امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو


بیانات در خطبه های نماز جمعه مورخ 7 خرداد 95

 

 

 



اگر تقوای دستور داده شده در قرآن ،  پیامبر اکرم و ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین را رعایت کنیم ؛ قطعا در زمره بندگان صالح خداوند قرار خواهیم گرفت . هم در دنیا عزیز و هم در آخرت نجات یافته خواهیم بود . پس هم خودم و هم تک تک شما نماز گزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم .  
این مطلب توسط حضرت آیت الله خاتمی نماینده ولی امر مسلمین دراستان و امام جمعه زنجان در خطبه های نماز جمعه عنوان گردید . ایشان در ادامه افزود : طبق تاکید آمده در قرآن شریف وارث زمین وحاکم نهایی بر روی زمین  بندگان صالح و شایسته خواهند بود . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند « افضل ترین ، برترین و ارزشمندترین اعمال امت من در آخر الزمان انتظار فرج می باشد » . اما در معنی انتظار باید گفت یعنی آمادگی همه جانبه در قول و عمل ، رفتار و کردار و اصلاح خود و اصلاح جامعه . وظیفه این است که هم خودمان  ، هم اهل و عیالمان ، هم کسانی که به ما منتسب هستند و هم کسانی که از ما حرف شنوی دارن  درصراط مستقیم قرار بگیریم . در روایتی از ابو بصیر از شاگردان مخصوص حضرت امام صادق علیه السام آمده است که گفت حضرت آقا به من فرمودند « ابوبصیر خوشا به حال شیعیان ما که پیروان آخرین ما خواهند بود . و منتظر ظهور آخرین امام معصوم خواهند بود . زمانی که آخرین امام معصوم ظهور کند شیعیان ما جزء اولین مطیعان و فرمان برداران آن حضرت خواهند بود . و اینان از دوستان خداوند و از اولیا خدا خواهند بود . زیرا افرادی هستند که با امید به رحمت پروردگار تبارک و تعالی نه ترسی از مقابله با دشمن دارند . و نه دغدغه دنیایی خواهند داشت » . نکته مهم سخن آقا امام صادق علیه السلام این است که منتظران واقعی آخرین امام معصوم از هر لحاظ خود را برای اطاعت از اوامر آن امام آماده می کنند . بدانیم که هم ما منتظر آمدن حضرت ولی عصر ( عج ) هستیم  . و هم آن حضرت منتظر است که ما با اصلاح خود و جامعه خود آمادگی کامل زمینه پذیرش حکومت و دولت کریمه آن حضرت را در خودمان ایجاد نماییم .  دولتی که در سایه آن اسلام و مسلمین به عزت حقیقی خواهند رسید . دولتی که در سایه آن انحرافات  و نا راستیهای موجود در جوامع اصلاح خواهد شد . طبق تاکید مولای با تقوایان حضرت علی علیه السلام انسانها منتظر ظهور امر و قدرت حضرات معصومین علیهم صلوات الله ، کسانی هستند که اوامر و دستورات معصومین را اطاعت نموده و عمل می کنند . اینگونه افراد در قیامت درکنار ما در عالی ترین مقام بهشت قرار خواهند گرفت . و آنان در منزلت و مقام همانند کسانی خواهند بود که برای حقانیت ما به شهادت رسیده اند . همچنین طبق تاکید و فرمایش حضرت ولی عصر ( عج ) به نصر خادم به خاطر وجود حضرتش خداوند گرفتاریهای شیعیان آن حضرت را برطرف می کند .
خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها با گرامیداشت دهه کرامت و غبار روبی مساجد برای ورود به ماه ضیافت الهی و با اشاره به فرصت کم باقیمانده از ماه شعبان و تاکید بر استفاده بهینه و حد اکثری از فرصت باقیمانده گفت : در این فرصت همواره از خداوند بخواهیم که اگر تا اینجای ماه شعبان ما را نبخشیده است ، تفضلی کرده در مدت باقیمانده از ماه شعبان ما را مورد بخشش خود قرار دهد . اما در باب اهمیت مسجد در اسلام می توان گفت که بعد از هجرت حضرت رسول صلی الله علیه و آله به مدینه مسجد اولین پایگاه اجتماع مسلمین شد . مسجد در زمان پیامبر دارالحکومه بود . محل بیعت مردم بود . برنامه های حکومت اسلامی رسول خدا در مسجد به مردم اعلام می شد . مشورتها و تبادل نظرات عمدتا در مسجد صورت می گرفت . فرمانهای حکومتی را پیامبر در مسجد می نوشتند و ابلاغ می کردند . مسئولین و کاگزاران حکومت اسلامی پیامبر احکام مسئولیتی خود را در مسجد از پیامبر دریافت می کردند . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند « خداوند فرموده است خانه های من در زمین مساجد هستند . خوشا به حال آنان که خانه آنان مسجد می باشد . و خوشا به حال کسانی که در خانه خود وضو گرفته با وضو به مسجد می آیند . بدانند که به زیارت من خدا آمده اند » . روایتی از امام صادق علیه السلام است که فرمودند « اگر به تکریم و احترام مساجد در زمین دستور داده شده برای این است که مساجد خانه های خداوند در زمین هستند . خداوند لعنت کند افرادی را که احترام مسجد را نگاه نمی دارند » . از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله پرسیدند که بهترین بناها در زمین چه بناهایی هستند ؟ و آن حضرت در جواب فرمودند « بهترین بناها در زمین همانا مساجد می باشند . و خداوند دوست دارد کسی را که اول از همه وارد مسجد شده و آخر از دیگران از مسجد خارج می گردد » .
امام جمعه زنجان با توجه به یازده خرداد روز عاری از دخانیات هشدار داد : خیلی از امراض از جمله خیلی از سرطانها و بیماریهای قلبی و عروقی در نتیجه استعمال دخانیات به وجود می آید . طبق آمار اعلام شده در هر شش ثانیه یک نفر بر اثر ابتلاء به دخانیات می میرد . جای تاسف اینجا است که بیش از دوبرابر هزینه مصرف دخانیات برای درمان  و معالجه بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان هزینه می گردد . بهتر است بدانیم که مضرات قلیان از مضرات سیگار بیشتر است . زیرا طبق نظر کارشناسان بهداشت و سلامت  ضرر هر یکبار مصرف قلیان به اندازه ضرر هفتاد نخ سیگار می باشد .
آیت الله خاتمی در پایان چند نکته مهم را بیان کرد و اظهار داشت :  نکته اول اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین علیه السلام برای تک تک ما نقشه راه می باشد . معظم له فرمودند « سوم خرداد نماد پیروزی حق بر باطل و نماد قدرت الهی است . اینکه امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد ، معنای این آن است اگر شما مجاهدت کردید قدرت خدا پشت سر شما می آید . انسانهای تنبل از مدد خدا برخوردار نخواهند بود . برای برخورداری از مدد پروردگا جهاد و استقامت نیاز است . دشمن سی و هفت سال تلاش می کند که این انقلاب مجسم را شکست دهد . اما نتوانسته اند . زیرا مولای ما خداوند است . ما و استکبار جهانی در حال جنگ نا متقارن هستیم . در جنگ نا متقارن ارده ها هستند که با هم می جنگند . هر اراده ای که غلبه پیدا کند پیروز است . امروز جنگ نظامی مطرح نیست . و لا کن  جهاد باقی است . جهاد یک چیز دیگر است . جهاد کبیر در ادبیات قرآنی یعنی ایستادگی ، یعنی مقاومت و عدم تبعیت از دشمن . با وجود این سه محور مدد پروردگار نیز شامل خواهد شد » .  نکته دوم افتتاح آغاز بکار پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با پیام ره گشای مقام معظم رهبری است . همگان دیدند که با چه متانت و وزانتی مجلس فعالیت خود را شروع کرد . امیدواریم مجلس خبرگان رهبری طبق تاکید مقام معظم رهبری انقلابی بماند و انقلابی عمل کند . نکته سوم آغاز بکار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز شنبه است . رهبری نظام در باره مجلس می فرمایند « ملت ایران مجلسی می خواهند که به وظایف خودش آشنا باشد . بداند که طبق قانون اساسی چه برعهده او است . نماینده مجلس باید متعهد باشد . متدین باشد . شجاع باشد . مرعوب آمریکا نباشد . علاقه مند واقعی به پیشرفت کشور باشد . پیشرفت کشور را در تربیت علمی جوانان با استعداد این کشور و این ملت بداند . مجلسی که درد مردم را بشناسد . درد کشور را بشناسد . در صدد درمان و علاج آن دردها باشد . مردم مجلسی می خواهند که برای اقتصاد درون زا به معنای واقعی کلمه وقت گذاری کنند . ریل گذاری کنند  و دولت موظف بشود بر اساس این ریل گذاری حرکت کند .
قبل از خطبه ها حجت الاسلام شیر محمدی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به سالروز ارتحال حضرت امام ( ره ) گفت : در روز سیزده خرداد سال 68 مردی بزرگ از سلاله پاک پیامبر خاتم به نام امام خمینی ( ره ) که احیا گر اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله در قرن حاضر بود ، رخت سفر به جهان آخرت می بندد . اما روز چهارده خرداد یعنی کمتر ای یک نصف روز پس از رحلت حضرت امام فضلی از نعمات الهی شامل انقلاب و نظام اسلامی و ملت ایران شد . فضل بزرگ خداوند این بود که  مردی همانند مقام عظمای ولایت توسط خبرگان رهبری به عنوان رهبری ایران بعد از حضرت امام ( ره ) انتخاب شد . تاهرگونه فرصت سوء استفاده از دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران گرفته شود . بدانیم کسی همانند حضرت امام ( ره ) که همواره در راه خدا جهاد کند هیچگاه نامش از یادها نخواهد رفت . چنین انسانی قطعا و یقینا عاقبت بخیر خواهد شد . همیشه در تاریخ از او به نیکی یاد خواهند کرد . اما اگر حضرت آقا از قیام پانزده خرداد با تعبیر عاشورا یاد می کند دلیلش این است که در این قیام بود که جرقه انقلاب اسلامی زده شد و بعدها در سال 57 در ایران به پیروزی رسید .

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید