگوار دکتر چمران است . این روز در تاریخ عمومی کشور به عنوان روز بسیج اساتید نام گرفته است . رضوان خدا نثار روح شهید چمران و همه شهیدان باد . هم چنین سی و یکم خرداد سال 60 مجلس شورای اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی بنی صدر رئیس جمهور ایران اسلامی که قبلا حضرت امام ( ره ) فرماندهی کل قوا را بر اثر بی کفایتی از ایشان گرفته بود داد .

آیت الله خاتمی در ادامه اظهار داشت : جمعه آینده یعنی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز جهانی قدس فراموش نگردد . هر سال شما مردم روزه دار با دهان روزه در هوای گرم به واسطه اهمیت مسئله با حضور در راه پیمایی حماسه می آفرینید . اما امسال مسئله از حساسیت بیشتری برخوردار است . زیرا امسال دشمنان اسلام در راس آنان آمریکا و برخی سران کشورهای عربی

با محوریت حمایت از فتنه تکفیریها و داعش ، ترویج روحیه اسلام هراسی ، شیعه هراسی و ایران هراسی ، فراموش کردن مسئله قدس و ایجاد امنیت برای اسرائیل برای دشمنی با اسلام و مسلمانا ائتلاف کرده اند . این توطئه باید خنثی گردد . این حرکت شوم دشمنان باید به گوش مردم در جهان اسلام بلکه مردم آزاده دنیا برسد . در پایان به برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدارهای ماه مبارک رمضان خاصه در دیدار مسئولین نظام را بیان می کنم . آقا فرمودند « تصمیم گیری مسئولین وهمه چیز در نظام  باید در راستای تامین منافع ملی باشد . یعنی باید به گونه ای باشد که با هویت ملی ما یعنی با اسلام ، پیشینه تمدنی و تاریخی ایران و آرمانهای انقلاب یا به عبارتی اسلامیت ، ایرانیت و تفکر انقلابی هماهنگ باشد . افتخار همه ما باید به اسلامی بودن ، ایرانی بودن و انقلابی بودن باشد » . مخصوصا جوانان بدانند که ایران سابقه مدنیت هشت هزار ساله دارد . اگر مردم ایران اسلام را با ولایت قبول کرده اند این مبین رشد فکری مردم ایران در آن زمان بود . معظم له همچنان فرمودند « یک انسان انقلابی باید به مکتب اسلام ، به پیامبر اسلام و مکتب امام اعتقاد عملی و واقعی داشته باشد . یک انقلابی واقعی استکبار ستیز ، سلطه ستیز و آمریکا ستیز باید باشد . یک انقلابی واقعی باید بصیرت دینی و سیاسی داشته از آگاهی های غفلت زدا و معرفت نافذ برخوردار باشد . یک انقلابی واقعی باید دشمن شناس بوده معادله دوستی و دشمنی را بتواند تفکیک کند . همه باید به مسئولین کشور کمک کنند . و مسئولین هم باید با رعایت حال مردم در بخشهای مختلف با هم همکاری کنند . انتخابات قدرت انقلاب بود . کار مشترک مردم اعتقاد به نظام بود . کشور را نباید دو قطبی کرد » . حضرت آقا در رابطه با مسئله برجام فرمودند « به مسئولانی که پیگیر این مسئله بودند اعتماد داشتیم و داریم . چرا که آنان را خودی و مومن می دانیم . اما در همین ماجرا در مواردی به علت اعتماد به حرف طرف مقابل از مسائلی صرف نظر کردیم . یا اهتمام لازم را به خرج ندادیم . که در نتیجه خلاء هایی باقی ماند که دشمن در حال استفاده از آنها است . وقتی دشمن با وقاحت در مقابل شما ایستاده است هرنوع کوتاهی شما را نشانه ضعف شما می بیند و گستاخ تر می شود باید کاملا مراقب بود » .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید