امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Mon 04 29 2024

منو


بیانات در خطبه های نماز جمعه مورخ دوم اسفند ماه 1398

 

نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کرد و گفت: پیشاپیش میلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام و فرا رسیدن ماه پرفیض رجب را تبریک و تهنیت عرض می کنم. از خداوند بزرگ مسئلت کنیم معرفت مارا نسبت به امام و امامت روز به روز افزون گرداند ان شاءالله. امام الگوی کامل است. امام جانشین پیامبر بزرگوار است. امام معیار و ملاک است. جامعه دینی که به دنبال سعادت و خوشبختی است باید پشت سر و دوشادوش امام حرکت کند. لذا تلاش کنیم نه از امام سبقت گرفته نه از امام فاصله بگیریم. زیرا سبقت گیرندگان از امام خواه نا خواه از راه دین خارج خواهند شد. فاصله گیرندگان از امام سرانجام به گمراهی خواهند رسید. اما کسانی که پشت سر امام ایستاده و دوشادوش امام حرکت کنند به سعادت و خوشبختی خواهند رسید. امامان معصوم همه نور واحدی هستند. همه فضائل و کرامت های اخلاقی را که یک انسان کامل می تواند متصف به آنها گردد در وجود هر امام متجلی است. اما بعضی از این بزرگواران  به یک صفت برجسته و پر رنگ معرفی می گردند. وجود مقدس حضرت امام محمد باقر علیه السلام به صفت برجسته و پر رنگ باقر یعنی شکافنده علوم معرفی گردیده است. این امام همام علوی من علویین، فاطمی من فاطمیین و هاشمی من هاشمیین است. امام باقر علیه السلام به ریشه، اصل و شاخ و برگ علم آگاه وگسترش دهنده آن بودند. لقب باقر یعنی شکافنده علوم از جانب پیامبر به امام باقر علیه السلام اعطا گردیده بود. قبلا هم گفته شد که معاویه و پدرش  ابوسفیان که خدا هردو را به عذاب سخت خود گرفتار کند تمام تلاش خود را برای کم فروغ کردن اسلام وراه پیامبر صلی الله علیه وآله معطوف کرده بودند اما موفق نشدند. لذا معاویه برآن شد تا امامت را که استمرار راه پیامبر بود با هر طرفند و توطئه ای کم فروغ گرداند. هرچند در طول چهل و یک سال تلاش و کوشش آن گونه که می خواست نتوانست چهره امامت را کم فروغ کند. اما زمینه ای را فراهم کرد که امام حسن علیه السلام در مظلومیت قرار گرفته و بسترحادثه کربلا و شهادت مظلومانه حضرت امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش و اسارت اهل بیت رسول خدا مهیا گردد.

آیت الله خاتمی با اشاره به تاثیر گذاری تبلیغات منفی تاکید کرد:  مراغب تبلیغات منفی دشمنان باشیم. بارها در منابر از علمای دین شنیده ایم بر اثر تبلیغ منفی معاویه و یارانش علیه مولا علی علیه السلام وقتی خبر ضربت خوردن امیرمومنان در مسجد منتشر شد مردم شام گفتند مگر علی اهل نماز بود که به مسجد رفته بود. حضرت امام سجاد علیه السلام در سخنی فرموده اند« بر اثر تبلیغات منفی معاویه و یارانش کار به جایی رسیده بود که لشکریان یزید پدرم و یارانش را به قصد نزدیک شدن به خدا شهید کردند. و مکه سرزمین وحی الهی و در مدینه رسول خدا شاید بیست نفر محب پیامبر و اهل بیت مطهرش پیدا نمی شدند». در چنین جو خفقان آوری حضرت سجاد علیه السلام برای این که وظیفه امامت یعنی پاسداری از قرآن، حفظ و حراست از سنت پیامبر و تبیین احکام دین در جامعه ادامه داشته باشد، در مدت حدود بیست و پنج سال بعد از حادثه کربلا با روش مبارزه غیر مستقیم از قرآن پاسداری فرمود. ضمن حفظ و سنتهای پیامبر حقانیت پیغمبر و اهل بیت مطهرش را برای مردم جامعه اثبات فرمود. و چهره پلید دشمنان اسلام و قرآن  را بر مردم آشکار نمود. در طول این مدت امام سجاد علیه السلام احکام دین را در قالب دعا در جامعه تبیین فرمودند. این عملکرد حضرت امروزه در کتابی به نام صحیفه سجاده که به زبور آل پیغمبر نیز معروف است در اختیار ما است. امام با این کار زمینه تربیت شاگرد را نیز فراهم فرمودند. بعد از حضرت سجاد علیه السلام فرزندش امام محمد باقر علیه السلام راه پدر را رونق بخشیده و بزرگترین انقلاب علمی و فرهنگی را در ترویج دین مبین اسلام با تربیت شاگردانی برجسته از نقاط مختلف بلاد اسلامی پایه گذاری فرمودند. این انقلاب بزرگ علمی و فرهنگی در زمان امامت حضرت امام صادق فرزند امام باقر علیهم صلوات الله به اوج خود رسید.

خطیب جمعه زنجان در شرح و بیان مناسبتها سوم اسفند ماه را یادآور یکی از ننگین ترین حادثه در تاریخ ایران خواند و افزود: در چنین روزی در پی کودتایی توسط استعمار گر پیر انگلیس در سال 1299 هجری شمسی قوای قذاق به فرماندهی فردی زورگو و بیسواد به نام رضاخان تهران را اشغال کرد. رضا خان با اشغال تهران خود را وزیر جنگ خواند که بعدا به عنوان شاه ایران سلسله پهلوی را تاسیس کرد. اما همین رضا خان که با حمایت انگلیس شاه ایران شد در شهریور سال 1320 توسط انگلیس از پادشاهی ایران خلع شد. ششم اسفند ماه امسال مصادف است با اولین روز ماه رجب که زاد روز خجسته امام محمد باقر علیه السلام نیز هست. که در خطبه اول به آن پرداختیم. هشتم اسفند ماه مصادف با سوم ماه رجب سالروز شهادت حضرت امام هادی علیه السلام است که پیشاپیش این روز را به شما تسلیت می گویم. هشتم اسفند ماه یادآور یادگار شهیدان بزرگوار رجایی و باهنر است. زیرا در چنین روزی در سال 1359 به همت شهیدان رجایی و با هنر ستاد امور تربیتی در مدارس کشور تاسیس شد. این روز در سال 1362 به عنوان روز امور تربیتی و تربیت اسلامی در فرهنگ عمومی کشور نام گذاری گردید. هشتم اسفند سالروز شهادت فرماندهان شهید حمید باکری و محمد ابراهیم همت در عملیات خیبر در سال 1362 است. هشتم اسفند ماه سالروز شهادت فرمانده رشید اسلام شهید حاج حسین خرازی در شلمچه در سال 1365 می باشد.

نماینده رهبری در استان با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم اظهار داشت: خدای بزرگ را باید شاکر باشیم که مردم همیشه حاضر در صحنه ایران اسلامی برای تحقق مردم سالاری دینی، تبعیت از رهبر کبیر انقلاب حضرت امام ( ره )  و وصایای آن بزرگوار و پیروی از فرمان مقام معظم رهبری  امروز جمعه با شور و شوق در پای صندوقهای رای حاضر شده اند. این حضور پرشور طبق تاکید مقام معظم رهبری منفعت زیادی برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. زیرا هم میثاقی با آرمانهای امام و همه شهدای بزرگوار است. هم مبین تحقق مردم سالاری در ایران اسلامی است. و هم خنثی کننده توطئه های گوناگون دشمنان انقلاب و نظام اسلامی ایران به سرکردگی استکبار جهانی آمریکای جنایتکار و صهیونیزم لجوج است. ایضا طبق تاکید مقام معظم رهبری داشتن مجلس قوی نیز می تواند همچون اقتدار و قدرت بازدارندگی کشور را در مقابل حوادث حفظ کند. داشتن مجلس قوی مستلزم حضور گسترده در پای صندوقهای رای و انتخاب آگاهانه است. رهبری نظام در سخنی فرموده اند« انتخابات یک جهاد عمومی ونعمت و امتحان الهی است. اگر با حضور حد اکثری مردم همراه شود مایه آبروی نظام و تقویت کشور و مصونیت بخش در برابر توطئه ها و زمینه ساز ایرا ن قوی خواهد بود». نکته مهم و درخور توجه و تامل قابل ذکر مسئله بعد از انتخابات است. مقام معظم رهبری در سالهای متعدد نکاتی را برای بعد از انتخابات بیان فرموده اند که بعضی از این نکات را برایتان بیان می کنم. معظم له در جایی فرموده اند« روز بعد از انتخابات باید روز بردباری و مهربانی باشد. زیرا دوصفت مهربانی و بردباری در واقع علاج پیشگیرانه از بروز وقایع و حوادث رنج آور پس از انتخابات است». بدانیم و بدانند که برنده اصلی انتخابات بی برو برگرد مردمی هستند که پای صندوقهای رای آمده تکلیف ملی، عقلی، شرعی و قانونی خود را انجام داده اند. طبق تاکید مقام معظم رهبری کاندیداهایی که رای حد اکثری را اخذ کرده پیروز انتخابات شده اند، این پیروزی را از جانب خداوند بدانند. کاندیداهای انتخاب نشده به نامزد منتخب تبریک بگویند که این یک رفتار نجیبانه است. وکیل منتخب با هر تعداد رای که از سوی قانون مقبول است نماینده همه مردم منطقه اعم از موافقان و مخالفان است. وکیل منتخب برای این که آماده وآگاه وارد مجلس شود بهتر است در فرصتی که تا رفتن به مجلس در اختیار دارد با وظایف قانونی و نحوه فعالیت در مجلس از طریق گفتگو با نمایندگان فعلی مجلس آشنا شود.  

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید