امروز شنبه, 22 ارديبهشت 1403 - Sat 05 11 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ دهم دیماه 1395

      با سمه تعالی

 

 

 

 

 

 

 

نجات در دنیا و سعادت در آخرت فقط در اثر رعایت تقوای الهی حاصل می گردد . لذا خودم وتک تک شما نماز گزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم .

این مطلب را حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان در خطبه های نماز جمعه عنوان کردو گفت : ازجمله مسائلی را که بعضا در بحث تحلیل یا انتقاد از عملکرد افرادبرما مشتبه می گردد پرداختن به مطالبی است که نه طرف و نه  موضوع به مکان مربوط است مسئله غیبت و اگر طرف سخن فرصت دفاع از خود را  نداشته باشد مسئله تهمت است که باید بسیار مورد دقت و رعایت قرار گیرد . پس آگاه باشیم باید برای تمام گفته های خود دلیل و حجت موجه ای داشته باشیم . و بدانیم که فردای قیامت پاسخگو خواهیم بود . رعایت این مسئله نیز خود از مصداق رعایت تقوا است . اما همانطوری که حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه تاکید فرموده اند از جمله خطراتی که جوامع خصوصا جامعه اسلامی را تهدید می کند  مسئله فتنه است . در تعریف فتنه می توان گفت که قرار گرفتن در وضعیتی است که حقایق دقیق تشخیص داده نشود . طبق تاکید حضرت امیر مومنان اصل فتنه از پیروی از هوای نفس بدون داشتن دلیل قرآنی و روایی و بدون داشتن حجت شرعی شروع می گردد . ازرعایت نکردن چار چوب احکام دینی ، اهمیت ندادن به حکم حقیقی مسائل دینی و بدعت گذاری در احکام سرچشمه می گیرد . از گفتن سخنها و انجام اعمال مخالف با دستورات قرآنی نشئت می گیرد . بدانیم که در دین اسلام معیار اصلی تشخیص حقیقت دستورات قرآن ، احکام دینی ، سنت پیامبر اکرم ، روشهای قولی وعملی امامان معصوم علیهم صلوات الله است . طبق تاکید امیر مومنان شخصیتها معیار حقیقت نیستند . برای ما کسانی که رفتارشان ، اعملشان و گفتارشان با احکام دینی اسلام و دستورات قرآنی مطابقت داشته باشد معیار خواهند بود . ایضا بنا به تاکید امیر مومنان از جمله عوامل پیدایش فتنه در جامعه باند بازی ، فرقه گرایی و جناح بازی است  در جامعه اسلامی رئیس باند و فرقه و جناح برای تشخیص حقیقت ملاک نیستند . بلکه در جامعه اسلامی معیار اصلی تشخیص حقیقت پیامبری است که خدا تعیین فرموده است . بعد از پیامبر امام معصوم است . و در زمان غیبت امام معصوم فقیه جامع الشرایط مبسوط الید است . همواره در فتنه برای توجیه مردم و فریب آنان حق و باطل را باهم تلفیق می کنند . در چنین حالتی آنانی گرفتار شده و هلاک می گردند که از پیروان شیطان بوده و آنانی نجات می یابند که معیارهای اصلی تشخیص حقیقت در دین اسلام را شناخته و از آنان پیروی می کنند . و اینان اهل بصیرت هستند . زیرا هم راه را می شناسند و هم دوست و دشمن را می شناسند . حضرت امام صادق علیه السلام تاکید می فرمایند که انسان بی هدف هرقدر بیشتر تلاش کند از مقصد دورترشده در حالی که انسان دارای هدف هرقدر بیشتر تلاش کند به مقصد نزدیکتر می گردد . 

خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها سیزدهم دیماه را یکی از روزهای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران برشمرد و خاطر نشان کرد : در این روز در سال 67 حضرت امام ( ره ) نامه ای را برای صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی وقت آقای گورباچف ارسال نمودند . این رویداد یادآور اقدام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که پس از تثبیت حکومت اسلامی نامه هایی برای سران حکومتهای وقت دنیا دادند و آنان را برای گرویدن به دین اسلام دعوت کردند . حضرت امام در آن نامه آورده بودند که « با مادیت نمی توان بشریت را از عدم اعتقاد به معنویت که اساسی ترین نیاز و اساسی ترین درد جامعه بشری غرب و شرق است بدر آورد . مشکل اصلی کشور شما مسئله مالکیت ، اقتصاد و آزادی نیست . مشکل اصلی شما عدم اعتقاد به خدا است . همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و به بن بست کشیده و یا خواهد کشید . مشکل اصلی شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدا هستی و آفرینش است . از شما می خواهم در باره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید . و این نه بخاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما است . بلکه به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد . و گره اساسی بشریت را باز نماید . امروز اسلام به عنوان یک مکتب مترقی قادر است تمام نیازهای بشر را تامین کند . و مشکلات اورا حل کند . اسلام مادیت را در پناه معنویت قبول دارد » . اما جا دارد از تمامی مردم شهر و استان زنجان برای گرامی داشت با شکوه حماسه نهم دیماه که حرکت بصیرت آمیزی بود برای حفظ اسلام ، حفظ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و حفظ ایمان مردم و حقا هم نباید هیچگاه فراموش گردد صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم . بدانیم که نباید از دشمن غافل شویم . دوست و دشمن را خوب بشناسیم . و فرق بین خادم و خائن را خوب تشخیص دهیم . زیرا طبق تاکید حضرت امیر مومنان علیه السلام دشمن همواره بیدار است . اگر غفلت کنیم آسیب می بینیم .

امام جمعه زنجان با گرامی داشت سالروز تولد حضرت عبد العظیم حسنی شانزدهم دیماه را یکی از روزهای حماسی خواندو اظهار داشت : در این روز در دوران هشت سال دفاع مقدس جمعی از دانشجویان پیرو خط امام با عنوان جهادگران مشتاق فلاح براثر خیانت برخی از دشمنان داخلی در هویزه در محاصره نیروهای رژیم بعث عراق قرار گرفته و مظلومانه به شهادت رسیدند . و این روز در تاریخ جمهوری اسلامی به نام روز شهدای دانشجو نامگذاری گردیده است . مقام معظم رهبری در فرازی از سخنان خود در باب دانشگاه می فرمایند « دانشگاهی که در آن نبض انقلاب نزند . دانشگاهی که اعضایش چه دانشجو و چه استاد نسبت به حرکت انقلابی ملت ایران و برای پیشاهنگی و پیش قراولی احساس تکلیف نکند و نقش درجه یک را در کار انقلاب نداشته باشد دانشگاهی نیست که امید بخش و تضمین کننده آینده مورد نظر امام باشد » . ضمن آرزوی علو درجات برای ارواح تابناک تمامی شهیدان سالگرد شهادت آیت الله شیخ نمر را گرامی میداریم . به برکت خون پاک چنین شهدایی است که امروز بیداری اسلامی قدرت خود را به چشم جهانیان می کشد . نمونه بارز قدرت بیداری اسلامی آزادی کامل شهر حلب سوریه است . آزادی حلب فقط آزادی جغرافیایی نیست . بلکه مهمتر این است که آزادی حلب نتیجه مقاومت ، نتیجه استقامت و نتیجه پایداری در مقابل برنامه مثلث شوم غربی به سرکردگی آمریکا ، عربی به سرکردگی عربستا و عبری به سرکردگی رژیم اشغالگر صهیونیستی اسرائیل می باشد . این آزادی پیروزی بزرگ امروز جبهه مقاومت است . بر ما است که به یاری برادران و خواهران سوری شهر حلب انسانهایی که در سایه جنایات گروه های تکفیری و داعشی تمام دارایی و زندگی  خود را از دست داده اند بشتابیم .

تدوین کننده : غلامرضا ایزدی

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید