امروز سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه یکم دیماه 1396

نماینده ولی معظم فقیه در استان و امام جمعه زنجان با توصیه و سفارش خودونمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی گفت: در آستانه سالروزولادت محدثی بزرگ یعنی حضرت عبدالعظیم حسنی که مردم ایران با او آشنایی کامل داشته و به زیارت قبر مطهرش میروند قرار داریم. با توجه به اینکه در خطبه اول نماز جمعه به مباحث و موضوعات عقیدتی، اخلاقی و احکام دینی پرداخته می شود؛  لذا در خطبه اول روایتی را از این محدث بزرگ که از حضرت امام رضا علیه السلام نقل فرموده است برای شما نمازگزاران عزیز بیان می کنم.حضرت عبدالعظیم حسنی به حق از محدثین بزرگ است.  ایشان از نظر ولایتمداری در مرتبه ای قرار دارند که به شیعیان تاکید کرده اند که هرکس به زیارت عبدالعظیم حسنی در ری برود ثواب زیارت سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه السلام برایش منظور می گردد.  عبدالعظیم حسنی در محضر علمی آقا امام رضا، آقا امام جواد و آقا امام هادی علیهم صلوات الله شاگردی کرده اند.  آمده است روزی عبدالعظیم حسنی در مقابل آقا امام هادی علیه السلام زانوی ادب زده دیدگاه هایش را، اعتقاداتش را،  باورهایش را و عملکردهایش را در مسائل دینی به محضر امام عرضه داشته خواستند نظر امام را در خوب عمل کردن به وظایف دینی بدانند.  حضرت امام هادی در تایید مرتبه دینداری و ولایتمداری عبدالعظیم حسنی فرمودند« تو به حق ولایتمداری، پیروی، ارادت و محبت نسبت به ما اهل بیت را به کمال رسانده ای».  عبدالعظیم حسنی گوید که علی بن موسی الرضا علیه السلام به من فرمودند« سلام مرا به شیعیان ما برسان و به آنان بگو دلهای خودرا پاک کرده درآن جایی برای شیطان نگذارند. صداقت در گفتار داشته باشند. چراکه طبق تاکید امیر مومنان علی علیه السلام مومنی طعم ایمان را نخواهد چشید اگرازدروغ چه به جد وچه به هزل دوری نکند. در تمامی ابعاد امانت دار باشند. از درگیری و جدال با یکدیگر خودداری نمایند. نسبت به هم مهربان باشند.  به یکدیگر محبت کرده صله ارحام بجا آورند.  به همدیگر احترام کنند.  با یکدیگر مخالفت و دشمنی نکنند. به شیعیان بگو که علی بن موسی الرضا با خدای خویش عهد بسته و از درگاهش خواسته است که هرکس با شیعیانش دشمنی کرده کینه آنان را به دل بگیرد خداوند چنین کسی را نبخشیده واو را در دنیا و آخرت به عذاب سخت گرفتار کند. به شیعیان بگو دشمن شیعیان ما در قیامت از ولایت و محبت ما بهره ای نخواهند برد. به شیعیان بگو آنانی که نیکی کنند خدا از بدیهای آنان گذشته و مورد لطف و مرحمت خود قرار خواهد داد مگر اینکه مشرک باشند. به شیعیان بگو که علی بن موسی الرضا از اختلاف و دشمنی شیعیان با یکدیگر به خدا پناه می برد».

 آیت الله خاتمی با توجه به این روایت تاکید کرد: اوامر آقا امام رضا علیه السلام که توسط عبدالعظیم حسنی به ما اعلام شده تکلیف مارا در داشتن وحدت و انسجام و اجتناب از اختلاف و تفرقه مشخص فرموده است. بدانیم امروز برای ما حفظ نظام جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است.  برتک تک ما فرض است با داشتن وحدت کامل حرمت ارکان نظام یعنی قوه مقننه قویه مجریه، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام را حفظ کنیم. آگاه باشیم که دشمن این چهار رکن نظام را که خاکریزهای اصلی نظام جمهوری اسلامی هستند هدف قرار داده است. اگر دشمن از این خاکریزها عبورکند آنگاه خاکریز پنجم یعنی ستون خیمه انقلاب ونظام را که همانا ولایت فقیه است مورد هدف قرار خواهد داد. پس اگر ارکان نظام را حفظ کرده حامی ستون خیمه نظام یعنی ولایت فقیه باشیم یقینا رحمت پروردگار شامل حال ما خواهد بود .

خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها با اشاره به سالروز تولد پیامبر اولوالعزم حضرت عیسی مسیح افزود: ما بنوت را از اصول دین می دانیم. لذا همه پیامبران الهی را قبول داریم.  زیرا در قرآن کریم به این واقعیت تاکید شده است که هیچ فرقی در بین پیامبران نیست. اما صحبت ما این است که خداوند براساس حکمت متناسب باشرایط آخرین پیغمبررا که آموزه هایش عصاره آموزه های تمامی انبیاء و صاحب دین جاوید و ماندگار را ارسال فرمودند. روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی را پیش رو داریم. در یکی دوماه اخیر شاهد زمین لرزه در نقاط مختلف کشور بودیم. همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند زلزله امتحان الهی است. لذا ضمن پناه بردن به خداوند و درخواست از درگاهش برای دورکردن بلایای طبیعی از ما، باید برای تامین ایمنی لازم وکاهش آسبیها در مواجهه با بلایای طبیعی تلاش و کوشش نماییم. البته مناسبتهای دیگری چون سالروز تولد امام عسگری علیه السلام، سالروز شهادت عالمی مجاهد شهید آیت الله غفاری، سالروز صدور فرمان حضرت امام ( ره ) مبنی بر تاسیس نهضت سواد آموزی و روز ثبت احوال را هم پیش رو داریم که فقط تیتر وار به آنها اشاره کردم.

امام جمعه زنجان در پایان اظهار داشت: حضرت امام ( ره ) در سخنی فرموده اند« دوتا اصل را باید همه قشرهای ملت مراعات کنند. یکی اینکه ادراک این را بکنند اگر اقتصاد ما تابع خارج باشد روزی می بینیم که خارجیها نمی خواهند چیزی به ما بدهند. وقتی در را بستند ما باید تسلیم آنان بشویم. هرجه می گویند عمل کنیم. و این شایسته یک مملکت اسلامی و یک جمهوری اسلامی نیست که در اقتصادش، در گندمش، دربرنجش ودر جوش  وابسته به غیر باشد. لذاباید تلاش کنیم که خودکفا شویم». این سخن حضرت امام ( ره ) دقیقا همان تاکیدی است که چند سالی امام المسلمین مقام معظم رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی برای خروج از بن بست اقتصادی و رسیدن به استقلال در اقتصاد کشور دارند. معظم له دراین راستا می فرمایند« امروزه برای رفع مشکلات مردم  سه امر محوری وجود دارد. یکی تولید کار و اشتغال برای نسل جوان پر استعداد و پر شمار این کشور است. که مشکلات زندگی را ازدوش بخش مهمی از مردم ما برمی دارد. دوم مبارزه با فساد اقتصادی در دستگاه ها است. اگر عزم همگانی بر این قرار نگیرد همه تلاشهای دولت کنونی و دولتهای قبلی را خنثی ودستاوردهای نظام مقدس مارا ضایع می سازد. و فاصله طبقاتی را عمیق و منابع محدود ملی را به خورد متجاوزان حقوق ملت می دهد. و سوم از همه مهمتر وحدت ملی و یک صدایی مسئولان و خواص است. اگر مخدوش شود هیچ حرکت سازنده به سامان نمی رسد. مردم فداکار ما بحمدالله در زیر پرچم اسلام و انقلاب متحدند. مهربان با همدیگر، متحد در هدف، متحد در راه و سازش ناپذیر در مقابل دشمن اصولی است که باید همواره مد نظر باشد». در پایان یادمان باشد که حماسه نهم دیماه هیچگاه نباید فراموش شود. زیرا در نهم دیماه سال 88 شاهد خودجوش ترین، بصیرترین و آگاهانه ترین حرکت مردم برای دفاع از ستون خیمه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی یعنی ولایت فقیه بودیم.  این روز باید به عنوان روزی ماندگار در تاریخ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران ثبت و ضبط گردد. مقام معظم رهبری در این راستا فرموده اند« نهم دی با دهم دی فرقی ندارد. این مردمند که ناگهان با یک حرکت که آن حرکت برخاسته از عواملی است که نوزدهم دیماه قم را تشکیل داد یعنی برخاسته ای از بصیرت، از دشمن شناسی و از وقت شناسی واز حضور در عرصه های مجاهدانه است که روز نهم دی ماه را متمایز می کند. هرچه انسان در اطراف نهم دی ماه فکر می کند دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت راو روح حسین بن علی علیه السلام را می بیند. این کاره کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد. این کار خدااست. این دست قدرت الهی است» . 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید