امروز پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Thu 05 02 2024

منو


شکاف فکری و فرهنگی بین نسل اول انقلاب و نسل چهارم وجود دارد

 

آیت الله علی خاتمی شامگاه سه شنبه در دیدار با اعضای دانشگاه فرهنگیان استان زنجان در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان زنجان، با بیان اینکه در بحث غنای فرهنگی کشور، انتظارات و توقعات زیاد است، افزود: فرهنگ اصیل ایرانی با آمدن دین مقدس اسلام نه تنها با اسلام تقابل نداشت، بلکه از این دین استقبال هم کرد و غنای بیشتری ایجاد شد، به همین خاطر بار معنویت اسلام در ایران به لحاظ سوابق فرهنگی، پررنگ‌تر است.

ایشان  همچنین گفت: از زمانی که پای بیگانگان به ایران باز شد تا فرهنگ خودشان را در کشور جا بیاندازند، دو نوع برخورد با این موضوع صورت گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان ادامه داد: یکی از این برخوردها، به صورت تهاجمی بود و دیگر اینکه سعی کردند ضعف‌هایی که به واسطه سلیقه افراد وجود داشت را بزرگ‌تر جلوه داده و بگویند اگر در اروپا رنسانس ایجاد شد و مذهب را از جامعه بیرون آورد و به کلیسا برد، ما هم می‌توانیم با طرد مذهب پیشرفت کرده و این عین مذهب زدایی است.

امام جمعه زنجان  با اشاره به اینکه مذهب زدایی در منطقه با روی کار آمدن چهار نفر از جمله حضور رضاخان، بنا گذاشته شد اما هیچ‌گاه نتوانست به اهداف خود دست یابد، ادامه داد: رضاخان قصد داشت با برداشتن عمامه و چادر، مذهب زدایی را در ایران ترویج دهد، مسئله‌ای که امروز خود را در اشکال مختلف، از جمله جنگ نرم نشان می‌دهد و به مراتب موفق‌تر از برنامه رضاخان است.

ایشان  با بیان اینکه امروز والدین و فرزندان زبان همدیگر را نمی‌فهمند و این بدان معنی است که شکاف فکری و فرهنگی بین نسل اول انقلاب و نسل چهارم خیلی زیاد بوده و این یک واقعیت است، اظهار کرد: در همه دنیا، آموزش و پرورش پایه توسعه علمی، فکری و سیاسی است و سه گروه بر روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان افزود: یک گروه خانواده است که تلاش می‌کنند همه امکانات را برای تحصیل فرزندان فراهم کنند. گروه دوم دولت است که بعد از بودجه نظامی، بالاترین بودجه را به آموزش و پرورش اختصاص داده است.

امام جمعه زنجان  افزود: سومین گروه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر نیروی آموزش و پرورش است و هیچ‌کدام از سه گروه راضی نیستند؛ چرا که دانشگاه به معنای واقعی کلمه، محل تحقیق، نوآوری و به روز شدن نیست و دانشجویان حوصله تحقیق ندارند و فقط اصرار بر قبول شدن است.

ایشان   همچنین در خصوص راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان، گفت: فکر و برنامه‌ریزی خوبی برای راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان وجود داشت اما متأسفانه این فکر خوب به صورت جدی عملیاتی نشد؛ چرا که برای انجام یک کار مطلوب و موفق باید برنامه و بودجه داشت. جوانان امروزی میانه خوبی با زبان نصیحت ندارند و ما نیز بیشتر به جای نصیحت، مواخذه می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با تاکید بر اینکه جوانان بعد از فراغت از تحصیل، هیچ‌گونه مهارت زندگی ندارند، خاطرنشان کرد: رسالت شما دانشگاهیان بسیار سنگین است؛ چرا که انسان‌هایی را تربیت خواهید کرد که تربیت نسل آینده را به دوش خواهند کشید.

امام جمعه زنجان  گفت: اساتید باید علاوه بر مسائل آموزشی، مهارت‌های زندگی و اخلاقی و نیز سبک رفتار اجتماعی را به دانشجویان آموزش دهند و به خاطر داشته باشند که وظیفه آن‌ها تربیت انسان است و کاستی در این زمینه قابل جبران نیست.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید