امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 29 دیماه 1396

حضرت آیت الله خاتمی خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کردوگفت: خداوند سبحان در قرآن کریمش لباس تقوا را لباس عزت و شرف برای آدمی معرفی کرده و می فرمایند« ای فرزند آدم نعمتهای فراوانی را برایتان فراهم کرده ام. درمیان این نعمات لباسی را برای زینت و پوشانیدن عیوب شما قرار داده ام. و لباس تقوا برایتان والاترین و برترین لباسها خواهد بود». بدانیم که مواد اولیه لباس تقوااز اعمال من و شما است. هرقدر اعمال ما صالح تر بوده مطابقت بیشتر با راه های ترسیم شده توسط پیامبر خاتم و ائمه معصوم علیهم صلوات الله داشته باشد لباس تقوای ما فاخرتر و با ارزش تر خواهد بود. بارها نیز در تعریف تقوا برایتان گفته ام که تقوای عبارت از انجام واجبات و ترک محرمات است. شاید به توان گفت که در انجام واجبات احتیاط لازم را رعایت کرده ایم. اما در ترک محرمات به همین سادگی نمی توان اظهار نظر کرد. زیرا چه بسا با گفتن یک دوروغ و زدن یک تهمت ناروا تمام کرده خویش را به باد فنا داده باشیم. مولای با تقوایان امیر مومنان علی علیه السلام فرموده اند« هیچ بنده ای لذت ایمان را نمی چشد مگر اینکه از دروغ گفتن چه به جد ویا چه به شوخی اجتناب کند». پس مراقب باشیم و بدانیم که دروغ گفتن چه به جد باشد یا به شوخی از بین برنده اعمال صالح خواهد بود. جدا از این عمل دوری کنیم اگر می خواهیم اهل تقوا باشیم. زیرا اهل تقوا هیجگاه دروغ نگفته و تهمت نمی زند. اهل تقوا نسبت به دیگران سوءظن نداشته نیت خوانی نمی کند. آمده است که متوکل عباسی در بدترین وضع ممکن در حال مردن بود. پشت سرهم با آه و حسرت می گفت من چرا با امام حسین و محبانش چنین کردم. وزیرش با توجیه کردن اعمالش اورا امید وار می کرد. ناگاه متوکل خطاب به وزیرش گفت اگر درقیامت هم من امیر باشم و تو وزیر می توان امید وار بود. اما در قیامت نه من کاره ای خواهم بود و نه از تو کاری بر خواهد آمد. پس بدانیم طبق تاکید آمده در قرآن تقوا لباسی است که باطن و ظاهرانسان را از گناهان و آلودگیها دور می کند. راوی گوید درمحضر امام باقر علیه السلام بودم و عرض کردم نام من عقبه است. نام پدرم بشیر است. از قبیله اسد هستم. من بزرگ قبیله خود هستم. امام باقر علیه السلام فرمود« چرا به بیان حسب و نسب خویش پرداخته ای؟ بدان که خداوند  انسانها را به برکت ایمان بزرگی، شرافت و عزت بخشیده است. انسان غیر مومن و کافر هرچند در نزد مردم عزیز و بزرگ باشد در پیشگاه خداوند جایگاهی نخواهد داشت. هیچ انسانی به انسان دیگر برتری ندارد مگر اینکه با تقوا باشد». واین تاکید قرآن کریم است که عزیز ترین مردم در نزد خداوند با تقوا ترین آنان خواهند بود.

امام جمعه زنجان در بیان مناسبتها با گرامیداشت روز هوای پاک افزود: با بی مهری کردن نسبت به محیطی که در آن زندگی می کنیم یقینا دودش به چشم همه ما خواهد رفت. زیرا ما انسانها یک محیط بیشتر برای زندگی کردن نداریم. پس نسبت به محیط زیستمان مهربان بوده در حفاظت از آن تلاش کنیم. بیست نهم دیماه همچنین به روز غزه نامگذاری شده است. زیرا در چنین روزی ارتش جهنمی وتا بن دندان مسلح اسرائیل پس از بیست و دوروز مقاومت و ایستادگی جمعیت یک میلیون و ششصد هزار نفری غزه مفتضحانه شکست را پذیرفت. و این عمل مبین این واقعیت بود که با ایستادگی و مقاومت قوی ترین دشمنان را هم می توان شکست داد. سوم بهمن امسال با سالروز ولادت با سعادت قهرمان کربلا خانم زینب کبری سلام الله علیها مصادف است. واین روز به نام روز پرستار نامگذاری شده است . زیرا خانم زینب سلام الله علیها بعد از واقعه بسیار تلخ عاشورا به بهترین نحو ممکن از بازماندگان حادثه کربلا پرستاری نمودند. مقام معظم رهبری در رابطه با حضرت زینب فرموده اند« زینب کبری یک نمونه برجسته تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از بزرگترین مسائل تاریخ نشان می دهد. این که گفته می شود در عاشورا و در حادثه کربلا خون بر شمشیر پیروز شدکه واقعا پیروزشدعامل این پیروزی حضرت زینب سلام الله علیها بود. اولا خون در کربلا تمام شد. حادثه نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه عاشورا به پایان رسید. اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامی ظاهری تبدیل به یک پیروزی قطعی دائمی شود عبارت بود از منش زینب کبری و نقشی که آن حضرت برعهده گرفت. این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه تاریخ نیست. زن در متن حوادث تاریخی مهم قرار دارد». 

نماینده مقام معظم رهبری در استان با اشاره به دیدار شرکت کنندگان درسیزدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در ایران با مقام معظم رهبری اظهار داشت: معظم له در این دیدار فرمودند« اولین مسئله این است که جهان اسلام باید به مسائل اصلی بیشتر توجه کرده درآنها نقش ایفاکند. نباید اجارزه داد تجربه تلخ تسلط بیگانگان تکرار شود. یکی از مهمترین مسائل جهان امروزه مسئله فلسطین است. نباید تصور شود که مقابله با رژیم صهیونیستی فایده ندارد. بلکه به اذن و لطف خداوندمجاهدتها در مقابل رژیم صهیونیستی به نتیجه خواهد رسید. همان گونه که جریان مقاومت نسبت به سالهای قبل پیشرفت کرده است. صهیونیستها روزی شعار از نیل تا فرات سر می دادند اما امروز برای محافظت از خود مجبور به دیوار کشی شده اند. بدون تردید فلسطین یک مجموعه و تاریخ از بحر تا نهر است. قدس پایتخت فلسطین است و امکان هیچ خدشه ای بر این حقیقت وجود نخواهد داشت». جادارد یاد و خاطره جان باختگان کشتی سانچی یعنی عزیزانی که در راه انجام وظیفه برای کشورشان جان عزیز خود را از دست داده و به شهادت رسیده اند راگرامی بداریم. ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار آنان علو درجات را برای روح این عزیزان و صبر و شکیبایی را برای خانواده های محترمشان از درگاه خداوند مسئلت می کنیم. در پایان این سخن رهبری نظام باید همواره مورد توجه مردم و مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران باشدآنجا که فرموده اند« دشمن خارجی هست اما نباید موجب شود که از ضعفهای خودمان غافل بشویم. ما هم ضعف داریم. ما هم یک جاهایی نابسامانی، نارسایی و ضعفهایی در کارمان هست. این جور نیست که ما هیچ اشکالی نداریم. هیچ وقت محرومین جامعه را نباید از یاد ببریم. بدانیم که مشکلات معیشتی وجود دارد و جدی هم هست. باید مشکلات را شناخته برای حل مشکلات تقسیم کار نماییم. با هم افزایی برای حل مشکلات گام برداریم. همواره همه ما باید در برابر قانون تسلیم باشیم. انتقاد منصفانه بکنیم. انتقادها به صورت یک کلاغ چهل کلاغ مطرح نشود. در انتقاد کردن مبالغه و سیاه نمایی نکنیم». 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید