امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو


خطبه‌های 17 بهمن نماز جمعه زنجان

22 بهمن به معنای واقعی برای مردم ایران عید است

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی سفارش کرد و اظهار داشت: حداقل از یک مقدار باید شروع کنیم تا به حداکثر برسیم، حضرت محمد (ص) در رابطه با تقوا یک بیان شیوا دارند که بسیار شیرین است و رعایت آن بر همگان واجب است  معنی این فرمایش پیامبر اکرم (ص) به این شرح است" این مختصر عمل بر اساس تقوا بهترین و بالاترین عمل است، بهتر از عملی که فرد برای جلب نظر مردم است، حتی اگر به اندازه کل زمین باشد"، حالا فرض بر اینکه کار این شخص مورد توجه خلق نیز باشد، اما اگر برای خدا نباشد، ارزشی نخواهد داشت.

 

کاری که به خاطر دیگران و شهرت در بین مردم انجام شود، ارزشی ندارد و صرفا همه امور باید برای خداوند باشد، در نهج‌البلاغه نیز امیرالمومنین (ع) پس از کلمه توحید بیشترین بحث را در زمینه تقوا دارند، آن زمان که صدقه است به تقوا اشاره کرده‌اند و مهم‌ترین مبحث پس از توحید از نظر ایشان تقوا است.

 

امام خمینی (ره) به هیچ قدرتی امید نداشت و فقط برای رضای خدا انقلاب کرد و همگان دیدند که چه عظمتی در دنیا ایجاد کرد، رمز پیروزی انقلاب نیز تقوای الهی بود، چون امام خمینی (ره) به خاطر خداوند انقلاب کردند و این رمز ماندگاری انقلاب شکوهمند اسلامی است.

 

امام خمینی (ره) خصوصیات بسیاری داشتند، ایشان عالم، عارف، مفسر بزرگ بودند، اما آن چیزی که موجب ماندگاری امام شد، تقوای ایشان بود، امام حتی اگر تنها نیز بود، چون برای خدا قیام کرده بود، حرفش یکی بود و پیروزی ایشان قطعی بود، امام خمینی همانطور که در محراب عبادت خداوند را در نظر داشتند در قیام نیز فقط برای رضای خدا کار انجام دادند و این را برای خود عبادت تلقی می‌کردند، در واقع هرکاری که برای خدا باشد رشد و توسعه خواهد داشت و عظمت پیدا می‌کند.

 

خطیب نماز جمعه زنجان با اشاره به کاهش نزولات آسمانی گفت: همگان باید برای این امر دعا کنند، دعا در خلوت و اضطرار مردم تاثیر بسزایی در بارش برکات آسمانی خواهد داشت.

خطبه دوم

حضرت آیت‌الله خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه نیز با اشاره به مناسبت‌های هفته آینده اظهار کرد: در آن زمان همه نیروهای مسلح با امام بیعت کردند و این روز فراموش نشدنی است. در بیست و یک بهمن ماه نیز رژیم طاغوت به این نتیجه رسید که با ورود امام خمینی (ره) نمی‌توانند کاری انجام دهند و حکومت نظامی را اعلام کردند و در واقع هدف آنها این بود که امام را به شهادت برسانند، که خوشبختانه خداوند کمک کرد و این فتنه ها به نتیجه نرسید، و در روز 22 بهمن انقلاب پیروز شد.

 

بدون تعارف بگوییم که 22 بهمن عید ایرانیان است و خوب انقلاب آغاز شد اما مشکلی که ما داریم این است که به همه چیز به شکل سیاسی نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم افراد از هرچیزی که می‌گویند منظور دارند، اما باید بدانیم برخی از امور به کلیت نظام و انقلاب مرتبط است و تنها مربوط به من و شما نیست، امام خمینی (ره) نیز فرموده اند که حفظ انقلاب از اوجب واجبات است، ما باید بر اساس آن چیزی که ولی فقیه می‌فرمایند عمل کنیم، معنای ولایت مداری نیز همین است، معنای ولایت مداری این است که یک قدم هم از رهبر جلوتر نباشیم

 

انقلاب اسلامی به برکت خون 70 هزار شهید پیروز شده است، این انقلاب در برابر حکومتی که همه دنیا از آن حمایت می‌کردند، پیروز شد، شهدای انقلاب شکنجه کشیدند تا انقلاب پیروز شد، آگاه باشیم که به برکت انقلاب یوغ استکبار از سر ما برداشته شده است، الان ولایت رسول الله در کشور حکم می کند، کشور عزیز ما ایران در آن زمان آنقدر ذلیل بود که اصلا هیچ جایگاهی نداشت، الان ما استقلال سیاسی داریم، خودمان برنامه‌ریزی می کنیم، خودمان هدف داریم و به همین دلیل است که می گوییم، 22 بهمن بزرگترین عید است.

 

خطیب نماز جمعه زنجان با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از 22 بهمن گفت: به فرموده ایشان 22 بهمن عید حقیقی برای ملت است و این ایام در حکم عید فطری است که ملت در آن از یک دوران روزه سخت خارج شد، دورانی که سختی های بسیاری را برای ملت ما تحمیل کرد، 22 بهمن نیز مانند عید فطر برای ما عید است.

 

ایشان می فرمایند: 22 بهمن در حکم عید قربان است، چون در آن روز ملت ما اسماعیل های خودش را قربانی کرد، 22 بهمن برای ملت ما در حکم عید غدیر است، زیرا در آن روز تکمیل نعمت الهی به صورت عملی انجام شد، پس از همین رو جشن ملی و مردمی و به معنای واقعی عید است.

 

 منتظر نباشیم همه امور را دولت انجام دهد، خیلی خوب بود، زمانی که بازار چراغانی و آذین بندی می‌شد و این کار در عید نیمه شعبان انجام می شد در 22 بهمن نیز باید این باشد و باید همانگونه که هر سال ملت ایران وفاداری خود را نسبت به ایران آزاد و انقلاب اسلامی و تجدید پیمان با امام مسلمین انجام می‌دهند، امسال نیز باید در راهپیمایی حضور داشته باشیم.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید