امروز پنج شنبه, 30 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو


خطبه های نماز جمعه زنجان در تاریخ 93/9/21

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان:
چیزی که جامعه را خراب می کند، فساد و رشوه است.


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: چیزی که جامعه را خراب می کند، فساد و رشوه است.
آیت‌الله شیخ علی خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه زنجان و در ابتدای سخنان خود مردم را به رعایت تقوای الهی سفارش و توصیه کرد.
وی با تسلیت به مناسبت شب اربعین امام حسین (ع) گفت: ممکن است این سوال باشد که به چه مناسبت روز اربعین در یک نگاه به عنوان روز زیارت و مورد عنایت و توجه معصومین (ع) است که باید به نکاتی در این زمینه توجه کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ادامه داد: آن طور که از قرآن مجید برداشت می‌شود، قرآن به عدد 40 نظر خاص دارد و عدد 40 عدد کمال است.
این مسئول با اشاره به آیه "و واعدنا موسی ثلثین لیله و اتممناهها بعشر فتمّ میقات ربّه اربعین لیله و قال موسی لأخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین" گفت: معنی آیه مذکور این است که ما به موسی، سی شب مهلت دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم و دیدار با خدایش چهل شب کامل گردید، پس با برداشت از این آیه می توان فهمید که 40 عدد کامل و تمام است.
آیت‌الله خاتمی در ادامه مطالبی در خصوص پیامبر اکرم (ص) نیز بیان کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) افضل الانبیا، اشرف الانبیا، سید الانبیا و خاتم پیامبران است و ایشان در 40 سالگی به پیامبری مبعوث شدند.
این مسئول با قرائت روایتی از پیامبر اکرم (ص) در زمینه حفظ 40 آیه از قرآن کریم بیان کرد: "هر کس از امت من 40 حدیث از احادیث دینی مورد نیاز جامعه را حفظ کند خداوند متعال او را در روز قیامت به عنوان فقیه و دانشمند محشور خواهد کرد.، اما نباید حفظ احادیث ذهنی نه بلکه باید به صورت عملی انجام شده و  احترام آن احادیث نگهداشته شود.
وی همچنین روایتی در زمینه عبادت خالصانه خداوند به مدت 40 روز نیز اشاره داشت و گفت: اگر بنده ای  40 روز خالص فقط و فقط برای رضای خدا عبادت کند و برای رضای خدا عمل کند، خداوند در او چشم معنویت ایجاد و نور ایمان و نور حکمت در اثر عمل صالح در قلب او ایجادو از قلب او به زبانش جاری می شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در ادامه به اقدام علمای سیر و سلوک در تربیت شاگردان نیز اشاره داشت و گفت: این افراد دستورالعمل 40 روز عبادت فکری را به شاگرد تجویز می‌کنند و اگر شاگرد در انجام این عمل موفق بود، می گویند، منزل اول را طی کرده و آماده برای منزل بعد است.
این مسئول دعا برای 40 مومن در نماز شب یک رکعتی وتر را نیز از دیگر قداست‌های عدد 40 عنوان کرد و گفت: در روایات نیز آمده است که هرگاه مومنی تشییع شود و 40 نفر از مؤمنین بر سر جنازه او حضور یابند و گواهی دهند که پروردگارا! ما به جز خوبی و نیکی از این شخص ندیده ایم، خداوند او را می‌آمرزد و می فرماید:" من حیا دارم که شهادت 40 مومن را قبول نکنم".
آیت‌الله خاتمی با اشاره به قداست عدد 40 در  فرهنگ دینی اسلام، بیان کرد: شاید یکی از مهم ترین مسائل در بزرگداشت امام حسین (ع) نیز زیارت اربعین است.
وی ادامه داد: اگر ما برای از دنیا رفتگان، خود اربعین نگیریم مشکلی ندارد، همچنانکه که برای پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) نیز مراسم اربعین برگزار نمی‌کنیم، اما تنها کسی که فقط برای زیارت اربعین او تاکید شده اما حسین (ع) هستند، چرا که حتی خود اهل بیت نیز روز اربعین وارد صحرای کربلا شده اند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در ادامه با نقل خاطره‌ای جابر بن عبدالله انصاری‌ وقتی ایشان به حضور پیامبر اکرم (ص) رفتند، توضیح داد: جابر بن عبدالله انصاری‌ یکی از مومنان خوشنام زمان پیامبر بودند و حتی پدر این شخص نیز در راه جهاد به شهادت رسیده است.
این مسئول ادامه داد: وقتی جابر بن عبدالله انصاری‌ به نزد پیامبر اکرم (ص) رفتند، حضرت محمد (ص) خطاب به جابر بن عبدالله انصاری‌ فرمودند: تو عمر طولانی خواهی داشت و یکی از فرزندان من را که هم نام من است را می بینی و سلام من را به او می رسانی و از آن روز نیز جابر بن عبدالله انصاری‌ در بسیاری از جنگ‌ها شرکت کرده و در روز اربعین کاروانی ایجاد کرده و برای زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین وارد کربلا شد.
وی با تاکید بر اینکه زیارت اربعین کلام معصوم (ع) است، اضافه کرد: قرائت این دعای پر فضیلت در جوار قبر امام حسین (ع) فضیلت بسیاری دارد اما اگر کسی توفیق نداشت، از دور نیز می تواند آن را بخواند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با قرائت فرازی از زیارت اربعین بیان کرد: در بخشی از این زیارت نامه آمده است، "و بذل مهجتهوا فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله"، که باید توجه کنیم، "مهجه" دو معنا دارد و در این دعا به معنای  خونی است که از قلب انسان جاری می شود.
این مسئول شهادت قلبی را متفاوت از زخمی شدن و در نهایت شهادت در راه خدا عنوان کرد و گفت: اگر یک نفر در جبهه زخمی شود، امکان زنده ماندن او است، اما کسی که تیر به قلب وی بخورد، امکان زنده ماندن ندارد و تمام خون خود را در راه خدا اهدا کرده است و امام حسین نیز همان انسان است که تمام دار و ندار خود و هستی و وجود خود را در راه خدا بذل و پيشکش کرده است.
آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جهل نیز اشاره کرد و گفت: ریشه تمام مصیبت‌ها و گناهان جهل است و ریشه‌ بسیاری از اقدامات تبهکارانه بشر در طول تاریخ نیز در اثر جهل به وجود آمده است.
وی هدف امام حسین (ع) از قیام کربلا را نجات مردم از جهل عنوان کرد و گفت: به برکت فداکاری امام حسین اسلام باقی مانده است و اگر در گوشه دنیا یک عده متدین به دین آسمانی هستند، به برکت خون امام حسین (ع) است و آنها نیز مدیون این بزرگوار هستند.

خطبه دوم
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در خطبه دوم این هفته نماز جمعه نیز به مناسبت‌های پیش رو در هفته بعد اشاره کرد و گفت: یکی از اعمال مهمی که مردم در روز اربعین باید انجام دهند،  زیارت اربعین است و خود بزرگداشت مراسم عزاداری امام حسین (ع) برای فراموش نشدن واقعه کربلا انجام می شود.
این مسئول با اشاره به حضور 20 میلیون زائر در کربلای معلی برای عزاداری امام حسین (ع) تصریح کرد: این افراد از ادیان و کشورهای مختلف در این مکان حضور دارند.
آیت‌الله خاتمی موقعیت امروزی را متشابه به زمان زمان بنی عباس و بنی امیه کرد و گفت: در آن زمان نیز وقتی زائران امام حسین به زیارت اربعین می رفتند.
وی با اشاره به شکوه خاص زیارت اربعین در کربلا بیان کرد: هر سال در مکه معظمه با وجود فراهم ساختن امکانات بسیار فقط 2 میلیون نفر حضور پیدا می کنند، اما هم اکنون 20 میلیون نفر بدون توجه به تهدیدات داعش و صهیونیست که تربیت شده دست آمریکا هستند، در کربلا حضور دارند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در ادامه دیگر مناسبت هفته آتی را 23 آذر"سالروز اشغال بلندی‌های جولان" عنوان کرد و اظهار داشت: اسرائیل غده سرطانی است.
این مسئول با استناد به سخنان گهربار امام خمینی (ره) در مقابله با رژیم صهیونیستی بیان کرد: بر اساس فرموده ایشان، اتحاد مسلمانان بهترین سلاح برای مبارزه با اسرائیل است.
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: بر اساس این فرموده‌ها ما از دست امریکا نباید خیلی گله کنیم و لو ام الفساد اوست، لکن از کشورهای اسلامی و از حکومتهای اسلامی باید شکوه کنیم و فریاد بزنیم، اسلام این قدر برای اجتماع و برای وحدت کلمه، هم تبلیغ کرده است و هم عمل کرده است؛ یعنی، روزهایی را پیش آورده است که با خود این روزها و انگیزه این روزها تحکیم وحدت می‏شود. وی با تاکید بر اینکه از میان برداشتن اسرائیل نیازمند اتحاد مسلمانان است، گفت: باید همه آگاه باشند و در این زمینه تلاش کنند.
وی با تاکید بر اینکه از میان برداشتن اسرائیل نیازمند اتحاد مسلمانان است، گفت: باید همه آگاه باشند و در این زمینه تلاش کنند.
این مسئول دیگر مناسبت هفته آتی را 27 آذر سالگرد شهادت، شهید دکتر مفتح اعلام کرد و افزود: این روز به اسم وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به خصایص اخلاقی این روحانی عالم و برجسته اظهار کرد: ایشان اقدامات برجسته‌ای را در ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه انجام داد که که خوشبختانه نتایج مفیدی داشت.
این مسئول در ادامه با بیان سخنان مقام معظم رهبری در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند، سیاست ها بر این بود که این دو را از هم جدا نگهدارند، دانشگاه از اسلام دور بماند و حوزه از تحولات و پیشرفت های جهانی فاصله بگیرد.
آیت‌الله خاتمی هدف از این اقدام شوم دشمن را  سلطه فرهنکی و اقتصادی بر کشور عنوان کرد و اظهار داشت: آنها در تلاش هستند دین را از محیط دانشگاه دور کنند و اهل و علمای دین را از حضور در عرصه های اجتماعی حذف کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم رعایت حقوق بشر در آمریکا تصریح کرد: نقض حقوق اولیه انسان ها به صورت وضوح در آمریکا قابل مشاهده است و این رو سیاهی برای آمریکا بس است و اینها نباید ادعای دفاع از حقوق بشر را داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در بخش پایانی سخنان خود به مبحث فساد نیز اشاره داشت و افزود: لازمه این امر اراده جدی است، چرا که، آن چیز که جامعه را خراب می کند، فساد و رشوه است.
این مسئول به فساد اداری نیز اشاره کرد و اظهار داشت:، امروز در برخی از امور وقتی افراد به دنبال کار خود می‌روند، احساس می کند که اگر پول ندهد، کارش پیش نمی رود.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به عزم سران سه قوه در برخورد با این پدیده شوم اظهار کرد: البته مقام معظم رهبری نیز نکات حساسی را مطرح کردند و در یک فرمان هشت ماده ای نکات حساسی را بیان کردند و
این مسئول با استناد به سخنان مقام معظم رهبری بیان کرد: ایشان می‎فرمایند" . نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه ای کند؟
وی ادامه داد: مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امید بخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند.
نماینده فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: آنچه جامعه را رنج می دهد، نبود قانون مبارزه با فساد و اجرای عدالت است، مردم مسلمان هستند و وقتی امری ناشایست مشاهده شود،  اعتماد از بین می رود، پس باید اینها باید کنترل شود و با نظارت جدی مسئولان پیگیری شود.
انتهای پیام/

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید