امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو


خطبه های نماز جمعه مورخ 24 مهر 94

 باسمه تعالی

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت : جنایت فجیع و تاریخی عاشورااگر تقوای الهی رعایت می شد ، و مردم آن زمان در مقابل قوانین الهی تسلیم می شدند وحق را قبول می کردند رخ نمی داد . ماه محرم است و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام . بیش از یکهزارو سیصدو شصت سال از حادثه کربلا سپری شده است . اما گذشت زمان باعث بیرون رفتن خاطره این حادثه از اذهان نشده است . حرکت برای خدا و قیام برای رضای خدا ماندگار و فراموش ناشدنی است . معمولا جنگها در دنیا حول چهار محور اتفاق می افتد . یا هدف از جنگ کشور گشایی و گسترش قلمرو حکومت است . یا برای خوشگذرانی و عیش و نوش با هدف  ایجاد فساد در زمین  است . یا جنگ از سوی ظالمان برای ظلم به ضعیفان صورت می گیرد . ویا جنگ از روی شرارت است . اما حضرت ابا عبد الله روزی که از مدینه حرکت کردند و منشور انقلاب خود را با قلم و دست مبارک خود نوشتند اعلام کردند که من برای شرارت نمی روم . برای ظلم کردن نمی روم  . برای خوشگذرانی و عیش و نوش نمی روم . برای ایجاد فساد در زمین نمی روم .بلکه برای اصلاح امت جدم خارج می شوم . زیرا غوغاسالاران دین جدم را آنطور که خواسته اند تفسیر کرده موجب انحراف در دین جدم شده اند . نبوت جدم را به خلافت تبدیل کرده اند . فرزند نامشروع این خلافت در آینده سلطنت می شود . لذا من وظیفه دارم که جلوی این انحراف را بگیرم . و انحراف را به صراط مستقیم برگردانم . مردم را به صلاح ، سامان و صراط مستقیم دعوت نمایم . و من این کار را بر اساس سیره و روش جدم و پدرم انجام می دهم .
خطیب جمعه زنجان در ادامه افزود : آقا سید الشهداء در ادمه می فرمایند « می روم تا امر به معروفر و نهی از منکر کنم » . البته باید دانست که مراد از امر به معروف و نهی از منکر این نیست که آقا در نظر داشتند که به مردم تذکر دهند که هروقت صدای اذان را شنیدید به نماز اول وقت بروند . یا به جوانان بگویند که باچشم چرانی به دنبال گناه نروید . و یا به دختران تذکر دهند که باجلوه گری جوانان را به فساد و گناه نکشانند . ویا به کسبه بگویند که در دادو ستد انصاف را رعایت کنند .هر چند همه این موارد خود امر به معروف و نهی از منکر است .بلکه هدف امام حسین علیه السلام از امر به معروف و نهی از منکر بالاتر از مواردی است که هرکسی قادر به انجام آنها است . امام می خواستند حکومت باطل زمان را که بزرگترین منکر بود به حکومت حق که بالاترین معروف است تبدیل کند . و به مردم زمان بفهمانند که حکومت یزید حکومت باطلی است .  شهید مطهری در این باره می گوید « حتی اگر حکومت یزید با امام حسین علیه السلام کاری نداشت باز هم امام مصمم بود با حکومت باطل یزید که بالاترین منکر زمان بود مقابله کنند ».  
نماینده رهبری نظام در استان در شرح مناسبتها خاطر نشان کرد : قافله سالار شهیدان در چنین روزی یعنی دوم محرم وارد سر زمین کربلا شد . امام خود که از ماجرا خبر داشتند اما برای آگاهی یاران همراه از چادر نشینی پرسیدند که نام این زمین چیست ؟ عرض کرد این زمین را قاضریه گویند . امام دوباره پرسید آیا نام دیگری دارد ؟ عرض کرد نینوایش نیز می گویند . باز امام پرسیدند دیگر چه نام دارد ؟ عرض کرد از پدرانمان شنید ه ایم که این دشت را دشت بلا نیز گفته اند . آنگاه امام دستهارا به آسمان بلند کردو فرمود به خدای بزرگ پناه می برم از این دشت بلا . سپس رو به یاران و همراهان کردو فرمود بار بگشایید اینجا کربلا است . جایی است که یاران جوان و پیرم در اینجا شهید خواهند شد . اطاعت امر امام خویش کرده طبق نظر و دستور حضرت ابا عبد الله علیه السلام چادرها بر پا گردید . ازحضرت امام رضا علیه السلام  نقلاست که فرمودند « ماه محرم حتی در زمان جاهلیت حرمت داشت .  زیرا در آن ماه جنگ را حرام دانسته جنگ  نمی کردند . و اگر در جنگ بودند دست از جنگ می کشیدند . اما عده ای از مردم که ادعای مسلمانی داشتند در این ماه خون ما اهل بیت رسول خدا را مباح دانستند . اقدام به کشتن ما کردند . زنان و کودکان مارا اسیر کردند . اموال مارا به غارت بردند . دلهای ما در این ماه از شدت گریه خون است . وتا قیامت ما این مصیبت را از یاد نخواهیم برد . کسانی که گریه میکنند برای سید الشهدا گریه کنند . گریه از روی معرفت برای امام حسین علیه السلام گناهان را محو می کند ».   
امام جمعه زنجان با یاد آوری سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان به دست رژیم پهلوی و گرامیداشت ایام انجمن اولیا و مربیان تاکید کرد : خانواده هایی که در مدارس دانش آموز دارند برای اطلاع از اتفاقات و حوادثی که می افتد با مدارس فرزندان خود رفت و آمد بیشتری را داشته باشند . با مدیران مدارس و معلمان و مربیان فرزندانشان بیشتر در ارتباط باشند . بدانید برای تربیت درست فرزندان سه ضلع باید باهم در تلاش باشند . یک ضلع دانش آموزان هستند . ضلع دیگر مدیران ، معلمان و مربیان مدارس هستند و ضلع سوم نیز خانواده ها می باشند . اگر در بین اینها ارتباط منطقی ، معقول و آگاهانه ای وجود داشته باشد قطعا نتیجه بهتر خواهد بود .
آیت الله خاتمی در باره مسئله برجام اظهار داشت : باید گفت که مملکت ایران اسلامی یک مملکت آزاد است . افراد آزادانه نظر خود را در مورد مسئله برجام چه موافق و چه مخالف می گویند . انشاء الله که همه نظر ها از روی دلسوزی است . حال که مجلس مسئله برجام را تصویب کرده دیگر گله گذاریها باید کنار گذاشته شود . چراکه برجام به یک قانون تبدیل شد . واین قانون توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است . در اینجا ولایتمداری اقثضا می کند در سال همدلی و همزبانی دیگر صحبت از مخالفت نباشد .زیرا مخالفت موجب شکاف و دودستگی می شود . وظیفه این است همه باهم با وحدت کامل دولت را در این مسئله یاری کنیم . بهتر است نکته ای را که مقام معظم رهبری  بارها برآن تاکید فرموده اند بدانیم و آن اینکه تا زمانی که ظالم برظلمش اصرار دارد و مظلوم تحت ظلم ظالم قرار دارد به عنوان یک استراتژی سازش بین ظالم و مظلوم معنایی نخواهد داشت . مگر اینکه مظلوم ظلم را بپذیرد و یا ظالم از ظلم کردن به مظلوم دست بردارد که در این صورت دعوایی وجود نخواهد داشت . پس هیچگاه بین حق و باطل سازشی نخواهد بود . واین مهم را کربلا به ما آموخته است .
ایشان در ادامه سخنان حضرت امام ( ره ) را مورد توجه قرار داد و بیان داشت : حضرت امام ( ره ) در این باره می فرماید « اگر وضع سید الشهدا مثل بعضی مقدسین زمان خودش بود یزیدیان طرحشان این بود که حضرت درجوار رسول خدا صلی الله علیه و آله بماند و عبادت کند . اگر وضع تفکر مولا هم اینطور بود کربلایی پیش نمی آمد . یک راحت طلبی بود . کناره گیری از جامعه ، دعا و ذکر بود . لیکن وضع تفکر جور دیگری بود . چنانچه ائمه ما علیهم صلوات الله سازش نمی کردند . اگر ائمه ما با ظلم وستم سازش می کردند احترامشان بیشتر حفظ می شد . خلفا حاضر بودند آنها را هر جور احترام کنند در صورتی که آنها دست از دعوت خود بردارند . حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام من باب اتفاق نبود که تبعید شده وچندین سال در حبس بودند . بعضی از ائمه از مدینه احضار و به محل خلافت خلفا برده شدند . لذا آن دو رشته یعنی رشته تعهد به اسلام و ایستادگی در مقابل ظلم ، ستم ، دیکتاتوری و قدرت های شیطانی همواره بوده است . و باید باقی باشد ». مقام معظم رهبری می فرمایند « ما اهل مذاکره ایم .با تمام دنیا هم مذاکره می کنیم . ولی با دودولت هیچگاه مذاکره نخواهیم کرد .یکی دولت آمریکا است . مذاکره امروز ما با آمریکا فقط در بحث دانش هسته ای می باشد . ساده اندیشی نکنیم . هوشیار باشیم که آمریکا در فکر ایجاد شکاف برای نفوذ است . اسراییل را که اصلا کشور یا دولت نمی دانیم . اصلا قبولش نداریم »  .
امام جمعه زنجان با اشاره به ایام سوگواری سالار شهیدان تصریح نمود : همان گونه که می دانید بعد از قربانگاه منا استان زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام مطرح است . دامهای زیادی به عنوان نذری در دسته حسینیه ، زینبیه و دیگر دستجات قربانی می گردد . ضمن آرزوی قبولی تمامی نذورات شما عاشقان امام حسین علیه السلام عرضم این است که اصرار به ذبح دام نذری خود در جلوی دسته عزاداری را نداشته باشید . انتظار این است برای رعایت مسایل بهداشتی با توجه به مقطع زمانی و آلوده بودن دامها به بیماریها  ، رعایت سلامت جامعه و ساماندهی قربانی کردن دامهای نذری دام نذری خود را بطور زنده تحویل مسئولین هیئتها دهید تا آنان با مشخص کردن جایگاه های مخصوصی باحضور ناظران مسایل دینی و سلامت و بهداشت اقدام به قربانی دامهای نذری بکنند .
قبل از خطبه های نماز جمعه مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان با گرامیداشت هفته ورزش و جوانان گفت : امروز ورزش به عنوان یک ابزار مورد توجه دولتها قرار گرفته است . چرا که ورزش می تواند حتی به عنوان یک دیپلماسی در مسایل سیاسی نیز نقش داشته باشد . از دیگر نقشهای ورزش در زندگی امروز توسعه سلامت در جامعه است . بر اساس مطالعات قشر جوان امروز جامعه ما از سلامت مطلوبی برخوردار نیست . لذا ورزش باید برای گسترش و توسعه سلامت در جامعه به ویژه در بین قشر جوان مورد توجه قرار گیرد . جای نگرانی است که چرا برخی از مسئولین جامعه ما به امر ورزش توجهی نداشته و از آن حمایت نمی کنند . خانواده ها نیز باید به مسایل ورزش فرزندان خود توجه داشته باشند . بدانیم جامعه سالم و پویا جامعه ای است که مردم آن از جسم و روح سالم برخوردار باشند . و ورزش می تواند در این مسئله نقش اثر گذاری داشته باشد .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید