امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو


خطبه های نماز جمعه 24 اردیبهشت 95

 

 

 

 


یکی از فرصتهای طلایی ، ارزشمند و مهم برای کسب تقوا ، تقرب به خدای تبارک و تعالی ،  تقویت رابطه بین خود و خدا و تقویت رابطه بین خود و پیامبر و اهل بیت مطهرش علیهم صلوات الله ماه شعبان است . پس خودم و تک تک شما نکازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم .
حضرت آیت الله خاتمی نماینده ولی معظم فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بلیان این مطلب در خطبه های نماز جمعه در باره اهمیت ماه شعبان گفت : حضرت امام سجاد علیه السلام در مناجات با خداوند عرضه می دارد « خدایا این ماه ماه پیامبرت که سرور وآقای تمام انبیاء می باشد است . این ماه در رحمت و رضوان تو پیچیده شده است . این ماه غرق در رحمت تو است » . پس طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام این ماه سرشار از رحمت الهی است . برخورداری از رحمت الهی در ماه شعبان بسته به یک بهانه است . فقط مسلمان و مومن حواس جمع می خواهد که رحمت الهی را شامل حال خود گرداند . جان تقوا نیز طبق تاکید از لسان حضرات معصومین عبارت است از انجام واجبات و ترک محرمات . این ماه ماه ولایت است . ماه آشتی با خداوند است . یکی از تعقیبات خیلی خوب در این ماه بعد از هر نماز قرائت صلوات شعبانیه حضرت سجاد علیه السلام است . زمانی که تمام تلاش بنی امیه بستن درهای پیامبر و اهل بیت آن حضرت بود حضرت سجاد با صلوات شعبانیه خود سعی کرد تا یاد و نام پیامبر و اهل بیتش برای همیشه زنده بماند . لذا می بینیم در دعای صلوات شعبانیه حضرت بعد از هرفراز بر پیامبر و اهل بیتش صلوات می فرستد . در این دعا طبق نظر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که پیامبر و اهل بیتش کشتی نجات بشریت در مقابل طوفان  ، ابتلائات و حوادث دنیوی و زندگی هستند . هرکس در این کشتی قرار گرفت در امنیت بوده و نجات خوهاد یافت . و هرکس سوار شدن در این کشتی را ترک کند غرق شده و به هلاکت خواهد رسید  . همچنین در این دعا خط و معیار ولایتمداری دقیقا ترسیم شده است . طبق نظر حضرت سجاد علیه السلام در این دعا  ، مردم در ارتباط با پیامبر و اهل بیت آن حضرت به سه گروه تقسیم می شوند . گروهی خود را از پیامبر و اهل بیتش دلسوز تر دانسته از آنان پیشی می گیرند . این گروه از مردم دیر یا زود از صراط مستقیم و از دین خارج خواهند شد . گروهی از پیامبر و اهل بیت آن حضرت فاصله گرفته و دور شد ه و به مسلمانان شناسنامه ای تبدیل می شوند . این گروه از مردم نیز راه راست را گم کرده به بیراهه خواهند رفت . افرادی از جنس این دوگره را در انقلاب اسلامی ایران به عینه دیده ایم که اوایل سوپر انقلابی بودند . اما امروزه از انقلاب و نظام فاصله گرفته و برخی خارج نشین و دشمن انقلاب و نظام شده اند . اما گروه سوم خود را ملازم پیامبر و اهل بیت آن حضرت و در زمان غیبت امام معصوم ملازم ولی فقیه جامع الشرایط مبسوط الید دانسته همواره در مسیری حرکت می کنند که آن بزرگواران ترسیم فرموده اند . و این گروه ازجمله نجات یافتگان خواهند بود . بر این واقعیت آمده در صلوات شعبانیه حضرت سجاد در زیارت جامعه کبیره حضرت امام هادی علیه السلام نیز تاکید شده است .
خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها در باره  فتوای تحریم تنباکو مرجع عالیقدر حضرت آیت الله میرزای شیرازی در دوران قاجاریه افزود : ننگین ترین دوران تاریخی ایران دوران دویست ساله ای است که سلسله قاجاریه بر ایران حکومت کردند . می توان گفت که حاکمان قاجار از اولین تا آخرین از بی عرضه ترین حاکمان  در تاریخ ایران بودند . زیرا در دوران قاجار همواره عزت ایران و ایرانی با انعقاد قراردادهای ننگینی به بیگانگان فروخته شد . یکی از این قراردادها قرارداد واگذاری امتیاز توتون و تنباکو به انگلستان در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود . علمای دینی از جمله مرجع بزرگ وقت آیت الله شیرازی بزرگ شاه قاجار را نصیحت کردند . اما نه تنها اهمیتی به نصایح علما نداد بلکه با تعبیرات سبک مسئله را مطرح کرد . مردم در شهر های مختلف با رهبری علمای دینی از جمله مردم شیراز به رهبری آیت الله فال اسیری ، مردم آذربایجان به رهبری آیت الله مجتهدی تبریزی و مردم تهران به رهبری آیت الله آشتیانی و شهیدآیت الله شیخ فضل الله نوری در مقابله با این  قرارداد قیام کردند .  سرانجام در تاریخ  بیست و سه اردیبهشت سال 1270 هجری شمسی با فتوای مرجعیت بزرگ شیعه آیت الله شیرازی بزرگ استعمال توتون و تنباکو حرام اعلام و مردم به فتوای مرجعیت لبیک گفتند . به دنبال این فتوا غوغایی برپا شد . تا جایی که شاه قاجار مجبور به لغو قرارداد با دولت انگلستان شد . حضرت امام ( ره ) در باره این فتوا فرمودند « ایشان یک سطر نوشت که تنباکو حرام است . حتی بستگان و حرمسرای خود آن جائر هم به این فتوا ترتیب اثر داده و قلیانها را شکستند . در بعضی جاها تنباکوهایی که قیمت زیاد داشت در میدان آورده و به آتش کشیدند . و شکست دادند آن قرار داد را لغو شد آن قراردا د . یک همچون چیزی را اینها دیدند یک روحانی پیر مرد در کنج یک دهی از دهات عراق یک کلمه می نویسد . یک ملت قیام می کند . و یک قراردادی که بین شاه جائر و انگلسیها بوده است به هم می زند . و یک قدرت اینطوری دارد روحانیت . با اندکی تامل می توان دید که نجات ملتها با قدرت روحانیت اتفاق می افتد » . اگر امروز می بینیم که دشمن جایگاه روحانیت خاصه جایگاه مرجعیت و ولایت فقیه را هدف قرار داده بخاطر قدرت تاثیر گذاری  روحانیت به ویژه  مرجعیت و ولایت فقیه در مردم است
امام جمعه زنجان با اشاره به سالروز تاسیس حکومت غاصب صهیونیستی در فلسطین توسط انگلستان خاطر نشان کرد : دولت جعلی اسرائیل در سال 1327 هجری شمسی در سرزمینهای اشغالی در فلسطین اعلام موجودیت کرد . دولتی که به عنوان یک غده سرطانی توسط انگلیس در منطقه تاسیس شد امروزه آمریکا با تمام قدرت از این دولت جنایتکار و غاصب حمایت می کند . این روز در تاریخ به روز نکبت نامگذاری شده است . امروزه در هر گوشه ای از منطقه خاور میانه فتنه ای برای آدم کشی ، مسلمان کشی ، جنگ بین شیعه و سنی و جنگ بین این قوم و آن قوم برپا شود نقش اسرائیل غاصب بنا به تعبیر مقام معظم رهبری در آن دیده می شود . امام مسلمین بر این واقعیت همواره تاکید دارند که تنها راه از بین رفتن بحران در خاور میانه نابودی رژیم صهیونیستی اسرائیل است . معظم له می فرمایند « من به کسانی که مسئله خاورمیانه را یک مسئله بحرانی دنیا می دانند ، و می گویند بایستی سعی کنیم تا بحران خاورمیانه مهار شود می گویم تنها راه مبارزه با این بحران این است که ریشه بحران خشکانده شود . وریشه بحران رژیم صهیونیستی است . با از بین رفتن این رژیم است که بحران در خاورمیانه مهار خواهد شد . راه حل هم این است که تمام فلسطینیان در هرکجای دنیا که هستند به فلسطین برگشته با برگزاری رفراندم نوع حکومت کشور فلسطین را تعیین کنند » .
آیت الله خاتمی در ادامه با گرامیداشت روز جوان اظهار داشت : بهترین دوران زندگی یک انسان دوران جوانی است . در قیامت علاوه برحساب گرفتن از تمام مدت عمرانسان از دوران جوانی انسان نیزحساب ویژه ای می گیرند . بالاترین سرمایه یک کشور نیروی انسانی به ویژه نیروی جوان می باشد . حضرت امام ( ره ) در باره جوانان فرموده اند « شما جوانها امید من هستید . نوید من هستید . امید من به شما توده جوان است . من امید این را دارم که در مقدرات مملکت ما بعد از این به دست شما عزیزان نقش ببندد و بیفتد . مملکت ما را شما عزیزان حفظ کنید . من امید آن را دارم که شماها باعلم و عمل ، با علم و تهذیب  و با علم و عمل صالح  بر مشکلات خودتان غلبه کنید » .  دشمن در سی وهفت سال گذشته در هرچیزی ما را تحریم کرد . اما  در ابزارهایی مانند اینترنت و ماهواره ها و شبکه های اجتماعی که در جلب جوانان و در جذب جوانان به ویژه جوانان ساده و خام نقش دارند نه تنها  تحریمی اعمال نکرد بلکه این ابزارها را مانند سیل آنهم بطور رایگان در اختیار قرار داد .  در پایان با توجه به فرصت در اختیار به دونکته اشاره می کنم . اول اینکه در باره روز جهانی موزه و میراث فرهنگی می توان گفت که برخی سازه های باقی مانده از گذشته جزء میراث ملی ملت و کشور است و باید مورد توجه و محافظت قرار گیرند . یکی از آن سازه ها گنبد سلطانیه است که حدود هفتصد و سی سال پیش توسط سلطان محمد خدابنده یکی از حاکمان مغول بنا شده است . این میراث ملی ملت و کشور  بیانگر دومطلب است . یک اینکه نشانگر تمدن گذشته است . و دو اینکه نشانگر این واقعیت است که دین اسلام  توانسته در بستر خود از مغولهای وحشی انسانهایی تربیت کند که به جای قتل و غارت به تمدن سازی بپردازند  . لذا باید چنین سازه ای طبق تاکید مولای باتقوایان حضرت علی علیه السلام مورد توجه ، تامل و حفاظت بیشتری قرار گیرد . دوم اینکه در سی اردیبهشت سال 93 مقام معظم رهبری به مناسبت روز ملی جمعیت سیاستهای کلی جمعیتی نظام جمهوری اسلامی ایران را در چهارده ماده ابلاغ فرمودند . معظم له تاکید داشتند که کشور ایران ظرفیت تا یکصدو پنجاه میلیون نفر جمعیت را دارد . بعد از رسیدن به این جمعیت باید نسبت به سیاستها و تدابیر عاقلانه کنترل جمعیت اقدام موثر انجام گردد . اما با توجه به آمار و فرمایشات رهبری نظام  پیداست که توفیق رضایت بخشی تا کنون در اجرای سیاستهای کلی جمعیت اعلام شده از جانب مقام معظم رهبری از سوی مسئولین و مجریا طرح حاصل نگردیده است . لذا می طلبد و لازم است برای تحقق سیاستهای تبیین شده مقام معظم رهبری در سیاست گزاریها ، برنامه ریزیها و اجرا توجه ، تامل و دقت بیشتری از سوی مسئولین و مجریان مرتبط صورت گیرد . گفتم که بزرگترین سرمایه یک کشور نیروی انسانی است . اگر کشور از نیروی انسانی عالم ، دانشمند ، قوی و مومن برخوردار باشد اقتصاد ، صنعت و فرهنگ کشور کامل شده و کشور از قدرت نظامی قوی نیز برخوردار خواهد شد .
قبل از خطبه ها مدیر کل ورزش و جوانان استان با گرامیداشت هفته ورزش و جوانان و اعلام ایام و مناسبتهای هفته ورزش و جوانان گفت : مقام معظم رهبری فرموده اند « نسل جوان کنونی می تواند افتخار دست یابی به پیشرفتها و مراحل بزرگ علمی را برای خود به ثبت برساند . و عزت مندانه پایه های استقلال علمی کشور را مستحکم کند » . امروزه از مطالبات متعدد جوانان به ویژه در بحث کار ، مسکن و ازدواج می طلبد که سیاستگزاریها  و برنامه ریزیهای جدی برای رفع نیا زهای جوانان اندیشیده شود . البته با توجه به گستردگی نسل جوان در جامعه برای رفع نیاز جوانان و تامین مطالبات آنان عزم ملی نیاز است . زیرا تنها وزارت ورزش و جوانان به تنهایی قادر به تامین مطالبات و رفع نیاز جوانان نخواهد بود .





 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید