امروز شنبه, 29 ارديبهشت 1403 - Sat 05 18 2024

منو


برای سطح سفره‌های آب زیرزمینی، اعلام خطر می‌کنم

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: جلسات اداری
  • بازدید: 123

 

آیت‌الله علی خاتمی در همایش دهیاران استان زنجان که به مناسبت روز ملی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در سالن غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: چهار سال دهیار بودن، فرصت کمی برای خدمت به روستاییان نیست و دهیاران باید برای این سال‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند که به شناسایی مشکلات موجود و اقدام برای رفع آن‌ها منتج شود. دهیاران باید بعد از چهار سال وجدان خود را قاضی کنند و ببینند که چند قدم در توسعه روستا و رفاه مردم برداشته‌اند.

 

امام جمعه زنجان با بیان اینکه دهیاران، جوانانی هستند که انگیزه کار، سواد خوب و نشاط و توان کار دارند، ادامه داد: همه باید برای توسعه روستایی تلاش کنیم، گرچه هنوز در آغاز راه هستیم و باید به مباحث، نگاه جامع‌تری داشته باشیم. در همین راستا، امام جمعه که سرباز ولایت در مرکز استان است باید در جایگاه پدر به مسائل نگاه کند، فراجناحی باشد و تحمل شنیدن نقدها و دیدگاه‌های مختلف را داشته باشد. امام جمعه نمی‌تواند حزب باشد و بنده نیز خودم را لیدر حزب نمی‌دانم.

 

امام جمعه زنجان تصریح کرد: در رابطه با بنده، هر کس بگوید فلانی راست و یا چپ است، اشتباه می‌کند. من فقط خط رهبری را به عنوان معیار می‌شناسم و دفتر بنده نیز شعبه‌ای از دفتر رهبری است. در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌کنم اما اگر مشورت بخواهند شرعا خود را برای اظهارنظر ملزم می‌دانم.

 

آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه این روزها بحث نشاط در روستاها زیاد مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: این نشاط اگر محقق شود، خیلی خوب و عالی است. سال‌ها پیش در روستاها فقط مسئله نبود آب و برق و جاده مطرح می‌شد ولی امروز صحبت از کم بودن سرعت اینترنت است. این در حالی است که هر آنچه کار عمرانی و اجرایی در روستاها صورت گرفته، مربوط به دوران جمهوری اسلامی است؛ در واقع آبادانی روستاها فقط دستاورد نظام جمهوری اسلامی است.

 

ایشان با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم روستاییان در روستاها بمانند، باید برای‌شان زمینه درآمدزایی فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: اصل نشاط داشتن سفره رنگین، دسترسی به تحصیلات و درمان است. این اوج نشاط و شادی روستایی است. بنده با ساختن ورزشگاه در روستاها مخالف نیستم اما اگر روستایی آب آشامیدنی سالم نداشته باشد، این ورزشگاه به درد چه کسی می‌خورد. همچنین یکی از آفت‌های چهل سال گذشته، تولید بی‌رویه شهر و شهرستان بود. از این رو برخی از شهرهای استان زنجان در ظاهر شهر شده است ولی با زیرساخت‌های درآمد روستایی ارتزاق می‌شود.

 

امام جمعه زنجان با تاکید بر اینکه در مدیریت منابع‌طبیعی خوب عمل نکرده‌ایم، تصریح کرد: 10 هزار چاه آب غیرمجاز در سطح استان شناخته شده است. در برخی مناطق به سطح آب استراتژیک رسیده‌ایم و علم می‌گوید که این آب حتی برای نوشیدن هم نباید استخراج شود، چون به اوج خطر رسیده است. منابع خاک نیز رو به نابودی است، آب را در نهایت می‌توان وارد کرد اما آیا خاک را می‌توان وارد کرد، متاسفانه تزریق کود و سم بیش از حد، خاک را به ورطه نابودی کشانده است و این وظیفه دهیاران است که آموزش دهند.

 

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه در برخی مناطق نیترات به حد خطر رسیده، چون ناجوانمردانه کود و سم به آب چاه ریخته می‌شود، افزود: این‌ها نشاط روستایی را از بین می‌برد. دهیاران در این رابطه با صاحب‌نظران و کارشناسان وارد مذاکره شوند و نتایج را به مردم آموزش دهند. علاوه بر این، سراغ کشت‌های اقتصادی بروند. خوشبختانه در خصوص زمینه‌سازی برای مصرف بهینه آب، دولت اعلام آمادگی کرده است و دهیاران موظف‌اند که الگوی کشت مناسب را ترویج کنند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه دهیاران از اعضای روستاها هستند و روستاییان قدرشان را می‌دانند، ادامه داد: در دنیای امروز کاشت دیمی و غیرعلمی اصلا عقلانی نیست. سطح زیر کشت را نمی‌توان افزایش داد و باید سراغ افزایش راندمان کشت برویم. بنا نیست هیچ معجزه‌ای اتفاق بیفتد و امید روستاییان، دهیاران هستند.

 

ایشان در ادامه با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب، همه شئونات کشور در دست آمریکا بود، گفت: متاسفانه نفت رایگان به اسرائیل می‌دادیم و زخمی‌های اسراییل را مداوا می‌کردیم. ترامپ دلال خوبی است و رسما می‌گوید ما بنا داریم یا ایران را وادار کنیم خودش پای میز مذاکره بیاید و یا مردم جان‌شان به لب‌شان برسد، به خیابان‌ها بریزند و نظام را تغییر دهند. امکان آشتی بین ما و آمریکا وجود ندارد. تضاد بین ما و آمریکا، تضاد کلی است و هست یکی مساوی با حذف دیگری است. ایران نه تنها اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد، بلکه حمایت از گروه‌های مقاومت، عمق راهبرد ما است.

 

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه برای حفظ امنیت خود از این گروه‌ها حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: 40 سال است که ایستاده‌ایم و امکان عقب‌گرد برای ما وجود ندارد. آمریکا هر چه از دستش برمی‌آمده انجام داده است. در چنین شرایطی، از دهان و زبان هیچ‌کس حرف اختلاف‌انگیز برنیاید. باید تلاش کنیم از ایران یک صدا بلند شود. بعد از انتخابات فضای رقابت باید جای خود را به فضای رفاقت برای بالندگی و عزت و افتخار کشور دهد. باید فرمایشات مقام معظم رهبری و موضع‌گیری ایشان را دنبال کنیم.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید