امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 5 آبان ماه 1396

نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با توصیه ودعوت نمازگزاران جمعه به رعایتتقوای الهی گفت: طبق تاکید آمده از مولای با تقوایان علی بن ابیطالب علیه السلام رعایت تقوا کلید همه راستیها است. اگر علاقمند به تقوا بوده و می خواهیم که جامعه ای راکه در آن زندگی می کنیم جامعه با تقوایی باشد، در قدم اول لازم است که تقوای فردی داشته باشیم. براین حقیقت در قرآن کریم نیز تاکید شده است آنجا که می فرماید« شما ایمان خود را محکم نگاه دارید. اگر همه گمراه شدند شما در راه هدایت باشید». امیر مومنان در نامه سی ویک نهج البلاغه اش خطاب به فرزندش حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام فرموده اند« تورا به رعایت تقوای الهی( انجام واجبات وترک محرمات برای جلب رضایت پروردگار) وصیت می کنم. فرزندم شروط رسیدن به تقوای الهی اطاعت اوامر الهی است. آبادکردن قلب با یاد الهی است. زندگی معنوی بخشیدن به قلب با انجام اعمال صالح و شنیدن موعظه است. یقین قلبی به وعده پروردگار داشتن است. چنگ زدن به ریسمان الهی است. زیرا مطمئن ترین و محکم ترین ریسمانی را که می توان بدان چنگ زده و متصل شد ریسمان الهی است. تنها به خداوند امید بستن است. تناه به خداوند اتکاء کردن است». خداوند در قرآن نشانه های تقوای قلبی را اینگونه معرفی فرموده است که« هرکس شعائر الهی راتعظیم وتکریم نمایدازتقوای قلبی برخوردار است». مرحوم آیت الله طبا طبایی( ره )در تفسیراین کلام الهی فرموده اند« بالاترین مرتبه تقوا این است که انسان از انجام اعمالی که خشم وغضب الهی را موجب می گردد خود داری نماید». امیر مومنان علیه السلام در کلام دیگری از نهج البلاغه فرموده اند«بالا ترین بلا در دنیا فقراست. بلای بالاتر ازبلای فقر در دنیا بیماری جسمانی است. وبلای بالاتر ازاین دو بلا بیماری قلب است. بالاترین نعمت در دنیا برخورداری از وسعت مال است. بالاتر از نعمت وسعت مال سلامت جسمانی است. و بالاتر از دونعمت وسعت مال و سلامت بدن تقوای قلبی است».

آیت الله خاتمی در بیان مناسبتها با گرامی داشت سالروز ارتحال مجتهد عالی قدر حضرت آیت الله نجفی مرعشی ( ره )، هفتم ماه صفر را مورد توجه قرار دادو افزود: بنا به روایتی این روز مصادف با سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام است. مقام معظم رهبری در باره امامان معصوم علیهم صلوات الله با عنوان انسان دویست و پنجاه ساله تعبیر فرموده اند. وحقیقت هم همین است زیرا یازده امام معصوم درطول دویست وپنجاه سال تا قبل از امامت آخرین امام معصوم که جهان در انتظار ظهور آن حضرت است یک وظیفه یعنی پاسداری از دین مبین اسلام را با توجه به مقتضیات زمان برعهده داشتند. نهم ماه صفر سالروز شهادت عمار یاسر از یاران با وفای پیامبر و امیر مومنان است. انسانی که می تواند برای نسل امروز نیز معیاری برای ولایت مداری قرارگیرد. مقام معظم رهبری ازعمار یاسر این شهید والامقام که پدر و مادرش جزء شهدای اولین اسلام هستند فرموده اند« یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص تبیین است. حقایق را بدون تعصب روشن کنند. در جنگ سفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود. چون آن جناح مقابل که جناح معاویه بودتبلیغات گوناگونی که امروز به آن جنگ روانی گفته می شود داشتند». هشتم آبان ماه یادآوریکی از روزهای ماندگار در تاریخ دوران دفاع مقدس است. زیرا در چنین روزی در سال 59 دانش آموز بسیجی سیزده ساله حسین فهمیده با شهادت خود آنچنان موجی ایجاد کرد که هم دوستان از شهامت این شهید روحیه گرفتند. وهم دشمنان از شهامت این نوجوان سیزده ساله متعجب گردیدند. حضرت امام( ره )نیز از این نوجوان شهید به عنوان رهبریاد فرمودند. درتاریخ عمومی جمهوری اسلامی ایران روز شهادت شهید حسین فهمیده به عنوان روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی نامگذاری گردیده است. اولیا و مربیان مدارس بدانند که بسیج دانش آموزی بستر بسیار مناسبی برای تربیت دینی نوجوانان و جوانان این آینده سازان مملکت جمهوری اسلامی ایران می تواند باشد. لذا از این بستر به بهترین نحوممکن باید استفاده شود.

امام جمعه زنجان ضمن گرامی داشت هفته پدافند غیرعامل وتاکیدبرتوجه به مسائل ایمن سازی نقاط آسیب پذیر عمومی، دولتی ومردمی تصریح کرد: در رابطه با زیارت اربعین حسینی هم موکب های ایرانی باید دقت کنند که تلاش آنان همکاری با دولت و ملت عراق در ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی با حفظ وحدت و انسجام ورعایت قوانین و مقررات کشور عراق است. وهم زائران عزیز ایرانی دقت کنند با توجه به توصیه ها و تاکیدات مکرر از جانب مسئولین و دست اندرکاران ایرانی و عراقی اربعین بدون داشتن مدارک قانونی اعلام شده یعنی پاسپورت و ویزا وارد کشور عراق نشوند. همانطوری که می دانیم به برکت تلاش ومجاهدت دولت و ملت عراق و کمک ایران اسلامی داعش درحال کشیدن نفسهای آخر است. براین مهم در دیدار اخیر نخست وزیر انقلابی عراق و مقامات ایران اسلامی خاصه مقام معظم رهبری نیز تاکید شد. اما همانطوری که مقام معظم رهبری به نخست وزیر عراق هم تاکید فرمود باید بدانیم که هیچ وقت نباید به آمریکا خوشبین بوده و به آمریکا اعتماد کرد. زیرا آمریکا نسبت به قواعد و قوانین بین المللی و نسبت به تعهدات مکتوب خود به بهانه هاب مختلف پایبند نیست. اخیرا وزیرامورخاجه آمریکا درخیالی خام مدعی شده است که آمریکا درفکر تغییر نظام درایران از طریق حمایت از صداهای جدیدی که از داخل ایران بگوش می رسد می باشد. البته قریب به چهل سال است که سیاستمداران آمریکایی چنین خوابهایی را می بینند. ان شاءالله با وحدت و انسجامی که بین ملت ومسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران مخصوصا در مسئله امنیت و اقتدار ملی به عنوان خط قرمز خدشه ناپذیر وجود دارد این نقشه پلید آمریکا نیز چون دیگر نیات پلید و توطئه های شوم گذشته این جنایتکار نقش برآب خواهد شد. در پایان با توجه به شرایط زمانی و توطئه های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران انتظار این است روز سیزده آبان روز مبارزه با استکبار بسیار پرشورتر و باشکوهتر از سالهای گذشته در ایران و شهر واستان زنجان برگزار گردد.

قبل از خطبه ها رئیس دانشگاه جامع علمی کابردی استان زنجان گفت: امروزه دانش دردنیا اهمیت بسیار بالایی دارد. جوامع به این نتیجه رسیده اند که اگر از دانش کافی برخوردار نباشند نخواهند توانست جامعه ای درست و توسعه یافته و یک جامعه ای که مردم در آن از زندگی کرامت مند و شایسته برخوردار باشند داشته باشند. ما ازاین ویژگی برخورداریم که بزرگان دین ما همواره به اهمیت علم و دانش توصیه کرده اند. امروزه در کنار آموزش عالی نظری وجود آموزش عالی مهارتی هم ضروری به نظر می رسد. چون توجه ویژه فقط با آموزش عالی نظری در گذشته ثابت کرد که بیشتر دانش آموختگان در آموزش عالی نظری چون از مهارتی برخوردار نیستند لذا نمی توانند وارد عرصه کار و فعالیت بشوند. پس می توان گفت آموزش عالی نظری و آموزش عالی مهارتی با هم دوبال پرواز برای دانش آموختگان دانشگاهی جهت ورود به عرصه کار و فعالیت خواهد بود. دانشگاه علمی کاربردی امروز جایگاه آموزش عالی مهارتی در کشور است.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید