امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 95/9/19

برادران و خواهران نماز گزار مومنین عزیز در این روز که سید الایام و روز عید برای مومنین است وهمچنین در آغازین روز امامت و ولایت حضرت ولی عصر ( عج ) خودم و شما را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم .
حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با بیان مطلب فوق گفت : بعضی فرصتها برای انسانی که بخواهد در رفتار و اخلاق خود تغییری ایجاد کند فرصتی طلایی است . عید ولایت و امامت حضرت ولی عصر ( عج ) این امید همه مستضعفان جهان ،  وارث همه پیامبران الهی ،  وارث همه اوصیای الهی ومیراث دار یازده امام معصوم علیهم صلوات الله را ابتدا به محضر مبارک خود آن حضرت ، به محضر نایب آن امام غایب ولی امر مسلمین ، به همه مسلمانان خاصه به شما نمازگزاران عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم . قبلا هم عرض کرده ام که رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل تعداد سیصد نفر از اسلام شناسان را جمع کرد و از آنان خواست در یک پروژه مطالعاتی بررسی کنند و ببینند که نقطه قوت شیعه درتاریخ چیست ؟ بعد از یک سال مطالعه و تحقیق نتیجه کار را اینگونه اعلام کردند که شیعه با دو بال سرخ کربلای حسینی و سبز انتظار و امید به آینده بهتر پرواز می کند . آینده ای که خداوند آن را در قرآنش وعده داده است . آنجا که می فرمایند « و صالحان وارثان قدرت و حکومت در زمین خواهند شد . زمانی که دین بر تمامی اندیشه ها و تفکرات غالب خواهد شد . روزی که جامعه بشری با عدل و داد اداره شود » . البته تمام انبیای الهی این وعده را داده اند که از نسل آخرین پیامبر الهی فردی خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در این باره فرموده اند « اگر از عمر دنیا فقط یک روز مانده باشد خداوند آن روز را بقدری طولانی می کند تا زمان تحقق وعده الهیش یعنی ظهور حضرت ولی عصر ( عج ) فرا برسد . از خود آقا امام زمان است که فرموده اند « من آن بقیه الله هستم که خداوند وعده آمدنش را برای ایجاد حکومت پر از عدل و داد واحد جهانی داده است » . برادران و خواهران ایمانی بدانیم که امروز روز بیعت و میثاق با امام زمان ( عج ) است . قدم اول آن است که نسبت به آن بزرگوار معرفت پیدا کنیم . هرمیزان معرفت و شناخت ما نسبت به آن بزرگوار بیشتر باشد محبت و ارادت ما به آن بزرگوار بیشتر خواهد شد . هرقدر محبت و ارادت ما به حضرت ولی عصر ( عج ) بیشتر شود عنایت و دعای خیر آن حضرت در حق ما بیشتر خواهد شد . آگاه باشیم طبق تاکید آمده در قرآن اعمال ما معرض دید خداوند ، پیامبر اکرم و مومنون که به تعبیر حضرت امام صادق امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین هستند می باشد . از پیامبراکرم است که فرموده اند « بهترین اعمال امت من انتظار برای ظهور امام زمان است » . بدانیم همانطوری که ما منتظر ظهورآقا ولی عصر ( عج ) هستیم آن حضرت نیز منتظر اصلاح ما و جامعه ای است که ما در آن زندگی می کنیم . چطور می شود که بین ما و حضرت ولی عصر ( عج ) این همه فاصله وجود دارد ؟ بنا به تاکید علمای علم اخلاق و علمای علم کمال چند دلیل وجود دارد . یکی از دلیلها این است که ما هنوز به شناخت کافی در دینمان نرسیده و به امور دینی جاهلیم . از خود امام زمان سلام الله علیه است که فرموده اند شیعیان جاهل موجب آزار من هستند . دلیل دیگر دنیا زدگی است . دنیایی که دوستی به آن راس همه خطایا است . کم رغبتی به دعا کردن نیز از دلایل دوری و فاصله ما از آقا امام زمان است . چرا هر روز صبح بعد از نماز صبح با قرائت دعای عهد با امام زمان بیعت نمی کنیم ؟ بیاییم خود را مقید به انجام این عمل بکنیم .
خطیب جمعه زنجان با تاکید به اینکه بهترین مسیر برای رسیدن به حضرت ولی عصر ( عج ) همانا رعایت تقوای الهی است افزود : در سالهای اولیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گروهکهای ضد انقلاب و منافقین جوی را در مراکز آموزشی کشور خاصه در دانشگاه ها ایجاد کرده بودند تا ماهیت و هویت انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کنند . اما حضرت امام ( ره ) با درک مسئله در اقدامی به موقع فرمان تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور را در نوزده آذر ماه سال 63 صادر فرمودند . این نهاد از بدو تاسیس تا کنون اقدامات و فعالیتهای موثری در حوزه وظایف انجام داده است . ولی باید بیشتر از این فعالیت نماید . زیرا درمسئله فرهنگ هرقدر فرصت و سرمایه گذاری گردد بازهم کم است . چون زیر بنای اصلی و اساسی در جامعه اسلامی مسئله فرهنگ است . اما در رابطه با روز جهانی حقوق بشر به همین نکته بسنده کنیم که امروز آنان که داد دفاع از بشر و حقوق بشر را دارند خود از خبیث ترین ، پلید ترین وجانی ترینها نسبت به بشر و حقوق بشر هستند .  حضرت امام ( ره ) در این باره فرمایند « آنانی که بشر را پایمال می کنند از حقوق بشر دم می زنند . آنانی که از آنور دنیا آمده اینور دنیا را به آتش کشیده اند از حقوق بشر صحبت می کنند . همه این حرفهایی که دولتهای بزرگ برای حقوق بشر و برای امنیت بشر می زنند برای این است که مال ضعیف را ببلعند . اینان با شعار طرفداری از حقوق بشر بزرگترین پایمال کنندگان حقوق انسانها هستند . و در رسیدن به اهداف ظالمانه خود از هیچ جنایتی دریغ نمی کنند » . جنایاتی را که امروز در افغانستان ، در عراق ، در سوریه ، دریمن ودر دیگر بلاد دنیا شاهد آنها است توسط مدعیان طرفدار حقوق بشر صورت می گیرد . همین مدعیان گروه های تکفیری آدم کش و اسرائیل خون آشام را برای جنایت کردن و کشتن انسانهای بی دفاع و مظلوم تربیت کرده اند .
امام جمعه زنجان با اشاره به هفته وحدت اظهار داشت : بنا به قولی بعضی از مورخین میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را دوازدهم ربیع الاول نوشته اند . ولی آنچه مسلم است میلاد پیامبر در هفدهم ربیع الاول است . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دشمنان می خواستند از این مسئله سوء استفاده کرده به تفرقه میان شیعه و سنی دامن بزنند که حضرت امام ( ره ) با اعلام این مطلب که ما برای میلاد پیامبرمان یک هفته جشن تولد گرفته و نام آن هفته را هم هفته وحدت می گذاریم توطئه دشمنان را خنثی نمود . اما یادمان باشد که همواره در حفظ وحدت در جامعه تلاش کرده چهارچوبی را که مقام معظم رهبری برای ایجاد وحدت بین مسلمین  مشخص فرموده اند و دقیقا در مقابل تاکتیک های تفرقه افکنانه استعمار و استکبار جهانی پلید است رعایت کنیم .  بدانیم که در مقابل بی منطقی های آمریکا تنها را ه ایستادگی است . البته جای شکر گزاری دارد برای اینکه همه مسئولین کشور با تبعیت از ولی امر مسلمین موضع گیری قاطعی در مقابل عهد شکنی های آمریکا گرفتند . در پایان محوری از پیام مقام معظم رهبری برای اجلاس سراسری نماز را که به همه اقشار ملت مربوط است قرائت میکنم . معظم له فرمودند « همه همت گماریم که نماز را در جایگاه شایسته خود که قرآن و حدیث به آن ناطق است بشناسیم و بشناسانیم . و عمل شخصی خود را نیز به تناسب آن تعالی ببخشیم » .
خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ26/9/95
حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و تاکید نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت : در آستانه ولادت بالاترین ، شریفترین و مقدس ترین پدیده الهی بلکه مهمترین عاملی که تمام پدیده ها به برکت وجود او خلق شده اند قرار گرفته ا یم . و او اشرف الانبیا ، افضل الانبیا و سید الانبیا است . کسی است که هم خاتم و هم خاتم انبیا است . و خدا فرموده اند که « پیامبر اگر وجود تو نبود من عالم هستی را نمی آفریدم » . پس عالم هستی به طفیل وجود رسول الله خلق شده است . مولا علی علیه السلام فرمودند « خداوند در جهان هستی بهتر و برتر از پیامبر اکرم  موجودی خلق نکرده اند » . خداوند انسان را هم اشرف مخلوقات معرفی فرموده اند . زیرا انسان تنها موجود کمال طلب ، سعادت طلب و کامیابی ظلب در عالم خلقت است . و انسان کمال و سعادت و کامیابی را در سایه عمل آنهم عمل صالح بدست می آورد . برای انجام عمل به انگیزه که همان ایمان باشد نیاز دارد . انسان برای رسیدن به کمال و سعادت به نقشه راه و روش نیاز دارد . و خداوند چون حتی از پدر و مادر هم نسبت به انسان مهربانتر است لذا برای رسیدن انسان به کمال و سعادت دو بستر مناسب برای انسان فراهم فرموده است . یکی از بستر ها قابلیت ، استعداد و لیاقت ذاتی است که به عامل یا بستر درونی و یا بنا به تاکید پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله فطرت گفته می شود . و بستر دیگر برای رسیدن انسان به کمال و سعادت انبیاء الهی هستند . امیر مومنان علیه السلام در خطبه اول نهج البلاغه فرموده اند « و خداوند چون بندگانش را دوست دارد لذا برای هدایت و شکوفا کردن استعداد و لیاقت ذاتی آنان پیامبران را پشت سرهم  ارسال می کند تا همواره نعمات الهی را برای بندگان یادآوری نمایند » . پس ای بنده خدا قدر خودرا بدان و مواظب باش خود را ارزان نفروشی . بدان که جایگاه واقعی تو بهشت الهی است . و بدان که بنا به تاکید آمده درحدیث قدسی قلب بنده مومن جایگاه خداوند است . و ما پیرو پیامبری هستیم که در سایه دین او انسانهای غرق در ظلمت و نادانی از حضیض ذلت به اوج عزت رسیده اند . پیامبری که در سال عام الفیل به دنیا آمدند . من این میلاد خجسته را و همچنین میلاد ششمین امام شیعیان را ابتدا به ولی الله اعظم آقا امام زمان ( عج ) ، نایب امام زمان امام المسلمین مقام عظمای ولایت ، تمامی مسلمین و موحدان مخصوصا شما نمازگزاران عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم .  
خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها بیست و هفت آذر سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح را مورد توجه قرار دادو خاطر نشان کرد : این عالم عامل پرورش یافته در دوحوزه هم حوزه علمیه و هم دانشگاه بود که در هردوحوزه هم ممتاز بود و به مدارج عالی علم دانش دست یافت . این عالم بزرگوار تشخیص دادند که باید بین حوزه علمیه و دانشگاه که دوبالند برای پیشبرد علم و دانش صنعت ، ایمان و اخلاق مردم در جامعه اتحادی وجود داشته باشد . لذا سالروز شهادت این عالم بزرگوار به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه در تاریخ عمومی کشور نام گرفته است . همچنین این روز در تاریخ دنیا به نام روز جهانی عاری از خشونت و افراط گری نام گرفته است . در این رابطه می توان گفت که اسلام پرچم دار سلم و صلح و تکریم انسانیت ، حمایت از مظلوم و مقاومت در مقابل جنایتکاران و ظالمین است . باید تبریک گفت به همه آزادگان دنیا و به همه انسانها با هرقومیت و مذهبی که دل در گرو انسانیت دارند . از ظلم خوششان نمی آید . به عدالت علاقه مندند . به حق پایبندند . از پیروزی جبهه حق خوشحال می شوند . در مقابل باید جنگ خونین ونابرابر شش ساله مثلث شوم عربستان و دولتهای عربی حامی آن   اسرائیل غاصب صهیونیزم  ودرراس آمریکا ی جنایتکار علیه مردم بی گناه و دولت سوریه را محکوم کرد . جنگی که با هدف سرنگونی دولت بشار اسد و تجزیه سوریه به سه کشور ، متلاشی کردن جبهه مقاومت و ایجاد فاصله بین آن ، نابودی حزب الله لبنان ، برهم زدن استقلال و تجزیه عراق به سه کشور ،  تاسیس دولتی بنام داعش    تشکیل خاور میانه بزرگ و در نهایت خلع سلاح انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی شده بود . الحمدالله  باپیروزی ارتش و نیروهای مردمی سوریه و نیروهایی موسوم به مدافعان حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیها بر گروههای  تکفیری و آزاد سازی کامل شهر حلب سوریه  قدرتمندی سوریه در میدان نبرد تثبیت شد . تهدید سقوط پایتخت سوریه دفع گردید . طرح های وهابی تکفیری تجزیه سوریه باطل شد . مردم و دولت سوریه با استقامت کردن مشمول این وعده الهی که اگر خدا را یاری کنید خدا هم شمارا یاری خواهد کرد گردیدند .
امام جمعه زنجان با قدردانی از تمامی نیروهای دخیل در کسب پیروزی شیرین در سوریه و آزاد سازی کامل شهر حلب اظهار داشت : اخیرا شاهد رزمایش موفقیت آمیزارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم . ضمن قدردانی و تشکر از ارتشیان دلاور باید گفت که هررزمایش دارای پیامهایی است . یکی از پیامها تمرین و کسب تجربه برای زبده کردن نیروها است . پیام دیگر این است که به دوستان اعلام می گردد که ایران قدرتمند برای حفظ امنیت و آرامش منطقه با اقتدار در کنار شما است . وپیام دیگر برای دشمنان است و آن اینکه بدانند که اینجا ایران بیشه شیران است . دلاوریهای فرزندان ایران در هشت سال دفاع مقدس از یادتان نرود . پس مواظب باشید دست از پا خطا نکنید . در پایان جادارد مجددا از حضور قدرتمند دولت و مردم عراق در حفاظت ، در مهمان نوازی و در پذیرایی از بیش از بیست میلیون زائر اربعین حسینی قدر دانی و تشکر کنیم . همانطوری که مستحضرید مقام عظمای ولایت در دیدار اخیرش با رئیس اتحاد تئالف شیعیان عراق ضمن قدر دانی و تشکر از دولت و ملت عراق برای حفاظت ، مهمان نوازی و پذیرایی از زائران اربعین حسینی محورهای کاربردی را بیان فرمودند که بعضی از این محورها برای ما نیز دارای اهمیت است . معظم له فرمودند « وحدت خود را حفظ کنید . و اجازه ورود دشمن به صفوف خود را ندهید . تمام مردم از هر قوم و دین را پدرانه نگاه کنید . وضع فعلی کشورتا یادتان نرود . از حشرالشعبی یا همان نیروهای بسیجی تشکیل شده در عراق حمایت کنید . زیرا نیروهای حشرالشعبی ثروت عظیمی است . با توجه به ترور دانشمندان عراقی از جانب آمریکا دانشگاه های خود را تقویت کنید اگر خواهان پیشرفت هستید . هیچگاه از دشمن غافل نشوید . بدانید که آمریکا قابل اعتماد نیست . هرکس به آمریکا اعتماد کند آسیب خواهد دید .
قبل از خطبه ها حجت الاسلام والمسلمین بیات مدیر حوزه های علمیه استان زنجان با گرامی داشت میلاد خجسته پیامبر خاتم وهفته وحدت گفت : وظیفه ما برای پیروی و تبعیت از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله چیست ؟ اولین وظیفه نهراسیدن از مشکلات وتلاش و کوشش برای رهایی از مشکلات است . همان کاری که پیامبر ما در مقابل سختیها کرد . وظیفه دوم برخورداری از روحیه حلم و بردباری ،  صبرو شکیبایی ، صداقت و راستگویی و امانت داری است . و این از ویژگیهای بارز پیامبراکرم صلی الله علیه وآله بود . وظیفه سوم احترام کردن به همه برادران دینی است . چهارمین وظیفه خیرخواهی برای برادران دینی است . پنجمین وظیفه یاری کردن برادران دینی و امت و نظام اسلامی است . ششمین وظیفه بدگویی و عیب جویی نکردن از برادران دینی .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید