امروز پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Thu 05 02 2024

منو


آیت‌الله علی خاتمی در جلسه نشست انقلاب به روایت هنر و افتتاح رسمی قرارگاه فرهنگی بچه‌های مسجد که در فرهنگ‌سرای کوثر برگزار شد، اظهار کرد: مساجد به‌عنوان ظرفیت مهم و اثرگذار به‌عنوان پایگاه، قرارگاه و مرکز عبادت، تعلیم و تربیت، رشد و بالندگی به‌شمار می‌آیند.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) وقتی از مکه به طرف یثرب مهاحرت کردند در روستایی به نام قبا به‌ مدت سه روز توقف کردند، اولین اقدام ایشان، پایه‌گذاری یک مسجد به نام همان روستا که قبا نام داشت، بود که امروز نیز به مسجد قبا شناخته می‌شود.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: پس از توقف سه روزه در قبا، پیامبر اکرم (ص) روز جمعه به طرف یثرب حرکت کردند نزدیک ظهر در جمع قبیله کوچیکی به نام بنی سالم توقف کرده و اولین نماز جمعه را را در آن جمع اقامه کردند که امروز نیز مسجدی به نام جمعه در آنجا وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، یادآور شد: پیامبر اسلام وقتی وارد یثرب شدند مردم یثرب به پاس قدوم مبارک پیامبر اکرم (ص) نام شهر را از یثرب به مدینه تغییر داد؛ اولین اقدام اجتماعی پیامبر اسلام در مدینه تاسیس مسجد نبوی بود، این مسجد محل تلاقی مسلمانان و ارائه آموزش دین، احکام و اخلاق بود که پس از افزایش جمعیت، مسجد نبی محل اخذ مهم‌ترین تصمیمات سیاسی، اجتماعی و نظامی شد.

آیت‌الله خاتمی گفت: در اوایل انقلاب اسلامی مساجد مهم‌ترین کانون جوشش و خروش مردم بود، اجتماعات اعتراضی و تظاهرات از مساجد شروع می‌شد. مساجد محلی جهت بیان ظلم حاکمان و قیام علیه استبداد موجود بود.

امام جمعه زنجان خاطرنشان کرد: در دوران دفاع‌مقدس، ایران در زمین، هوا و دریا مورد هجوم دشمن قرار گرفت، در آن زمان نیز برای دفاع از انقلاب اسلامی و دفاع از تمامیت ارضی از مساجد آغاز شد.

آیت‌الله خاتمی افزود: غالب شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس حرکت خودشان را از مساجد آغاز کردند، به‌ طوری ‌که بیش از ۹۰ درصد شهدا برخاسته از مساجد بودند.

این مسئول تصریح کرد: مسجد به‌عنوان کانون انقلاب، آثار و برکات خاص خود را داشته است، به ‌طوری ‌که امام راحل مسجد را به‌عنوان سنگر معرفی کردند که این سنگر موجب دفع تهاجمات دشمن، ایستادگی در برابر تهاجم اخلاقی و فکری دشمن می‌شود.

آیت‌الله خاتمی گفت: نباید از مسجد غفلت کرد، زیرا بهترین بستر تربیت جوانان و نوجوانان در تراز انقلاب اسلامی در مسجد محقق می‌شود؛ امروز چند گروه در مساجد فعالیت می‌کنند که شامل نمازگزاران، هیئت امنا، پایگاه‌های مقاومت بسیج و کانون‌های فرهنگی و هنری است.

امام جمعه زنجان یادآور شد: اگر خواهان استفاده حداکثری از مساجد هستیم باید در بحث اجرا و اقدام برنامه‌های فرهنگی هماهنگ و هم‌افزایی داشته باشیم تا از بازدهی بالایی برخوردار باشیم.

وی افزود: مسجد بهترین مکان برای زودن خطرات و افزودن آگاهی در حوزه‌های حضور مردم در صحنه‌های مختلف، روشنگری، بصیریت‌افزایی و دشمن‌شناسی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: بچه‌های مسجد همیشه در انقلاب و دفاع‌مقدس در صحنه حاضر بودند و امروز نیز در عرصه جنگ‌نرم باید بچه‌های مسجد در جهت پیاده کردن آرمان‌های انقلاب و منویات مقام معظم رهبری تلاش کنند.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید