امروز شنبه, 29 ارديبهشت 1403 - Sun 05 19 2024

منو


بیانات در خطبه های نماز جمعه 17 اسفند ماه 97

نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با تاکید به اینکه بعضی از ایام و زمانها مناسب ترین فرصت برای کسب تقوا است، خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کرد و گفت:  خداوند تبارک و تعالی هم رحمان و هم رحیم است. لذا بندگانش را دوست داشته از پدر و مادر نسبت به آنان مهربانتر است. بر این اساس ایامی خاص، زمانهایی معین و فرصتهای مناسبی را برای بندگان فراهم فرموده تا بندگان با استفاده از آن ایام بتوانند خود را به خدای خویش نزدیکتر کنند. از جمله این ایام خاص می توان از ماه پرفیض رجب المرجب نام برد. در کلام الهی و لسان مبارک حضرات معصومین علیهم صلوات الله برای ماه رجب فضایل بی شماری بیان شده است. وجود مبارک پیغمبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه وآله فرموده اند« ماه رجب ماه خداوند است. ودر این ماه رحمتهای الهی به وفور و مانند رگبار بر بندگان نازل می شود». وجود مقدس امام کاظم علیه السلام فرموده اند« رجب ماه بزرگی است. خداوند در این ماه برحسنات بندگاه می افزاید. و گناهان بندگان را در این ماه محو می کند». در روایتی آمده است که خداوند تبارک و تعالی در عالم ملکوت ملکی به نام داعی را نصب فرموده است. چون ماه رجب حلول می کند این ملک در تمام شبهای ماه رجب تا سحر با صدای بلند اعلام می کند خوشا به حال بندگانی که در این ماه خدای خویش را یاد می کنند. خوشا به حال بندگانی که خدای خویش را در این ماه اطاعت می کنند. ای بندگان بدانید خداوند فرموده اند« من هم نشین کسانی که با من بنشینند خواهم بود. اجابت خواهم کرد خواسته های کسانی را که مرا اطاعت کنند. می بخشم کسانی را که ازمن طلب بخشش کنند. چون ماه رجب ماه من و بنده هم بنده من است. رحمت نیز رحمت من است. پس هرکس در این ماه مرا بخواند اجابت می کنم. اگر ازمن چیزی طلب کند به او عطا خواهم کرد. و اگر ازمن هدایت بخواهد هدایتش خواهم کرد. در ماه رجب بین خود و بنده ام ریسمانی قرار داده ام که اگر بنده به آن ریسمان چنگ بزند او را به خود وصل خواهم کرد». پس برادران و خواهران نمازگزار  شاکر درگاه خدا باشیم که درک مجدد ماه پرفیض رجب را شامل حالمان کرد. قدر بدانیم این نعمت را و حداکثر استفاده را از لحظات این ماه پربرکت ببریم.

خطیب جمعه زنجان در تشریح مناسبتها حلول ماه رجب و سالروز میلاد با سعادت حضرت امام محمد امام باقر علیه السلام را تبریک گفت و افزود: امام باقر علیه السلام الگوی بزرگ در ایجاد نهضت علمی و فرهنگی است.  فرزندش امام صادق علیه السلام با ادامه راه پدر بزرگوارش این حرکت را تکامل بخشید. تا جایی که در جهان امروز قوی ترین فقه فقه شیعه است. هجدهم اسفند سالروز تشکیل کانون های فرهنگی مساجد است. این کانون ها در مساجد با حضورعلمای بزرگوار، ائمه محترم جماعات و امنای مساجد می تواند به عنوان یک سنگر در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان به دین، قرآن، عزت و انقلاب اسلامی تاثیر گذار بوده و باشند. نوزده اسفند سالروز آغاز عملیات بدر در سال 63 است. هرچند موفقیتهای بزرگی در این عملیات به دست آمد ولی در این عملیات بود که سرداران بزرگی همچون شهید باکری، شهید حاج همت و تعداد دیگری از فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس از انقلاب و نظام اسلامی گرفته شد. از دست دادن این فرماندهان باعث تضعیف برخی از روحیه ها و موجب نگرانی ها شد.  حضرت امام ( ره ) با درک این نگرانی ها در پیامی خطاب به رزمندگان فرمودند« گزارش داده اند که بعضیها ناراحت هستند. می خواستم بگویم هیچ جای نگرانی نیست. البته من برای شهدا و شما دعا می کنم. ولی باید همه ما بدانیم که ما تابع اراده خداوند هستیم. ما از ائمه بالاتر نیستیم. آنان هم در ظاهر بعضی وقتها موفق نبودند. محکم باشید. از هم اکنون در فکر عملیات بعدی باشید. ومطمئن باشید که پیروزید. امروز هم پیروزید. اگر کار برای خدا باشد شکست ندارد». نوزدهم اسفند ماه امسال مصادف با سالروز شهادت حضرت امام هادی علیه السلام است. ضمن عرض تسلیت روز شهادت امام هادی به فرزند برومندش حضرت ولی عصر( عج )، امام المسلمین مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و شما نمازگزاران عزیز باید گفت دوران امامت آن امام بزرگوار یکی از سخت ترین دوران بود. زیرا مصادف بود با دوران شش خلیفه سفاک، خونریز و نالایق عباسی که تمام تلاش این خلفا در دشمنی با اهل بیت رسول خدا و بستن در خانه آن بزرگواران بود.

امام جمعه زنجان با اشاره به راهیان نور تاکید کرد: برای آشنایی نسلهای سوم و چهارم انقلاب و نظام اسلامی ایران با فرهنگ دوران دفاع مقدس و معرفی دلاوریها و رشادتهای شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس یکی از موثر ترین راه ها مسئله راهیان نور است. خوشبختانه این حرکت که سالروز آغاز آن بیست اسفند ماه است امروزه به عنوان یک فرهنگ در ایران اسلامی جا افتاده است. بیست و دوم اسفند سالروز تاسیس یکی از یادگارهای مهم و ماندگار حضرت امام ( ره )  یعنی بنیاد شهید و امور ایثارگران است. مقام معظم رهبری در باره شهدا فرموده اند« ملت ایران تا ابد مدیون شهدا هستند. این را همه ملت ما باید بدانندهرچه ما عزت به دست بیاوریم و هرچه به پیشرفت برسیم مرهون خون شهدای گرانقدر است. اینان بودند که به ما، به کشور ما، به ملت ما و به اسلام عزت دادند. این همه را باید قدر بدانیم. مسئولین هم باید قدر بدانند. خود خانواده های شهدا هم باید قدر بدانند که می دانید. سپاه، ارتش، بسیج، جهاد و دستگاه های دولتی باید یاد شهیدان را همواره زنده نگه دارند. مفهوم شهادت مفهوم پرارزش و با عظمت است. در میان ملت هم حافظ و هم احیا کننده ارزشها است. آنچه مهم است حفظ راه شهدا است. پاسداری از خون شهدا وظیفه اول ما است».

آیت الله خاتمی در پایان اظهارداشت: نکته ای که مسئولین باید با حساسیت بیشتری به آن توجه کنند معطل کردن و وقت کشی اروپا در مسئله برجام است. آمریکا که در برجام وعده دادو عمل نکرد. هشت ماه پیش مقام معظم رهبری در مسئله مذاکره با اروپا تاکید فرمودند«  بدانید بدعهدی اروپا کمتر از آمریکا نخواهد بود. در طول چهل سال انگلیس، فرانسه و آلمان بارها تعهداتی را قبول کرده اما به وعده ها عمل نکرده اند. لذا معطل مذاکره با اروپا نباشید. کار را در محدوده مقدورات کشور با جدیت دنبال کنید. منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکلات کشور را به برجام موکول کردیم. اما برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور مارا برطرف کند. به وعده های نسیه اروپائیها دل نبندیم. اروپا نیز در بی اعتمادی همانند آمریکا بارها امتحان خود را پس داده است. و اروپائیها گاهی خبیث تر از آمریکا عمل کرده اند». نکته دیگری را که بر دقت بیشتر آن مخصوصا از جانب مسئولین تاکید و توصیه می کنم این است که در کنار نظارت و کنترل دقیق بعضا برخورد جدی و قاطع با محتکران و متخلفین هم لازم است. توصیه اخلاقی من به مسئولین ساده زیستی، کنار گذاشتن تشریفات و همراهی و هماهنگی با مردم است.  ساده ریستی مسئولین تاثیر زیادی می تواند در کاهش مشکلات موجود داشته باشد. زیرا کسی که در زندگیش بریز وپاش باشد نمی تواند گرسنگی و نداری را درک کند. او شرمندگی نزد زن و فرزندان را احساس نخواهد کرد. او خجالت پدر در مقابل درخواست فرزندان را نمی تواند تصور کند. مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران باید زندگی عادی مانند سایر مردم داشته باشند. چنین روحیاتی اعتماد، اطمینان و وحدت را در جامعه ایجاد می کند.  

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید