امروز چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403 - Thu 05 02 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 11 فروردین 96

نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کرد و گفت : یکی از زمینه های مناسب برای کسب تقوا ماه رجب است . ماه رجب ماهی است که از فضایل زیادی برخوردار است . کسانی می توانند از عبادت ماه مبارک رمضان لذت کافی را برده و به نشاط روحی برسند که ماه رجب را کاملا درک کرده باشند . اما نشاط روحی در عبادت یعنی اینکه انسان احساس کند که از عبادت کردن لذت می برد . یعنی اینکه احساس کند عبادت در کامش شیرین است . یعنی اینکه احساس کند که به خدا نزدیک شده است . یعنی اینکه احساس کند که گناه در کامش تلخ است .  حدیثی است قدسی که می گوید « خداوند ماه رجب را ریسمانی بین خود و بندگانش قرار داده تا بندگان با چنگ زدن به این ریسمان نجات یابند » . ایضا خداوند فرماید « ماه رجب ماه خودم است . بندگان نیز بندگان من هستند . رحمت هم در اختیار من است . هرکس در این ماه مرا بخواند خواسته اش را اجابت خواهم کرد . هرکس حوائجش را بیان کند به او عطا خواهم کرد » . در حدیثی دیگر آمده است « هرکس سه روز پنجشنبه ، جمعه و شنبه را پشت سرهم در ماه های حرام خاصه ماه رجب روزه بگیرد خداوند اجرو پاداش عبادت نهصد سال را در پرونده اعمالش ثبت خواهد فرمود » . در روایتی آمده است « روزی که حضرت نوح و یارانش سوار کشتی شده و نجات یافتند با اولین روز ماه رجب مصادف بود . وحضرت نوح دستور داد به برکت این روز سوار شدگان بر کشتی نجات روزه بگیرند » . آقا حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمایند « هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند بین او و آتش جهنم به اندازه یک سال فاصله ایجاد می کند . و اگر سه روز روزه بگیرد خداوند بهشت را بر او واجب می کند » . حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند « ماه رجب ماه خداوند است . ماه شعبان ماه من پیامبر است . و ماه مبارک رمضان ماه امت من است . بدانید که ماه رجب ماه بزرگ خداوند تبارک و تعالی است » . پس بیاییم همچون پیامبر اکرم به درگاه خداوند عرض کنیم « خدایا ماه رجب و شعبان را برما مبارک فرما . توفیق رسیدن و درک ماه مبارک رمضان را به ما عنایت فرما . خدایا مارا موفق به گرفتن روزه و خواندن نمازهای این ماه ها بگردان . ما را در نگهداری و حفظ زبان کمک فرما . مارا در بستن دیدگان در مقابل محرمات یاری فرما » .

خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها با اشاره به دوازدهم فروردین ماه افزود : حضرت امام ( ره ) در این باره فرموده اند « صبحگاه دوازده فروردین که روز نخستین حکومت الله در ایران است از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ما است . ملت باید این روز را عید بگیرند و زنده نگهدارند . روزی که کنگره های قصر دوهزارو پانصد ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت . و سلطه شیطانی برای همیشه از ایران رخت بربست . و حکومت مستضعفین که حکومت خدا است به جای آن نشست . حکومت جمهوری اسلامی حکومت دمکراسی واقعی است . حکومت اسلامی حکومتی است بر پایه قوانین اسلامی . در حکومت اسلامی باید استقلال بطور کامل حفظ شود . جمهوری فرم و شکل حکومت و اسلامی محتوای آن فرم و شکل است » . این روز را به تمام ملت ایران اسلامی به ویژه نود و هشت و دو دهم درصدمردمی که در سال 58 پای صندوقهای رای رفته وحکومت  جمهوری اسلامی را جایگزین حکومت ستمشاهی در ایران کردند تبریک عرض می کنم . سیزدهم فروردین روز طبیعت است . طبیعت آیت پروردگار است . بعد از دوازده روز جشن گرفتن ایام نوروز به دامان طبیعت رفتن بسیار خوب است به شرطی که منابع طبیعی و باغات را که سرمایه ملی هستند تخریب نکنیم . بدانیم بدون اجازه وارد باغ کسی شدن و تخریب کردن آن باغ ضمان آور است . مواظب باشیم که شادی ما موجب ضرر و زیان دیگران نگردد .

آیت الله خاتمی رهنمودهای مقام معظم رهبری راکه در کنار مرقد مطهر حضرت ثامن الحجج علیه السلام در اولین روز سال 96 بیان فرمودند در خور اهمیت و توجه دانست و تاکید کرد : این رهنمودهای امام المسلمین به عنوان نقشه راه همواره باید مورد توجه مردم و مخصوصا مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران باشد . معظم له در بیانات خود محورهای زیادی را به عنوان اولویت های نظام مورد توجه قرار دادند . از جمله آنها می توان به مسئله اقتصادی اشاره کرد . رهبری نظام فرمودند « اولویت امروز ملت اقتصادی است . دشمنان نیز اقتصاد کشور ما را مورد هدف قرار داده اند . یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقق کنند دنبال راهکارهای اقتصادی ویا به تعبیر درست تر دنبال ضزبه زدن اقتصادی به ملت ایرانند . هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی ملت ایران را نسبت به نظام جمهوری اسلامی دلسرد و دلزده کند . و بین ملت ایران و نظام اسلامی فاصله بیندازد . و هدفهای خودش را از این راه دنبال کند البته من به شما عرض می کنم دشمن نادان بی ایمان ما سالها است که برای جدا کردن ملت از نظام تلاش را می کند . و لی موفق نشده است . و بعد از این هم به هول و قوه الهی موفق نخواهد شد . دشمن توفیق پیدا نمی کند اما ما موظفیم برای اهمیتی که دارد ، برای توجه مسئولان به آن و برای ایجاد پیوند میان مردم و مسئولان در زمینه اقتصاد این بحث را طرح کنیم . چون مسئله اقتصاد در معیشت مردم مسئله بسیار مهمی است . این نشان دهنده اهمیت مسئله اقتصادی است که حضرت امام سجاد علیه السلام از خدا وند متعال در خواست می کند و از اصراف  و نبود امکانات معیشتی بقدر کفاف در اختیار مردم به خدا پناه می برد » . 

قبل از خطبه ها حجت الاسلام علوی از اساتید حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از نامهای خداوند تبارک و تعالی عزیز است گفت : خداوند دوست دارد بندگانش نیز عزیز باشند . و این مهم را در قرآن شریفش بیان فرموده است . آنجا که می فرماید « عزت برای خدا ، برای پیامبر خدا و برای مومنین است » . البته باید دانست که تفاوت عزت خدا با عزت بندگان در این است که عزت خدا بالذات است در حالی بندگان خدا به عواملی عزیز می شوند . عزت خدا دائمی و زوال ناپذیر است در حالی که عزت بندگان خدا موقتی و فنا پذیراست . برای عزت معانی مختلفی وجود دارد . عزیز کسی است که در برابر محرمات مقاومت کرده و قوی باشد . عزیز کسی است که نفوذ نا پذیر است . چند عامل موجب عزت بندگان خدا می گردد . اولین عامل ایمان است . بندگان خدا با ایمان آوردن به خدا و رسولش می توانند به عزت برسند . عامل دوم موجب عزت بندگان خدا برخورداری از تقوای الهی است . اگر حضرت یوسف به عزت می رسد برای آن است که در برابر گناه با رعایت تقوای الهی از گناه دوری می کند . سومین عامل موجب عزت بندگان خدا این است که همواره در راه حق باشند . 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید