امروز پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو


خطبه های نماز جمعه 1 آبان 94

                                                             باسمه تعالی

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش نمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی گفت : مردم قدر شناس و حسینی نهم محرم را یوم العباس نامگذاری کرده اند . شهدای کربلا عمدتا در روز عاشورا شهید شده اند . در روز نهم محرم سال 61 هجری قمری کسی شهید نشده است . جای سوئال اینجا است که چه شده است که حضرت عباس نسبت به دیگر شهدای کربلا از جایگاه و منزلت برتری برخوردار است ؟ حضرت امام سجاد علیه السلام در این باره می فرمایند « خداوند عمویم عباس را رحمت کند . زیرا عمویم در پیشگاه خداوند از جایگاه و منزلتی برخوردار است که دیگر شهدا نسبت به این جایگاه غبطه می خورند » . در زیارت نامه آن حضرت می خوانیم سلام برتو ای عبد صالح خداوند . دریایی سخن فقط در همین کلمه عبد وجود دارد . زیرا عبد یا بنده به کسی گفته می شود که در برابر  اوامر الهی تسلیم محض باشد . بنده کسی است که از رنگ منیت ،  از رنگ نفسانیت ، از رنگ خود پسندی واز رنگ غرور بیرون آمده و رنگ خدایی به خود گرفته باشد .
خطیب جمعه زنجان با اشاره به اینکه بنده همانند قطعه زمینی است که به واسطه تسلیم شدن در زیر پای حیوانات و انسانها رنگش نسبت به رنگ زمینهای همجوار تغییر  کرده است افزود : حضرت عباس بنا به تعبیر حضرات معصومین علیهم صلوات الله در زیارت نامه مخصوص بنده ای بود مطیع بی چون و چرای حضرت خداوندی . مطیع اوامر رسول خدا . مطیع اوامر حضرت امیر مومنان ، مطیع اوامرحضرت امام حسن مجتبی و مطیع اوامرحضرت امام حسین علیهم سلام الله . بنده ای بود که هیچگاه شک و تردید در او راه نیافت . و از راهی که انتخاب کرده ودر آن قرار گرفته بود بر نگشت . بنده ای بود که با بصیرت خدای خود را اطاعت می کرد . او در اطاعت از خداوند اقتدا کرد به بندگان صالح خداوند همچون پیامبر اکرم ، امیر مومنان ، حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیهم صلوات الله . او تبعیت کرد از تمامی انبیاء . زیرا اگر کسی از پیامبر خاتم تبعیت کند در واقع از تمامی انبیاء و پیامبران  تبعیت کرده است .
نماینده رهبری نظام در استان در تشریح مناسبتها نهم محرم ؛ تاسوعای حسینی را یوم العباس خواند و تصریح نمود : حضرت عباس شخصیتی است که دودست خود را در راه خدا داد ولی میلیون ها دست به سوی او بلند شد ه است . بزرگی گفته است توفیق شرفیابی به محضر مقدس حضرت ولی عصر ( عج )  را پیدا کردم . نامه هایی نزد حضرت آوردند . حضرت بعضی از نامه ها را خود با دست مبارک جواب می دادند . بعضی از نامه ها را دستور می دادند که جواب بنویسند . بعضی از نامه ها را بعد از باز کردن می بوسیدند و بر چشمان خود می گذاشتند . علت را پرسیدم . آن حضرت در پاسخ فرمودند این نامه ها توصیه شده از طرف عمویم حضرت عباس است . شاعری در باره حضرت عباس گفته « مزارت عشق را بی تاب کرده . فلک را بنده سرداب کرده . گواهی می دهد این قبر کوچک . که مردی را خجالت آب کرده » . آمده است که یکی از خدام حرم حضرت عباس گفت شنیده بودم که آن حضرت از قد و قامت بلند و رشیدی برخوردار بود پس چرا قبرش کوچک است ؟ به من گفتند بدن مبارک حضرت را به قدری قطعه قطعه کرده بودند که از جمع کردن قطعه ها توسط حضرت امام سجاد علیه السلام چنین قبری تشکیل شد .
امام جمعه زنجان اول آبان ماه سالروز شهادت آیت الله حاج مصطفی خمینی فرزند حضرت امام ( ره ) را گرامیداشت و تاکید نمود :  حضرت امام ( ره ) شهادت حاج آقا مصطفی را لطف خفیه الهی میدانستند. همین طور هم بود . زیرا می توان گفت که جرقه های اولیه انقلاب اسلامی در ایران از مجالس بزرگداشت شهید آیت الله حاج مصطفی خمینی شروع شد . اما روز یازدهم محرم روز تجلیل از اسرا و مفقودین است . اف بر این روزگار . هنوز بیش از پنجاه سال از رحلت پیامبر نگذشته بود که عده ای از مردمان آن روز آل الله را با وضع بسیار نامناسب در هوای بسیار گرم ، با مرکبهای نامناسب و مامورین بسیار خشن از کربلا به کوفه و از کوفه تاشام شهر به شهر به اسارت بردند .  آمده است پس از ورود اسرا در شام هند همسر یزید به دیدار اسرا در خرابه شام رفت . بر تختی نشست و خطاب به اسرا گفت بزرگتان کیست ؟ می خواهم با او صحبت کنم . حضرت زینب سلام الله علیها را معرفی کردند . پرسید اسرای کدام دیار هستید ؟ حضرت فرمود از مدینه ایم . گفت هر شهری را مدینه می گویند از کدام مدینه اید ؟ حضرت فرمود مدینه پیامبر . گفت من زمانی در مدینه زندگی می کردم . بگو آیا محله بنی هاشم را می شناسی ؟ حضرت فرمود بلی . گفت آیا به کوچه بنی هاشم رفته ای ؟ حضرت فرمود بلی . گفت آیا به خانه امیر مومنان علی راهت افتاده است ؟ حضرت فرمود بلی . گفت در آن منزل من خانمی داشتم که نامش زینب بود . اگر به آن خانه رفته باشی آن بانو را دیده ای ؟ هند با گفتن این سخن دید  خانم در حالیکه  گریه می کند سرش را پایین انداخت . از تخت پایین آمده در مقابل حضرت زینب نشست . گفت چرا گریه می کنی ؟ حضرت فرمود من آن زینب هستم . گفت اگر زینبی پس حسینت کجا است ؟ چون تو هیچوقت از حسینت جدا نمی شدی .بگو حال حسینت چگونه است ؟ اینجا بود که حضرت زینب سلام الله علیها شرح ماجرا نمود ه تمام اتفاقات افتاده را برای هند گفت .
آیت الله خاتمی با گفتن تسلیت شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام و گرامیداشت سالروز اعتراض حضرت امام ( ره ) به تصویب قانون کاپیتولاسیون اظهار داشت : جدا باید بخاطر برخورداری از نعمت بزرگ ولایت فقیه  شاکر درگاه خداوند باشیم .  شخصیتی مجتهد ، بصیر ، آگاه ، جامع الشرایط و مبسوط الید که در راس امور نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است . معظم اله همانند یک دیدبان ماهر و هوشیار تمام امور را رصد می کند . در هر کس و هر جریان و حرکتی احتمال ضعفی برود نهیب زده و اعتراض می کند . رجال سیاسی بزرگ دنیا امروز در مقابل رهبری عزیز نظام حیران مانده اند . اگر ذره ای انصاف و استقلال خواهی  ایران در کسی باشد تشخیص می دهد که وجود رهبری امروز بزرگترین نعمت است . اخیرا شاهد نامه ای هشدار دهنده با نه فرمان از سوی رهبری در بحث برجام بودیم . نامه ای که کوچکترین روزنه نفوذ دشمن را نیز مد نظر داشته برای مقابله با آن رهنمود ارایه فرموده است . البته باید از رئیس جمهور محترم نیز تشکر نمود که بلا فاصله در پاسخ رهبری نامه ای نوشتند و اعلام کردند که دولت نسبت به الزامات با رعایت ملاحظات حضرت  عالی ، مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد کرد .
قبل از خطبه ها حجت الاسلام والمسلمین دیر باز  از اساتید حوزه و دانشگاه با گفتن تسلیت و تعزیت تاسوعا و عاشورای حسینی دنیا خواهی مردم زمان حضرت سید الشهدا علیه السلام را باعث به وجود آمدن عاشورا دانست و گفت :  هدف امام حسین علیه السلام اصلاح امت جدش بود . پس ما وظیفه داریم نسبت به اصلاح خانواده و جامعه خود تلاش کنیم . امام این پیام را داشتند که نباید نسبت به مصالح جامعه بی تفاوت بود . پس باید تلاش کنیم که نسبت به مصالح جامعه ای که در آن زندگی می کنیم بی تفاوت نباشیم . این که گفته شده گریاندن ، گریه کردن و حتی خود را به خالت گریه در آوردن در بحث عاشورا اجر دارد علتش این است که وقتی انسان خود را به حالت گریه درمی آورد  می خواهد اعلام کند که از دسته بی تفاوتها نیست . یکی از پیام های عاشورا امام شناسی بود . باید امام را بشناسیم . و هیچگاه امام و رهبر خود را تنها نگذاریم . رمز ماندگاری افرادی چون حضرت عباس  حضرت رقیه و حضرت زینب سلام الله علیهما این بود که امام شناس بودند و هیچوقت امام خویش را ترک نکرده و تنها نگذاشتند .




نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید