امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو


تفسير نهج البلاغه

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: نهج البلاغه
  • بازدید: 347

اعوذ بالله من الشیطان الرّجیم

 بسم الله الرّحمن الرّحیم؛ و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّیّبین الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.

-علي وقدامنعتم في البقي وافسدتم في الارض مسارحة لله بل مناسبه ومبارزة للمومنين بل محاربه فلله في كبر الهميه وفخرالجاهليه فانه ملاقه السنأن ومنافخ الشيطان الاتي امم الماضي والقرون الخاريه حتي ...

با تعابير متعدد و مختلف اين خطر را مولا بيان مي فرمايند در واقع ميخواهد بفرمايد ابعاد گوناگون ورنگهاي گوناگون تكبر دارد با چهرهاي متفاوتي خودش را نشان مي دهد.همين طوري كه براي عوامل فخر فروشي و علل فخر فروشي مسائل متعددي وجود دارد گاهي حسد،ثروت وعلم است.افراد داشته هايي دارند فكر ميكنند كه اين داشته ها را كه دارند يك تافته ي جدا بافته اي از ديگرانند واينها مورد امتيازقرار گرفته اند وبايد به ديگران فخر فروشي كنند چون ثروتم زياد است ديگران بايد در مقابل بندگي كنند چون قدرت من زياد است ديگران بايد فرمان برداري كنند فرد احساس مي كند چيزي بيشتر از ديگران دارد.البته اين كه يك يك چيز بيشتر دارد.يك وقت اينطوري نگاه ميكند كه خداون د لطفي كرده واين شكر گذار خداوند است.خدا عناياتي كرده به من وتوفيق بندگي طلبگي به من داده است. من خدا را شكرميكنم خانواده خوبي داشتم من را تشويق كردند كه برم طلبه شوم.شاكرم كه رفيق خوبي داشتم كه باعث شدمن نماز شب خوان شوم (اين عيبي ندارد)يك وقت اين طور نيست بجاي اينكه بگويد اين نعمت يك نعمتي است از منعم كه به من عطاء كرده ومن در نعمت سپاسگذارباشم اين يك چيز خوبي ايست.اين بنده، هيچ وقت دچارغرور نميشود وبه ضور وبازوي خود نمي نازد هميشه نسبت به منعم زبان شكرو تشكر دارد.يك وقتي بنده به داشتهد هاي خود مي نازد.قارون گفت اوتي قوةعلي علمي عندي.من فكر اقتصادي داشتم وخودم اين كارها را انجام داده ام.يك وقت زمين از خدا ست،باران از خداست ،عقل از خداست همه چيز از خداست داشت كاشت برداشت از خداست.اينها باعث شده كه من عقلم را به كار بيندازم وبهره وري خودم را بالا ببرم واين خودش يك نوع شكر است.اما نه چون من تافته جدا بافته اي بودم،بس چون از بني تميم بودم مورد تفاخر من است.در اين اواخر يكي ازعلما درمورد حالات يكي از علماي سلف مطلبي مطرح ميكرد.ميگفت چون ارتباطي با دستگاه قاجاريه داشت وگاهي ناصرالدين شاه هم ميرفت به منزلش ميگفت اين شاه عبد العظيمي كه ميرويد به زيارتش اگر الان زنده بود بايد مي آمد دفتر من چاي ميريخت.همين اين شيطان است.مگرشيطان چه گفت؟....خلقني من النار.گفت من جنسم از آتش است.چون از آتش هستم بايد تفاخر داشته باشم.يا من به اندازه وزن تو طلا دارم وامثال اين جور چيزها زياد است.اينها زمينه هاي غفلت است ويواش يواش برميگردد مثل شيطان فكر ميكند كه چون از آتش خلق شده خودش از آتش ايجادكرده.اصلا كي گفته آتش امتيازداردبه خاك.هردو آيت الهي هستند وكلأ ابليس وآدم هردومخلوق خداوند هستند.اگر قدرت خالق رافراموش كنيد هردوتان درمعرض نابودي قرار ميگيريد فلذاحضرت مولا هشدار ميدهند.برخي معتقداند حضرت خطابشان به شاميان هستند. بهوش باشيد آگاه باشيد شما خيلي زياده روي كرديد درطغيان وبعضيها نظرشان اين است مخاطب حضرت كوفيان هستند. در حالي كه اينگونه نيست بلكه ميتوان امروزه ماهم مورد خطاب حضرت باشيم.

در تفسير قرآن هم وقتي شأن نزول ميگوييم.منحصر در اين مورد نيست بلكه اين مورد يكي از مصاديقش هست ومصداق هاي ديگرش شايد هزاران سال بعد اتفاق بيفتد.اين كليات به مصاديقي كه در عرصه هاي مختلف اتفاق مي افتد به اينها تطبيق پيدا ميكند.

الا:اين الا هم يعني هشدار يعني زنگ خطر.شما در واقع خيلي در عمق كار رفتيد؛خيلي غرق شديد؛يعني اگر حواستان نباشد امكان نجات برايتان نيست.در طقيان در ضورگويي خيلي قرق شديد يعني خيلي زياده روي كرديد شمايي كه قرق در فساد شده ايد واز راه انصاف خارج شده ايد وزمين را فاسد كرديد.حكم مفسد در تمام اديان الهي يك حكم است.مثل غده سرطاني است و بايد برداشته شود.كساني كه در زمين فساد ميكنند پرچم جنگ با خداوند را برداشته اند.اگرفسادشان شدت پيدا كند ديگر امكان بخشش هم نيست.

مفسد محارب بايد از روي زمين برداشته شودوقتي اززمين برداشته شد؛ دوحالت دارد يا درهمان طغيان ولج بازيش باقي مي ماند كه در اين صورت هم دنيايش خراب ميشود هم آخرتش.ولي اگر واقعا" توفيق توبه پيدا كند؛چون در دنيا مجازاتش را ديده در آخرت  اگر عنايت شود شامل رحمت حق تعالي قرار ميگيرد.

وافسدتم في الارض:در زمين شما فساد ايجاد كرديد.ادامه ي اين فساد  حرص نسل است.توسعه فساد است در تمامي ابعاد.بعنوان مثال وقتي رئيس جمهور آمريكا ميگويد هركه بامانيست برعليه ماست و بعد ايران را محور شرارت معرفي ميكند؛اين دقيقا"همين تفكر خود برتر بيني وتفخر است.جالب اين جاست مي گويند ما رسالت توسعه ي دمكراسي را در جهان داريم مثل اين كه ما رسول هستيم ومبعوث شده ايم تا دمكراسي را در جهان گشترش دهيم.بعد خودشان تعريف ميكنند اساس دمكراسي چيست؟!اكثريت. پس چرا در تونس دوبار انتخابات شد قبول نكرديد؟ چرادر نوار غزه سه بار انتخابات شد قبول نكرديد؟چرا؟؟؟

ميگويند اينجا ها بايد دمكراسي هدايت شده باشد،با اصول ما تطبيق پيدا كند.

سوال:وقتي يكي مفسد محارب ميشود وجامعه را به آشوب ميكشد وباعث ميشود هزاران نفر جان خود را از دست بدهد دردنيا مجازاتش اعدام است وبايك بار توبه آيا قابل جبران است؟

پاسخ:ظرف مجازات دنيا خيلي كم است حداكثرش مرگ است.حتي پاداش دنيا هم كوچك است.فردي جان هزاران نفر را به خطر انداخته است بالاخره بيشاز يك بار مرگ در دنيا قابل تصور نيست؛عكس قضيه هم صادق است يك نفر جان هزاران نفر را از خطر مرگ نجات ميدهد،حال بخواهيم ازاو تقديركنيم.تقدير يا پاداش ما ازاين بالاتر نخواهد بود كه اسم ريزعلي رادر كتابهاي دبستاني اسمش را بياوريم يا در شهر ميانه  يك مجسمه اش را نصب كنند.وچند مورد ديگر از اين بيشتر كه نخواهد بود.

محدوديت دارد دنيا در پاداش دادن يا مجازات كردن.فلذا عدالت خداوند اقتضا ميكند؛يك عرصه ديگرباشد وسيعتر از دنيا.دراونجا يك بار سوخته ميشود ودوباره زنده اش ميكنند و اين عمل مدام تكرار ميشود ،بخاطر اين كه ظرفيت درآنجا وجود دارد.در ارتباط با مورد كسي كه حكم اعدام برايش صادر شده.اين فرد طبق حكم بايد مجازات شود.ولي اگر صادقانه پشيمان شده باشد وتوبه كرده اين در دنيا مجازاتتش را ميبيند.مثل اين ميشود كه كسي ميايد پيش شما وميگويد روزه اش را خورده وشما ميگوييد بايد شصت روز روزه بگيرد.اين درواقع مجازات روزه خواري آن شخص است.وبعد هم خداوند ميفرمايد:ان الحسنات يذهبا"السيعاة،ام يك وقت كسي نسل كشي ميكند ودر دنيا كار اين تمام نمي شودو درعالم ديگرادامه دارد.

در اصولكافي آمده است؛الكبر رداع الله والمتكبرنزاع الله في رداع.اين لباس مخصوص خداوند است آدم متكبر دارد با خدا جنگ ميكند و ميگويد لباس مخصوص خودت را بده به من.اين هم جالب است ازحضرت امام صادق عليه السلام پرسيدن  پايين ترين درجه الهاد چيست ؟ فرمودند:پايين ترين مرتبه الهاد تكبر است.چرااين كه كار را ميكنيد درشما داريد صريحا"باخداوند جنگ ميكنيد با مومنين جنگ ميكنيد.چرا اين كاررا ميكنيد؟....در حديث قدسي خداوند ميفرمايد:هركس وليي از اولياء من را مورد اهانت قرار دهد او به جنگ من آمده است.متكبر همه چيز را براي خودش ميخواهد وبراي خير خويش چيزي نمي خواهد.

اگر كسي ميخواهد با تكبر مبارزه كند مرحوم نراقي تاكيد ميكنند كه اول بايد حسد را بيرون كنيد كينه را از بين ببرد.  بخل را از بين ببرد.كسي كه تكبر دارد فكر ميكند از دماغ فيل افتاده....بنده خدايي آمد نزديك رسول الله صلي الله عليه والهي وصلم بنشيند ظاهروضعيت خوبي داشت،يك فقيري آمد وپيشش نشست وخودش طرف خودش را بطرف ديگر كشيدپيغمبرفرمود كه ترسيدي از فقر اوبه تو برسد يا از ثروت تو به او برسد.متوجه شد كه اشتباه كرده گفت يا رسول الله صلي الله عليه والهي وصلم  نصف ثروتم را به اين آقا دادم (بعضيها معرفت دارند)حضرت فرمود:به آن طرف ميپذيري گفت نه مي ترسم من هم رحيه ام مثل اين شود.

در جاي ديگري نديده ام اين دعا را فقط در دعاي صفا ومروه هست كه ميخوانيم؛ اعوذبالله من فتنته الغنا.نه خدا پناه ميبرم از فتنه ي غنا.حضرت ايت الله خزعلي خداوند سلامتشان كند روزي بحثي را مطرح كردند؛ الانسان وليطغا الرعاه سطغنا.بعضها خودشان را غني ميبينند  طغيان ميكنند و بعضي ها غني نشده طغيان ميكنند.

فالله في كبر الهميه وفخرالجاهليه:بترسيد از خدا در نظر بگيريد.سيد ابن قطب كتابي دارد بنام جاهليت قرن بيستم. الان هم جاهليت وجود دادرد جاهليتي است مدرن كه واقعأ دارد بي داد ميكند. تعصبات كور كورانه انسان را به كفر ميرساند.    والسلام عليكم و......

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید