امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو


بیانات در خطبه های نمازجمعه 30 تیر 96

یکی از راه هایی که ما را در رسیدن به تقوای الهی کمک می کند تبعیت از دستورات و هدایتهای بزرگان دین علی الخصوص حضرات ائمه معصوم علیهم صلوات الله است .

این مطلب را نماینده مقام عظمای ولایت در استان و امام جمعه زنجان در ابتدای خطبه اول عنوان کردو ضمن فراخوانی و توصیه نمازگزاران جمعه به رعایت تقوای الهی گفت : در هفته گذشته روایتی را از حضرت امام صادق علیه السلام برای شما خواندم که آن حضرت فرموده اند « دین اسلام بر پنج ستون استوار است » . یکی از آن پنج ستون را که حضرت امام صادق نماز یا عبادت بدنی خوانده است در حد فرصت در اختیار در خطبه اول نماز جمعه هفته گذشته تشریح کردم . در خطبه اول این هفته دومین ستون از ستون های دین اسلام را که آقا امام صادق علیه السلام آن را زکات یا عبادت مالی خوانده اند در حد فرصت در اختیار بیان می کنم . در قرآن مجید در بیش از بیست آیه خداوند ابتدا به مسئله نماز و بعد از آن به مسئله زکات تاکید فرموده است . در تاریخ آمده است که در سال دوم هجری قمری خداوند دریافت صدقه واجب یا زکات از  مسلمانان را برای تطهیر اموالشان به پیامبر امر فرمودند . خداوند در آیه نوزدهم سوره مبارکه (الذاریات ) قرآن در در وصف متقین می فرماید « واز اموالشان برای فقیر و سائل محروم حقی منظور می نمایند » . در آیه بیست و پنج سوره معارج نیز فرموده است « و نمازگزاران مومن از اموال خود حقی را معین کنند تا به فقیران و سائل آبرومند محروم  رسانند » . در آیه دویست و هفتاد یکم سوره مبارکه بقره قرآن شریف آمده است « اگر به مستحقان آشکارا انفاق صدقات کنند کاری نیکو است . لیکن اگر در پنهانی به نیاز مندان آبرو مند انفاق کنند نیکو تر است . و خداوند به پاداش این کار گناهانتان را در پرده بدارد . وخداوند از آشکار و پنهان شما آگاه است  » . در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که آن حضرت فرموده اند « صدقات واجب را برای ترغیب و تشویق دیگران جهت پرداخت صدقات واجب آشکارا پرداخت نمایید. اما صدقات مستحبی را پنهانی پرداخت نمایید بهترخواهد بود » . طبق تاکید آقا امام صادق علیه السلام زمانی که صدقه ای به فقیر یا سائل محرومی میرسد و او آن را قبول می کند آن صدقه فورا در دستان خداوند قرار می گیرد . ایضا در قرآن شریف آمده است که « انفاق کردن و صدقه دادن نشانه صداقت در ایمان مومن است . صدقه دادن علاوه بر پاکی مال پاکی روح را نیز موجب می گردد . صدقه دادن موجب تزکیه نفس می شود . صدقه دادن فضایل اخلاقی را افزون می کند . با قبول وساوس و وعده های شیطانی از دادن صدقه غفلت نکنید . بدانید خداوند شما را به خیر دعوت می کند . دادن صدقه برایتان ذخیره ای است برای آخرت » .

 خطیب جمعه زنجان در بیان مناسبتها با گرامی داشت سیم تیر سالروز قیام مردم ایران علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی به رهبری عالم مجاهد حضرت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی افزود : اول ماه ذیقعده سالروز تولد کریمه اهل بیت خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت است . این روز در تقویم عمومی کشور به روز دختر نامگذاری شده است . در شخصیت خانم فاطمه معصومه از پدر بزرگوار مرحوم آیت الله نجفی مرعشی یعنی مرحوم آقا سید محمود نجفی مرعشی نقل شده است که سیزده معصوم یا خودشان ویا قبر مطهرشان را زیارت کرده بودم . اما آرزوی زیارت قبر حضرت زهرا سلام الله علیها را داشتم . پس از انجام چهل روزختم مجرب  در روز چهلم به محضر یکی از امامین پنجم یا ششم شرفیاب شدم . شرح ماجرا کردم فرمودند « برتو باد زیارت قبرحضرت فاطمه معصومه در قم . زیرا قبر مطهر مادرمان زهرای مرضیه باید تا ظهور حضرت مهدی ( عج ) مخفی بماند » . نکته در خور توجه این است که خانمهایی چون فاطمه زهرا ، زینب کبری و فاطمه معصومه سلام الله علیها و مادران و همسران ائمه معصومین می توانند بهترین الگو ها برای دختران و زنان جامعه اسلامی ما باشند . همانطوری که مادران شهدا با الگوگرفتن از این بزرگواران به این درجه رسیدند . توصیه من به شما پدران و مادران این است که در نامگذاری فرزندان دختر خود دقت بیشتری کنید . حضرت امام ( ره ) در بحث حضور زنان در اجتماع فرموده اند « امروز باید زنان  وظایف اجتماعی و وظایف دینی خود را انجام دهند . و عفت عمومی را حفظ بکنند . و با حفظ عفت عمومی کارهای اجتماعی و سیاسی را انجام بدهند . زنان از نظر اسلام نقش حساسی در بنای جامعه دارند . و اسلام زن را تا حدی ارتقاء می دهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه باز یابد . و از حد شی بودن بیرون بیاید . در دومقطع به زنان ظلم شده است . یکی در دوران جاهلیت بود تا جایی که به جرم دختر بودن آنان را زنده بگور می کردند . و مقطع دیگر دوران تمدن بود . زیرا در این دوره نیز از زنان فقط برای ارضای شهوات نفسانی و تمایلات جنسی استفاده کردند » .

آیت الله خاتمی به پنجم مرداد اشاره و اظهار داشت : در چنین روزی در سال 58 اولین نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی ایران به دستور حضرت امام ( ره ) به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در تهران اقامه گردید . مقام معظم رهبری فرمایشاتی در باب نمازجمعه دارند که چند جمله از فرمایشات معظم له را برایتان قرائت می کنم . امام المسلمین فرموده اند « نماز جمعه یک قرار گاه است . قرار گاه ایمان ، قرارگاه تقوا ، قرارگاه بصیرت و قرار گاه اخلاق است . نماز جمعه یکی از مهمترین این قرارگاه ها است . بااین چشم به نماز جمعه نگاه کنیم . شما ائمه جمعه فرماندهان این قرارگاه هستید . قرارگاه های میدان جنگ هرکدام فرماندهی دارند . فرمانده قرارگاه نماز جمعه شخص امام جمعه است . یکی از مهمترین عوامل حفظ ایمان و روحیه در مردم همین نمازهای جمعه و خطبه های جمعه و حضور معنوی مردم در صحنه نماز جمعه است . و آنکه یک نفر انسانی امین با زبانی صادق هر جمعه از اوضاع کشور برای مردم بگوید و آنان را نصیحت و جهت گیریشان را تصحیح نماید » .  منافقین که ایران بعد از پذیرش قطعنامه را ضعیف تلقی کرده بود و از طرفی اکثر نیروهای رزمنده ایران را درگیر در مناطق جنگی جنوب می دید ، با تحریک ابر قدرتها وبا برخورداری از تجهیزات نظامی رژیم بعثی عراق از غرب کشور به ایران حمله کرد . اما رزمندگان ایران اسلامی با یک برنامه ریزی حساب شده در عملیاتی به نام مرصاد در پنجم مرداد ماه سال 67 در نبردی جانانه شکست سنگین و سختی را بر منافقین وارد کردند . 

قبل از خطبه ها مدیر کل سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان با گرامی داشت هفته ملی مهارت گفت : یکی از مشکلات اصلی اجتماع ما بحث بیکاری افراد خاصه قشر جوان تحصیل کرده دانشگاهی است . وظیفه سازمان آموزش فنی و حرفه ای ارائه آموزشهای مهارتی و مورد نیاز بازار کار و آموزش شاغلین در بنگاه های اقتصادی است . تلاش بیشتر سازمان در برگزاری دوره های آموزشی کاملا کاربردی است . یکی از راه هایی راکه بیکاران خاصه جوانان بیکار می توانند  از طریق آن از مشکل بیکاری رهایی یابند مجهز شدن به مهارتهایی است که از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه ای ارائه می گردد .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

چسبانده شده ها

  • هیچ نظری یافت نشد

محبوب ها

  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید