امروز سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403 - Tue 04 23 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 15 آبان 94

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با تاکید به اینکه سعادت و خوشبختی در دنیا و عزت و سعادت در آخرت در سایه رعایت تقوای الهی میسر می گردد نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کرد و گفت : در ایام حزن واندوه اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله هستیم  و در آستانه سالروز شهادت میراث دار بزرگ کربلای حسینی حضرت امام سجاد علیه السلام قرار گرفته ایم . دوران امامت حضرت امام زین العابدین علیه السلام یکی از دشوارترین وسخت ترین دوره امامت است . آنطوری که از کلام آن امام همام و سخن ائمه معصوم برمی آید تاریخ نتوانسته است ظلم و جفایی را که در عصر امامت حضرت سجادنسبت به اهل بیت شده است همه را در حافظه خود حفظ کند تا به نسلهای بعدی منتقل شود . یکی از علتها این بود که قلم در دست دشمن بود . دشمنی که از قدرت اقتصادی یعنی زر ، قدرت نظامی یعنی زور و قدرت تزویر و ریا برای برپا نگه داشتن خیمه باطل خود برخوردار بود . هنوز پنجاه سال بیشتر از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نگذشته بود که جمع زیادی که خود از لبان مبارک پیامبر بارها شنیده بودند که آن حضرت می فرمود «حسین از من است و من ازحسینم . حسین سرور جوانان اهل بهشت است »و مردم دیگراین سخن  پیامبر را از صحابه پیامبر و از تابعین شنیده بودند . مردمی که  به برکت دین اسلام از هیچ به همه چیز رسیده بودند ؛ با اصرار فرزند پیامبر حضرت امام حسین علیه السلام را دعوت کرده و با آن وضع فجیع که در تاریخ برای آن نظیری نیست به شهادت برسانند . کاری که از هیچ کافر با وجدانی هم بر نمی آمد .

خطیب جمعه زنجان با بیان این مطلب که اختناق شدید موجود ، بستن دهان مردم با پول و نفاق حاکم در جامعه جریان حادثه کربلا را طوری رقم زد که انگار هیچ حادثه تلخی اتفاق نیفتاده است افزود : با تامل در واقعه عاشورا جگر آدم می سوزد . مگر می شود انسان بخاطر پنج روز زندگی دنیوی اینقدر مسخ گردد . وقتی از حضرت امام سجاد علیه السلام در باره حادثه کربلا سئوال کردند آن حضرت فرمودند این مردم اهل بیت رسول خدا را به قصد نزدیک شدن  به خدا به شهادت رسانیدند . چون این کار را جنایت نمی دانستند . بلکه آن را عملی می دانستند که اگر این عمل را انجام می دادند به خدا نزدیک می شدند . وقتی در دوازدهم محرم مردم کوفه در نزد امام سجاد ناله می کردند و از پشیمانی برصورت خود می زدند و به حضرت می گفتند اینک ما و شمشیر های ما در خدمت شما است آن حضرت خطاب به کوفیان فرمودند بد بخت آدمی است که فریب وعده شما را بخورد . زیرا شما به جدم امیر مومنان وعده دادید و پیمان شکستید . با عمویم امام مجتبی بیعت کرده اورا تنها گذاشتید . با پدرم آن چنان کردید . بامن چه خواهید کرد ؟ طوری گریه می کنید که انگار شما مارا شهید نکردید .مگر شما نبودید که با ما چنین کردید؟

امام جمعه زنجان با ذکر اینکه  اگر مستندات عاشورا در دست نبود گاهی امکان داشت برای کسانی مسئله ی عاشورا مورد تردید قرار گیردتصریح کرد :  خطر بی دینی دقیقا بر جامعه سایه افکنده بود. چند خطر بزرگ در عصر امام چهارم مردم و جامعه  را تهدید می کرد. یکی اینکه امکان برگشت مردم از دین و رفتن مردم به سوی بت پرستی وجود داشت . زیرا مردم الفبای دینی را فراموش کرده و امکان داشت  مساجد را به بتخانه تبدیل کنند. دیگر اینکه چهره ی منفور بنی امیه که خود را حامی اسلام جا زده بودند برای مردم شناخته شده نبود . سوم شناخت مردم  از چهره حقیقی دین و اهل بیت عصمت و طهارت کم رنگ بود . چهارم عرب فقیر آن روز که به برکت پیشرفت و فتوحات اسلامی از لحاظ دنیایی مرفه شده غرق در نعمت های دنیا شده بودند  دنیازده و دلبسته دنیا شده بودند .دنیا زدگی و دلبستگی به دنیا اول قلب را می کشد. انسان را از خدا غافل میکند. قیامت را از یاد انسان بیرون می کند. وقتی اعتقاد به قیامت نباشد نه اخلاق معنا پیدا می کند . نه فضایل اخلاقی معنا پیدا می کند . نه غیرت معنایی خواهد داشت. زیرا تمام همت وتلاش معطوف خوشگذرانی و لذت بردن از دنیا می شود. آمده است در مکه و مدینه بعد از عاشورا بقدری مجالس لهو لعب زیاد بود که آدم های خیلی کمی دیده می شدند که در این مجالس شرکت نکنند. حتی مدعیان علم و زاهدان هم بعضا در این مجالس شرکت می کردند . به تعبیری می توان گفت که این مسئله  برای جامعه عادی شده بود. رفاه و دنیا گرایی اگردر  مسیر  حلال و درست نباشد مردم را به ورطه ی تباهی می کشاند. دنیا طلبی اگر تعریف شده و دارای حد و حدود نباشد، انسان به مرحله سیری ناپذیر می رسد.

نماینده مقام رهبری در استان خاطر نشان کرد : یکی از کارهای بزرگ حضرت امام زین العابدین علیه السلام تبدیل تهدید ها به فرصت ها بود . به دو محور عمده از اقدامات آن  امام اشاره می گردد . یکی از محورها تربیت انسان های لایق و مستعد و آشنا کردن آنان با سنت پیامبر و معارف قرآنی و فراهم کردن زمینه پایه گذاری بزرگترین آکادمی علمی توسط امام باقر(ع) و به کمال رسانیدن این حرکت علمی توسط امام صادق سلام الله علیهم است . محور دوم ترویج ایجاد ارتباط بین خدا و بنده برای دوری بنده از دنیا گرایی که ثمره ای جز دوری از خدا ودوری از یاد مرگ و معاد و قیامت و رفتن مردم به سوی بت پرستی ندارد بوده است . حضرت سجاد علیه السلام اجازه ندادند حادثه کربلا فراموش شده یا تحریف گردد. یکی از خادمین امام می گوید بیست سال پس از گذشت حادثه ی عاشورا روزی برای امام آب آوردم تا وضو بگیرند . امام با دیدن آب گریست. عرض کردم آقا بس است. بیست سال از ماجرا گذشته است . امام فرمودند چگونه گریه نکنم در حالیکه یعقوب پیغمبر 12 پسر داشت یکی از آنه یوسف غایب شد و او می دانست زنده است آنقدر گریه کرد چشمانش نابینا شد در پیش چشمانم عموهایم، برادرانم و پدرم را با فجیع ترن وضعیت ممکن تشنه شهید کردند.

ایشان  با گرامیداشت سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام  گفت : نوزدهم آبان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه است. هیچ مکتبی به اندازه اسلام به علم ، مقام علم و مقام عالم اهمیت نداده است . اگر در مدارج علمی دنیا برای علم دیپلم ، لیسانس ، فوق لیسانس ، دکترا یا فوق دکترا وجود دارد در دین اسلام مدارج علم از گهواره تا گور است. امیر مؤمنان علیه السلام می فرماید العلم سلطان ، علم باعث تسلط و حاکمیت است. متاسفانه در اثر توطئه های استعمار و بی لیاقتی زمامداران کشور های اسلامی دنیای اسلام از علم و پیشرفت علمی روز دنیا عقب مانده است . و دنیای غرب با گرفتن علوم اسلامی امروزه در ابعاد نظامی، اقتصادی، صنعت و تکنولوژی بر دنیا حکومت می کند. در چند سال پیش مقام معظم رهبری این خطر بزرگ را برای جهان اسلام و به ویژه ایران اسلامی احساس کرده و هشدار دادند . به دنبال این هشدار رهبری عزیز نظام جنبش علمی در ایران آغاز شد مقام معظم رهبری در این باره فرمودند « خوشبختانه امروز جنبش علمی در کشور تبدیل شده به یک جریان و این جریان تثبیت شده در کشور است . و در این تردید نیست. در این ده پانزده سال اخیر اساتید و دانشمندان ما در این زمینه کار کرده اند و آثار آن را در صعود علمی کشور مشاهده می کنیم. ما به رتبه شانزدهم علمی جهان رسیده ایم. این خیلی مهم است. رتبه ی ما خیلی عقب تر و پایین تر از این بود. کشور را به رتبه ی شانزدهم رسانیده اند و این چیز بسیار با ارزشی است. رسیدن ما به رتبه ی بالای علمی ناشی از شتاب فوق العاده کار بود. طبق آمار های جهانی شتاب پیشرفت علمی کشور سیزده برابر متوسط جهانی است . این را مراکز آماری دنیا اعلام کرده اند. این راه باید ادامه یابد . زیرا هنوز فاصله ی زیادی تا حد مطلوب داریم. پیگیری جدی پیشرفت و شتاب علمی و فناوری کشور یکی از اساسی ترین اولویت های کشور است. شتاب رشد علمی کشور نباید به هیچ بهانه ای حتی اندکی کاهش یابد. بلکه باید روز به روز به آن افزود ».

آیت الله خاتمی با اشاره به هجدهم آبان روز کیفیت اظهار داشت :  مولفه ی  کیفیت  از اساسی ترین پایه های اقتصاد درون زا و مقاومتی است که توسط امام مسلمین بارها طرح شده است. گرچه حضرت آقا تا حدودی اظهار رضایت کرده است ولی کافی نیست. در بحث اقتصاد مقاومتی چند بحث باید مورد توجه قرار گیرد. یکی اصلاح الگوی مصرف است. یعنی درست مصرف کردن نه ریاضت کشیدن. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند « وقتی سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد هنوز جوهرش خشک نشده بود که بعضی مردم را به ریاضت کشیدن می خواندند. با اجرای اقتصاد مقاومتی وضع مردم بهتر خواهد شد. طبقات ضعیف گشایش پیدا خواهند کرد.در کشوری که تورم در حد مطلوب باشد ، اشتغال در حد مطلوب باشد ، آنجا عموم مردم در راحتی و آسایش و رفاه زندگی خواهند کرد. ما به مردم نمی گوئیم ریاضت بکشید بلکه ریخت و پاش نباشد. مصرف کردن یک حرف است. بد مصرف کردن یک حرف دیگر است. با استفاده از هر کالای خارجی اولا یک کارگر  ایرانی بیکار میشود . ثانیا برای یک نفرخارجی کار ایجاد می شود. برای اینکه استفاده از کالای ایرانی رایج شود تولیدکنندگان و کارگران باید در تولید محصولات کیفی بیشتر دقت کنند ». در پایان از حضور پرشور و حماسی شما مردم و مسئولین به ویژه دانش آموزان عزیز در راهپیمایی روز استکبار ستیزی یعنی سیزده آبان ماه. بدانیم تا باطل هست حق باید در مقابلش بایستد . تا روحیه ی استکباری هست مسلمانان باید دارای روحیه ی استکبار ستیزی باشند، امام فرمودند تمامی پیامبران استکبار ستیز بودند.

 قبل از خظبه ها مدیر حوزه های علمیه استان در باره موضوع امام حسین و قرآن گفت : هم قرآن و هم حضرت امام حسین علیه السلام هردو یکی هستند .  منتها یکی کتاب صامت است و آن دیگری کتاب ناطق . هردو هدایت کنندگان بشریت به کمال و نیکی ها هستند. هر دو انسان ها را به رعایت تقوای الهی دعوت می کنند. اگر قرآن در شب قدر نازل شده و نزول این مهمان آسمانی را  ملائک به فرماندهی  حضرت جبرائیل همراهی کردند ، در  شب تولد امام حسین علیه السلام نیز جبرائیل به همراه ملائک برای گفتن تبریک به محضر رسول خدا رسیدند. هر دو شفاعت کننده بندگان در روز قیامت هستند. هردو همواره تازگی دارند. احترام به هردو یکی با تلا وت و دیگری با زیارت عبادت است. هر دو طبق فراز های آمده در زیارت جامعه دارای اسامی شیرینی هستند. درهر دو داستا نهای زندگی انبیاء را می توان یافت .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید