امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو


خطبه های نماز جمعه 31 اردیبهشت 95



اگر بندگان خداوند به زیور تقوای الهی مزین شوند در زمره بندگان صالح خداوند قرار می گیرند . و بندگان صالح خداوند از پیروان مصلح کل یعنی ولی الله اعظم حضرت امام زمان ( عج ) خواهند بود . پس خودم و تک تک شما نماز گزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم .
این مطلب را حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان در خطبه نماز جمعه اعلام کرد و گفت : آیه شریفه ای را که (ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون) با توجه به مناسبت ایام قرائت کردم ترجمه می کنم . در این آیه شریف خداوند می فرمایند « به تحقیق و بطور قطع حاکمان اصلی زمین بندگان شایسته و صالح خداوند خواهند بود » . از دیدگاه علما و مفسرین نکات ظریفی در این آیه وجود دارد . یکی از نکات ظریف که با ایام هم مناسبت دارد این است که برای صاحب و حاکم اصلی رمین شدن شرطش این است که از بندگان صالح خداوند در ابعاد مختلف از ایمان و عمل گرفته تا گفتار و رفتار در زندگی شویم . زیرا بندگان صالح خداوند آنانی هستند که از منتظران واقعی حضرت ولی عصر ( عج ) هستند . یعنی افرادی هستند که در راه ترسیم شده از جانب امام زمان حرکت می کنند . در گفتار ، در رفتار فردی ، در روابط اجتماعی ، در روابط خانوادگی و در معاملات در مسیر تعیین شده از جانب امام زمان قرار گرفته باشد . داریم که حضرت امام باقر علیه السلام فرموده اند « هرکس به ما محبت داشته باشد عین ما عمل خواهد کرد » . با زیاد شدن تعداد افراد صالح در جامعه زمینه برای آمدن مصلح فراهم می گردد . اگر حضور مبارکش را درک نمی کنیم علتش این است که هنوز به صلاحیت لازم برای دیدار آن حضرت دست نیافته ایم . و اعمال و رفتار ما باعث ایجاد پرده بین ما و مصلح کل است . با وجود روحیات غیبت کردن ، تهمت زدن ، دروغ گفتن ، دزدی کردن و دیگر اعمال ناشایست در ما انتظار آمدن مصلح کل را نداشته باشیم . چقدر از ظواهر امروز زندگی و جامعه ما خوشایند مصلح کل است ؟ از حضرت امام باقر علیه السلام پرسیدند که عبادی الصالحون آمده در این آیه شریفه چه کسانی هستند ؟ حضرت در پاسخ فرمودند « آنان مصلح کل و اصحاب آن حضرت می باشند » . برای بنده صالح خداشدن باید از خود سازی شروع کنیم . ایضا از حضرت امام باقر علیه السلام است که فرموده اند « با ظهور امام زمان عقل انسانها به رشد کامل می رسد » . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمایند « با آمدن امام زمان عدالت اجتماعی اجرا خواهد گردید . هرکس به اندازه حق خود بهره مند خواهد شد » . حضرت امیر مومنان علیه السلام فرمایند « با آمدن حضرت مهدی امنیت در جامعه به مرتبه ای میرسد که یک زن برای رفتن به تنهایی از عراق به شام نه ترسی از درندگان خواهد داشت و نه ترسی از راهزنان و دزدان » .
خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها با گفتن تبریک عید بزرگ نیمه شعبان و آرزوی رهایی از ظلمت و گمراهی و رسیدن به انوار نورانی الهی برای همگان در باره اول خرداد سالروز آغاز محاصره اقتصادی ایران از سوی آمریکا در سال 59 خاطر نشان کرد : جنگ اقتصادی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی موضوع جدیدی نیست . بلکه نزدیک به سی و شش سال است که آمریکا با رفتار ظالمانه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را در محاصره اقتصادی قرار داده است . پس ما حق داریم آمریکا را شیطان بزرگ بخوانیم . حق داریم که به آ مریکا اعتمادی نداشته باشیم . حق داریم که جنایاتش را از یاد نبریم . مگر می توان نقش و جنایات آمریکا را در شهید کردن بیش از دویست هزار نفر از ایرانیان با تحمیل جنگ بر ایران توسط رژیم بعث عراق را از یاد برد . آمریکا از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران تا کنون از هیچ جنایتی علیه ایران اسلامی دریغ نکرده است . دانش هسته ای یک مسئله ده دوازده ساله است . اخیرا مقام معظم رهبری در جمع قراء و حفاظ قرآن شرکت کننده در مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران اسلامی فرمودند « آمریکا طاغوت اعظم و شیطان بزرگ قرن حاضر است . پایداری در مقابل این طاغوت اعظم و شیطان بزرگ به ایمان قوی و استقامت نیاز دارد . علمای جهان اسلام وظیفه دارند نسبت به این مسئله روشنگری کنند . قرآن محور وحدت است . قاریان و حافظان قرآن کریم نیز وظیفه روشنگری و مبلغی دارند . تمام تلاش دشمن امروزه این است که مسلمانان را به جان هم بیندازد . از برکات انقلاب اسلامی ایران این است که جوانان و نوجوانان ما را با قرآن آشنا کرد . می دانید چرا مسلمانان مسئله فلسطین را فراموش می کنند ؟ علتش ضعیف بودن مسلمین  است . که اگر قوی باشند هیچگاه دشمن نخواهد توانست اصلی ترین مسئله جهان اسلام یعنی حمایت از فلسطین را به فراموشی بکشاند . پس بدانیم که رمز پیروزی در مقابله با دشمن ایمان و استقامت مبتنی بر اصول و مبانی اسلامی است » .
امام جمعه زنجان با توجه به دوم خرداد مسئله سربازان گمنام آقا ولی عصر ( عج ) را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد : با توجه به وضعیت نا امن ایجاد شده در کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای اسلامی منطقه به دستور آمریکا ، این که امروز ایران اسلامی به عنوان امن ترین و مقتدر ترین کشور مطرح است دلایل مختلفی دارد . از جمله این دلایل مجاهدتهای خاموش سربازان گمنام آقا امام زمان ( عج ) است . این تلاشگران  با محور قرار دادن شرع ، اخلاق و قانون برای تامین امنیت و آرامش مردم و جامعه اسلامی ایران شبانه روز مشغول خدمت هسند . امید واریم خداوند بزرگ قدرت این عزیزان را در مقابله با توطئه های دشمن روز به روز بیشتر کند . اما سوم خرداد سالروز روز آزاد سازی خرمشهر در سال 61  است .  چون سخنران قبل از خطبه سردار کرمی فرمانده سپاه انصار المهدی زنجان ، این بقیت السیف دوران دفاع مقدس بطور مستوفا ، مستدل و با آمار در این رابطه با شما نمازگزاران سخن گفتند ؛ با توجه به فرصت در اختیار در این خصوص فقط به سخن حضرت امام ( ره ) که هیچ وقت فراموش نخواهد شد آنجا که فرمودند « خرمشهر را خدا آزاد کرد » بسنده می کنم . در رابطه با چهارده خرداد سالروز ارتحال حضرت امام ( ره ) ضمن خوشامد گویی و قدر دانی از رزمندگان و بسیجیان خطه آذر بایجان عازم به حرم مطهر حضرت امام  ( ره ) از تبریز با پای پیاده که  امروز نیز مهمان نماز جمعه زنجان  هستند ، اعلام می کنم که مراسم باشکوهی در شهر و استان زنجان برگزار خواهد شد که انشاءالله شرکت خواهید فرمود .
قبل از خطبه ها سردار کرمی فرمانده سپاه انصار المهدی زنجان با گرامیداشت سوم خرداد سالروز حماسه فتح خرمشهر در باره این حماسه رزمندگان ایران اسلامی در سال 61 گفت : این شهر قهرمان بیش از پانصد و هفتاد روز در اشغال رژیم بعث عراق بود . انتظار و مطالبه تمامی مردم ایران و مسئولین خاصه حضرت امام ( ره ) آزاد سازی خرمشهر بود . خرمشهری که رئیس رژیم بعث عراق مطمئن بود که ایران نخواهد توانست این شهر اشغال شده را از عراق باز پس گیرد . لذا چندین با در مصاحبه های خود گفته بود اگر ایرانیها خرمشهر را باز پس گیرند من کلید طلایی شهر بصره عراق را به آنان خواهم داد . اما تدبیر، هدایت و رهبری حکیمانه و دعای خیر حضرت اما ( ره ) ، وحدت و انسجام بین تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از سپاه و ارتش گرفته تا نیروهای بسیجی و مردمی و ایمان ، اخلاص و شوق و شور آزاد سازی خرمشه در نیرو های رزمنده ایران اسلامی موجب گردید تا این شهر در سوم خرداد ماه سال 1361 با اجرای موفقیت آمیز و غرور آفرین بیت المقدس از اشغال رژیم بعثی عراق آزاد شود .
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه همواره ولایتمداری ، برخورداری از روحیه انقلابی و روحیه جهادو شهادت رمز پیروزی در مقابل دشمنان خواهد بود افزود : همانطوری که حضرت امام ( ره ) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد . چون بر رزمندگان ایران اسلامی عشق به ولایت ، روحیه انقلابی ، روحیه جهاد و شهادت و ایمان و اخلاص حاکم بود لذا خداوند نیز نصرتش را به رزمندگان ایران اسلامی عنایت فرمود و رزمندگان با برخورداری از نصرت پروردگار و با وحدت و همبستگی توانستند افتخار آفریده و خرمشهر را آزاد نمایند . می توان گفت که عملیات غرور آفرین بیت المقدس کمر دشمنان انقلاب و نظام اسلامی ایران و کمر ابر قدرتهای شیطانی حامی رژیم بعثی عراق را شکست . باید بدانیم هرچند جنگ هشت ساله تمام شد ولی بنا به تاکید مقام معظم رهبری دفاع مقدس همچنان باقی است . زیرا هدف دشمن امروز دیگر حمله به مرزهای فیزیکی ایران اسلامی در دستور کار خود ندارد . بلکه امروز دشمن روحیه ولاییتمداری ، روحیه انقلابی ، ا روحیه خلاص ، روحیه ایمان ، روحیه جهاد و شهادت ، اعتقادات و باور های دینی  و فرهنگی ملت ایران خاصه حماسه آفرینان فتح خرمشهر نسل به ویژه جوان جامعه اسلامی ایران را با انواع تجهیزات وابزارهای شیطانی از فبیل شبکه های ماهواره ای ، شبکه های اینتر نتی ، شبکه های اجتماعی و دیگر رسانه های در اختیار مورد هدف و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم خود قرار داده است . مراقب باشیم سلاح امروز دشمن دیگر توپ ، خمپاره و بمب باران هوایی  نیست . بلکه امروز دشمن جنگ را با بمب بارن مغز ها و فکرها ، ازبین بردن روحیه استکبار ستیزی و روحیه جهاد و شهادت ملت و جامعه اسلامی ایران و جهان اسلام آغاز کرده است . وظیفه مهم ما امروز پاسداری و دفاع از ملت  خاصه نسل جوان جامعه اسلامی ایران در مقابل نفوذ دشمن است . معیار اصلی امروز ما در مقابله و پیروزی بر دشمن ولایتمداری و استقامت خواهد بود .


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید