امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو


بیانات در خطبه های نماز جمعه مورخ یکم بهمن ماه 95

 

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با تاکید بر این مطلب که ذات اقدس احدیت با لسان وحی فرموده اند « هرکس درمقابل  گناه و معصیت تقوا پیشه کرده و خود را حفظ کند . چنین فردی مشمول رحمت پروردگار می گردد. و این اوج رستگاری برای یک انسان است  » . خود و تک تک نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کردو گفت : چند نکته از این آیه شریفه در خور  توجه و تامل است .  نکته اول اینکه صرف گفتن من گناه نکرده و به دنبال گناه و معصیت نمی گردم کافی نیست . بلکه نیت گناه نکردن و به دنبال گناه و معصیت نرفتن را باید در عمل نیز اثبات کند . نکته دوم اینکه انسانی که بتواند در مقابل گناهان و معاصی تقوای الهی را رعایت کرده خود را از گناه کردن و حتی از نیت گناه کردن حفظ کند مشمول رحمت پروردگار خواهد بود . و برخورداری از رحمت ، عنایت و فضل خداوند بالاترین امتیاز و سعادت برای یک انسان است . نکته سوم اینکه به زعم بعضیها خوشبختی و سعادت یعنی برخورداری از رفاه مادی در دنیا . در حالیکه اوج سعادت و خوشبختی این است که انسان رضای پروردگار را جلب کرده مشمول رحمت بیکران الهی گردد . در روایتی کاربردی آمده است که از علی علیه السلام در باره علم پرسیدند . حضرت فرمودند « علم عبارت از این است که انسان خدای تبارک و تعالی  را بقدر نیازی که به او داردعبادت و اطاعت کند . به اندازه طاقت تحمل آتش جهنم در برابر خداوند نا فرمانی کند . به اندازه ای برای دنیای خود تلاش کند که در آن عمر خواهد کرد . برای آخرتش آنقدر تلاش کند که در آن خواهد ماند » .
خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها با یاد آوری سالروز اعدام انقلابی حسنعلی منصور نخست وزیر رژیم پهلوی و نوکر حلقه بگوش آمریکا در ایران توسط شهید بخارایی در سال 1343افزود : در چهارم بهمن ماه سال 57 که حضرت امام ( ره ) تصمیم گرفته بودند با آمدن به ایران به مردم انقلابی بپیوندند به دستور بختیار نخست وزیر رژیم پهلوی فرودگاه مهرآباد برای فرود هواپیمای حامل حضرت امام ( ره ) بسته شد . در اعتراض به این تصمیم نا بخردانه بختیار علمای بزرگ سراسر کشور به همراه علمای بزرگ تهران در دانشگاه تهران متحصن شدند . تحصن علمای بزرگ در تهران از یک سو ایستادگی  مقاومت و پافشاری مردم انقلابی ایران از سوی دیگر نتیجه داد و بختیار را بالاجبار بر آن داشت تا فرود گاه مهرآباد را برای ورود حضرت امام ( ره ) و فرود هواپیمای حامل آن حضرت باز کند . اما این مطلب را خصوصا برای جوانان متولد دهه شصت و دهه هفتاد ایران اسلامی عرض می کنم . بدانید دشمن با این هدف که ظرف مدت حد اکثر یک هفته با اشغال تهران باعث شکست انقلاب و نظام اسلامی ایران خواهد شد ، در دوجبهه غرب ایران یعنی کردستان و جنوب ایران یعنی خوزستان جنگ را بر ما تحمیل کرد . اما چون نتوانست کاری از پیش ببرد لذا جبهه سومی را برای درگیر کردن نیروهای انقلابی در منطقه شمال کشور به مرکزیت شهرستان آمل مازندران ایجاد کرد . ولی در ششم بهمن ماه سال 60 هوشیاری  و حضور به موقع مردم حزب الله شهر و روستاهای آمل و دیگر شهرهای استان مازندران و استانهای همجوار در صحنه ، نبرد جانانه با دشمن و دادن چهل شهید که درود و رضوان الهی به روح آن شهیدان و همه شهدا باد موجب شد تا توطئه پلید دشمن برای همیشه خنثی شده و دشمن با تحمل شکست سخت پا به فرار بگذارد . به واسطه این حماسه غرور آفرین شهرستان آمل به شهر هزار سنگر برای پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی ایران نامگذاری گردید .
امام جمعه زنجان با بیان این نکته که اگر حواسمان جمع نباشد از دشمن ضربه خواهیم خورد تاکید کرد : بدانیم که با دشمن احمقی روبرو نیستیم . دشمن ما مار خورده افعی شده و پیچیده عمل می کند . دشمنی که تا کنون با بهانه هایی مثل دانش هسته ای ، مسئله حقوق بشر ، حمایت از حزب الله لبنان ، حمایت از مردم مظلوم فلسطین ، حمایت از انقلاب مردم یمن  حمایت از دولت و ملت سوریه در مقابله با گروه های تکفیری صهیونیستی  و حمایت از مردم عراق در برابر ما ایستاده است . بدانیم که دشمن ما قسم خورده  و بنا به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری قابل اعتماد نیست . توطئه شوم و خطر ناک این دشمن قسم خورده در نابودی ایران قبل و بعد از انقلاب بسیار بوده و هنوز هم ادامه دارد . دعوای این دشمن قسم خورده با ما دعوای زمین و آب نیست . بلکه دعوایش با ما دعوای اعتقاد است . دعوای ایمان است . تا زمانی که دولت و ملت ما روی اصول انقلاب ایستادگی کنند ، تازمانی که ایمان در دولت و ملت ما باشد و تا زمانی که دولت جمهوری اسلامی باشد دشمن با ما دعوا خواهد داشت . مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند « هرجا ما تقوا پیشه کردیم ، صبر کردیم وایستادگی نشان دادیم خدای متعال اجر مارا ضایع نکرد . اما هرجا وادادگی نشان دادیم ضربه خوردیم . و آنجا اخلال به وجود آمد . الآن هم همینطور است . خدای متعال به پیغمبرش فرموده (  فستقم کما امرت ) . پس اگر استقامت کنیم پیروز خواهیم بود » . در پایان بر یکی دونکته تاکید می کنم . اول اینکه با استفاده کردن از کالاهای خارجی به رونق تولیدات خارجی کمک کرده به بیکار شدن بیشتر کارگران هموطن دامن می زنیم . بیکاری که امروز یکی از معضلات مهم کشور است . دوم اینکه سعی برآن باشد که جشنهای ایام دهه مبارک فجر امسال با شکوهتر از سالهای گذشته باشد . و بر دوموضوع که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز هست یعنی تکبیر بر بامها در شب بیست و دوم بهمن و راه پیمایی روز بیست و دوم بهمن اهمیت بیشتری بدهیم . و آخرین نکته تاثر و تاسف قلبی خودم و شما نمازگزاران را در رابطه با حادثه تلخ ساختمان پلاسکوی تهران اعلام می کنم . به همه تلاشگرانی که مشغول فعالیت در اداره کردن این بحران هستند خاصه نیروهای پرتلاش و گمنام آتش نشانی خدا قوت گفته و برتلاش آنان ارج می نهیم . آرزو می کنیم که با مدیریت اصولی بحران با کمترین آسیب های انسانی مهار این حادثه تلخ به سرانجام برسد ان شاءالله .
قبل از خطبه ها مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان هجمه فرهنگی دشمن را یکی از دغدغه های مهم فرهنگی نظام و رهبری نظام دانست و گفت :  چون دنیای استکبار قدرت رویارویی نظامی با نظام مقتدر و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران را ندارد لذا روی به جنگ نرم آورده است . در این جنگ دنیای استکبار برای نفوذ آینده خود در نظام اسلامی ایران نسل جوان فعلی و نسلهای آینده نظام را در دستور کار خود قرار داده است . برای رویا رویی با دنیای استکبار در جنگ نرم همانطوری که رهبری نظام فرمودند می طلبد تا مردم و مسئولین به اصول و ارزشهای والای انقلاب و نظام اسلامی پایبند باشند . با همتی بلند تلاش کنند تا به اهداف عالی انقلاب و نظام اسلامی برسند . زیرا دنیای استکبار این دشمن غدار تمام هم خود را در ترویج روحیه یاس و ناامیدی در جامعه اسلامی ایران بکار گرفته است . باید مردم و مسئولین به استقلال در اقتصاد ، در سیاست و در فرهنگ ایمان داشته و به آن پایبند باشند . بدانیم که در مسئله فرهنگی که مورد هجوم دشمن قرار گرفته ایم با یک دشمن احمق طرف نیستیم . بلکه دشمن ما بسیار زیرک بوده و هدفمند مشغول فعالیت است . چون دشمن می داند اگر مارا در مسئله فرهنگ وابسته کند خود بخود در مسئله اقتصاد و سیاست نیز وابسته خواهیم شد . مردم و مسئولین نظام اسلامی باید در برابر دشمن و نقشه های پلید دشمن حساس بوده و از آن تبعیت نکنند . و بدانند که برخورداری از چنین روحیه ای خود جهاد کبیر است . مردم و مسئولین نظام اسلامی ایران باید رعایت تقوا را خاصه در امور دینی و سیاسی همواره مد نظر داشته و سرلوحه امور خود قرار دهند .
این مقام مسئول با اشاره به خطرات و آسیبهای فضای مجازی تاکید کرد : بدانیم امروز ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با بروز و ظهور تکنو لوژیهای جدید مواجه هستیم . با توجه به اینکه دانش استفاده از تکنولوژیهای جدید در پدر و مادرها خیلی کمتر از فرزندان است امکان دارد که بزرگان خانواده ناخواسته ابزارهایی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند که تیر خلاص زدن به فرزندان باشد . بعضا برخورد ما در استفاده فرزندان از تکنولوژیهای جدید مانند سوئیچ ماشین خود را برای دور زدن در اختار فرزندان نا آشنا به فن رانندگی قرار دادن است . با اینکه می دانیم فرزندمان هم به خود و هم به دیگران آسیب خواهد زد . با توجه به اینکه دشمنان ما فتنه جدیدی را برای ایجاد ناامنی روانی و رفتاری در جامعه اسلامی ما طراحی کرده اند به عنوان یک کارشناس امور فرهنگی در این وانفسای تکثر رسانه ای از بزرگان خانواده های انتظار دارم که حساسیت خود را در نحوه استفاده فرزندان از تکنولوژیهای جدید بیشتر کنند . هوشیار باشیم که امروز ه ما به اطلاعات نیاز داریم . اما در این بمب باران اطلاعاتی مواظب باشیم اطلاعاتی را که نیاز داریم برداشت کنیم . لذا می طلبد که دانش و آگاهی خود را در استفاده از تکنولوژیهای جدید ارتقاء دهیم . بدانیم که استفاده بیش از حد از فضاهای مجازی انسان را از معنویت دور کرده از او موجودی الکی خوش می سازد . لذا با توجه به فضاهای مجازی موجود و وجود تکثر رسانه ای خواهش بنده از همه کسانی که تریبون در اختیار دارند اعم از روحانیون عزیز ، معلمان مدارس در سطوح مختلف ، اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزشی ، متدینین ، مومنین و حلقه های صالحین به مباحث فرهنگی جامعه دلسوز بوده حساسیت بیشتری نشان دهند . و بدانند جهاد فرهنگی امروز یکی از جهادهای در اولویت خواهد بود . و اجرش از دیگر جهادها کمتر نخواهد بود .

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید