امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در 12 شهریور 95

در سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام جواد علیه السلام قرار داریم . ضمن عرض تسلیت شهادت این امام بزرگوار ادب اقتضا می کند که خطبه اول را اختصاص به بیان مطالبی در باره آن حضرت دهیم .
این مطلب را حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان عنوان کرد و ضمن توصیه و سفارش نمازگزارن به رعایت تقواب الهی گفت : مشیت الهی براین قرار گرفت تا ادامه راه آخرین پیامبر الهی که کامل ترین دین را به جامعه بشری به ارمغان آورد در قالب امامت ادامه یابد . امام نمونه عینی و عملی مکتب است . امام پاسدار وحی و قرآن است . امام مبین و مفسر قرآن ، سیره و سنت پیامبر است . امام به عنوان اصلی ترین وظیفه با همه وجود برای سیانت از مکتب پیغمبرانجام وظیفه می کند . تمام امامان تکلیفشان انجام یک وظیفه است . اما بر اساس مقتضیات و شرایط حاکم برزمان فقط نوع تاکتیک از پاسداری وحی و قرآن فرق می کند . دوران امامت سه امام بعد از امام رضا علیه السلام یعنی حضرت امام جواد ، حضرت امام هادی و حضرت امام حسن عسگری علیهم صلوات الله بسیار دوران سخت و پیچیده ای بود . زیرا خلفای بنی عباس تمام تلاششان این بود که این امامان را از مردم جدا کنند . لذا همواره این سه امام همام تحت کنترل خلفای بنی عباس بودند . امام جواد علیه السلام در بیست و پنج سالگی به شهادت رسیدند . مدت امامت امام جواد شانزده سال بوده است . نکته درخور توجه این است که دشمنان اهلبیت از اینکه حضرت امام رضا علیه السلام فرزند پسری ندارد تا بعد جانشین وی گردد بسیار خوشحال بودند . زیرا طبق قول آمده در تاریخ حضرت امام رضا تا چهل و شش سالگی فرزندی نداشتند . آمده است که رئیس فرقه واقفیه در نامه ای نسبت به فرزند نداشتن امام رضا اعتراضی به حضرت داشتند که حضرت در پاسخ نامه اش نوشتند « تو از کجا می دانی که من فرزندی ندارم یا برای من فرزندی نخواهد شد . به خدا قسم به زودی خداوند فرزند پسری برمن عنایت خواهد فرمود که جدا کننده حق از باطل بشود » . حضرت امام جواد اولین امام معصومی است که قبل از سن بلوغ به امامت رسیده است . و این نیز از مشیتهای الهی بود برای آماده کردن ذهن شیعیان جهت پذیرش امامت حضرت ولی عصر ( عج ) که در سن کودکی به امامت خواهند رسید . از امام جواد علیه السلام است که فرمودند « بهترین وسیله برای تقرب به خداوند و رسیدن به مراتب عالیه اطمینان به وعده های الهی است » .
خطیب جمعه زنجان در ادامه افزود : دوازده شهریور در تارخ فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز مبارزه با استعمار نامگذاری شده است . زیرا این روز سالروز شهادت  انقلابی سرافراز رئیس علی دلواری رهبر مبارزان تنگستان با استعمارگر پیر انگلستان است . خباثت انگلیس برهمگان روشن است . جنایاتی را که در ایران انجام داده است از حد وحصر خارج است . سال 1294 دولت انگلیس قوای خود را در بندر بوشهر مستقر نمود . مردم غیور بندر در سایه رهبریهای دونفراز علمای بزرگ و ریاست  علی دلواری هرچند با کمترین امکانات جنگی با قوای تا بن دندان مسلح انگلستان مبارزه جانانه ای کردند  تا جایی که عرصه را بر انگلستان تنگ نمودند . ولی سرانجام دولت انگلیس با تقویت بیشتر قوای نظامی خود بوشهر را تصرف کرد . نکته در خور توجه این است که گذشت زمان نباید باعث شود که جنایات دشمن از یادمان برود . لازم است که نسل جوان ما بداند که در گذشته قدرتهای استعماری چه جنایاتی در ایران انجام داده اند . دولت استعمارگر انگلیس سالها در ایران به جنایت پرداخت که اخیرا آمریکا مستکبر جای او را گرفته است . در ماه شهریور قرار داریم . طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید جنایاتی را که دشمنان ایران و ایرانی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی  فقط در ماه شهریور نسبت به ملت و کشور ایران  روا داشته اند برای جوانان بازگو شود . از این جنایات می شود از تسخیر ایران توسط قوای متفقین در شهریورسال 1320 ، فاجعه هفده شهریور تهران در سال 1357 که به جمعه سیاه نامگذاری شد ، تحمیل جنگ هشت ساله به ایران در شهریور سال 1359 ، انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رئیس جمهور رجایی و نخست وزیر باهنر در شهریور 1360 و حوادث دیگر نام برد . عده ای از ساده اندیشان داخلی امروز می خواهند دشمنانی چون منافقین ، انگلستان و آمریکا را بزک کرده به ما نشان دهند . بدانند که ملت بزرگ ایران هیچگاه از دشمنیهای دشمنان غفلت نخواهد کرد .
امام جمعه زنجان با گرامیداشت سالروز ازدواج مولا علی علیه السلام و خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها در باب سالروز شهادت ایرانیان زائر بیت الله الحرام در سال 1366 اظهار داشت  :  بعد از پایان مراسم راه پیمایی برائت از مشرکین حجاج در حال رفتن برای اقامه نماز مغرب در بیت الله الحرام بودند که دژخیمان آل سعودبا این بهانه واهی که ایرانیان قصد تخریب مکه را داشتند با حمایت آمریکا آنان را  مورد ضرب و شتم قرار دادند که حدود چهارصد تن از حجاج ایرانی در این درگیری به شهادت رسیده و بیش از چهار هزار نفر نیز مجروح شدند .  در پایان به مناسبت سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی به فرمایشات مقام معظم رهبری بسنده می کنم . آنجا که فرمودند « امر دفاع یک امر قرآنی است . زیرا در قرآن تاکید شده است که برای رهایی از شر دشمنان باید از لحاظ نظامی و قدرت دفاعی قوی شوید . زیرا اگر قوی نشوید همواره از جانب دشمنان در خطر خواهید بود . اگر بخواهیم مقتدر شویم باید عزم و اراده جدی برای این امر داشته باشیم . زیرا عزم و اراده عامل مهم در توانمندی نیروها در برطرف کردن موانع و ضعفها است . قرارگاه پدافند جزء خطوط مقدم و اصلی است . و باید با قدر دانستن این موقعیت مهم و با نشان دادن عزم و اراده و قاطعیت ، عزم دشمن را در تهاجم تضعیف کنیم . ما با دشمنی مواجه هستیم که حق دفاع را نیز برای ملت ما قائل نیست . در واقع می گوید بدون دفاع بمانید تا هرزمان که خواستیم بتوانیم کشور را مورد تهاجم قرار دهیم . لذا باید کاملا آماده باشیم . و به موقع عمل کنیم . و هیچگاه از دشمن غافل نشویم . چون دشمن هیچگاه از ما غافل نخواهد بود  » .  
قبل از خطبه ها امیر سرتیپ حسینی از فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی کشور با گرامیداشت سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی گفت : قطعا در این برهه از زمان که در تمام نقاط جهان مخصوصا پیرامون کشور عزیزمان ایران شاهد جنایات و نا امنی های بیشماری هستیم فرزندان این ملت درقرارگاه پدافند هوایی راه شهدای ایران اسلامی را ادامه خواهند داد. و با تقویت روحیه ایثار و فداکاری و ارتقاء روحیه خود باوری و سلحشوری نه تنها به دشمنان پشت نخواهند نمود بلکه بر پیکر ناتوان آنان لرزه انداخته و تهدیدات توخالی و پوشالی آنان را در نطفه خفه خواهند کرد . وظیفه امروز ما در این جهان پرتلاطم برای پیروز و سربلند بیرون آمدن از خطرات مثل همیشه ، پیروی از رهبری حکیم و فرزانه ای خواهد بود که برای مردم ایران و همه مردم در جریانهای مقاومت الگوی آزادی ، عدالت خواهی و استکبار ستیزی است . مسئولیت نیروهای مسلح برای حفظ آمادگی و تقویت و اقتدار قدرت دفاعی به مراتب سنگین تراز گذشته خواهد بود . و فرزندان شما در ارتش مکتبی و ولایی همواره در مرزهای کشور تاکنون همانند مشت آهنین ویا به تعبیر قرآن بنیان مرصوص عمل کرده و بیشتر از گذشته عمل خواهند کرد . اگر افرادی حتی تصور کنند که ارتش ایران اسلامی غافل از پیرامون خود بوده به امور جاری خود مشغول و در تامین راه بردهای کشور خود حضور ندارد تفکر خام و باطلی است . چرا که حضور ارتش حضور مکتبی و ولایت محوری است . بنا براین وجود ارتش برای کشور مایه آرامش و دلگرمی است . اگر می بینیم و شاهد هستیم که فرزندان این ملت در صحنه های بین المللی با اقتدار وچشم در چشم دشمنان حرف حق ملت را مطرح کرده و پای آن هستند بواسطه قدرت و اقتداری است که فرزندان شما ملت شریف به وجود آورده اند . این حریم امنی را که امروز فرزندان شما در آسمان و دریا وزمین گسترانیده اند برپایه تجارب و رشادتهای گذشته غرور آفرین آنان در جنگ تحمیلی هشت ساله و تجاوز آشکار نیروهای بعثی عراق است . جنگی که همواره بنیان گذار جمهوری اسلامی آن را به عنوان یک نعمت قلمداد می فرمود . در پایان عرض می کنم که ماموریت قرار گاه پدافند هوایی به وسعت آسمان جمهوری اسلامی ایران است . پدافند هوایی به دنبال تامین امنیت دائم در آسمان کشور است . و این ماموریت را با برخورداری از امکانات پیشرفته و بروز با دیدن و کشف اهداف ، شناسایی کامل و تشخیص خودی یا غیر خودی بودن هدف دیده شده و در صورت شناخت دشمن درگیری و انهدام تجهیزات دشمن با هوا پیماهای شکاری و سامانه های موشکی انجام می دهد .  

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید