امروز شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Sat 04 27 2024

منو


خطبه های نماز جمعه 14فروردین زنجان

خطبه اول:
حضرت آیت‌الله خاتمی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی به سالروز تولد حضرت زهرا (س) اشاره کرد و اظهار داشت: هر قدر میزان معرفت ما نسبت به ایشان بیشتر باشد، ارادت ما نیز بیشتر خواهد بود. تعبیر فوق‌العاده‌ای از پیامبر اکرم (ص) است که حضرت زهرا )س) مایه سرور و شادی قلب من است، البته باید به این نکته اشاره کرد که از نظر عاطفی هر پدر و مادر به اولاد خود علاقه‌مند است و عاطفه پدر و مادر طبیعی است، اما آنچه در مورد حضرت زهرا (س) بیان می‌شود، مافوق رابطه پدر و مادری است، تعظیم و تجلیل پیامبر اکرم (ص) از حضرت زهرا (س) از آن جهت که ایشان معصوم هستند، از بعد مقام رسالت و منزلت رسالت از آن جایگاه عظیم مطالبی در خصوص حضرت زهرا (س) بیان کردند، حضرت زهرا (س) سراسر نور هستند و اگر کسی به دنبال ایشان نمی‌رود بداند که نتیجه آن جهنم است، وقتی به قیامت می‌روید، یکی از انسان‌های عزیز و با آبرو نزد خداوند حضرت زهرا (س) هستند، میراث دارهمه پیامبران خداوند، یعنی عصاره تمام اخلاقیات پیامبران در وجود پیامبر متجلی شده است و امیدواریم از این امر معرفت پیدا کنیم و آن‌ها را عملیاتی کنیم، آن منهیات که نهی شده پیامبر نیز ما را از آن نهی کرده است، اما اگر اوامر الهی خبری نباشد و دروغ و غیبت باشد، آنوقت انسان نباید خود را شیعه این خانواده بداند.
خطبه دوم:
در خطبه دوم خطیب جمعه زنجان با رعایت دوباره نمازگزاران به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: پیروی از حضرت زهرا (س) با رعایت تقوای الهی ممکن خواهد بود، امروز روز وفات یکی از بانوان تاریخ مادر چهار شهید و همسر شهید که امروز به این مناسبت روز تکریم مادران بزرگوار شهدا و روز تکریم همسران شهدا است که انصافاً هم مادران و همسران نقش مؤثر و تعیین کننده‌ای دارند، قلب مادر کانون عاطفه است و هیچ عاطفه و محبتی نسبت محبت مادر به فرزند نمی‌تواند باشد، اما مادرانی نیز هستند که با فداکاری فرزندان خود را فدای انقلاب و نظام اسلامی کردند  و دستاورد مادران مؤمن است که جوانان پاک و انقلابی و سربازان حضرت روح‌الله را تقدیم انقلاب کردند، در دوران دفاع مقدس سینه خود را سپر کردند و در نتیجه شیر پاک مادران خود حماسه و عزت آفریدند و امروز صلابت جمهوری اسلامی در برابر یاوه‌گویی‌های استکبار به برکت خون شهدا، حاصل شده است که مادران به دستان خود جوانان را به جبهه فرستادند، انصافاً همسران جانبازان بهترین جهاد را آن‌ها انجام می‌دهند، بیماری امر بسیار سختی است، اگر انسان یک هفته بیمار باشد، این برای همه خانواده مشکل ایجاد می‌کند، در حالی که یک همسر جانباز همانند پروانه به دنبال یک جانباز 80 درصد می‌چرخد، با دیدار خانواده‌های شهدا می‌توان فهمید که در قاموس زندگی آن‌ها چیزی به‌عنوان خستگی وجود ندارد و همواره این جمله را تکرار می‌کنند که خداوند این جانباز را وسیله امتحان ما قرار داده است، ازدواج با یک جانباز تأسی به مادر قمر بنی‌هاشم حضرت ام‌البنین (ع) است.
پیام مقام معظم رهبری در اول سال اعلام شد و این نقشه راه ما است، باید به‌عنوان نقشه راه به آن عمل کنیم، مقام معظم رهبری می‌فرمایند، لازم نیست این موضوع را زیاد تبلیغ کنید، جریاناتی که چند روز گذشته در خصوص مذاکرات هسته‌ای رخ داد، ما را بیشتر متوجه این کرد که چرا مقام معظم رهبری این‌قدر به همدلی تأکید داشتند، خوب ممکن است نتیجه مذاکرات به مذاق برخی از افراد خوش نیاید، اما در این شرایط باید انسجام درونی داشته باشیم تا اقتدار بیرونی نیز حاصل شود، به فرموده مقام معظم رهبری دولت کارگزار ملت است و هرچه بین ملت و دولت همدلی و همراهی بیشتر باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت،" مقام معظم رهبری در جوار حرم مطهر رضوی فرمودند: البته هر دولتی منتقدانی دارد، این دولت هم منتقدانی دارد، دولت‌های قبلی هم هرکدام انتقادکنندگانی داشتند؛ تا اینجای قضیّه هیچ اشکالی ندارد. کسانی هستند که این روش را قبول ندارند، این رفتار را قبول ندارند، این حرف را قبول ندارند، این سیاست را قبول ندارند؛ این‌ها منتقدند و انتقاد می‌کنند، مانعی ندارد؛ امّا انتقادها باید در چهارچوب منطقی باشد. خود بنده هم به دولت‌های گوناگون انتقادهایی داشتم، این انتقادها را همواره هم تذکر داده‌ام، در هیچ موردی ازآنچه به نظر من عیب بوده و جای انتقاد بوده است، از تذکّر خودداری نکردم؛ منتها این تذکرات را در وضع مناسب و در موقعیت مناسب و با شکل مناسب دادیم؛ یا پیغام دادیم، یا حضوری گفتیم، یا اصرار کردیم. تذکّر دادن هیچ اشکالی ندارد امّا این تذکر بایستی جوری باشد که اعتماد عمومی را از کسانی‌ که مسئول‌اند و مشغول کارند، سلب نکند؛ تذکّر دادن باید جوری باشد که موجب بی‌اعتمادی عمومی نشود، اهانت وجود نداشته باشد و روش‌های خشم‌آلود وجود نداشته باشد؛ همه با برادری اسلامی به مسئله‌ی ارتباطِ میان دولت و ملّت نگاه کنند و با آن شیوه ‌رفتار بکنند.
البتّه این دوطرفه است. من، هم به مردم این توصیه را عرض می‌کنم که با دولت بایستی مهربانانه و با نگاه همراهی و همدلی سخن گفت، هم به مسئولان کشور – در سه قوّه – این را تأکید می‌کنم که آن‌ها هم باید با منتقدین خود و با کسانی که از آن‌ها انتقاد می‌کنند رفتار مناسبی داشته باشند، آن‌ها را تحقیر نکنند، به آن‌ها اهانت نکنند؛ تحقیر مخالفان از سوی مسئولان، خلاف تدبیر و خلاف حکمت است. من مردم عزیزمان را به بی‌تفاوتی دعوت نمی‌کنم، به نظارت نکردن دعوت نمی‌کنم؛ آن‌ها را به اهتمام در مسائل اساسی کشور دعوت می‌کنم؛ امّا اصرار می‌کنم که برخوردها نه از سوی مردم نسبت به مسئولین و نه از سوی مسئولین نسبت به منتقدین، تخریبی نباید باشد؛ نه تحقیر باشد، نه اهانت باشد. ممکن است در یک قضیّه‌ای، یک عدّه‌ای دغدغه داشته باشند؛ دغدغه داشتن جرم نیست؛ دلواپس بودن جرم نیست. می‌توانند کسانی حقیقتاً نسبت به یک مسئله‌ی مهم و حسّاس کشور، احساس دلواپسی و دغدغه‌مندی کنند؛ هیچ مانعی ندارد؛ امّا این به معنای متّهم کردن نباشد، به معنای نادیده گرفتن زحمات و خدمات نباشد. از آن‌طرف هم دولت و طرفداران دولت به کسانی که ابراز دغدغه و دلواپسی می‌کنند، بایستی اهانتی نکنند. من این را صریحاً به ملّت عزیزمان عرض می‌کنم – قبلاً هم گفتم – من از همه‌ی دولت‌ها در دوران مسئولیت خودم حمایت کردم؛ از این دولت هم حمایت می‌کنم. هر جا هم لازم باشد تذکّر می‌دهم؛ البتّه چک سفید امضا هم به کسی نمی‌دهم. نگاه می‌کنم به عملکردها و برحسب عملکردها قضاوت می‌کنم و به توفیق الهی و به کمک الهی، برحسب عملکردها هم عمل خواهم کرد. این مطلب اوّل در توضیح و تبیین آنچه به‌عنوان شعار سال – همدلی و هم‌زبانیِ میان دولت و ملّت – مطرح کردیم؛ همدل باشند، هم‌زبان باشند و همکاری کنند و در کنار هم به‌سوی رفع مشکلات حرکت کنند."
  در بسیاری از نشریات آمده است که دستاوردهای ایران نتیجه رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است و امروز نیز مطرح کرده‌اند که ایران بالاخره به دنیا ثابت کرد و به‌عنوان یک قدرت خودش را تثبیت کرد حق داشتن غنی‌سازی که تا دیروز دنیا حاضر نبود، آن را قبول کند و بالاخره  در مقابل شش قدرت بزرگ دنیا بودن قدرت است، به نحوی که حتی اوباما نیز به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کردند، اما باید به اوباما گفت که شما 37 سال است ملت را تحریم می‌کنید، گزینه‌های ما نیز روی میز است و آن‌ها عزاداری محرم و راهپیمایی باشکوه 22 بهمن و 9 دی است.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید