امروز شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Sat 04 27 2024

منو


اثرات سوء ناشی از عدم اجرای امر به معروف گریبانگیر همه جامعه می‌شود

آیت‌الله شیخ علی خاتمی بعد از ظهر امروز در نشست تبیین امر به معروف و نهی از منکر ضمن اشاره به ایام شب‌های قدر اظهار کرد: این ایام فرصتی برای نزدیکی به خداوند و جبران خطاهای گذشته است.

وی با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی برای خودسازی است، بیان کرد: همگان می‌توانند در این ماه نسبت به خودسازی و تزکیه نفس اقدام کنند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در ادامه با مقایسه جامعه امروزی و جوامع چندین هزار سال قبل اظهار کرد: امروز جوامع خیلی به هم نزدیک شده و انسان‌ها ارتباط بسیاری با هم دارند.

وی با اشاره به اینکه چندین هزار سال قبل زندگی شهری به شکل کنونی نبود، اضافه کرد: در آن زمان در خود شهر مدینه بیش از چند هزار نفر زندگی نمی‌کردند و اقتضای شرایط آنها اینگونه بود، که با دامداری و کشاورزی زندگی کنند.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه امروز زندگی ماشینی بر جوامع حاکم شده و شکل زندگی کردن متفاوت شده است، افزود: امروز دیگر معاش انسان‌ها صرفا با کشاورزی و دامداری تامین نمی‌‍شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه برای انجام یک کار ساده 2 هزار نفر فعالیت می‌کنند، بیان کرد: امروزه شکل نیازها متفاوت شده و کسی نمی‌تواند ادعا کند که به تنهایی می‌تواند زندگی کند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به تنگاتنگ شدن ارتباط انسان‎های امروزی با یکدیگر تصریح کرد: در جامعه کنونی سرنوشت جوامع به هم وابسته بوده و پیوند خورده است.

وی با تشبیه جامعه امروزی به یک کشتی اضافه کرد: افراد جامعه سرنشینان این کشتی هستند که همراه هم مسیری را می‌پیمایند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه شبیه شدن زندگی به کشتی یک هزار و 400 سال پیش از سوی پیامبر اکرم (ص) مطرح شده است، بیان کرد: این امر تا حدی عینی است که امروز نیز مصداق و کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیز مصداق همین کشتی است، اضافه کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر به درستی در جامعه پیاده‌سازی نشود، همه با مشکل مواجه خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به تاثیر مثبت اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نهادینه سازی آن بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر جامعه را از تحریف و انحراف مصون نگه‌ می‌دارد.

وی با بیان اینکه اشاعه این فریضه الهی سبب پیشرفت و بهبود وضعیت جامعه می‌شود، تصریح کرد: ترک امر به معروف و نهی از منکر به منزله ضایع کردن سنت پیامبر اکرم(ص) است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به وظایف پیامبران الهی در زمینه دوری از طاغوت و دعوت انسان‌ها به تقوای الهی و انجام فرائض دینی تصریح کرد: با اقامه حکومت عدل مهم‌ترین معروف‌ها به مشارع می‌رود که در این راستا باید این فریضه الهی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیازمند شرایطی است، اظهار کرد: در برخی از موارد آمر به معروف و ناهی از منکر آن چنان تلخ و زننده تذکر می‌دهد که همین امر موجب اجرایی نشدن امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اهمیت اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ای است که دیگر واجبات در مقایسه با آن چون قطره‌ای در  برابر اقیانوس هستند.

وی با اشاره به اینکه حتی در قرآن نیز قبل از زکات و نماز به امر به معروف و نهی از منکر تاکید شده است، اضافه کرد: علت این است که امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع جمعی است.

آیت‎الله خاتمی با تاکید بر اجرایی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر سبب می‌شود تا دید و نگاه به جامعه با مسئولیت شود.

وی خاطر نشان کرد: احیای این فریضه موجب می‌شود، حرفی از به من چه و به تو چه به میان نیاید چراکه در جامعه آنچه اتفاق می‌افتد و همه چیز به ما مربوط می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه موجب اصلاح جامعه می‌شود، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به معنای این است که مومنان نسبت به یکدیگر وظیفه دارند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اجتماعی است، اضافه کرد: اینکه امام حسین (ع) قیام کردند، دلیلش امر به معروف و نهی از منکر بود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اهمیت بسزای امر به معروف و نهی از منکر افزود: اگر همه واجبات مثل نماز و روزه و حتی جهاد را در یک کفه بگذاریم و امر به معروف را در کفه دیگر، امر به معروف مهم‎تر است، چون کل جامعه را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر داشتن صورتی خوش در امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: دلیل اینکه برخی از افراد به امر به معروف توجهی ندارند، ادای این عمل به طرز ناصحیح از سوی آمر به معروف است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه در جامعه امروزی همه دستگاه‌ها عمل به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: از آنجاییکه که همه در یک جامعه زندگی می‌کنیم و تبعات منفی آن دامن‌گیر همه خواهد بود، پس باید به نحو احسن به امر به معروف عمل کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تبیینی امر به معروف و نهی از منکر در زنجان اضافه کرد: باید در این نشست‌ها اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر تبیین و نسبت به اجرایی شدن هرچه بهتر آن اقدام شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با تاکید بر روشنگری اثرات سوء اجرایی نشدن امر به معروف در جامعه بیان کرد: این امر موجب بروز مشکلات برای همه می‌شود، پس همگان باید خود را در عمل به این فریضه مسئول بدانند.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید