امروز پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Thu 05 02 2024

منو


پیروزی انقلاب اسلامی از ثمرات قیام برای خدا بود

آیت‌الله علی خاتمی عصر دیروز (۲۵ خردادماه) در یادواره شهدای موتلفه اسلامی با بیان اینکه در قیام، اقدام و رضای خدا اصل است، اظهار کرد: قیام در مقابل کفر و شرک با توجه به اقتضای زمان، شرایط و موقعیت لازم بوده، منتهی باید صریح و روشن باشد.

وی با بیان اینکه قیام اگر برای خدا باشد، پیروزی، آثار و برکات عظیمی به دنبال دارد، افزود: شاید قیامی در ابعاد مختلف اجتماعی و تاریخی خوب باشد اما اگر مسیر خدا نباشد، ماندگار نخواهد بود.

امام جمعه زنجان ادامه داد: قیام‌ الله یعنی زنده باد برای رضای خدا و مرده باد برای رضای خدا در واقع قیام الهی یا قیام الله بیانگر حرکت صحیح انسان در بستر انسانیت برای یافتن خود و شأن وجودی و حقیقی انسان در درون جامعه و در ارتباط با دیگران است‌.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان اضافه کرد: به بیان ساده‌تر قیام مقدمه‌ای برای تعلیم، اجرا و جاری‌سازی توحید است و در مقابل شرک، کفر، طاغوت و هر آنچه که پیش روی توحید است، قرار می‌گیرد.

وی با استناد از آیات قرآن‌کریم ابراز کرد: در قرآن آن‌هایی‌ که راه حقیقت را به روشنایی باز کردند، پیشتاز و دارای امتیاز خاص نزد خداوند است، از این رو کسانی که در ظلمت قیام می‌کنند مصداق همان نوری هستند که راه را برای همگان روشن خواهند کرد، همان‌هایی که زودتر از بقیه ایمان آورده، از دلبستگی‌های دنیوی جدا می‌شوند و زودتر از همه قیام و در راه خداوند جهاد می‌کنند.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: در فرهنگ دینی ما و تاریخ اسلام فتح مکه، معیار عینی برای این پیشتازان است، یعنی کسانی که قبل از فتح مکه ایمان آورند مصداق مبارزان قبل انقلاب هستند. همان‌هایی که اگر نام امام را به زبان می‌آوردند یا رساله امام (ره) را به همراه داشتند به شش ماه زندان محکوم می‌شدند؛ همان‌گونه مسلمان قبل فتح مکه برای گفتن لااله‌الااللّه متحمل شکنجه و محرومیت می‌شدند، آنان همان پیشگامان اسلام بودند.

امام جمعه زنجان با اشاره به جزئیات ماجرای فتح مکه و به استناد از کلام معصومان، تبیین و پذیرش مسئله امامت را ضروری دانست و تشریح کرد: شناخت و پذیریش امام به عنوان الگو و راهبر نباید اما و اگر داشته باشد. امامت در هر زمان همان راهبر مخلصی است که در راه توحید و مبارزه با ظلم مسیر را برای افراد روشن می‌سازد.

وی در خصوص چرایی پذیریش ولی‌فقیه، گفت: در سلسله مراتب امامت، فقیه در زمان غیبت امام معصوم عهده‌دار مسئولیت امامت می‌شود و همان اختیاراتی را که امام معصوم (ع) در رابطه با ابلاغ رسالت و نگهبانی از دین و اجرای احکام الهی و اداره حکومت و رهبری جامعه داشته را فقیه جامع‌الشرایط نیز از آن اختیارات برخوردار است‌.

آیت‌الله خاتمی با بیان روایتی از امام حسین (ع) در خصوص مواجهه افراد با مسئله امامت، اذعان کرد: یک عده از افراد خود را داناتر از امام و پیامبران می‌دانستند. این گونه از افراد دیر یا زود از دین خارج خواهند شد و مصداق همان افرادی هستند که تز ضد آمریکایی می‌دادند اما دستور قتل مسلمانان را امضا کردند و نوکران حلقه به گوش آمریکایی‌ها شدند. دسته دیگر دچار شک در پذیرش مسئله امامت هستند و فکر می‌کنند مسلمانی تنها داشتن یک شناسنامه منصوب به اسلام است این دسته افراد مدام در سردرگمی بوده و متاثر از شرایط تغییر رویه و نظر می‌دهند اما اهل نجات افرادی هستند که پشت سر امام حرکت می‌کنند و او را به عنوان یک شاخص و الگو قبول دارند.

وی در پیروی فرمایشات مقام معظم رهبری شهدای موتلفه اسلامی را نوری در ظلمات دانست و خاطرنشان کرد: شهدای موتلفه انسان‌های خداجویی بودند که جان خود را برای حفظ اسلام، ارزش‌های الهی، حیثیت ایران اسلامی خالصانه فدا کردند. آنان از شخصیت‌های مبارزی بودند که هیچ‌گاه از اهداف و آرمان‌های خود کوتاه نیامدند و در طول شکنجه‌ها، فشارها و تهدیدات با شجاعت از اسلام، مرجعیت و روحانیت دفاع کردند.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید