امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو


خطبه‌های نماز جمعه سوم بهمن زنجان

به گزارش دفتر امام جمعه زنجان، نماز جمعه سوم بهمن زنجان به امامت حضرت آیت الله شیخ علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان اقامه شد.

برادران و خواهران نمازگزار، مومنان عزیز، امیر بیان مولای متقیان علی ابن ابیطالب (ع)، بیان نورانی خود به تقوا سفارش کرده است، ایشان فرموده‌اند، (اوصیکم و طاعه و کنهم نجات ابدا) بندگان خدا شما را به تقوای الهی، رعایت حدود الهی، انجام واجبات و ترک محرمات، رعایت حدود کامل الهی، از خداوند بترسید، از روز قیامت بترسید و آنهایی که نافرمانی کردند و از کسانی که دچار عذاب خداوند شدند بترسید، به سخنان خداوند گوش فرا دهید، سعادت دنیا و آخرت در فرمانبری از خداوند است.

خوشبختی و سعادت انسان در تقوا است و این در قیامت مایه نجات است، امیرالمونین (ع) در نهج البلاغه با ادبیات مختلف به این مسئله اشاره کرده‌اند، کلمات مهم و نورانی در معرفی چهره پیامبر بیان کرده‌اند، آنچه قرآن توصیه کرده است، به پیامبر تاسی کنید، پیامبری که خوشبوترین، پاک‌ترین و زیباترین موجود است و کامل‌ترین و قشنگ‌ترین مخلوق هستی و آفرینش است.

مومن به دنبال این امر است، مومن به دنبال سرافرازی است، هر کس می‌خواهد به دنبال سرافزاری باشد، پیامبر جامع‌ترین الگو است، در واقع تبعیت از این بزرگوار خودش عزت و سربلندی است، چه تعبیر مناسبی است، بهترین بندگان خداوند چه کسانی هستند، خداوند کدام بندگان را دوست دارد، بندگان محبوب خداوند کسانی هستند که از پیامبر تبعیت کرده و ایشان را به عنوان اسوه و الگو قرار دهند و گام‌ها و بدن‌های خود را در قدم‌های پیامبر قرار دهند، نمازگزاران کسانی که از پیامبر تبعیت کنند، محبوب‌ترین بندگان نزد خداوند هستند.

پیامبری که هیچگاه یک دل سیر از غذاها استفاده نکرد، برخی از افراد فقط به فکر شکم سیر کردن هستند، کار میکنند برای اینکه بهتر بخورند و خوب بخورند تا کار کنند، در این مسئله یک توضیح است که شکم بارگی هدف انسان نیست، پیامبر هیچ گاه یک دل سیر به دنیا نگاه نکرد و پیامبر اکرم (ص) از دنیا به عنوان یک وسیله استفاده کرد و به حد نیاز از آن استفاده کرد.

پیامبر اکرم (ص) با تمام زیباییش به دنیا رو نکرد، دنیا به پیامبر روی کرده بود و در اختیار پیامبر بود، ولی پیامبر قبول نکرد، آن چیزی که خداوند و دین آن را حقیر و بی ارزش شمرده بود، پیامبر نیز آن را حقیر و بی ارزش شمرد، پیامبر اکرم (ص) به اشیا برای رسیدن به دین استفاده می‌کرد.

از امام حسین (ع) نقل است که یک روز فردی از پدرم اخلاق پیامبر را می‌پرسیدند و من نیز گوش می‌کردم، که پدرم در جواب این فرد فرمودند: پیامبر اکرم (ص) با دوستان خود وقتی بودند که بسیار خوب بود، ، پیامبر اکرم (ص) خوشرو بودند، نرم خو بودند و ترشرو نبودند، عنق و تندخو و عصبانی و بداخلاق نبودند، به هیچ کس دشنام نداده و پرخاش نمی‌کردند و کسی از ایشان دشنام و دروغ نشنید، ایشان در برخورد با اشتباهات دیگران تغافل میکردند و این خاصیت بزرگان است، پیامبر اکرم (ص) اهل عیب جویی نبودند، اصحاب خود را مایوس نمی‌کردند، حتی اگر گناه کار نیز به محضر ایشان می‌رفت، پیامبر می‌فرمودند از رحمت خداوند مایوس نشو.

سه ویژگی پیامبر این بود که ایشان هرگز جدل نمی‌کردند، زیاد صحبت نمی‌کردند و تمام اعمال و رفتار پیامبر اکرم (ص) حساب شده بوده و ایشان بی هدف رفتار نمی‌کردند.

شما را به رعایت تقوای الهی سفارش می‌کنم، مناسبت‌هایی پیش رو است، چهارم بهمن ماه همزمان با شنبه این هفته در سال 57، وقتی معمار کبیر انقلاب، دیدند که دولت حکومت نظامی فشار بر مردم را کاملا بی رحمانه انجام می دهد، امام بیان کردند، من نیز آماده هستم که پیش ملت بروم، آنها در زحمت هستند و در حال مجروح و شهید شدن هستند و در بدترین شرایط قرار دارند و من نیز می خواهم به ایران بروم و در این زمان بود که بختیار دستور داد که در روز چهارم بهمن ماه فرودگاه مهر آباد را ببندند و در حالی که امام ششم بهمن ماه قرار بود که تشریف بیاورند، فرودگاه بسته شد و اجازه فرود هواپیما داده نشد و بر همین اساس مردم تظاهرات کردند و این تظاهرات نتیجه داد و ششم بهمن ماه موج عظیمی ایجاد شد و به بهشت زهرا از همه استان‌ها آمدند و راهپیمایی شد و بالاخره رژیم مجبور شد در 12 بهمن 57 فرودگاه را باز کند و 10 روز پس از آن نیز انقلاب پیروز شد.

ششم بهمن سال 60 نیز یکی از روزهای تاریخی انقلاب بود که امام خمینی (ره) در وصیت نامه خود نیز این را نوشتند و مقام معظم رهبری نیز هر سال به تأسی از امام خمینی (ره) با مردم آمل دیدار کرده و فرمایشاتی بیان کرده و از خدمات مردم تشکر می‌کنند و مردم در این زمان در یک مسئله متحد شدند، در آن زمان دشمن می‌خواستند که در ششم بهمن شهر را بگیرند و در چند نقطه سنگر ایجاد کنند و این در سال 60 در بهبوهه جنگ رخ داد و مردم متدین مرد و زن احساس خطر کرده و در شهر تظاهرات کردند که نتیجه آن پیروزی مردم بود.

مردم در این روز شهدای بسیاری دادند،  و مقام معظم رهبری نیز فرمودند در یکی از دیدارهایشان که هویت ایران اسلامی جز مردم نیست، خدای متعال به وظیفه این مردم و این دلها انقلاب را حمایت می کند.

و علمای دین در پنجم بهمن سال 57 تحصن کردند، در دانشگاه تهران و به خاطر اعتراض به اقدام رژیم شاه که فرودگاه را بسته بود، و در 12 بهمن که ایشان تشریف آوردند، ایشان عنایت بسیاری به علما داشتند.

نهم بهمن نیز سالروز تولد امام حسن عسگری (ع) است، در یکی از سخت‌ترین دوران تاریخ امامت کردند، زمانی که 29 سال داشتند، عمر شریف ایشان 10 سال در محضر پدر بزرگوارشان، شش سال نیز دوران امامت داشتند که سه سال مستقیم در زندان بوده و سه سال نیز در پادگان نظامی تحت نظر بودند که البته در عین حال آثار مهمی از ایشان به جای مانده در زمینه فقه باقی مانده و در ایجاد شبکه نمایندگان که امام ایجاد کردند.

اقدام دیگری که هرگز از یاد نخواهد رفت، اینکه دشمن به دنبال اسلام هراسی است و با توطئه های مختلف به دنبال این کار است، به بهانه سخیف آزادی بیان که سرتا پا غلط است، این را بهانه قرار داده و به پیامبر اکرم (ص) توهین کرده است، امام فرمودند، آزادی های غربی آزادی های دوگانه است، کشتار 2 هزار فلسطینی که 800 نفر آن کودک هستند، خلاف ازادی است، توهین به پیامبر اکرم (ص) خلاف آزادی است.

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی می فرمایند، حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.

امروز دفاع از اسرائیل دولت تروریست، امریکا از آن حمایت می کند، از رژیم کودک کش حمایت می‌کند، جالب است، اسرائیل 2 هزار نفر را در غزه می کشد، این نامش آزادی است، اما تروریست که خودشان تربیت کرده و تقویت کرده و خودشان آنها را به سوریه فرستاده اند و آنها اقدامی انجام داده اند، این نشریه را در 7 هزار نسخه چاپ کرده و رئیس جمهوری بی عقل آمریکا، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر شیطان صفت انگلیس از آن حمایت می کنند.

مقام معظم رهبری در فرمایشات روشنگرانه ای می فرمایند، ترورسیم عبارت است از آنچه که منافع آنها ( آمریکا) را تهدید می کند، آنها افرادی را که از حق خود در برابر اشغالگر دفاع می کند، آنها را تروریسم می نامند، ولی هم سنگران خود را تروریسم نمی شناسند.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید