امروز شنبه, 22 ارديبهشت 1403 - Sat 05 11 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 95/9/12

بدانیم که عزت در دنیا و نجات در آخرت فقط و فقط در سایه رعایت تقوای الهی حاصل می گردد .پس خودم و تک تک شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم .
نماینده ولی معظم فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان مطلب فوق گفت : ما الان در ماه ربیع قرار گرفته ایم . به تناسب ایام مطالبی را بیان می کنم . مبدا تاریخ مسلمان باید با توجه به وقایع اسلامی تعیین گردد . منتها صحبت اینجا است که آیا تاریخ تولد پیامبر اسلام یعنی هفده ربیع الاول را مبدا تاریخ خود قرار دهیم ؟ یا بیست و هفت ماه رجب بعثت پیامبر را  مبدا تاریخ خود بدانیم  ؟ و یا هجرت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله  مبدا تاریخ ما باشد ؟ عقلانی ترین و حکیمانه ترین مسئله در این رابطه بنا به تاکید مولای متقیان حضرت علی علیه السلام انتخاب سالروز هجرت پیامبر اسلام به عنوان مبدا تاریخ مسلمانان می باشد . زیرا هجرت پیامبر منشا تحولات بزرگی برای جهان اسلام شد . بعد از هجرت بود که زمینه جنبش بیشتر برای اسلام و مسلمین ، پایه تشکیل حکومت اسلامی ، گسترش اسلام فراهم گردید . ریشه مسئله هجرت هم در قرآن و هم در اخبار و روایات وجود دارد . مسئله هجرت با مشتقات مختلفش بیست و چهار مرتبه در قرآن آمده است . معنای لغوی هجرت یعنی دوری از آلودگیها و پلیدیها است . در تعریف علمی آمده است که مهاجر به کسی گفته می شود که از حرام الهی دوری نماید . و هرچه را که باطل است بخاطر حق ترک کند . و با رغبت و شوق و علاقه به اسلام گرویده باشد . مولا علی علیه السلام فرمایند « مهاجرین واقعی آنانی هستند که از گناهان فاصله گرفته ، گناه را پشت سر گذاشته و هرگز به سراغ گناه نمی روند » . خداوند در سوره مبارکه مدثر به پیامبر صلی الله و علیه و آله فرمایند « ای پیامبر ناپاکی  آلودگی  شرک وکفر اساس و پایه هجرت و دوری است » . یعنی وقتی یک نفر خواست در سایه ایمان ، نور و بندگی خدای تبارک و تعالی قرار گیرد باید از کفر ، از شرک و از ذلالت خود را رها کند . حضرت امام محمد باقر علیه السلام از جد بزرگوارش حضرت محمد صلی الله علیه و آله نقل فرمودند « مهاجرکسی است که از گناه فاصله بگیرد . به سراغ گناه نرود  و ترک کند هرآنچه را که خداوند بر او حرام کرده است » .
آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه مهاجرت همواره وجود دارد افزود : . کسی که دروغ نمی گوید مهاجر است . کسی که دذدی نمی کند مهاجر است . کسی که قوانین الهی را نمی شکند مهاجر است . کسی که برای حفظ دین خود سختی و فشار را به جان می خرد ، در مقابل دشمن مقاومت کرده و در مقابل خواسته های دشمن تسلیم نمی شود مهاجر است . امروزهم آنانی که در برابر استبداد ، در برابر کفر ، در برابر استکبار و در برابر گناه ایستاده و  اعتراض می کنند و با اسقامت و مقاومت در برابر دشمنان  با زحمت و خطر مواجه هستند در واقع مهاجرانند . در سوره بقره آیه 218 آمده است « آنانی که ایمان می آورند ،  و برای دوری کردن و رهایی از آلودگیها و ناپاکی از دیار خود هجرت می کنند ، و در راه خدا جهاد می کنند امیدوار و منتظر رحمت خدا باشند » . بدانیم که سختگیریهای بیش از اندازه بر مسلمانان ، ناپاکیها و آلودگیهای حاکم ناشی از جهل و نادانی برمکه و آزار و شکنجه های سخت و ظالمانه مشرکین و کفار مکه زمینه مهاجرت پیامبر و مسلمانان از مکه به مدینه را فراهم نمود . و پیامبر با هجرت از مکه در دوازده ربیع الاول وارد یثرب که امروزه مدینه نام دارد گردید . این هجرت منشا تحولات بزرگی شد . زیرا بعد از هجرت بود که حکومت اسلامی تشکیل شد . مسلمانان با دشمنان اسلام جنگیدند .  مبلغین متعددی به گوشه و کنار دنیا برای تبلیغ دین اسلام فرستاده شدند . نامه ها و پیامهای متعدد از جانب پیامبر به امپراطوران ، سلاطین و سران حکومت کشورهای دنیا برای فراخوانی آنان جهت گرویدن به  دین اسلام ارسال گردید .
خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را یکی از نیروهای ولایتمدار ، بصیر و در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و باتاکید به اینکه امروز نیروی دریایی ایران اسلامی علاوه برحفظ آبهای سرزمینی در عرصه های آبی بین المللی به عنوان یک نیروی دریایی مقتدر و راهبردی مطرح است خاطر نشان کرد :  دوازدهم آذر سالروز تصویب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 58 است . قانون اساسی در هر مملکت به عنوان قانون مادر و میثاق ملی کشور است . قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قانون اساسی دیگر نظامها فرق دارد . زیرا چون حکومت اسلامی است لذا قانون اساسی ایران اسلامی برگرفته از آیات قرآن کریم ، سیره و سنت  حضرات معصومین علیهم صلوات الله و روایات دینی  و مطابق با شرع است . حضرت امام ( ره ) در تعبیری زیبا فرمودند « هرکس با قانون اساسی حکومت اسلامی مخالفت کند در واقع با اسلام مخالفت کرده است . در اسلام حکومت حکومت قانون است  حتی حکومت رسول الله و حکومت امیرالمومنین حکومت قانون است . یعنی قانون آنان را بر سر کار آورده است . و آن قانون عبارت است از از خدا و از رسول خدا و از آنان که بر شما ولایت دارند اطاعت کنید . این قانون حکم خدا است . آنان به حکم قانون واجب الاطاعه هستند . پس حکم مال قانون است . قانون در مملکت اسلامی حکومت می کند . غیر قانون هیچ حکومتی ندارد . حکومت حکومت الله و حکومت قانون است » . روز دانشجو از مناسبتهای دیگر پیش رو است . این روز یعنی شانزدهم آذر یکی از روزهای پر افتخار در ایران اسلامی است . نوزده سال بعد از تاسیس دانشگاه تهران در حمله و یورش نیروهای حکومت پهلوی به اعتراض دانشجویان نسبت به ورود معاون رئیس جمهور آمریکا به دانشگاه تهران در شانزدهم آذر ماه تعدادی از دانشجویان به شهادت رسیدند . این واقعه از آنجا که منشا حرکتهای بعدی و شکل گیری جنبش دانشجویی در ایران گردید و جنبش دانشجویی دردوران انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاصه در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سیزدهم آبانماه سال 58 ، در دوران دفاع مقدس ، در دوران سازندگی ودر مقابله و خنثی سازی فتنه های داخلی نقش تاثیر گذاری داشت لذا در تاریخ ماندگار شد . جنبش دانشجویی به واسطه همین تاثیر گذاریها مورد توجه و عنایت خاص حضرت امام ( ره ) و مقام معظم رهبری قرار گرفت . مقام معظم رهبری استکبار ستیزی در تمامی ابعاد ،  عدالت محوری ، رسیدن به ترقی در جنبش نرم افزاری ، حضور در عرصه ها و صحنه های حساس سیاسی و گسترش و توسعه علمی کشور را برای جنبش دانشجویی اصل قرار داده اند . حضرت آقا در سخنان هشدار گونه ای  فرموده اند « نگاهی کوتاه به جنبش دانشجویی شکی باقی نمی گذارد که جریانی معلوم الحال به دنبال ترویج فرهنگ خطرناک راحت طلبی ، بی بندو باری و به حاشیه بردن تفکرات انقلابی در دانشگاه ها هستند . دانشگاه ها علاوه بر تربیت دانشمندان بزرگ و شاخص ، وظیفه تربیت دانشمندان متعهد و انقلابی را هم دارند . زیرا دانشمندان متعهد و انقلابی استکبار ستیز بوده در مقابل ظلم سر تعظیم فرود نیاورده و در مقابل عقب ماندگی کشور بی تفاوت نبوده و در مقابل بی عدالتیها عکس العمل نشان خواهند داد » .
امام جمعه زنجان با گفتن تسلیت شهادت مظلومانه حضرت امام حسن عسگری علیه السلام اظهار داشت : عمر امامت این بزرگوار هم مانند عمر شریفش کوتاه بود . مدت امامت آن حضرت شش سال بیشتر نبود و خود نیز در بیست و هشت سالگی به شهادت رسید . امام عسگری هم در دوران عمر و هم در دوران امامت در شرایط سختی بسر بردند . زیرا همواره یا در زندان بودند ویا تحت نظر ماموران خلفای وقت بودند . زیرا خلفای بنی عباس بر این نکته واقف بودند که بعد از امام عسگری آخرین امام مبدا و منشا انقلاب بزرگ جهانی به امامت خواهد رسید . امامی که ریشه ظلم و ستم را از جهان برخواهد کند . خلفا برای این امام عسگری علیه السلام  را تحت نظر داشتند تا جانشین آن حضرت را بعد از معرفی و مشخص شدن از میان بردارند . اما به امر خداوند تولد جانشین امام عسگری از دیده ها مخفی ماند . فقط تعداد بسیار کمی از اصحاب خاص از وجود امام دوازدهم آگاه بودند . حتی محرم ترین یار امام عسگری نیز امام دوازدهم را زیارت نکرده بودند . گوید وقتی امام به من ماموریت داد تا پیام آن حضرت را به مردم برسانم . وقت رفتن حضرت فرمود وقتی بازگردی من به شهادت رسیده ام . عرض کردم حضرت آقا پس جواب نتیجه ماموریت را به چه کسی عرضه کنم . فرمودند « به کسی عرضه می کنی که بر پیکرم نماز خواهد خواند ، کسی است که نامه ها را از تو طلب خواهد کرد . و کسی است که مقدار وجوهات شرعی را که همراه آورده ای به تو خواهد گفت » . آری از افتخارات ما شیعیان این است که منتظر امام دوازدهم هستیم . امامی که انتظارش در ما شیعیان روحیه ظلم ستیزی ، استکبار ستیزی و امید به آینده ای روشن و عدالت محور را ایجاد کرده است . در پایان می توان گفت از نکات مهم در خور تامل و توجه روز مسئله نقض برجام از سوی آمریکا است البته مقام معظم رهبری بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا بارها و بارها تاکید فرموده بودند . همانطوری که رهبری نظام تاکید فرمودند باید شدیدا نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا برخورد شود . البته عکس العمل مناسبی از جانب مسئولین نظام صورت گرفت اما کافی نیست باید برخورد جدی تری صورت گیرد . البته موضوعات دیگری مثل شهادت جمعی از زائران اربعین حسینی در حله عراق که عده ای نیز از مردم قهرمان و همیشه در صحنه استان خوزستان بودند و رحلت جمعی از زائران حضرت ثامن الحجج در حادثه تلخ برخورد دو قطار در سمنان نیز وجود دارد که نباید خیلی ساده از کنار آنها گذشت .
قبل از خطبه ها امیر دریا دار بایبردی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با گرامی داشت هفته نیروی دریایی گفت : با آغاز جنگ تحمیلی نیروی دریایی برآن شد تا با منهدم کردن سکوهای نفتی عراق مانع رونق اقتصادی رژیم بعثی عراق گردد . لذا با سلسله عملیاتهای اشکان ، شهید صفری و مروارید جنگ علیه دشمن را آغاز کرد. بعد از انهدام سکوهای نفتی رژیم بعثی عراق نیروی دریایی خود را برای نابودی و شکست نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران اعزام نمود .  دریا دلان نیروی دریایی در نبردی جانانه در هفتم آذر ماه سال 59 با شکست دادن نیروی دریایی عراق و نابودی کامل آن قدرت و اقتدار خود را به دشمن نشان داد . پس از آن نیروی دریایی ایران تسلط و سیادت خود را بر عرصه آبهای خلیج فارس و اروند رود به دست آورد . بعد از بدست آمدن این برتری نیروی دریایی برای فلج کردن اقتصاد دشمن ممانعت کرد از عبور کشتیهایی که که از طریق دریا به کمک رژیم بعثی عراق اقدام می کردند . ماموریت دیگر نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس برعهده گرفت برقراری امنیت خطوط مواصلاتی دریایی بود . در این ماموریت نیروی دریایی با امن کردن خطوط مواصلاتی موجب شد تا نود درصد کالاهای مورد نیاز کشور از طریق خطوط دریایی در دو بندر امام خمینی و بندر ماهشهر فراهم و تامین شده و نفت ایران نیز بدون مشکل صادر گردد . همکاری با نیروهای زمینی ارتش و سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس برای انتقال نیروهای رزمنده ، و تامین تدارکات مورد نیاز در انجام عملیاتها از دیگر ماموریتهای نیروی دریایی بود .
دریادار بایبردی در ادامه افزود : نیروی دریایی با توجه به برعهده داشتن منافع ایران اسلامی در آبهای سرزمینی و بین المللی بعد از دفاع مقدس شروع به بازسازی و احیای ناوگانهای دریایی خود نمود . با این بازسازی و احیا امروز نیروی دریایی ایران اسلامی هم در آبهای سرزمینی و هم در آبهای بین المللی در مساحتی به وسعت سه میلیون کیلومتر مربع با برخورداری از سلاح ها و تجهیزات به روز و پیشرفته حضور مقتدرانه ای دارد .  ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با ورود مقتدرانه به آبهای خارج از سه میلیون کیلو مترمربع اعلام شده بتواند پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران را در اقصی نقاط دنیا به اهتزاز درآورد .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید