امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ هشتم بهمن 95

حضرت آیت الله خاتمی نماینده ولی معظم فقیه در استان و امام جمعه زنجان در ابتدای خطبه های نماز جمعه گفت : در جای جای قرآن مجید ودر کلام معصومین بیشترین حجم مطالب دینی بعد از مسئله توحید و بیشترین توصیه ها به رعایت تقوای الهی شده است . پس خودم و تک تک شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم . در قرآن شریف خداوند می فرمایند « ای همه انسانها بندگی کنید پروردگار خویش را - یعنی خدا را عبادت کنید . خدارا اطاعت کنید . دستورات الهی را اجرا کنید . از منهیات خدا دوری کنید . از خدا بخاطر نعماتی که بر شما ارزانی داشته با عبادت کردن تشکر کنید . بدانید خدا کسی است که شما را همانند موجودات قبلی خلق کرده است . باشد که با عبادت کردن خداوند به تقوای الهی برسید » . در هفته گذشته روایتی کاربردی از مولای با تقوایان حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام برایتان خواندم که آن حضرت علم را در چهار موضوع بیان فرموده بودند . سه موضوع عبادت کردن و اطاعت کردن خداوند بقدر نیازی که به او داریم ، نافرمانی کردن از خدا بقدر طاقتی که از آتش جهنم داریم و تلاش کردن برای دنیا بقدر عمری که در دنیا خواهیم کرد را در هفته گذشته برایتان بیان کردم . البته از موضوع تلاش برای دنیا بقدر عمری که در آن خواهیم داشت سوئ استفاده نشود . و گفته نشود بقدری که خودم را اداره کنم فعالیت کرده مابقی فرصتها را استراحت کنم . بلکه انسان برای تلاش در دنیا فقط خود را نباید در نظر بگیرد . بلکه تلاش برای تامین معاش دیگران با تولید ، با اختراع و ابداع و با کار آفرینی نیز مد نظر است . این چنین تلاشی خود نوعی عبادت است . و گفتم که در این رابطه مولای مومنان علی علیه السلام برای ما می تواند بهترین الگو باشد . زیرا بزرگترین کار تولیدی در اقتصاد کشاورزی را آن حضرت در مدت عمر خود ایجاد کرده و به عنوان باقیات و صالحات از خود به جا گذاشته اند . اما موضوع چهارم را حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام  اینگونه بیان فرموده اند که علم یعنی برای آخرتت آنقدر تلاش کن که در آن باقی خواهی ماند . بدانیم که ماندن ما در دنیا محدود است و بلاخره روزی از این دنیا خواهیم رفت . اما ازمدت  ماندن ما در آخرت فقط خدا خبر دارد . زیرا طبق تاکید آمده در قرآن آخرت همیشگی خواهد بود . پس تلاش کنیم تا آنجا که در توان داریم و از ما بر می آید برای آخرتمان عمل کنیم . هرقدر برای رضای خداوند هزینه کرده یا برای آن تلاش کنیم جزء اعمال برای آخرتمان خواهد بود . مطمئن باشیم که عرصه عمل کردن و عبادت کردن فقط این دنیا است . از حضرت امام هادی علیه السلام است که آن حضرت فرموده اند « در تشییع جنازه بنده خدا زمینیان می گویند از او در این دنیا چه مانده است ؟ اما اهل آسمان  می گویند با خود برای آخرتش چه آورده است » ؟

خطیب جمعه در بیان مناسبتها دوازدهم بهمن را یکی از روزهای غرور آفرین و فراموش ناشدنی خواند و خاطر نشان نمود : در پی بسته شدن فرود گاه مهر آباد برای جلو گیری از فرود هواپیمای حضرت امام و به دنبال تحصن علمای بزرگ تهران و سایر بلاد ایران در دانشگاه تهران در اعتراض به این عمل نا بخردانه بختیار دولت رژیم پهلوی و پا فشاری و مقاومت مردم سرانجام حضرت امام در دوازدهم بهمن ماه سال 57 وارد ایران شد تا در کنار مردم و رهبری کردن نهضت علیه رژیم پهلوی قیام کنند . با ورود حضرت امام به ایران گویی روحی تازه در انقلاب دمیده شد . زیرا روند انقلاب بقدر شتاب گرفت که ظرف ده روز پس از ورود حضرت امام به ایران انقلاب اسلامی مردم به پیروزی رسید . اما نکته مهمی را که مد نظر دارم تا برایتان بیان کنم در باره پیام مهم و راه گشا و امید وار کننده نسبت به آینده  رهبری معظم نظام جمهوری اسلامی ایران به پنجاه و یکمین نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا است . معظم له فرموده اند « جوانی و دانشجویی همچون پیشرانی پر قدرت انسان را در رسیدن به آرمانهای والا یاری می کند . وظیفه یک مسلمان فقط این نیست که به اسلام عمل کند . بلکه وظیفه دارد اسلام را برای دیگران تبلیغ کند . و شما که به عنوان دانشجویان مسلمان در اروپا هستید وظیفه دارید اسلام را در اروپا مخصوصا برای دانشجویان اروپایی تبلیغ نمایید . اگر مومنانه عمل کنید مردم اطرافتان به دین مبین اسلام جذب خواهند شد . در کنار خوب درس خواندن و دیانت را حفظ کردن از دشمن غفلت نکنید . جنگ نامتقارن دشمن با مسلمانان را افشا کنید . حقایق را برای مردم اطراف خود بیان کنید . به آینده امیدوار باشید . بدانیدآینده روشن خواهد بود . زیرا طبق وعده الهی آمده در قرآن یاری کنندگان خداوند از نصرت الهی برخوردار خواهند بود » . 

آیت الله خاتمی با اشاره به پیروزیهای جبهه مقاومت در مقابل دشمنان اظهار داشت : آزادی شهر حلب دومین شهر بزرگ سوریه در واقع آزادی سرزمین و جغرافیا نبود . بلکه آزادی تفکر انقلاب بود . آزادی تفکر و پیروزی جبهه مقاومت بر دشمنانی چون آمریکا ، صهیونیزم و دیگر قدرتهای استکباری و حامیان آنان بود . حرف جمهوری اسلامی ایران در باره حکومت سوریه از اولین روزهای تحمیل جنگ بردولت و ملت  سوریه تا کنون این است که تعیین کننده حکومت در سوریه مردم سوریه خواهند بود . اما در باره انتخاب رئیس جمهور در آمریکا باید گفت آمریکا بر اساس سیاستی پی ریزی شده است که شخص در آمریکا تعیین کننده نیست . چون هرکس در آمریکا رئیس جمهور شود باید بر اساس آن سیاست که اسلام ستیزی ، اسلام هراسی و ایران هراسی از جمله مواد آن سیاست هست حکومت کند . اگر ما همواره بر مواضع خود و پشت سر امام المسلمین مقام معظم رهبری بایستیم مطمئن باشیم که وعده الهی حتمی بوده و محقق خواهد شد . و آن پیروزی ما بر دشمنان دین اسلام و قرآن خواهد بود . لذا برای حفظ استقلال ، جمهوریت اسلامی و استکبار ستیزی باید محکم و بدون تردید بر مواضع خود در برابر دشمن بایستیم . یقینا پیروزی از آن ما و شکست برای دشمن خواهد بود . ما این فرمایش مقام معظم رهبری را که فرموده اند « یکی از عناصر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بی اعتمادی مطلق به قدرتهای سلطه گر جهانی که امروز آمریکا مظهر آن است می باشد .بی اعتمادی مطلق به آمریکا نتیجه عقلانیت ناشی از فکر و عمق تجربه است . موضوع دشمنی آمریکا را در طول سالهای متمادی بعد از انقلاب و در مذاکرات اخیر هسته ای و در مسائل دیگر دیده ایم . عقلانیت اقتضاء می کند نسبت به کسانی که دشمنی خود را آشکار کردند بی اعتمادی مطلق داشته باشیم . تلقی ملت ما از دولت آمریکا این نیست که فقط به او اعتماد ندارند بلکه اورا دشمن خود می دانند » . همواره مد نظر خواهیم داشت . در پایان ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان خدوم و زحمتکش ساختمان پلاسکو امید واریم بعد از این اولا ما مردم و مسئولین ما هشدارهای ایمنی را جدی بگیریم تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود . ثانیا مدیریت بحران در کشور مجهز تر و قوی تر از گذشته همواره آماده مقابله با چنین حوادث و بلایای غیر مترقبه باشد . البته باید از همراهی دلسوزانه مردم در کمک به مدیران اداره کننده بحران تشکر و قدر دانی نمود .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید