امروز چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403 - Wed 05 15 2024

منو


بیانات حضرت آیت الله خاتمی امام جمعه زنجان در مورخ 13 دیماه98

 

آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی سفارش و توصیه کرد و گفت: در قرآن مجید آمده است در حد توان تلاش کنیم تا تقوای الهی کسب و در زندگی آن را رعایت کنیم. چیزی را که از دنیا برای آخرت می توانیم با خود ببریم عمل صالح در سایه رعایت تقوا خواهد بود. امام هادی علیه السلام فرموده اند« وقتی انسانی از دنیا می رود دنیایی ها می گویند چه چیزی از خود در دنیا گذاشته است. و آسمانی ها می گویند ببینیم چه چیزی با خود آورده است». خطبه بیست و هفت نهج البلاغه تعیین کننده ترین خط و مشی تداوم راه پیامبران، امامان معصوم، احرار و آزادگان دنیا است. از پایان خطبه برمی آید که امیر مومنان علیه السلام این خطبه را درآخرهای عمرشریفشان بیان فرموده اند. چون در فرازی از این خطبه فرموده اند من شصت سالگی را پشت سرگذاشته ام. حضرت در این خطبه فرموده اند« همانا جهاد در راه خدا دری از درهای رحمت بهشت است. خداوند این در را فقط برای اولیای خاص خود گشوده است». بدانیم که بندگان زیادی از اولیا و دوستان خدا هستند. اما همه در یک سطح و دریک ردیف نیستند. بلکه از مراتب برخوردارند. منظور از اولیای خاص بندگانی هستند که از بالاترین مرتبه دوستی در پیشگاه خداوند برخوردارند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرموده اند« برای بهشت هشت در است. یکی از این درها باب الجهاد نام دارد. بندگانی می توانند از این در وارد شوند که در دنیا در راه خدا جهاد کرده باشند». منظور از جهاد در این سخن پیغمبر جهاد اصغر است. جنگ با دشمنان خداوند جهاد اصغر نامیده می شود. کسانی می توانند در تمام عمر خود در دنیا جهاد اصغر کنند که در جهاد اکبر که همانا مبارزه با نفس است پیروز شده باشند. مولا امیر مومنان علیه السلام در ادامه خطبه فرموده اند« و اولیای خاص الهی کسانی هستند که جامه تقوا که هماناجهاد فی سبیل الله است برتن دارند. هرکس بدون بهانه و بدون عذری جهاد فی سبیل الله را واگذارد و ناخوشایند داند بداند که خدا لباس ذلت را برتن او پوشاند. و فوج بلا برسرش کشاند. چنین شخصی در زبونی و فرومایگی بماند. دل چنین کسی در پرده گمراهی نهان و حق از او روی گرداند. چنین شخصی به خواری محکوم و از عدالت محروم می گردد».
خطیب جمعه زنجان با تاکید بر این که لذت زندگی در دنیا درسایه زندگی عزتمندانه فراهم می گردد نه زندگی ذلت بار افزود: آخرین خطبه دعوت به جهاد امیر مومنان علیه السلام خطبه یکصد و هشتاد دو نهج البلاغه است. نوف بکالی نقل می کند امیر مومنان برای ترغیب و تشویق مردم برای رفتن به جنگ با معاویه این خطبه را در روز دوشنبه یا سه شنبه درکوفه برما خواند زمانی که سی هزار نیرو برای جنگ با معاویه آماده کرده و آماده بازگشت به صفین بودند. اما جمعه نیامده بود که ابن ملجم ملعون  او را ضربت زد. ابن ملجم از جمله سه انسان کوته مغزی بود که علی بن ابیطالب علیه السلام، معاویه بن ابو سفیان و عمروعاص را افراد اختلاف افکن در جامعه اسلامی وقت می دانستند. لذا تصمیم به قتل آنان گرفتند. نمازگزاران عزیز بدانیم وقتی فکر و مغز انسانها کوتاه باشد چنین افرادی امیر مومنان علی علیه السلام را که اولین ایمان آورنده به آخرین پیامبر الهی بوده عمری را در جهاد فی سبیل الله سپری کرده با معاویه ای که خود و خاندانش همواره در جنگ با پیامبر خدا بوده و به خاطر ترس از برق شمشیر مسلمانان اسلام آورده بودند همطراز می دانند.  به خاطر فکرهای بسته و منجمد افرادی چون ابن ملجم بود که امیر مومنان علیه السلام در جایی فریاد می کشد و می فرماید« اف بر تو روزگار مرا بقدری کوچک کردی که مردمان کوته مغز من علی را با معاویه بن ابوسفیان همطراز دانسته مرا در یک کفه ترازو و معاویه را در کفه دیگر آن ترازو قرار می دهند». نوف می گوید امیر مومنان علیه السلام در فرازی از این خطبه ابتدا از شهدای دوران پیامبر و شهدای جنگهای جمل و نهروان و صفین یاد کرده در حالی که اشک چشمان حضرت به پهنای صورت شریفشان جاری بود  فرمودند« کجایند برادران من که راه حق را سپردند و با حق رخت به خانه آخرت بردند؟ کجاست عمار؟ کجاست پسر تیهان؟ کجاست ذوالشهادتین؟ و کجایند همانندان ایشان از برادرانشان که با یکدیگر به مرگ پیمان بستند و سرهای آنان را به فاجران هدیه کردند»؟ پس دست به ریش مبارک خود گرفت و زمانی دراز گریست . آهی کشید و آنگاه فرمود«دریغا برادرانم که قرآن را خواندند و در حفظ آن کوشیدند. واجب را برپا کردند پس از آن که در آن اندیشیدند. سنت را زنده کرده و بدعت را میراندند. به جهاد خوانده شدند و پذیرفتند. به پیشوای خود اعتماد کرده و در پی او رفتند». سپس بانگ برآورده و فریاد کشیدند« جهاد، جهاد ای بندگان خدا. من همین امروز لشکر آماده می کنم. کسی که می خواهد به سوی خدا رود بیرون شود». جا دارد امروز ما چون مولایمان علی علیه السلام فریاد برآوریم و بگوییم کجایند شهید زین الدین ها؟ کجایند شهید باکریها؟ کجایند شهید رستمخانی ها؟ و کجایند شهید قاسم سلیمانیها؟ نمازگزاران عزیز این کلیپ را دیدید که سردار سرافراز اسلام و مالک اشتر زمان شهید سلیمانی در کنار رود اروند کنار در حالی که گریان بود از خداوند خواست که مرگش را شهادت قرار دهد. دیدید که پیکر مطهر این شهید سرافراز نیز چون پیکر مطهر علی اکبر امام حسین علیه السلام قطعه قطعه شده بود.
امام جمعه زنجان با بیان این نکته که اگر کسی عمری را با تقوا زندگی کند دعایش مستجاب شده، عاقبت بخیر گردیده وبرای همه آزادگان دنیا الگو می شود اظهار داشت: از طرف خودم و از طرف تک تک شما نمازگزاران شهادت مالک اشتر زمان سردار حاج قاسم سلیمانی را به محضر مقدس آقا حضرت ولی عصر( عج ) و فرماندهی محترم کل قوا مقام معظم رهبری تبریک و تسلیت عرض می کنم. دیدیم و شنیدیم که مقام معظم رهبری با چه صلابتی پیام دادند. وقتی خبر شهادت مالک اشتر را به مولا علی علیه السلام دادند آن حضرت فرمودند« مالک از دست رفت اما چه مالکی؟ مالک را اگر کوهی استوار فرض کنیم قله آن کوه است. و اگر مانند سنگی سخت تصور نماییم سخت ترین سنگ است». سردار همیشه سرافراز تاریخ انقلاب شهید حاج قاسم سلیمانی نیز درزمان ما مصداق واقعی این فرمایش امیر مومنان علیه السلام بود. شهید سلیمانی یک نفر نبود. این شهید بزرگ تربیت شده مکتب امام و ولایت بود. امام در سخنی فرموده اند« بریزید خونهای مارا زندگی ما دوام پیدا می کند. بکشید مارا ملت ما بیدارتر می شود. ما از مرگ نمی ترسیم. مقام شهادت اوج بندگی و سیر و سلوک و نهایت ایمان است. و همانا ایمان عاشقانه است. شهادت ارثی است که از اولیا به ما رسیده است. شهید خورشیدی است که بر انقلاب پرتو افکنی می کند. و شهادت چراغ هدایت ملتها است». امام المسلمین خلف صالح امام در پیام جهت دار خود فرمودند« فقدان آن سردار فداکارو عزیز ما تلخ است. ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی کام نهایی قاتلان و جنایتکاران را تلخ تر خواهد کرد. انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است. خط جهاد مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت». در پایان تاکید می کنم حواسمان باید جمع باشد فقط گوش به فرمان رهبر باشیم. هیچ حرکت سرخودی و بدون نظم و برنامه نداشته باشیم.                                                                                                                          

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید