امروز سه شنبه, 28 فروردين 1403 - Tue 04 16 2024

منو


خطبه نماز جمعه زنجان 10 مهر 94

حضرت آیت الله خاتمی نماینده ولی امرمسلمین در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش نمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی گفت : یکی از راه های رسیدن به تقوای الهی ولایتمداری و تبعیت از مولای با تقوایان حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام است . برهر اقامه کننده نماز واجب است روزی ده بار بگوید خدایا مرا به صراط مستقیم هدایت فرما . حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند : « صراط مستقیم همانا صراط علی بن ابی طالب علیه السلام است . بدین معنا که همان راه و خطی است که امیرمومنان آن را قولا و فعلا ترسیم فرموده اند ». من این عید بزرگ را به شما نمازگزاران تبریک می گویم .مستحب است وقتی مومنان در چنین روزی به هم می رسند بگویند شکر خداوند بزرگ را که ما را در زمره پیروان امیرمومنان و فرزندان معصوم آن امام همام علیهم صلوات الله قرار داده است . این پیروی نعمت بسیار بزرگ و عالی است . اگر قدر نعمت بدانیم خداوند آن را زیاد می کند . و قدر دانی از این نعمت آن است که به این نعمت اقرار کنیم و به حرکت در مسیر این نعمت ثبات قدم داشته باشیم . راوی گوید از امام صادق علیه السلام پرسیده شد که ای پسر رسول خدا آیا برای مسلمانان سه عید روز جمعه ، عید سعید فطر و عید سعید قربان است ؟ آن حضرت در جواب فرمودند علاوه بر این سه عید عید بزرگتری نیز برای مسلمانا است که به عید الله اکبر معروف است و آن عید سعید غدیر خم است .

خطیب جمعه زنجان این نکته را که خدارا شکر که به ما توفیق عنایت فرمود تا با کمک و راهنمایی پدر و مادر ، علمای بزرگ دینی ومعلمان و اساتید  با رغبت پیروی و ولایت پبامبر خاتم و اهل بیت آن حضرت علیهم صلوات الله را انتخاب کرده و قبولشان کنیم مورد توجه قرار دادو ضمن طلب مغفرت برای آنان خاطر نشان نمود : امیر مومنان علیه السلام به عنوان اولین ایمان آورنده به پیامبر خاتم از جانب خداوند به عنوان امام انتخاب شده است . در قرآن مجید خداوند دوباربا تهدید با پیامبر ما سخن گفته است  . یکی در رابطه با مسئله شرک است . پس مسئله شرک آنقدر مهم است که حتی پیامبر خاتم نیز در این باره مورد تهدید قرار گرفته است . البته معنایش این نیست که نعوذ بالله پیامبر به این مسئله تمایلی داشتند . بلکه این تهدید بخاطر بیان اهمیت مسئله است . برای این پیامبر ما در مسئله شرک مورد تهدید قرار گرفته تا غیر از پیامبر تکلیف خود را بدانند . خداوند خطاب به پیامبر فرمایند : « اگر اعمالت خالص برای خداوند نباشد تماما برباد خواهد رفت ». دومین تهدید به پیامبر در قرآن مجید جایی است که خداوند از آن حضرت می خواهد که ماموریت جدیدش یعنی امامت و ولایت علی بن ابی طالب را به مردم ابلاغ کند . آنجا که می فرماید : « ای پیامبر ابلاغ کن بر مردم آنچه را که برتو نازل کرده ایم . که اگر ابلاغ نکنی رسالتت را انجام نداده ای » . و پیامبر بنا به قول خود آن حضرت پس از تردید و دودلی به دلیل اینکه جوحاکم به نفع مسلمانان نیست زیرا منافقان از مومنان بیشترند و با دریافت این پیام الهی که از مردم نترس زیرا ما تورا از شر آنان حفظ خواهیم نمود سر انجام اطاعت امر پرورد گار خویش نمود وماموریت الهی را که همانا اعلام امامت و ولایت امیر مومنان بود به مردم ابلاغ فرمود . و خداوند با این بیان که : « امروز دین شما را بحد کمال رساندم . و برشما نعمت را تمام کردم  و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم » بر پیامبری حضرت ختمی مرتبت مهر تایید زدند .

امام جمعه زنجان فراز هایی از خطبه غدیریه پیامبر را برای نمازگزاران قرائت نمود آنجا که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : « آی همه مردم بدانید که خداوند به من امر فرمود تا علی بن ابی طالب را برشما امام و ولی معرفی نمایم . خداوند امر فرموده است تا شما از مهاجرین و انصار گرفته تا آنانی که در این مکان حاضرید حتی آنان که در این مکان نیستند واین واقعه را خواهند شنید از هر قوم ونژاد و از هر رنگی  اوامر علی را اطاعت کنید . بدانید علی اولین کسی است که با من نماز خوانده و با من بندگی خدای یکتا را کرده است . آی همه مردم بدانید علی از جانب پروردگار به عنوان امام برشما انتخاب شده است . برای او فضیلت قایل شوید . زیرا بعد از من با فضیلت ترین ، شریفترین و مومن ترین افراد به خداوند هما نا علی است . آی مردم جبراییل نازل شد و به من گفت که خداوند خبر داده است که هرکس علی را امام ندانسته و با وی دشمنی کند با خدا دشمنی کرده است .آی مردم بدانید علی که پاک و پاکیزه و مظهر تقوای الهی است هادی و راهنمای شما خواهد بود . آی مردم عمر من به آخر رسیده است . و به زودی از میان شما خواهم رفت .اما بدانید که پیامبرتان از بهترین پیامبران بود . و وصی پیامبر شما از وصی تمامی پیامبران والاتر و برتر بود . این سخنان مرا حاضران در این مکان به آنانی که حاضر نیستند بازگویه کنند و این بازگویه را تا تاریخ بشریت است ادامه دهند . آی مردم من دین را برایتان گفتم . مسایل دینی را برایتان تشریح و تفهیم کردم . بعد ازمن علی بن ابی طالب شما را با حقایق دین آشنا خواهند کرد . پس بعد از سخنان من ابتدا بیعت با علی را با زبان اقرار کرده و آنگاه دست بیعت به او بدهید » .

آیت الله خاتمی با گفتن تبریک مجدد عید سعید غدیر به نمازگزاران به تشریح مناسبتهای پیش رو پرداخت و افزود : سیزده مهر ماه روزی ماندگار در تاریخ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است . زیرا در این روز در سال 57 حضرت امام خمینی ( ره) پس از مخالفت رئیس رژیم بعثی عراق به دلیل دوستی با حکومت پهلوی با مبارزات حضرت امام تصمیم گرفتند به کویت رفته بعدا به سوریه بروند . ولی به دلیل مخالفت حاکم کویت و فراهم نشدن زمینه رفتن امام به سوریه ، حضرت امام به فرانسه هجرت کردند . هجرتی که مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود . حضرت امام خمینی ( ره ) در این باره فرمودند : « اکنون که من باید به ناچار ترک جوار امیر مومنا علیه السلام را نمایم و در کشورهای اسلامی دست خود را برای خدمت به شما ملت محروم که مورد هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان به آنان هستید باز نمی بینم و از ورود به کویت با داشتن مجوز ممانعت نمودند بسوی فرانسه پرواز می کنم . پیش من مکان معینی مطرح نیست .  عمل به تکلیف الهی مطرح است . مصالح عالیه اسلام و مسلمین مطرح است . ما وشما امروز که نهضت اسلامی به مرتبه حساسی رسیده است مسئول هستیم . اسلام از ما انتظار دارد» .

ایشان  با گرامیداشت سالروز تاسیس  نیروی انتظامی تصریح کرد : قبل از پیروزی انقلاب تامین امنیت مرزها و مناطق روستایی در کشور برعهده ژاندارمری و تامین امنیت شهرها بر عهده شهربانی بود . باپیروزی انقلاب اسلامی نیروی جدیدی برای تامین امنیت در کشور به نام کمیته انقلاب اسلامی تاسیس شد . پس از گذشت مدتی از پیروزی انقلاب مصلحت بر این شد تا با ادغام سه نهاد ژاندارمری ، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی نیروی جدیدی با نام نیروی انتظامی با وظیفه تامین نظم و امنیت در جامعه شکل گرفت . بحمد الله در اثر گذشت زمان ،  دقت ، نگاه علمی و برحورد واقع بینانه نیروی انتظامی امروز مایه دلگرمی و امید در جامعه بوده با اقتدار تامین کننده نظم و امنیت در جامعه می باشد . باید بدانیم که نیروی انتظامی مطلوب آن است ه مردم مومن ، قانون شناس ،درستکار در جامعه  با دیدن این نیرو احساس آرامش ، آسایش و انبساط خاطر و شادابی کنند . از طرفی خلافکاران و قانون شکنان با دیدن نیروی انتظامی لرزه بر اندامشان بیفتد . همانگونه که امروزه در جامعه اسلامی ایران نیروی انتظامی با مردم ارتباط نزدیک دارد و با مردم مدارا میکند در مقابل مردم نیز باید در مسایلی همچون نقل و انتقال ، رعایت قوانین مخصوصا قوانین راهنمایی و رانندگی با نیروی انتظامی همکاری نمایند .

نماینده مقام معظم رهبری در استان با اشاره به حادثه دلخراش مکه اظهار داشت : این حادثه بسیار سخت بود . البته جان باختگان در این حادثه به سعادت رسیده اند . چون در روایات داریم کسانی که با لباس احرام بمیرند در روز قیامت که همه منتظر حساب و کتاب خویش هستند آنان در حالی که تمام اعمالشان قبول و گناهانشان بخشیده شده با لباس احرام لبیک گویان وارد بهشت می شوند .  ولی برای بازماندگان واقعه بسیار درد ناک است . لذا برای جان باختگان رحمت و مغفرت الهی را و برای بازماندگان صبر و شکیبایی را از درگاه خداوند مسئلت می کنیم . البته این اولین بار نیست که درایام حج شاهد اینگونه حوادث هستیم بلکه در سالهای زیادی بر اثر بی کفایتی و بی تدبیری حکام آل سعود چنین حوادثی اتفاق افتاده است . ولی امسال عمق فاجعه بسیار زیاد است . من خواهش می کنم در برخورد با این مسئله از افراط و تفریط جدا خود داری کنیم . مسیر ما باید همان باشد که از سوی ولی امر مسلمین ترسیم گردیده است . مقام معظم رهبری چهار محور را در این مسئله معین فرموده اند . یک اینکه آل سعود از تدبیر و کفایت لازم در مدیریت اداره امور حج برخوردار نیستند . دوم اینکه حکام آل سعود مسئولیت این حادثه را قبول کنند . سوم اینکه حکام آل سعود باید از کشورهای آسیب دیده از این حادثه و بازماندگان جان باختگان عذر خواهی کنند . و چهارم اینکه باید جهان اسلام برای مدیریت اداره امور حج تدبیری بیندیشند . جا دارد شکر گزار درگاه خداوند برای داشتن چنین رهبر مقتدر و با صلابت باشیم . چون شاهد بودیم با یک موضع گیری مقتدرانه و حکیمانه مقام معظم رهبری برخورد دولت سعودی با مسئولین ایران مرتبط با این حادثه تغییر کرد . و آنان شیوه ادبیات خود در برخورد با ایران را تغییردادند . حضرت آیت الله جوادی آملی در این باره می فرماید : «  بیانات مقام معظم رهبری مسیر حادثه را دگرگون و حکام سعودی را مجبور به تسلیت گفتن نمود . و آنان را متعهد ساخت تا همه جان باختگان را شناسایی کنند . امید واریم این قدرت الهی همچنان تداوم داشته باشد » .

قبل ازخطبه ها فرماندهی نیروی انتظامی استان زنجان با گرمیداشت روز و هفته نیروی انتظامی و ارایه گزارشی از عملکرد نیروی انتظامی در استان گفت : امروز تهاجم فرهنگی دشمنان  یک تهدید بسیار جدی اس. و همگان باید مواظب و مراغب این تهدید دشمنان باشیم . بدانیم که بنیادی ترین نیاز بشر از آغاز تا اکنون امنیت بوده است . ورکن رکین امنیت در جامعه مردم عزیز آن جامعه هستند . اگر امروز نیروی انتظامی در جمهوری اسلامی ایران به شاخصه های خوبی در تامین امنیت جامعه رسیده است حاصل حمایتهای همه جانبه مردم عزیز و مسئولین ذیربط بوده است . هدف گذاری نیروی انتظامی برای رسیدن به اقتدار از همین حمایتها حاصل می گردد . غایت هدف نیروی انتظامی این است که مردم با دیدن نیروی انتظامی احساس آرامش و آسایش خاطر و احساس نشاط و شادابی کنند . در پایان از شما مردم خوب شهر واستان زنجان درخواست می کنم در رعایت حقوق یکدیگر ،در رعایت قوانین و مقررات به ویژه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و در حفظ و نگهداری اموال خود با نیروی انتظامی همکاری داشته باشید .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید