امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 24 شهریور ماه 1396

باسمه تعالی

خطبه های نماز جمعه زنجان در24 شهریور ماه 1396

حضرت آیت الله خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه زنجان با تاکید به این که سعادت در دنیا و نجات در آخرت فقط در سایه رعایت تقوای الهی میسر خواهد گردید خود و نمازگزاران جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش کرد و گفت : بخاطر اهمیتی که فریضه مهم حج دارد، در خطبه اول مطالبی را در باب اهمیت این واجب بزرگ ومهم دینی محضرتان عرض خواهم کرد . طبق تاکید آمده در قرآن کریم و لسان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم صلوات الله اگر مسلمانی در طول زندگی خود استطاعت مالی برای رفتن به حج را داشته و از رفتن به حج و انجام این واجب بزرگ الهی خود داری نماید عملش به منزله کفر تلقی می گردد . لذا خداوند در قرآن به آخرین پیامبرش دستور می دهد « و مردم را به ادای مناسک حج اعلام کن . تا مردم پیاده و سواره و ار هر راه دور به سوی تو جمع آیند . و آنجا کانون اجتماع و کنگره وحدت خدا پرستان شود » .  حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند « مادامی که زیارت خانه کعبه برقرار است دین هم برقرار خواهد بود » . و قرآن مجید نیز به این واقعیت تاکید دارد که قوام دین مبین اسلام و جامعه اسلامی و قوام مسلمانان بستگی به قیام کعبه یعنی حضور مردم در ایام حج در خانه خدا خواهد داشت . حتی تاکید شده است اگر چنانچه مسلمانانی مستطیع برای رفتن به حج نباشند حاکم اسلامی موظف است برای خالی نبودن خانه خدا از طواف کنندگان خرج عده ای را بپردازد و آنان را راهی مکه نماید . اهمیت حضور در کعبه در ایام حج بقدری است که ائمه معصوم در صورت وجود امکان خود را موظف  می کردند که هر سال با پای پیاده در مناسک حج  شرکت کنند . امیر مومنان علی علیه السلام می فرمایند « بر شما انجام مناسک حج خانه خدا واجب شده است . و آنجا جایی است که خداوند آنجا را قبله تمام مسلمین قرار داده است . خداوند کعبه را علم و پرچم اسلام قرار داده است » . همچنین از تاکیدات موکد امیر مومنان علی علیه السلام در وصایای آخر عمر شریفش رفتن به خانه خدا در ایام حج ،  خالی نگذاشتن بیت الهی از جمعیت مسلمانان و بر حذر داشتن مردم از خطرات و آفات بی توجهی به خانه خدا بوده است . در روایات اسلامی داریم اگر مسلمانی در صورت فراهم بودن زمینه رفتن به حج عمدا از رفتن به خانه خدا خود داری کند در وقت مردن به او گفته می شودکه مسلمان نخواهی مرد .

خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها بیست و پنجم شهریور روز تکریم از باز نشستگان این سرمایه های عمومی جامعه را مورد توجه قرار داد و افزود : بیست و پنجم ذی حجه روز مباهله است . همانطوری که می دانید وقتی مباحثات نصارای نجران با پیامبر اسلام به نتیجه نرسید پیامبر دوراه را برای رسیدن به نتیجه پیشنهاد داد. اول اینکه مسلمان شوند . دوم اینکه برای اثبات حقانیت هر طرف باهم  مباهله کنند . آنان چون نخواستند مسلمان شوند مباهله را پذیرفتند . قرار شد فردا بعد از طلوع خورشید با هم مباهله کنند . قدیس اعظم نصاراگفت فردا اگر پیامبر اسلام برای مرعوب کردن ما با جارو جنجال به مباهله آمد مباهله می کنیم . در غیر این صورت تصمیم دیگری می گیریم . صبح روز بعد قدیس اعظم از همراهان پرسید پیامبر اسلام در چه وضعیتی به مباهله می آید ؟ گفتند یک مرد ، یک زن و دو کودک همراه خود دارد . گفت آنان چه کسانی هستند ؟ گفتند آن مرد پسر عمو و داماد پیامبر است که پیامبر اورا جان خود می خواند . آن زن دختر پیامبر است که پیامبر اورا پاره تن خود می نا مد . و آن دو کودک پسران آن مرد و زن هستند که پیامبر آنان را فرزندان خود می داند . قدیس اعظم نصارای نجران با بیان اینکه اگر پیامبر اسلام برحقانیت خود ایمان نداشت اینگونه به مباهله نمی آمد صلاح را در مباهله ندید و مصالحه را خواستار شد . پیامبر اسلام فرمودند یا باید مسلمان شوید . یا جذیه پرداخت کرده در دین خود بمانید . و آنان پرداخت جذیه را قبول کرده در دین خود باقی ماندند .  مناسبت دیگر بیست و پنجم ذی حجه این است که در چنین روزی سوره مبارکه ( الدهریا هل اتی ) در باره مقدس ترین خانواده یعنی خانواده علی علیه السلام بر پیامبر نازل شد . لذا این روز در تقویم عمومی جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز خانواده نامگذاری گردیده است . با توجه به فرصت در اختیارفقط به بیان این نکته بسنده می کنم که مراقب باشیم امروزه یکی از طرفندهای مهم دشمن برای تسلط برکشورهای اسلامی ایجاد تزلزل در بنیان خانواده های مسلمانان با هجمه فرهنگی است . چون می داند هر قدر بنیان خانواده ها محکم و قوی بوده ودر سایه تربیت دینی عاطفه و محبت در بین اعضای خانواده بیشتر باشد با وجود چنین خانواده هایی نخواهد توانست به نیات پلید خود دست یابد . اشغال جنوب لبنان وکشتار وحشیانه فلسطینیان در اردو گاه های صبرا و شتیلا را از دیگر مناسبتهای بیست و پنجم شهریورماه است .  فلسطینیانی که از خانه و کاشانه خود بیرون رانده و آواره شده بودند با ایجاد اردوگاه هایی در دیگر کشورها زندگی می کردند . صبرا و شتیلا از جمله اردو گاه های فلسطینیان آواره در جنوب لبنان بود که  دربیست و پنجم شهریور ماه  سال 61 هجری شمسی در میان سکوت خبری مجامع بین المللی نیروهای نظامی جنایتکار رژیم صهیونیستی وارد دو اردوگاه صبرا و شتیلا شده و ظرف مدت سه روز بی رحمانه ترین ووحشیانه ترین  جنایات را از تجاوز به زنان و دختران گرفته تا مسلح کردن انسانها نسبت به نود هزار فلسطینی ساکن در این اردوگاه ها مرتکب شدند . این واقعه را می توان به عنوان ننگین ترین وقایع در پرونده جنایات دنیای استکبار به سرکردگی آمریکا قلمداد نمود .

آیت الله خاتمی جنایت علیه مسلمانان میانمار را عقبه جنایات دنیای استکبار خواند و تاکید کرد : نسل کشی امروز مسلمانان در کشور میانمار فقط برای تامین امنیت برای اسرائیل و به دستور آمریکای جنایتکار در حال انجام است . جای تعجب اینجا است که مجامع بین المللی مخصوصا مدعیان طرفداری از حقوق بشر و با نهایت تاسف دولتهای اسلامی در مقابل این همه ظلم و جنایت لال شده اند . مقام معظم رهبری در باب مسئله میانمار فرموده اند « مدعیان حقوق بشر که گاهی برای مجازات یک مجرم در یک کشورجنجال و هیاهو می کنند درمقابل کشتار وحشیانه و آواره کردن دها هزار مسلمان بی دفاع و بی پناه میانماری هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند . و جایزه صلح نوبل را به رئیس جنایتکار میانمار داده اند . می توان گفت که امروزه جایزه صلح نوبل به سکویی برای پرش جنایتکاران تبدیل شده است » . از آنجایی که دنیای استکبار به سرکردگی آمریکا با پرورش گروه های تکفیری داعش نتوانست به خواسته شوم خود در تامین امنیت اسرائیل در منطقه موفق شود لذا نسل کشی در میانمار و تحریک کردهای عراق در تاسیس یک کشور مستقل در عراق را برنامه ریزی کرده است  . هدف دنیای استکبار از این اقدامات خبیثانه این است که سلاحهای نشانه رفته  مسلمانان به سوی اسرائیل را منحرف کرده با ایجاد آدم کشی در منطقه اسرائیل را در حاشیه امن قرار دهد .

امام جمعه زنجان فرمایشات راهبردی و تعیین کننده مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را در خور تامل و توجه دانست و اظهار داشت : باید دانست که مجمع تشخیص مصلحت نظام سه وظیفه اصلی دارد . اولین وظیفه آن است که مصالح کلان کشور را تشخیص دهد . دومین وظیفه آن است که در سیاستهای کلی نظام به رهبری نظام مشورت دهند .  و سومین وظیفه آن است که در رابطه با معضلات جامعه راه حلهای مناسب را ارائه نمایند . نکته در خور توجه اینجا است که در یکی دوسال اخیر مقام معظم رهبری تاکیدات بسیار زیادی در داشتن روحیه انقلابی ، حفظ روحیه انقلابی و انقلابی عمل کردن را به تمامی مسئولان نظام یعنی نمایندگان مجلس ، هیئت دولت ، قوه قضائیه ، علمای حوزه های علمیه واعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام  داشتند . معظم له براین عقیده اند که خط کلی حضرت امام (ره ) آنگاه باقی خواهد ماند که انقلابی فکر کنیم  انقلابی تصمیم بگیریم . و انقلابی عمل کنیم . مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند « نظر مجمع درمصلحتی که تحت عنوان ثانویه است طبعا باید بسیار مهم ، مسجل و واضح یعنی کارشناسی شده ، همه جانبه و با دقت تمام  و با نظر اکثریت قاطع و قابل قبول مجمع آن هم برای مدتی معین و موقت اعلام شود . اعمال مصلحت باید با نگاه بلند مدت و نه روز مره صورت پذیرد و برای تشخیص آن بحثهای دقیق ، کامل ، مستدل و با حضور فعال همه اعضاء از جمله فقهای شورای نگهبان قانون اساسی انجام شود . مشورت دادن به رهبری در تعیین سیاستهای کلی نظام نیازمند بررسیهای دقیق و همه جانبه باید باشد . و این مسئله بسیار مهم است . به گونه ای عمل کنید که سیاستهای کلی قوی ، دقیق و عبارات گویا و مفید باشد که پس از مدت کوتاهی نیازمند به اصلاح مجدد نباشد . مجمع تشخیص مصلحت نظام یاد آور امام بزرگوار و فراورده انقلاب است . و در فرایند اداره و مدیریت کشور دارای تاثیرات بسیار مهم است که انقلابی فکر کنند و انقلابی عمل کنند » . در پایان امید وارم در جشن عاطفه های امسال حضور فعالتری نسبت به سال گذشته داشته باشید .

قبل از خطبه ها مدیرکل کمیته حضرت امام استان زنجان درباب مسئله جشن عاطفه ها گفت : کاری را که کمیته حضرت امام امروز در جامعه اسلامی ایران انجام می دهد همان کاری است که ائمه اطهار علیهم صلوات الله در دوران حیات پربرکتشان در رسیدگی به امور ایتام و مستمندات جامعه انجام می دادند . بدانیم نرسیدن به امور ایتام و نیازمندان هم خود آنان را ، هم خانواده آنان را و هم جامعه آنان را با مشکل مواجه خواهد کرد . ازآنجایی که از ویژگیهای حکومت صالحان رسیدگی به نیاز مندان است لذا حضرت امام ( ره ) در نخستین روزهای پیروزی انقلای اسلامی نهادی را تحت نام کمیته امداد برای رسیدگی به امور نیازمندان تاسیس فرمودند . کمیته امداد حضرت امام امروز بستر مناسبی را در جامعه برای رفع نیاز نیازمندان در قالب توانمند سازی و کار آفرینی فراهم کرده است . همچنین بستری مناسبی را برای کمک مردم به نیازمندان جامعه را فراهم کرده است درپایان عرض می کنم در آستانه بازگشایی مدارس هستیم . در استان زنجان تعداد بیش از سه هزاردانش آموز نیازمند داریم . برای اینکه این دانش آموزان از نعمت رفتن به مدرسه برخوردار شوند نیاز به کمک شما خوبان دارند . حال که جشن عاطفه ها در حال برگزاری است انتظار این است امسال به مراتب پر شور تر در جشن عاطفه ها شرکت کنیم . وبا کمکهای خود زمینه رفتن به مدرسه را برای دانش آموزان محروم فراهم نماییم . 

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید