امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Mon 04 29 2024

منو


سبزه‌میدانی که قبل از انقلاب کلید خورده؛ هنوز اجرایی نشده است

 

آیت‌الله شیخ علی خاتمی در دیدار با تعاونگران استان زنجان که به مناسبت هفته تعاون انجام شد؛ اظهار کرد: گزارشی که توسط مدیرکل تعاون و دبیر اتاق تعاون ارائه شد؛ همه با مضمون انجام دهیم و انجام شود بود؛ باید اینگونه شود؛ پس باید این کار را چه کسی انجام دهد؛ آیا من باید انجام دهم؟

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: طبق گزارشی که ارائه شد در زنجان 700 هزار عضو تعاونی داریم که اگر این آمار درست باشد؛ زنجان باید گلستان شود؛ چون جمعیت زنجان فقط یک میلیون و 25 هزار نفر است.

امام جمعه زنجان تصریح کرد: در قانون اساسی در بخش اقتصاد سه بخش داریم که شامل بخش دولتی؛ خصوصی و تعاونی است؛ هرچند که شهید بهشتی تلاش بسیاری در رابطه با اقتصاد تعاونی کردند؛ اما شکل نگرفت و این چند دلیل داشت.

آیت‌الله خاتمی افزود: بنده در مقطع زمانی که در اقتصاد تعاونی بودم؛ حداقل با تعاونی‌های روسیه؛ هند و استرالیا آشنایی داشتم و 9 سال نیز خود بنده در تعاونی روستایی بودم؛ اما قرار نیست؛ دولت از تعاونی حمایت کند؛ چون اگر دولت حمایت می‌کرد؛ همان بخش دولتی نام می‌گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اصل 44 قانون اساسی افزود: وقتی تلاش بر این است که دولت مدیریت نکند و فقط حاکمیت کند؛ هر موردی را هم که واگذار کرده است؛ پشیمان است؛ یک جایی در بخش خصوصی 800 نیروی کار را بهانه‌های مختلف اخراج کرده و فقط 130 نفر مانده است؛ اصلا روحیه تعاونی در ما نیست که نمونه آن پتروشیمی است.

ایشان با تاکید بر تخصص‌گرایی در تعاونی‌ها؛ افزود: پس از 40 سال هنوز راه آن را پیدا نکرده‌ایم؛ بنا نیست معجزه شود که از آسمان بیایند؛ پس من خواهش دارم؛ اگر کسی کاربلد است وضع موجود را بررسی کند تا آسیب‌ها احصا شود و وضع مطلوب پیشنهاد شود؛ خیر اگر چنین چیزی در بین شما نیست؛ چند نفر از دانشگاهیان و متخصصان را بیاورید و مطالعه و تحقیق کنید و به آنها نیز بگویید که به شرط نتیجه به شما پول می‌دهیم.

*بدترین مدیریت در تعاونی‌های مسکن روی داد

آیت‌الله خاتمی گفت: بدترین مدیریت در تعاونی‌های مسکن رخ داد؛ صاحبان پول جمع شوند و تعاونی مسکن تشکیل دهند و یکی هم رئیس تعاونی شود؛ اما او چه می‌داند که معماری و شهرسازی چیست.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه الفبای مسئله این است که هر شهر برای خود محدوده‌‎ای دارد و هر 25 سال باید تغییر کند؛ افزود: با این حال 700 هکتار را در خارج از محدوده داشته باشید و هر وزیری آمد؛ سیریش شوید و به این و آن سفارش کنید که این در داخل شهر بیاید؛ اما اینطور نیست؛ هر شهری نقشه جامع دارد.

ایشان با اشاره به اینکه یک زمانی وقتی بیمه فرشبافان مطرح شد؛ نصف زنجان فرشباف شدند و اکثر معاملات ملکی از بیمه فرشبافان استفاده کردند؛ گفت: این در حالی است که در یک منطقه که معدن فرشبافی بود و در هر خانه‌دار قالی وجود داشت؛ فقط چهار نفر بیمه بودند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه کار به دست فرد نابلد سپردن موجب می‌شود که خسارت ببینید؛ افزود: سه استان در اطراف ما هستند که گوشت زنجان از آنها گران‌تر است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه در یک مسیری طالبی 2 هزار و 500 تومانی به قیمت 5 هزار تومان به فروش می‌رفت؛ افزود: در همان مغازه نیز نوبرانه گیلاس 33 هزار تومان به فروش می‌رفت.

ایشان با بیان اینکه اگر طرحی دارید؛ میزان نیرو اعتبار و دانش مورد نیاز آن را اعلام کنید و بازگشت سرمایه‎ را نیز پیش‌بینی کنید؛ این کار عملیاتی می‌شود؛ افزود: اما با باید و بشودها کاری از پیش نخواهد رفت.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه برای هر کار باید تخصص و کاربلد آن را انتخاب کنیم؛ تصریح کرد: گاها برخی اوقات مباحثی مطرح می‌شود؛ که ما در خاورمیانه تک هستیم و همتا نداریم؛ پس یا خاورمیانه را ندیده‌ایم یا تک بودن را نمی‌دانیم چیست.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: کافی است؛ یک نفری کاری را انجام دهد؛ هر رهگذر یک ایرادی به آن وارد می‌کند؛ همین طرح سبزه‌میدان که اصل حرف آن قبل از انقلاب مطرح شده است؛ هنوز هم که هنوز است؛ اجرایی نشده است و هرکسی حرفی می‌زند؛ اصلا کسی که طرحی ندارد و چیزی بلد نیست؛ چرا حرف می‌زند.

امام جمعه زنجان افزود: اقتصاد ما مریض است؛ در دنیا ساختمان شناسنامه و برنامه دارد و هر قدر عمر آن می‌گذرد؛ مستهلک می‌شود و قیمت آن پایین می‌آید؛ اما اقتصاد ما آن چون مریض است؛ رفته رفته قیمت آن بالاتر می‌رود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه اخیرا بودجه‌ای که در رابطه با کمک به کشاورزان از طریق صندوق توسعه ملی اختصاص یافته؛ اعتبار خوبی برای توسعه روستاها بوده است؛ افزود: هر قدر توان داشتیم؛ می‌توانیم از این مبلغ جذب کنیم و باید این کار را کنیم؛ چون موجب جلوگیری از مهاجرت روستائیان می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه مهاجرت روستائیان از نظر روحی و روانی به خانواده‌ها فشار بسیاری وارد می‌کند؛ گفت: این درست نیست که روستایی همه دارایی خود را در روستا بفروشد و در شهر خانه 40 متری بخرد.

ایشان با اشاره به اینکه سرمایه سرگردان بسیار داریم و همه به آن واقفند؛ افزود: اینکه چطور از این سرمایه استفاده کنیم؛ اگر تعاونی هم راه آن را نداند؛ پس من باید بدانم؟

آیت‌الله خاتمی گفت: باید ظرفیت‌های بومی استان را احصا و شناسایی کنیم و طبق آن عرضه و تقاضا داشته باشیم.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید