امروز پنج شنبه, 30 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 95/10/24

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش نماز گزاران به رعایت تقوای الهی گفت : در آیه 201 سوره مبارکه اعراف آمده است « انسانهای با تقوا وقتی در معرض هجوم شیطان قرار می گیرند با یاد آوری قدرت خداوند  متوجه شده با بصیرت از این هجوم شیطانی رهایی می یابند » . یکی از پیامهای  درخور تامل و توجه این آیه شریفه آن است که همه انسانها اعم از صالحین ، متقین ، مومنین و دیگران  در معرض وسوسه ها و هجوم شیطان قرار دارند . لذا نمی شود به نماز  خواندن و روزه گرفتن مغرور شده خود را مصون از وسوسه های  شیطانی دانست . پیام دوم این آیه آن است که وقتی انسان در معرض هجوم شیطان قرار گرفت متذکر این حقیقت بشود که همواره در محضر الهی قرار داشته تمام اعمال و رفتارش تحت کنترل است  . با این تذکر انسان متوجه خطر شده از بی راهه رفتن و گرفتار وسوسه های شیطانی شدن دوری می کند . سومین پیام آیه شریفه این است که به یاد پروردگار بودن و متذکر قدرت خداوند شدن  بصیرت را در انسان افزون کرده اورا از وساوس شیطانی حفظ می کند  . پیام دیگری که می شود از این آیه شریفه دریافت کرد این است که بله گویان به وسوسه های شیطانی از بصیرت برخوردار نیستند . و چون بصیرت ندارند کور کورانه از شیطان تبعیت کرده گرفتار هجوم شیطان می گردند . در روایتی ازحضرت  امام عسگری علیه السلام آمده است که آن امام بزرگوار فرموده اند « با ورع ترین انسان کسی است که نه تنها گناه نمی کند ، نه تنها حرام نمی خورد بلکه خود را از شبهات نیز حفظ می کند . به عبارتی وقتی به حلال بودن رفتاری ، گفتاری  و پنداری یقین و اطمینان ندارد از انجام دادن آن خود داری می کند . و عابد ترین مردم کسی است که واجبات خود را انجام دهد . زاهد ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند . و پرتلاش ترین مردم کسی است که برای ترک گناه بقدری جدیت می کند که ترک گناه برایش عادت ثانوی می شود » .

خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها با گرامی داشت بیست و هفتم دیماه سالروز شهادت فدائیان اسلام در باره روز غزه خاطر نشان کرد : غزه قسمت کوچکی از سرزمین فلسطین اشغالی است که به واسطه پایداری و مقاومت مردمش از اشغال رژیم غاصب اسرئیل آزاد شده است . سرزمینی که امروزه در محاصره اسرائیل غاصب و سران رژیم های عربی به ظاهر مدعی اسلام ولی در اصل طرفدار و خواهان امنیت اسرائیل قرار دارد . حضرت امام ( ره ) فرموده اند « بزرگترین مصیبت برای مسلمانان آن است که از سران دولتهای منطقه نفسی بر نمی آید . و از آن فجیع تر و ننگ آورترطرفداری بی قید و شرط بعضی از حکام منطقه از رژیم جعلی است .عجبا هر روز از فاجعه خونبار فلسطین بیشتر می گذرد سکوت و سازش سران کشورهای اسلامی و طرح مماشات با اسرائیل غاصب بیشتر بگوش می رسد . نکند اینان تصور کرده اند که گذشت زمان سیرت و صورت جنایتهای اسرائیل و صهیونیزم را دگرگون ساخته است . و گرگهای خون آشام صهیونیزم از فکر تجاوز و قصد سرزمینهای از نیل تا فرات دست برداشته اند . ای سران عرب از سرنوشت صدام عبرت بگیرید . بدانید آنقدر که ابر قدرتها از صدام این نوکر چشم و گوش بسته پشتیبانی کردند از شما که قدرتهای کوچک و حکومتهای ضعیف هستید پشتیبانی نمی کنند . و شما عاقبت این جنایتکار و هم قطارجنایتکارش شاه مخلوع را به عیان دیده اید . قدرتهای بزرگ بیش از آنچه که از شما استفاده نمایند از شما طرفداری نمی کنند . و شماهارا برای منافع خویش به هلاکت می رسانند . باید دولتهای منطقه بدانند که در وقت گرفتاری آنان آمریکا و هیچ قدرت دیگر از آنان پشتیبانی نخواهند کرد » .

آیت الله خاتمی با تاکید بر توجه بیشتر به تذکرات امام المسلمین مقام معظم رهبری اظهار داشت : معظم له در دیدار مردم قم در سالروز قیام نوزده دیماه امسال به چند محور اساسی زیاد تکیه فرمودند . اولین محوری را که معظم له بر آن تاکید فرمودند عناصر چهارگانه اقتدار مملکت جمهوری اسلامی ایران بود . اولین عنصر ایمان و معرفت دینی است که در انسان انگیزه ایجاد می کند . قدرت استقامت و مقاومت را در انسان تقویت می کند . تحمل سختیها در مسیر مبارزه را برای انسان آسان می کند . عنصر دوم قدرت علمی است . قدرتی که بنا به تاکید مولای متقیان علیه السلام سلطان است . زیرا هر مملکتی که از لحاظ مسائل علمی از قدرت برخوردار بوده و نسبت به دیگر ممالک بالاتر باشد در عرصه های بین المللی حرفهایش شنیده می شود . به حرفش نگاه کرده می شود . و حرفهایش به کرسی می نشیند . عنصر و فاکتور سوم اقتدار کشور برخورداری ازاقتصاد مقاوم است . اقتصادی که درون گرا باشد . اقتصادی که روی پای خود بایستد . اقتصادی که با قدرت و منابع خود بدون اتکاء به منابع بیگانه ادامه حیات دهد . اقتصادی که با تکانه های بین المللی دچار تزلزل نشده و ثبات و قدرت خود را حفظ کند . چهارمین عنصر حفظ عزت ملی است . برخورداری از این عنصر بر هرکسی که در ایران اسلامی یا زیر سایه پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران زندگی می کند  لازم است . و باید در موضع گیریها ، در گفتار و در عملکرد بر اساس حفظ عزت ملی گام بردارد . دومین محور مورد تاکید مقام معظم رهبری در این دیدار شناخت دشمن و اقدام به موقع در مقابله با اقدامات و توطئه های دشمن بود . زیرا اقدام به موقع مردم قم در نوزدهم دیماه سال 56 در مقابله با توطئه های دشمن باعث شد تا انقلاب اسلامی در ایران پیروز شده و حکومت جمهوری اسلامی جایگزین حکومت طاغوت گردد . محور بعدی مورد تاکید امام المسلمین در این دیدار شناخت دشمن داخلی و دشمن درون است . بی انگیزگی ، نا امیدی ، بی حالی و تنبلی ، بی نشاطی ، سیاستهای غلط ، رفتارهای بد ، اختلافهای گوناگون و تنگ نظریها از جمله دشمن داخلی و درون بود که حضرت آقا بر آنان تاکید فرمودند .

امام جمعه زنجان در پایان با تاکید بر اینکه معیار اصلی ما امروزه مقام معظم رهبری است افزود : . تلاش ما باید این باشد که حتی یک قدم از خط ترسیم شده از جانب رهبری نظام جلو تر نرفته و از این خط هیچ وقت فاصله نگیریم . زیرا هر دو حالت دارای اشکال است . باید قدر دانی نمود از تمامی اقشار مردم همیشه در صحنه شهر و استان زنجان که با تبعیت از خط ولی امر مسلمین در مجلس گرامی داشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی حضوری گسترده داشتند .  در باره آقای رفسنجانی من به قرائت سخنان مقام معظم رهبری در باره آن مرحوم بسنده می کنم . معظم له فرمودند « آقای هاشمی یکی از برجستگان انقلاب است . یک شخصیت انقلابی و معمم هست . من ایشان را از سال 1336 از نزدیک می شناسم . آقای هاشمی از اصلی ترین افراد نهضت در دوران مبارزه بود . از مبارزین جدی و پیگیر قبل از انقلاب بود . بعد از پیروزی انقلاب از موثرترین شخصیتهای جمهوری اسلامی در کنار امام بودند . و بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز بودند . این مرد بارها تا مرز شهادت پیش رفتند . قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب کرد . و به مبارزین می داد . اینها را جوانان خوب است بدانند . بعد از انقلاب ایشان مسئولیتهای زیادی داشت . هشت سال رئیس جمهور بود . قبلش رئیس مجلس بود . بعد مسئولیتهای دیگری داشت . در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم برای خودش از انقلاب یک اندوخته ای درست کرده باشد . اینها حقایقی است که باید دانست . در حساسترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بودند . سابقه همکاری و آغاز همدلی و همکاری با ایشان به 59 سال تمام می رسد . هوش وافر و صمیمیت کم نظیر او در آن سالها تکیه گاه مطمئنی برای همه کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می آید » .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید