امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 20 اسفند 95

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان ضمن توصیه و سفارش نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت : با توجه به اینکه روز بیست و دوم اسفند سالروز تکریم شهدا را پیش رو داریم لازم می بینم که در باب اهمیت شهادت و جایگاه و منزلت شهدا مطالبی را بیان کنم . یکی از دستورات دین اسلام جهاد در راه خدا برای حفظ دین است . امیر مومنان ، مولای باتقوایان علی بن ابیطالب علیه السلام نمونه و مظهر کامل و جامع مجاهد فی سبیل الله که هم فعلا و هم قولا در این مسئله پیشتاز است در خطبه بیست و هفت  نهج البلاغه خود دراین باره فرموده اند « بدانید که جهادفی سبیل الله  دری از درهای رحمت پروردگار است . که خداوند آن را برای بندگان واولیای خاص گشوده است . اگر مردمی در راه خدا قیام نکرده به جهاد نپردازند خداوند چنین مردمی را ذلیل و حقیر می کند . چنین مردمی گرفتار بلا و عذاب شد ه در دنیا تحقیر می شوند » . در روایتی آمده است که خاتم الانبیاء محمد صلی الله علیه و آله فرمودند « در بهشت خداوند دری است که آن را در جهاد فی سبیل الله خوانند . هنگامی که در روز قیامت بسیاری از مردمان منتظر رسیدگی به حساب خویش هستند می بینند که عده ای بدون حساب از در جهاد فی سبیل الله در حال ورود به بهشت هستند . منتظران می پرسند اینان کدام انبیاء هستند که بدون حساب از این در وارد بهشت خداوند می شوند ؟  در پاسخ به آنان گفته می شود که اینان انبیاء نیستند . بلکه کسانی هستند که در دنیا در راه خداوند مجاهده کرده و به شهادت رسیده اند » . پس بدانیم که اول گروهی از مردم که بدون حساب وارد بهشت خداوند می شوند شهیدان در راه خدا هستند . ایضا در روایت دیگری آمده است که روزی خانواده ای محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شرفیاب شده از پدرخانواده نزد پیامبر شکایت کردند که پدر ما نسبت به امور دنیا بی اعتنا شده دست از زندگی کشیده در کنجی خلوت دور از مردم و جامعه به عبادت مشغول است . پیامبر اکرم آن شخص را احضار کرده از او پرسید این چه کاری است که می کنی ؟ عرض کرد ای رسول خدا از زندگی دنیوی بیزار شده در گوشه ای خلوت برای قیامتم خدا را عبادت می کنم . پیامبر در جوابش فرمود در دین من رهبانیت وجود ندارد . بدان که بی رغبتان به دنیا در دین من مجاهدان فی سبیل الله هستند . این سخن نیز از پیامبر است که فرموده اند اجر و پاداش سه شب نگهبانی برای حفظ و حراست از مرزهای بلاد اسلامی بالاتر از چهل سال عبادت است . خوشا به حال سه هزار نفر از فرزندان مومن و مسلمان شما مردم ولایتمدار زنجان که با شهادت خود عزت و سربلندی را به اسلام ، ایران اسلامی و به ملت قهرمان ایران اهداء نمودند .

خطیب جمعه زنجان در ادامه خطاب به جوانان افزود : جوانان بدانند که جغرافیای ایران بصورت فعلی نبود . ایران کشور پهناوری بود . اما در گذشته هر بار حمله ای خارجی اتفاق می افتاد براثر بی کفایتی و بی لیاقتی زمامداران و حاکمان وقت ایرانی قطعه ای از خاک ایران به تصرف دشمن درآمده و از کشور جدا می شد . افتخار از دست ندادن حتی یک وجب از خاک ایران در هشت سال جنگ با دنیای استکبار به سرکردگی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی وقت و دیگر دست نشاندگان این دوابر قدرت در اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس  فقط و فقط برای نظام جمهوری اسلامی است . مردم ایران اسلامی برای اینکه در مقابل دشمنان ذلیل و حقیر نشوند و با تبعیت از امیر مومنان علی علیه تالسلام همچون کوه استوار تحت رهبری معمار کبیر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمنان سینه سپر کرده پایداری نمودند وبرای ایران وایرانی عزت ، سرافرازی و سربلندی به ارمغان آوردند . دنیای استکبار چون دید باحمله نظامی نتوانست به نیات پلید خود دست یابد لذا جنگ را با هجمه فرهنگی ، با نبرد اقتصادی با تحریم کردن ایران و با تجهیز کردن گروه های تکفیری علیه ایران اسلامی آغاز کرد . نیت اصلی دنیای استکبار از حمله نظامی به سوریه ، عراق ، لبنان و یمن به زانو درآوردن ایران اسلامی وبراندازی  انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود . اما بیداری رهبری نظام و فرماندهی معظم کل قوا و اقتدار نیروهای مسلح ایران اسلامی اجازه تعدی و تجاوز به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را تا این تاریخ به دنیای استکبار و صهیونیزم جهانی نداده و نخواهد داد . جا دارد همه ما همواره این سخن مقام معظم رهبری را تکرار کنیم که مظهر قدرت ایران و مظهر قدرت نظام حمهوری اسلامی ایران شهدا هستند .

امام جمعه زنجان در بیان مناسبتهابیستم اسفند ماه سالروز راهیان نور را موردتوجه قرار داد و راهیان نور را چراغ همیشه پر فروغ خواند و تاکید کرد : همانگونه که رهبری عزیز و فرزانه فرمودند ملت و کشور ایران ازثروت عظیم  منابع طبیعی و نیروی انسانی برخوردار است . یکی از این ثروتهای عظیم فرهنگی و نقاط قوت فراوانی در نیروی انسانی که باید به بهترین نحو ممکن از آن استفاده شود وجود کاروانهای راهیان نورمتشکل از اکثریت مردم معتقد است که به زیارت شهدای همیشه راست قامت دفاع مقدس می روند تا با آرمانهای والای شهدا آشنا شده از روحیه اعتقاد به مجاهدت و انگیزه حرکت در راه دین بهره مند گردند . اثر بزرگ کاروان راهیان نور این است که مردم در می یابند اگر در مقابل زورگو ایستادگی کنیم بدون تردید بردشمن غلبه خواهیم کرد . زیرا احساس ضعف موجب تشویق دشمن به حمله خواهد شد . بنابراین اگر بخواهیم دشمن را از تهاجم منصرف کنیم باید از نشان دادن احساس ضعف بپرهیزیم . و نقاط قوت فراوانی را که در اختیار داریم آشکار کنیم . اشتباه برخی در چالش بزرگ اقتصادی کشور این بود که در زمینه اقتصادی اظهار ضعف شد . و دشمن دید که اینجا می تواند فشار آورد . لذا فشار آورد و آن را زیادکرد . رفتن مردم مخصوصا رفتن نوجوانان و جوانانی که دوران دفاع مقدس را تجربه نکرده و تحلیلی از جنگ ندارند  به مناطق دفاع مقدس بسیار اثر گذار است . مناسبت دیگر سالروز رحلت مادر چهار شهید قهرمان ازشهدای کربلای حسینی ازجمله حضرت عباس علیه السلام  یعنی حضرت فاطمه ام البنین سلام الله علیها پیش رواست . بانویی که هم همسر شهید و هم مادر شهید بود . لذا برای تکریم این بانو سالروز رحلتش در تاریخ عمومی کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز تکریم از مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است . زیرا در ایران اسلامی مادران نقش بزرگی در تربیت جوانان مخصوصا شهدا را بر عهده داشته اند . باید قدردانی نمود از تمامی کسانی که در بنیاد شهید و امور ایثار گران شهر و استان زنجان در خدمت خانواده های معظم شهداهستند وبرای تکریم خدمات ارزشمندی را به  فرزندان ، مادران ، پدران و همسران  شهدا ارائه می کنند .

آیت الله خاتمی با اشاره به بیست و سوم اسفند سالروز رحلت عالم مجاهد مرحوم آیت الله کاشانی نقش آفرین اصلی درایستادگی در مقابل استعمار انگلیس برای مستقل کردن شرکت نفت با ملی شدن صنعت نفت در ایران اظهار داشت : بیست و پنجم اسفندماه سالروز بمباران شیمیایی شهر حلبچه عراق توسط رژیم بعثی عراق یکی از ننگین ترین روزها در پرونده عملکردی صدام رئیس رژیم بعثی عراق و حامیان او مخصوصا مدعیان حقوق بشر در دنیا است . چون صدام و حامیان او شکست سنگین خود در عملیات غرور آفرین و افتخارآمیز والفجرده را نتوانست تحمل کند لذا برای تلافی و جبران این شکست تحقیر آمیز از نیروهای رزمنده ایران اسلامی  با پنجاه فروند هوا پیمای جنگی شهر حلبچه را بمباران شیمیایی کرد . حمله وحشیانه ای که براثر آن نزدیک به پنج هزار نفر از زنان و مردان پیر، جوان ، نوجوان  حتی کودکان شهید و به همین میزان هم مجروح شدند که مجروحان هنوز هم از آثار شوم این حمله وحشیانه در رنج و عذابند . در پایان ضمن گرامیداشت یادو نام یادگار حضرت امام مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی که سالگرد ارتحال این ولایتمدار مخلص را پیش رو داریم فراز هایی از فرمایشات و هشدارهای مقام معظم رهبری را که در باره منابع طبیعی بیان فرموده اند با هم مرور می کنیم . معظم له فرمودند « مسئله گیاه و درخت و سبزه و حفظ فضای سبز ناشی از طبیعت زنده برای کشور خیلی مهم است . بسیاری از عوارضی که در مورد هوا و ریزگردها و عدم سلامت هوای شهرها و بقیه چیزها مطرح است ناشی از کمبودهای گیاهی است . پوشش گیاهی خیلی می تواند به مملکت کمک کند . باید در طول سال برای حفظ منابع طبیعی دقت لازم را داشته باشیم  » . 

قبل از خطبه ها معاونت تعاون و اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با گرامیداشت سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت : امسال روز شهدا با سالروز رحلت حضرت ام البنین سلام الله علیها مادر گرامی چهار شهید قهرمان کربلای حسینی خاصه حضرت عباس علیه السلام متقارن شده اند . خوب است این سئوال همواره در ذهن و فکر ما باشد که اگر شهدا امروز زنده بودند با توجه به جو موجود حاضرچگونه عمل می کردند ؟ اگر جواب شهیدان را بشنویم وخودمان را جای شهدا بگذاریم و در مسیری که آنان حرکت کردند حرکت کنیم قطعا در راستای اهداف مقدس انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران و فرامین مقام معظم رهبری قدم برداشته ایم . تلاش ما باید آن باشد تا در راستای قبول و جلب رضایت شهدا حرکت کرده  و عمل کنیم . وظیفه امروز ما این است تا با تبعیت از فرامین و تاکیدات رهبری عزیز نظام انقلابی باشیم . و مطابق با پنج محوری که مقام معظم رهبری برای انقلابی بودن و انقلابی ماندن بیان فرمودند عمل کنیم . یعنی به مبانی و ارزشهای بلند و اصلی اسلام و انقلاب اسلامی معتقد و پای بند باشیم . برای رسیدن به اهداف وآرمانهای بلند واصلی انقلاب اسلامی تلاش کنیم . به استقلال ایران اسلامی در تمامی ابعاد معتقد و پای بند باشیم . درمقابل دشمن و نقشه های پلیدش حساس بوده و از آن تبعیت نکنیم . در امور دینی و امور سیاسی خود تقوا داشته باشیم . با اندکی تامل در وصایا و رفتار شهدا در می یابیم اگر امروز شهدا زنده بودند قطعا و یقینا در راستای این پنج محور عمل می کردند . 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید