امروز جمعه, 14 ارديبهشت 1403 - Sat 05 04 2024

منو


یکی از مسائلی که فرهنگ ما را حفظ می‌کند، معماری است

 

آیت‎الله علی خاتمی ظهر امروز در کنگره معماری و شهرسازی ایران- زنجان اظهار کرد: در زمینه معماری و شهرسازی دو دستگاه اثرگذار وجود دارد و اگر قرار باشد اقدامات جدی در این راستا صورت گیرد سازمان نظام مهندسی و سازمان میراث فرهنگی باید در این زمینه گام‌‎هایی بردارند.

ایشان با اشاره به اینکه در مجموع حرکت میراث فرهنگی بسیار حرکت کندی است، تصریح کرد: آثار تاریخی سرمایه‎های ملی محسوب می‎شوند و ضایع کردن بناهای تاریخی کار آدم عاقلی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با تاکید بر اینکه یک بنا ارزش هنری و تاریخی و حتی ارزش‎های دیگری دارد که متاسفانه پس از تخریب برای آن بودجه‎ای در نظر گرفته و مرمت می‎کنند، اضافه کرد: برخی از مهندسان جوان امروز حتی حوصله آجر به دست گرفتن و کار کردن را ندارند در حالی که بسیاری از پیران و سالخوردگان این راه، از دست می‌روند و باید از تجربیات آنها استفاده کرد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه هویت هر شهری با معماری و ساختمان سازی آن مشخص می‌شود، یادآور شد: اما در شهر زنجان هویت معماری باقی نمانده است.

ایشان با تاکید بر اینکه در ساختمان‌سازی‌ها هویت رعایت نمی‌شود و بناها به برج تبدیل شده‌اند، افزود: امروز همه به دنبال کمیت هستند و و کیفیت رها شده که یک فاجعه است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اعتراض بر اینکه کجای دنیا ساختمان 30 ساله را تخریب کرده و دوباره بنا می‌کنند، اذعان کرد: این کارها در کشور بیماری اقتصادی است و هویت شهر و نبود هماهنگی را به دنبال دارد در حالی که افراد فکر می‌کنند با بنای یک ساختمان چند طبقه از نظر اقتصادی نفع می‌برند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه حفظ هویت ارزش و اهمیت بالایی دارد، یادآور شد: برخی از ساختمان‌ها با یکدیگر ناهمگن بوده و این امر نیازمند ورود جوانان این حوزه به عرصه است.

ایشان با تاکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم باید جدی‌تر در حوزه معماری وارد عمل شود، ادامه داد: اثرگذاری جوانان و اعضای نظام مهندسی بیشتر از شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه امروزه از هماهنگی و همگنی در واحدهای مسکونی خبری نیست، اظهار کرد: این اقتضای اقتصاد بیمار است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه جوانان و سازمان نظام مهندسی باید آژیر خطر را به صدا درآورند، تصریح کرد: این سرو صدا از زنجان آغاز و به گوش سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران برسد و انتظار نداشته باشید که مسؤولان در این زمینه تصمیم بگیرند.

ایشان با اشاره به اینکه فرهنگ‌ها، سلوک مردم و سبک زندگی در نوع معماری دخالت دارد، افزود: هر کشوری ارزش‌هایی دارد که برای آنها خود را فدا می‌کند و کشور ما به عنوان یک کشور مسلمان چارچوب‌هایی است که باید رعایت شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه رابطه نسل امروز با هویت فرهنگی دیروز باید حفظ و برقرار شود، اظهار کرد: یکی از مسائلی که فرهنگ ما را حفظ می‌کند، معماری است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: مصادره ساختمان ذوالفقاری موجب حفظ آن شده وگرنه معلوم نبود این ساختمان ارزشمند حفظ شود چرا که رها شده بود.

ایشان با تاکید بر اینکه سخنرانی‌ها فایده‌ای ندارد و باید دست به قلم شوید و به صورت علمی مطالعه کنید، یادآور شد: این هویت غربی معماری بی در و پیکر در روستاها نیز اثر گذاشته است.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید