امروز شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Sat 04 27 2024

منو


روشنگری‌های حضرت زینب (س) رمز ماندگاری واقعه عاشورا است

آیت‎‌الله شیخ علی خاتمی عصر امروز در همایش رهروان زینبی که در زینبیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا رشادت‌های بسیاری را در راستای دفاع از دین اسلام کردند، اما پس از واقعه عاشورا نوبت اهل بیت ایشان بود که از دین اسلام پاسداری کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از رموز ماندگاری واقعه عاشورا روشنگری‌های حضرت زینب (س) بود، اضافه کرد: ایشان پس از واقعه عاشورا مسئولیت بزرگی را به عهده گرفتند و در نتیجه همین اقدامات است که امروز پس از یک‌هزار و 300 سال هنوز هم واقعه عاشورا در یادها جاری است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به بیت معروف کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب نبود، افزود: این جمله کوتاه نمایانگر روشنگری‌های تاثیرگذار حضرت زینب (س) پس از واقعه عاشورا است.

خاتمی با اشاره به دوران اسارت حضرت زینب (س) و صبر و استقامتی که ایشان از خود نشان دادند، اظهار کرد: حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا برادران و دو فرزند خود را از دست دادند، اما ذره‌ای از موضع خود که دفاع از دین اسلام بود، کوتاه نیامدند.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه حضرت زینب (س) در آن دوران و شرایط سخت روحی نیز نماز شب خود را ترک نکردند، اظهار داشت: این بینش نشان از اعتقاد عمیق ایشان به خداوند بود.

خاتمی با اشاره به اینکه در واقعه عاشورا حضرت زینب (س)، متحمل بسیاری از مصیبت‌ها شدند، تصریح کرد: هیچ یک از این مصیبت‌ها موجب نشد که ایشان زیر بار ظلم بروند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه ائمه معصوم (ع) هیچگاه ظلم را تحمل نمی‌کردند، افزود: کسی که ظلم می‌کند، گناهکار است، اما کسی که ظلم را تحمل می‌کند، نیز گناه بزرگی را مرتکب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همچون واقعه عاشورا در همه دوران تاریخ زنان نقش مهمی در وقایع مختلف داشته‌اند، اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس نیز شاهد نقش تاثیرگذار بانوان بودیم.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه نقش زنان در زندگی فردی و اجتماعی افراد تاثیرگذار است، تصریح کرد: هر مرد موفقی که در زندگی خود جایگاهی را کسب کرده است، به برکت وجود مادرش بوده است.

وی با اشاره به اینکه تربیت نسل پاک به عهده مادران است، اضافه کرد: همواره حضور زنان در برهه‌های مختلف تاثیرگذار و کاربردی بوده است.

خاتمی با اشاره به اینکه رفتارهای مادر در دوران کودکی و حتی قبل از تولد نوزاد تاثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت وی دارد، گفت: وقتی یک مادر با وضو به فرزند خود شیر می‌دهد، مشخص است که در آینده نیز فرزند وی فرد عالم و معتقد به دینی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه گام نخست در شکل‌گیری شخصیت فرزندان به عهده مادران است، اضافه کرد: مادر کانون عاطفه است و هر اقدامی که از سوی مادر انجام شود به صورت مستقیم در شخصیت فرزند تاثیرگذار خواهد بود.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه سه عامل در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها تاثیرگذار است، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل خانواده است که در بین اعضای خانواده نیز مادر مهم‌ترین نقش را دارا است.

خاتمی با تاکید بر اینکه اگر از همان دوران کودکی مادر به موضوع اعتقادات دینی توجه کند، کودک نیز همانگونه تربیت خواهد شد، اظهار داشت: یکی از نمونه‌های بارز تربیت خوب کودکان حضرت زهرا (س) بودند.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) فرزندان خود را کاملا منطبق با معیارهای دین اسلام و به تاسی از پدر بزرگوارشان تربیت کردند، افزود: در نتیجه این تربیت صحیح بزرگوارانی چون امام حسین (ع)، امام حسن (ع) و حضرت زینب (س) تربیت شدند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) پس از ازدواج خود با حضرت علی (ع) مطیع همسر خود بودند، اضافه کرد: زندگی این دو بزرگوار الگویی نمونه برای همه زوج‌ها است.

وی با بیان اینکه دختران پس از ازدواج نباید زندگی متاهلی خود را با زندگی که قبل از آن داشتند، مقایسه کنند، گفت: متاسفانه ریشه بسیاری از اختلافات از همین مقایسه‌های بی‌خود آغاز می‌شود.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه مقایسه زندگی متاهلی با زندگی مجردی موجب به وجود آمدن کینه در بین زوج‎‌ها می‌شود، تصریح کرد: پس از ازدواج باید زندگی مجردی را فراموش کرده و به وضعیت موجود بسنده کرد.

خاتمی با انتقاد از همسرانی که که دائما شرایط زندگی خانه پدری را با خانه همسر خود می‌سنجند، افزود: این مقایسه، مقایسه درستی نیست، چرا که فرد شرایط همسر را پذیرفته و اقدام به ازدواج کرده است.

وی با اشاره به اینکه همیشه زندگی کردن یکسان نبوده و پستی و بلندی‌های بسیاری دارد، تصریح کرد: زن و مرد نباید کاری کنند که موجب جدایی و نفاق بین آنها شود.

 نماینده ولی فقیه در استان زنجان با تاکید بر الگوبرداری از زندگی ائمه معصومان (ع) در همه مراحل زندگی افزود: این بزرگواران در هر زمینه الگوی نمونه و بی‌بدیل هستند.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید